|
Vybrané problémy začínajících učitelů ruského a českého jazyka
Šimková, Kateřina ; Rozboudová, Lenka (vedoucí práce) ; Konečný, Jakub (oponent)
Teoretická část práce pojednává o specifikách učitelské profese, popisuje kompetence učitele a následně se zaměřuje na začínající učitele jak českého, tak ruského jazyka jako druhého cizího. Shrnuje nejčastější potíže, s nimiž se tito učitelé potýkají. V praktické části práce bylo formou polostrukturovaných rozhovorů zjišťováno, zda a popř. jak se liší problémy, jimž začínající učitelé výše uvedených jazyků čelí. Začínající učitelé ruštiny i češtiny se nově potýkají nejčastěji s problémy spojenými se začleněním nově příchozích ukrajinských žáků v souvislosti s válkou na Ukrajině. Většina respondentů upozorňuje na totožné mezery ve vysokoškolské přípravě, konkrétně na problematickou podobu praxí, výuku odborných předmětů, didaktiky, pedagogiky a psychologie. V oblasti uvádění představuje nejčastější formu podpory uvádějící učitel, který byl v začátku profesní dráhy přidělen většině respondentů, často se však jednalo o formální či z jiných důvodů nefunkční spolupráci. Začínající češtináři a ruštináři mají shodně problémy s používanou učebnicovou řadou a hodnocením žáků. V porovnání se začínajícími učiteli ruského jazyka však čelí začínající učitelé českého jazyka v totožných oblastech (např. kázeň, časová náročnost příprav, komunikace s rodiči) většímu počtu problémů a jsou na ně kladeny vyšší...
|
|
Návrh environmentální zahrady a možnosti jejího využití ve speciální mateřské škole
ŠIMKOVÁ, Kateřina
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem environmentální zahrady ve speciální mateřské škole. V teoretické části jsou popsány speciální mateřské školy, formy vzdělávání a specifika hry dítěte s postižením. Dále je v práci analyzován Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání s akcentem na environmetální výchovu. Práce se zabývá specifikováním cílů rámcového vzdělávacího programu, které lze naplnit na zahradě MŠ. Teoretická část se v neposlední řadě zabývá přínosem pobytu na zahradě pro holistický vývoj dítěte a historií školních zahrad. Praktická část se skládá z návrhu environmentální zahrady pro konkrétní speciální mateřskou školu v Českých Budějovicích a metodického materiálu k využití zahrady.
|
|
Lokalizace maternálních RNA ve vajíčcích a časných embryích
Šimková, Kateřina ; Šindelka, Radek (vedoucí práce) ; Frolíková, Michaela (oponent)
Určení stavby tělního plánu díky asymetrickému rozložení maternálních RNA a proteinů bylo studováno u mnoha živočišných druhů. Během oogeneze si živočichové vytváří zásoby těchto RNA a proteinů, které využívají pro regulaci embryonálního vývoje, a to až do znovuzahájení transkripce z embryonálního genomu. V této diplomové práci jsem se věnovala především identifikaci asymetricky rozmístěných RNA v časných embryích obojživelníka Ambystoma mexicanum, které stojí za určením animálně-vegetativní osy. V druhé části mé práce jsem se také pokusila identifikovat asymetricky rozmístěné RNA ve 2 a 4 buněčném embryu, které by mohly stát za určením dalších tělních os - dorzo-ventrální a levo-pravé. Pomocí RT-qPCR tomografie se mi úspěšně podařilo stanovit lokalizační profil vybraných maternálních RNA podél A-V osy a v jednotlivých blastomerách 2 a 4 buněčného embrya. Dále se nám pomocí RNA-seq podařilo získat celkový obraz transkriptomu časných embryí, který nám ukázal, že se během časného vývoje odehrává řada změn. Tyto události jsem rozdělila do tří kategorií: relokalizace RNA, syntéza RNA před aktivací embryonální transkripce a degradace RNA v časném vývoji. Zajímavé zjištění bylo odhaleno ve skupině RNA degradovaných během časného vývoje, která obsahuje řadu genů, které mají u Xenopus laevis a dalších...
