Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 232 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Zvyky muslimské rodiny v České republice
Valmová, Jana ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce) ; Blažková, Miloslava (oponent)
Bakalářská práce "Zvyky muslimské rodiny v České republice" je zaměřena na tradice a zvyky muslimské rodiny z pohledu mladých muslimů, kteří žijí v České republice, konkrétně v Praze. V úvodních kapitolách práce je představen islám, jeho vznik a pět zásad islámského náboženství. Další kapitoly věnují pozornost rodině a manželství, muslimským tradicím, zvykům, svátkům, obřadům, oslavám a výživě. V závěru teoretické části je zmíněna historie muslimů a islámu v Evropě, českých zemích a představena je také Muslimská náboženská obec a Islámská nadace v Praze. Druhou část bakalářské práce tvoří empirický výzkum. Jsou zde vymezeny metody a cíle výzkumu. Dále jsou popsáni respondenti a rozbor získaných dat. V závěru jsou shrnuty poznatky jaké tradice a zvyky muslimové žijící v Praze dodržují a proč. Klíčová slova: rodina, manželství, islám, Praha, tradice, zvyky.
Klíčové kompetence jako předpoklad celoživotního učení
Müllerová, Gabriela ; Vališová, Alena (vedoucí práce) ; Dvořáková, Markéta (oponent)
Představa, že pro ekonomiku bude v budoucnu ministr školství důležitější než ministr obchodu se zdá na první pohled absurdní. Moderní hospodářství i sociální procesy jsou nicméně podmíněné globalizací, která klade nebývalé nároky na individuální schopnosti adaptace, komunikace a mobility. To s sebou nese i potřebu celoživotního učení, protože životní úspěch každého jednotlivce na celém světě dnes vyžaduje měnit profesi několikrát za život nebo se vyrovnat s rychlými proměnami kvalifikace, kterou získal během školního vzdělání. Evropská unie na tyto výzvy odpověděla v roce 2000 Lisabonskou strategií s jejími třemi pilíři - ekonomickým, sociálním a životního prostředí. Těmito třemi pilíři se potřeba celoživotního učení promítá v různých souvislostech. Pro pedagogiku je zásadní výzvou získávání klíčových kompetencí, které celoživotní učení v moderní době umožní. V České republice se v souvislosti s otevíráním země světové ekonomice a přistupováním do Evropské unie byla přijala celá řada školských dokumentů, jejichž implementací se má výrazným způsobem posunout schopnost jednotlivců uplatnit se na soudobém trhu práce. Tyto schopnosti jsou ve skutečnosti klíčové kompetence. Vztahem klíčových kompetencí ke školské politice v ČR a pedagogickým a psychologickým předpokladům jejich získávání v procesu výuky se...
Proměny tradičního způsobu života v soběslavsko-veselských Blatech
Houdková, Lenka ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Dvořáková, Markéta (oponent)
Základním tématem mé práce jsou proměny tradičního způsobu života v českém prostředí a jejich specifická podoba v oblasti soběslavsko-veselských Blat. Práce se zaměřuje se na tradiční způsob obživy místního obyvatelstva, kterým bylo až do kolektivizace českého venkova zemědělství a jeho proměny v průběhu specifického místního vývoje s důrazem na 19. a 20. století, kdy zde došlo k velmi podstatným změnám nejen ve způsobech zemědělské výroby a technologie, ale ve způsobu života místních rolníků. V obživě místních obyvatel hrála důležitou úlohu i těžba rašeliny, jejíž způsoby a možnosti využití se proměňovaly zejména ve 20. století. Pro lepší pochopení tradic regionu a podmínek, z nichž vyrostla specifická místní kultura se zabývám lidovou kulturou a její proměnami v průběhu času. Opět se zaměřením především na období 19. a 20. století. Místní lidová kultura měla vždy v porovnání s okolními regiony specifické projevy, na jejichž popis práce klade důraz. Specifika místní lidové kultury můžeme vidět zejména v lidových krojích, které se zde v běžném užívání udržely do počátku 20. století, stavitelství, typickém selském baroku a lidových zvycích. V událostech moderních dějin hledám, které faktory měly vliv na život místních obcí a stojí za současnými problémy, s nimiž se místní zastupitelstva potýkají. V...
Lidové zvyky na Valašsku
Fojtášková, Helena ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce) ; Dvořáková, Michaela (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na seznámení s regionem Valašsko - jeho historií, polohou, členěním a místními obyvateli. Cílem této práce bylo popsat udržování lidových tradic, rodinného a výročního zvykosloví v regionu v historii i v současnosti. Východiskem pro práci bylo studium regionální historické literatury a současný život lidí na Valašsku.
