|
Nastolování genderové rovnosti pomocí genderové segregace: analýza pořadu Tah dámou
Burdová, Václava ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Baslarová, Iva (oponent)
Diplomová práce Nastolování genderové rovnosti pomocí genderové segregace: Analýza pořadu Tah dámou se zabývá problematikou segregačního charakteru analyzovaného pořadu. Teoretická část práce představuje výzkumy z oblasti mediálních studií, které se zabývají problematikou zobrazování žen v médiích i jejich postavení v rámci mediálních institucí. Prostor je poté věnován vývoji různých feministických směrů, pojetí genderu a pohlaví a problematice nastolování genderové rovnosti v rámci různých feministických přístupů. Práce dále sleduje, jak je feminismus prezentován v médiích v České republice i v zahraničí a jak k feminismu přistupují novináři v rámci redakční praxe. Analýza pořadu Tah dámou se zaměřuje jednak na tvůrce pořadu a také na mediální odezvu, kterou pořad po svém spuštění v roce 2011 vyvolal. Výsledky výzkumu odhalily, že segregační charakter pořadu byl motivován podreprezentovaností žen ve veřejné sféře. Autorky se v duchu druhé vlny feminismu snažily dorovnat "ženský hlas" tomu mužskému. V rámci pojetí genderu a pohlaví docházelo z pohledu autorek k definování kategorie "žena" na základě žité ženské zkušenosti. V rámci mediální odezvy se objevily kritiky vůči segregačnímu charakteru pořadu, který byl hodnocen jako zpátečnický. Novináři upozorňovali na to, že skrze důraz na pohlaví...
|
|
The cocept of romantic lowe and its appearance in selected romantic movies with czech and slovak origin
Jančová, Michaela ; Baslarová, Iva (vedoucí práce) ; Vochocová, Lenka (oponent)
(abstrakt) Romantická láska už od svojich počiatkov otvára otázku intimity a stala sa základnou sociálnou silou spoločnosti. Na rozdiel od podôb kresťanskej lásky alebo lásky vášnivej, je pre lásku romantickú typickým rysom to, že predpokladá určitý stupeň sebapoznávania a aktivity, ktorá vedie k jednému z jej charakteristických prvkov "hrdinskej výpravy". Od vzniku prvých románov, koncept prešiel už výraznú cestu a stal sa predmetom mnohých výskumov rozličných vedných odborov. Táto diplomová práca nahliada na problematiku zobrazenia romantickej lásky v zmysle společenského konštruktu, ktorý je premenlivý v čase a závislý na kultúrno- spoločenských faktoroch spoločnosti, pre ktorú je ako súčasť mediálneho produktu určený. Kunštrukcia mýtu romantickej lásky bude v tejto diplomovej práci spracovaná v kultúrnom prostredí Českej a Slovenskej filmovej tvorby, ktorý má spoločnú históriu. Vymedzené, zachytené a popísané mýty, metafory a archetypálne zobrazenia konceptu romantickej lásky, boli aplikované na vybrané filmové príbehy z obdobia rokov 1992 - 2013.
|
|
Mocný stisk nemocných: zobrazení fyzicky postižených hrdinů v TV seriálu Hra o trůny a jeho publikum optikou disability studies
Kondratová, Irina ; Baslarová, Iva (vedoucí práce) ; Reifová, Irena (oponent)
Tato práce se zabývá způsoby identifikace tělesně postižených fanoušků seriálu Hra o trůny s jejich oblíbenými a neoblíbenými postavami a odpovídá na otázky: Jakým způsobem si fanoušci s tělesným postižením vybírají oblíbené či neoblíbené postavy? Jakým způsobem se s nimi identifikují a jak souvisí jejich interpretace s jejich vlastními životními zkušenostmi souvisejícími s postižením? Jak jejich sociální realita ovlivňuje jejich vnímání mediální reality? Výzkum odhaluje ortodoxie moci dominantní ideologie způsobilosti, vůči kterým se "nemocní" a "bezmocní" podvědomě vymezují; popisuje do seriálu projektované těžkosti, které postižení představuje, strategie jednání z tohoto jevu vycházející a způsob, jak do toho vstupuje okolí; a v neposlední řadě potvrzuje sociologické premisy prohlubování empatie na základě různých dimenzí vlastních identit a zkušenosti. Kvalitativní výzkum publika vychází z polostrukturovaných rozhovorů, využívá interpretativní přístup a výsledky jsou kódovány pomocí metody zakotvené teorie. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Z dětských hvězd pop-kulturními ikonamy: mediální transformace dětských idolů na sex-symboly současné populární kultury
Pospíšilová, Andrea ; Baslarová, Iva (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Jiřina (oponent)
(abstrakt) Tato diplomová práce sleduje proces transformace dětských idolů filmového a hudebního průmyslu dospělé umělce a sex-symboly současné populární kultury. Orientuje se zejména na způsoby mediální proměny představitelů dětských rolí v dospělé reprezentanty pop-kulturního průmyslu: vývoj, změna a budování image dospělého umělce z hlediska sociologie dětství a dospělosti, kariérního posunu (změna charakteru tvorby a rolí, případný vzestup, nebo úpadek). Cílem této práce je najít případné tendence v procesu transformace z dětských hrdinů/hrdinek na dospělé zástupce současné populární kultury. Předpokladem je, že dětské osobnosti zábavního průmyslu využívají v průběhu procesu dospívání prvek sexuality k překování stigmatu "dětské hvězdy". Kromě sexuálních motivů sleduje tato i aspekt genderových rolí a stereotypů v závislosti na vývojovém stádiu.
