Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  předchozí11 - 18  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vliv přízvuku a bilingvismu na jazykově podmíněné sociální preference u dětí
Jarůšková, Lucie ; Chládková, Kateřina (vedoucí práce) ; Smolík, Filip (oponent)
Ve společnosti člověk přirozeně projevuje preference k interakci s určitými lidmi více než s jinými, a to jak v dospělosti, tak v dětství. Jako uživatel jazyka během komunikace často lépe hodnotí a upřednostňuje mluvčí s rodilým přízvukem oproti mluvčím s cizím přízvukem. Některé předchozí výzkumy naznačují, že negativní postoje vůči mluvčím s cizím přízvukem by mohly být zmírněny bilingvní zkušeností jedince - tento efekt bilingvismu ale zatím nebyl spolehlivě prokázán. Vliv přízvuku a bilingvismu na jazykově podmíněné sociální preference v dětství, specificky v češtině, jsou předmětem výzkumu této práce. Součástí empirické části je vlastní experiment, který zahrnoval 51 monolingvních a 51 bilingvních dětí - posluchačů ve věku 4-9 let a testoval, jestli je u nich výběr kamaráda ovlivněn cizím přízvukem. Výsledky ukazují celkovou preferenci v obou skupinách pro rodilý přízvuk, která navíc roste s věkem posluchače. Tyto výsledky jsou konzistentní s předchozími výzkumy: s věkem se zvyšují percepční citlivost a sociální preference k rodilému přízvuku i v češtině. Efekt bilingvismu pro zmírnění preference rodilého přízvuku se neprojevil; z důvodu heterogenity vzorku bilingvních dětí je však třeba v budoucnu provést detailnější analýzu. U bilingvních dětí byl významný efekt země, kde dítě žije - děti ze...
Implementace fonetických poznatků do výuky cizích jazyků na ZŠ
Slížková, Petra ; Chládková, Kateřina (vedoucí práce) ; Veroňková, Jitka (oponent)
Záměrem této diplomové práce je inovovat výuku cizích jazyků na českých základních školách. Práce ohledává cesty k novému konceptu výuky, který by vycházel z principů výukové metody CLIL - Content and Language Integrated Training, reflektoval vědecké poznatky z oblasti osvojování řeči a zároveň zohledňoval potřeby a specifika českého vzdělávacího prostředí. Výstupem práce je návrh nové výukové metody Prime Language Acquisition - PrimeLA. Klíčová slova: osvojování řeči, osvojování L1, osvojování L2, osvojování L3, výuka cizích jazyků, CLIL, výuka na základní škole
Výživa dětí v mateřské škole a programy podporující zdraví
Chládková, Kateřina ; Engelthalerová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Hronzová, Marie (oponent)
Obsahem bakalářské práce je teoretický rozbor programu "Zdravá abeceda", jehož záměrem je založení zdravých životních návyků formou edukace u dítěte v předškolním věku. Na základě teoretických východisek programu je předmětem mého výzkumu zjištění, jakým způsobem je program využíván v praxi, tedy v mateřské škole. Součástí práce je také problematika nadváhy a obezity v dětském věku, která má se způsobem životního stylu jedince určitou souvislost. Dále se v práci věnuji tématu výživy a nutričnímu složení lidské stravy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Role životnosti referentů ve znalosti morfologických paradigmat u předškoláků
Doležalová, Natálie ; Smolík, Filip (vedoucí práce) ; Chládková, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce se zabývá znalostmi v oblasti české morfologie u předškolních dětí. Konkrétně se zaměřuje na oblast flexe podstatných jmen a zkoumá otázku, zda má sémantická životnost referentů vliv na volbu tvaru skloňovaného slova. Teoretická část práce se věnuje obecně vývojové psycholingvistice se zaměřením na děti ve věku 3-5 let a především gramatické stránce osvojování jazyka. Hlavní částí praktického oddílu je experiment prováděný metodou elicitované produkce pseudoslov, inspirovaný tzv. "wug testem" (Berko, 1958). S pomocí vymyšlených obrázků vykazujících životnost či neživotnost je zkoumána flexe pseudoslov s charakteristickými příznaky pro mužské a ženské vzory. Na základě výsledků tohoto experimentu vznikla analýza zkoumaného jevu, která slouží k ověření hypotézy, že sémantická životnost ovlivňuje cílový tvar slova.