Život Vietnamců v České republice
Blesková, Petra ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce) ; Kubišová, Zuzana (oponent)
Tato práce pojednává o Vietnamcích žijících v České republice. Nejprve se zaměřuje na Vietnamskou socialistickou republiku, ze které Vietnamci do Evropy přicházejí. Přibližuje stručné dějiny této země a současnou ekonomickou a politickou situaci, která silně ovlivňuje vietnamskou migraci. Další kapitola pojednává o česko-vietnamských vztazích. Tyto vztahy se rozvíjí především od 50. let 20. století a během své existence prošly mnoha změnami. V současnosti se jedná především o finanční podporu Vietnamu ze strany České republiky. Ve třetí kapitole je možné se dočíst o životě Vietnamců v České republice, o svátcích a zvycích, které Vietnamci dodržují, o jejich mateřském jazyce, náboženské situaci a vztazích v rodině, které jsou charakteristické svou pevností. Následně tato práce přibližuje možnosti vzdělávání Vietnamců jak ve své vlasti, tak zde v České republice a upozorňuje na problémy, kterým musí vietnamské děti, jejich rodiče a učitelé čelit na českých školách. Poslední část této práce je věnována rozhovorům se dvěmi vietnamskými dívkami - Tran Thu Trang a Katrin Nguyen, které vypráví o svém životě v České republice, o vztahu k Vietnamu a své rodině.
Pražská usedlost Cibulka jako příklad památkové péče
Pešková, Barbora ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Dvořáková, Markéta (oponent)
Abstrakt- česky Bakalářská práce Pražská usedlost Cibulka jako příklad památkové péče má za cíl představit a popsat památkovou péči především v kontextu konkrétní kulturní památky, kterou je usedlost Cibulka nacházející se v páté pražské městské části, v Košířích. Po obecnějším úvodu do vývoje celosvětového kulturního dědictví se práce zaměřuje na české země a zdejší památkovou péči, její proměny, čím byla ovlivněna a současný stav. Pro tuto práci je stěžejním pojmem kulturní památka, proto je tedy uvedena její přesná definice, popsán proces prohlášení věci za kulturní památku a objasněna práva a povinnosti vlastníka kulturní památky. Ve vztahu k usedlosti Cibulka je vysvětlen způsob vzniku její památkové ochrany. Pro úplnost jsou pak uvedeny i ostatní součásti chráněného památkového fondu. Následující část práce je věnována přímo usedlosti, její historii, rozvoji i následnému chátrání. Jsou představeni i její nejvýznamnější majitelé, přičemž nejvíce pozornosti je věnováno hraběti Thunovi. Zároveň je uveden i nynější majitel Cibulky, dále její současný stav i plány do budoucna. Klíčové pojmy: kulturní památka, památková péče, usedlost Cibulka
Způsoby informování rodičů o kurikulární reformě při vstupu dětí do 1. ročníků
Checcacci, Pavlína ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Tato bakalářská práce má teoretický charakter, nezahrnuje žádná vlastní empirická šetření. Text shrnuje poznatky o kurikulární reformě školství v České republice a zaobírá se způsoby, jakými jsou rodiče o této události informováni na úrovní státní a školní. V textu jsou objasněny základní pojmy, které jsou v souvislosti s reformou užívány. Je věnována pozornost rolím, které ve vztahu ke škole zaujímají děti a rodiče. Tyto role se odráží na způsobech, jakým mezi sebou rodiče a škola komunikují a předávají si informace. Jelikož je informovanost rodičů považována za klíčový moment pro zdárnou implementaci reformy do škol, text se dále zaobírá způsoby poskytování a kvalitou informací v současné situaci. Dále je jeho snahou nahlédnout na způsoby předávání informací, které byly aplikovány při uskutečňování reforem v zahraničí, konkrétně ve Velké Británii a najít možnou inspiraci pro české prostředí.
Hodnoty v životě lidí žijících ekologickýcm způsobem života
Plajnerová, Kristýna ; Kubišová, Zuzana (vedoucí práce) ; Dvořáková, Markéta (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na životní hodnoty lidí, kteří žijí ekologickým způsobem života. Rozděluje se na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zaměřuje na pojmy z ekologie, zabývá se životním stylem a klade důraz především na popis hodnot, které jsou spojeny s ochranou přírody. Věnuje se trvale udržitelnému rozvoji a popisuje ekologické zemědělství. V praktické části je provedena analýza kvalitativního výzkumu, který byl proveden formou polostrukturovaných rozhovorů s ekologickými zemědělci. Práce zjišťuje, jaké hodnoty, názory a postoje mají ekologičtí zemědělci a zda se jim v průběhu hospodaření změnily. Klíčová slova: ekologie, trvale udržitelný rozvoj, životní styl, hodnoty, ekologické zemědělství, ekologičtí farmáři

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 232 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
18 DVOŘÁKOVÁ, Marie
1 DVOŘÁKOVÁ, Marie - Anna
5 DVOŘÁKOVÁ, Marta
43 DVOŘÁKOVÁ, Martina
56 DVOŘÁKOVÁ, Michaela
2 DVOŘÁKOVÁ, Miluše
8 DVOŘÁKOVÁ, Miroslava
15 DVOŘÁKOVÁ, Monika
3 Dvořáková, M.
12 Dvořáková, Magdalena
12 Dvořáková, Magdaléna
14 Dvořáková, Marcela
18 Dvořáková, Marie
2 Dvořáková, Marika
33 Dvořáková, Markéta
43 Dvořáková, Martina
56 Dvořáková, Michaela
2 Dvořáková, Michala
3 Dvořáková, Milena
2 Dvořáková, Miriam
8 Dvořáková, Miroslava
2 Dvořáková, Miroslava,
15 Dvořáková, Monika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.