|
|
Trend zombifikace v současné filmové a serálové tvorbě - výzkum publika
Malinová, Lenka ; Baslarová, Iva (vedoucí práce) ; Reifová, Irena (oponent)
Diplomová práce s názvem "Trend zombifikace v současné filmové a seriálové tvorbě - výzkum publika" se zabývá otázkou "proč lidé vyhledávají seriály a filmy se zombie tematikou." V teoretické části práce autorka představí pojem "zombie" z hlediska jeho dominantní pozice v rámci populární kultury. Na pozadí historického a teoretického vymezení tématu budou představeny výsledky výzkumu publika, který je zaměřen na diváky-fanoušky zombie žánru mediální tvorby. Výsledná analýza se pokusí komparací diskurzu mediálního produktu a diskurzu publika odhalit hypotézu vystihující vztah diváků k mediálním obsahům se zombie tematikou. Výzkum je založen na kvalitativní metodě zakotvené teorie. Pro výzkum byly použity metody polostrukturovaného rozhovoru a zúčastněného pozorování.
|
|
Rozhlas na rozcestí trhu a veřejného zájmu - politická ekonomie hudby na stanici Český rozhlas Radiožurnál
Špina, Adam ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Baslarová, Iva (oponent)
Diplomová práce pojednává o hudební dramaturgii nejposlouchanější veřejnoprávní stanice Českého rozhlasu - Radiožurnálu a zasazuje ji do kontextu politicko-ekonomických vztahů, které na ni působí. Podoba hudby na Radiožurnálu byla předmětem dlouhodobé kritiky ze strany odborné i široké veřejnosti, jež vyústila v prosinci 2011 ve veřejný seminář pořádaný regulátorem - Radou Českého rozhlasu. Práce mapuje tradiční požadavky na média veřejné služby a jejich proměnu spojenou s liberalizací trhu, digitalizací a nástupem nových médií. Z hlediska hudby je diskutována její společenská funkce, její vztah k veřejnoprávním médiím a normativní požadavky, které jsou na média v souvislosti s kulturou a hudbou kladeny. Pro srovnání je hudební složka porovnávána s vysíláním komerčních celoplošných rozhlasových stanic (Impuls a Evropa 2), pro něž platí jen marginální zákonné požadavky. Práce rovněž popisuje veřejnou diskuzi o podobě vysílání a abstrahuje argumenty kritiky. Často zmiňovanými problémy bylo mimo jiné například časté opakování jednotlivých skladeb i interpretů, příliš úzký záběr v repertoáru umělců obsažených v databázi či celková zastaralost hudebního fondu, která nepřispívá k povznášení veřejného vkusu a podpoře české kulturní identity. Pravdivost těchto domněnek pak spolu s proměnou hudební dramaturgie v...