Bilingvismus jako nevýhoda? Lexikální vybavování v prvním jazyce bilingvních mluvčích
Hamanová, Marie - Anna ; Chromý, Jan (vedoucí práce) ; Chládková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce zkoumá lexikální vybavování v prvním jazyce bilingvních mluvčích. Cílem práce je navázat na zahraniční výzkum poukazující na skutečnost, že lexikální vybavování bilingvních mluvčích je v jejich prvním jazyce pomalejší než lexikální vybavování u srovnatelných monolingvních mluvčích. Jádrem předkládaného výzkumu je jazykový experiment skládající se z testu verbální fluence a úlohy pojmenovávání obrázků, kterého se zúčastnilo 152+120 studentů Filozofické fakulty Univerzity Karlovy s různorodým jazykovým profilem - od studentů s relativně nízkou znalostí L2 až po studenty s velmi vysokou znalostí L2. Úroveň znalosti L2 je tak v práci na rozdíl od zahraničního výzkumu operacionalizována jako škála. Výsledky obou úloh naznačují, že rodilí mluvčí češtiny s vysokou znalostí L2 nejsou oproti srovnatelným mluvčím s nízkou znalostí L2 znevýhodněni v rychlosti lexikálního vybavování v mateřském jazyce. Analýza reakčních časů v úloze pojmenovávání obrázků zároveň poukazuje na frekvenční a kognátový efekt.
Spoken communication in context: Integrating language as a discriminative code into enactive cognition
Oceláková, Zuzana ; Chládková, Kateřina (vedoucí práce) ; Volín, Jan (oponent)
Mluvená komunikace je pouze jedním z druhů interakce mezi člověkem a jeho prostředím. Cílem této práce je navrhnout takovou teorii mluvené komu- nikace, jež by vycházela ze základních principů kognice řídících veškeré naše jednání. Za tímto účelem jsou integrovány dvě již existující teoretické pozice: 1) enaktivní pojetí kognice zvané skilled intentionality framework; a 2) teorie lidské komunikace založená na diskriminaci. Podle výsledného návrhu spočívá komunikace v tom, že mluvčí dovedně ovlivňuje prostředí svého komunikačního partnera ve snaze naplnit svá pozitivní očekávání ohledně vlastní situace. Jazyk je představen jako soubor sociomateriálních pravidelností, díky nimž je získání takovéto dovednosti vůbec možné. Primární roli hraje v tomto přístupu jednání, což jej odlišuje od teorií orientovaných na sdílení obsahu a na mentální jazykové reprezentace. Navržená teorie je pak aplikována na dvě témata hojně studovaná v řečových vědách (kategoriálnost řeči a turn taking, tj. střídání replik v konverzaci) a konfrontována s vybranými empir- ickými poznatky. Nakonec jsou diskutovány možnosti empirického testování její adekvátnosti.
Obraz upálení mistra Jana Husa v současné české společnosti
Chládková, Kateřina ; Činátl, Kamil (vedoucí práce) ; Randák, Jan (oponent)
Předložená bakalářská práce se zabývá tématem zobrazování Jana Husa v souvislosti s šestistým výročím jeho upálení v roce 2015. Zaměřuje se především na způsob performace Jana Husa v jednotlivých médiích a také vlivem povahy médií na Husův výsledný obraz. Jako hlavní zdroj využívá práce reprezentace tří médií: výstavu Husitského muzea v Táboře Jan Hus 1415/2015, film Jiřího Svobody Jan Hus a román Vlastimila Vondrušky Husitská epopej I. Prostřednictvím komparace se staršími reprezentacemi analyzuje práce charakter současné vzpomínkové praxe. Dále práce sleduje mechanismy, jimiž se jednotlivé reprezentace v rámci vzpomínkové kultury pokoušejí prosadit. Při analýze pramenů vychází z konceptu Cultural Memory Studies (Jan Assmann, Astrid Erll, Aleida Assmann) a z konceptu míst paměti Pierra Nory. Klíčová slova: Jan Hus, kulturní paměť, místo paměti, nová média, politika paměti, historická kultura
Výživa dětí v mateřské škole a programy podporující zdraví
Chládková, Kateřina ; Engelthalerová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Hronzová, Marie (oponent)
Obsahem bakalářské práce je teoretický rozbor programu "Zdravá abeceda", jehož záměrem je založení zdravých životních návyků formou edukace u dítěte v předškolním věku. Na základě teoretických východisek programu je předmětem mého výzkumu zjištění, jakým způsobem je program využíván v praxi, tedy v mateřské škole. Součástí práce je také problematika nadváhy a obezity v dětském věku, která má se způsobem životního stylu jedince určitou souvislost. Dále se v práci věnuji tématu výživy a nutričnímu složení lidské stravy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   předchozí11 - 18  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 CHLÁDKOVÁ, Kamila
3 Chládková, Kamila
5 Chládková, Karolína
1 Chládková, Kristýna
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.