|
|
Vývoj reprezentace LGBT menšiny v počítačových příběhových RPG hrách a přijímání homosexuální tématiky hráči a herními vývojáři
Moravec, Ondřej ; Švelch, Jaroslav (vedoucí práce) ; Baslarová, Iva (oponent)
Diplomová práce "Vývoj reprezentace LGBT menšiny v počítačových příběhových RPG hrách a přijímání homosexuální tematiky hráči a herními vývojáři" pojednává o nových způsobech reprezentace LGBT minority, a to pomocí počítačových her. Zatímco tradiční média jako film či literatura poskytují pouze lineární vyprávění, s rozvojem možností RPG her se objevuje nová "ergodická literatura", která je postavená na velkém počtu paralelních cest - a součástí těchto cest může být i hra za LGBT postavu, cesta, která jiným hráčům může díky principu kybertextu zůstat uzavřena. Práce tak kombinuje několik pohledů na danou problematiku - jednak se zamýšlí obecně nad jazykem počítačových her a zkoumá, jakým způsobem mohou herní mechaniky ovlivnit reprezentaci LGBT minority v mediálním prostředí, dále pak nahlíží na samotné tvůrce, jak se k implikování LGBT tematiky do her staví. Podstatná část práce je věnována i analýze rozhovorů s LGBT hráči. V souvislosti s tím se práce zaměřuje i na analýzu konkrétních her (Mass Effect I-III a Dragon Age I-II), které zásadně změnily pohled na reprezentaci LGBT lidí v počítačových hrách. Cílem práce je tak poskytnout první kompaktní text na toto téma v českém i světovém kontextu Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Konstrukce genderové identity v seriálu Dokonalý svět
Mlynářová, Martina ; Reifová, Irena (vedoucí práce) ; Baslarová, Iva (oponent)
Práce analyzuje prostředky reprodukce genderových stereotypů a konstrukce genderové identity v českém seriálu Dokonalý svět. Je mediální sdělení rodově určené, s jakými prostředky reprodukce genderových stereotypů a konstrukce identity je divák/divačka konfrontován/a v daném seriálu, na jakých úrovních se s těmito jevy setkává? Pro detailnější prozkoumání těchto mechanismů a jejich formy využívám zejména teorie sociální konstrukce reality, teorie optických skel či samotné povahy a narativní struktury seriálu (soap opery). Na druhé straně se práce věnuje také faktu, že Dokonalý svět stereotypy pouze nereprodukuje. Seriál je totiž v určitých případech také nabourává a svým až komediálním charakterem narušuje zaběhnuté genderové pořádky. Některé genderové stereotypy zesměšňuje a tím otřásá jejich pozicí ve společnosti.
|
|
Genderová proměna časopisu Vlasta v roce 1991 a 2010
Krocová, Iva ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Baslarová, Iva (oponent)
Ve své práci mapuji mediální proměnu genderu prostřednictvím redakčních témat v časopise Vlasta v roce 1991 a 2010 a jak se na tematické proměně časopisu v Československu projevil komunistický režim. Ve své práci také zkoumám, zda časopis Vlasta v roce 1991 prezentuje feministické myšlenky a zda mají negativní konotaci, jak zmiňuje Osvaldová. Práce je rozčleněna do tří základních oddílů teoretického, metodologického a analytického. V teoretické části popisuji dosavadní vědecký diskurz a zařazuji práci do mediálního a sociálního kontextu. V této části jsou představeny hlavní koncepty, jakými jsou feminismus, gender, genderové stereotypy a patriarchát. Dále je zmíněn význam médií a ženských magazínů pro ženské publikum a proměna ženské role ve společnosti před rokem 1989 a po něm. V metodologické části jsou prostřednictvím otevřeného a axiálního kódování zkoumány mediální obsahy. Ve svém výzkumu identifikuji a popisuji významná redakční témata, se kterými je spojována žena v časopise Vlasta v roce 1991 a v roce 2010. Dále jsou pomocí obsahové analýzy porovnány redakční články časopisu Vlasta z roku 1991 a 2010 z hlediska jejich rozložení zaměřující se na oblasti, které v tradičním pojetí spadají do soukromé, respektive veřejné sféry. Data jsou analyzována postupy zakotvené teorie - otevřeným a...
|
|
Faktory úspěchu TV kuchařů aneb TV chefs' values
Burianová, Kateřina ; Reifová, Irena (vedoucí práce) ; Baslarová, Iva (oponent)
V akademickém světě je pořadům o vaření věnována jen malá pozornost. Spíše se k tomuto tématu vyjadřují média a široká veřejnost. Jelikož jsou ovšem pořady o vaření velmi rozšířeny, je vhodné se na ně zaměřit i v odborných pracích. Tato diplomová práce se snaží o teoretické zakotvení pořadů o vaření jakožto specifického žánru. V analytické části poté zkoumá jeden z významných aspektů pořadů o vaření - osobnosti kuchařů v nich účinkujících. Nejprve je v práci provedeno teoretické zarámování pořadů o vaření. Práce se věnuje popisu teoretických oborů zabývajících se jídlem a také nastiňuje teorie, které popisují procesy probíhající v současném kulturním diskurzu. Následuje popis reality TV a reality shows. Historie pořadů o vaření sahá k počátkům pravidelného televizního vysílání. Nejvýznamněji v této oblasti zapůsobila až televizní stanice Food Network na konci dvacátého století. Konkrétní významné pořady o vaření ze světové i české produkce jsou přiblíženy v práci také. V práci byl vytvořen nový, unikátní termín - TV chefs' values. Vyjadřuje faktory vlastní televizním kuchařům, které jsou potřebné pro jejich úspěch v televizním prostředí. Tyto faktory vzešly z výzkumu popsaného v analytické části práce a jsou jimi přirozenost kuchařů při účinkování v pořadu, smysl pro humor, láska k jídlu a vzdělání...
|