|
|
Vodní světy Nových Mlýnů: Etnografie vinařů a klimatické změny
Šimková, Kateřina ; Zandlová, Markéta (vedoucí práce) ; Halbich, Marek (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá problematikou socio-přírodních aspektů sucha, které je jedním z dopadů klimatické změny a jeho riziko v Česku narůstá. Výzkumný terén, který se nachází v oblasti Novomlýnských nádrží, je v práci nahlížen skrze koncept waterworlds, autorek Kristen Hastrup a Fridy Hastrup. Etnografický výzkum ukazuje, jaký má voda a její nedostatek vliv na krajinu, na místní obyvatele a na jejich vztahy a praktiky. Práce je zaměřená zejména na vinaře a jejich porozumění tomu, co je sucho, klimatická změna a co znamená dobře hospodařit v krajině, která vysychá. Dále zachycuje proměnu praktik spojených s péčí o vinohrad a mapuje, jací aktéři do problematiky sucha v této oblasti vstupují. Klíčová slova: etnografie, sucho, klimatická změna, waterworlds, voda, Novomlýnské nádrže, vinohradnictví
|
| |
|
Výživa kojenců a batolat
Šimková, Kateřina ; Floriánková, Marcela (vedoucí práce) ; Hrnčířová, Dana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou výživy kojenců a batolat. Tyto vývojové fáze dětství odpovídají období od narození do tří let věku a zajištění správného nastavení výživy i stravovacích návyků je zásadní, neboť může mít na jedince celoživotní vliv. Cílem praktické části této práce bylo zjistit, jak rodiče dodržují doporučení, týkající se kojení a zavádění příkrmů, jaký je reálný kalorický příjem a poměr hlavních živin ve stravě batolat a jak často a v jakém množství tyto děti konzumují sladké potraviny a nápoje. Na základě těchto informací bylo testováno, zda příjem energie, makroživin a cukrů ovlivňuje body mass index (BMI) nebo hmotnostně délkový poměr. Hodnocení probíhalo pomocí dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 22 rodičů dětí hospitalizovaných na Klinice pediatrie a dědičných poruch metabolismu 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Výsledky ukázaly, že většina rodičů se v délce výlučného kojení i době zavádění příkrmů řídí platnými doporučeními. Z propočtů uvedených jídelníčků vyplynulo, že téměř všechny děti v batolecím věku mají ve stravě nadbytek bílkovin a jednoduchých sacharidů. Zároveň byla zjištěna signifikantní pozitivní korelace mezi příjmem cukrů a hmotností dítěte vztažené k jeho délce či výšce. Ze zjištěných dat...
|
|
Indukce levo-pravé asymetrické genové exprese ve ventrálním uzlu vlivem proudění extracelulární tekutiny
Šimková, Kateřina ; Vegrichtová, Markéta (vedoucí práce) ; Mašek, Jan (oponent)
Vznik levo-pravé tělní asymetrie, která při gastrulaci určuje orientaci tělních orgánů, je v myším embryu indukován v mnohobuněčném útvaru na anteriorním konci primitivního pruhu nazývaném ventrální uzel. Buňky ventrálního uzlu mají na svém povrchu krátké rotující cílie, které generují proudění extracelulární tekutiny směrem vlevo a proudění následně indukuje asymetrickou genovou expresi. Hlavní signalizační událost narušující symetrický vývoj spočívá ve spuštění Nodal signalizační dráhy a spuštění asymetrické exprese jejího člena Nodal. Narušením těchto procesů dochází k otočení běžné asymetrické exprese v uzlu, která vyústí v zrcadlové otočení tělních orgánů, nazývané též situs inversus. Existují dva modely zabývající se možnostmi, jak je informace z levostranného proudění přenášena do buněk uzlu, kde dochází k asymetrické expresi příslušných genů. Mechanosenzitivní model je založen na existenci pohyblivých cílií, vytvářejících proud, a nepohyblivých cílií, které na proud reagují otevřením polycystinových vápníkových kanálů. Podle chemosenzitivního modelu dochází k sekreci specifických morfogenů, které jsou unášeny proudem, a vazbou na příslušné receptory spouští signalizaci v buňkách. Dosud nebylo prokázáno, který z těchto dvou modelů platí v myším uzlu, ale jednou z pravděpodobných možností je,...
|
|
Komentovaný český překlad kapitoly z knihy Dyšev, S.: Vory v zakone i avtoritety. Moskva: Eksmo, 2008. S. 2, 5-12, 20-28, 42-46.
Šimková, Kateřina ; Rosová, Anna (vedoucí práce) ; Rubáš, Stanislav (oponent)
Bakalářská práce sestává z překladu vybraných kapitol z knihy Sergeje Dyševa Vory v zakone i avtoritety a odborného translatologického komentáře k překladu. Tento komentář obsahuje překladatelskou analýzu výchozího textu, popis fungování překladatelského procesu, výběr metody překladu, typologii překladatelských posunů a konečně strategii řešení dalších překladatelských problémů.
|
|
Záškoláctví na střední škole
Šimková, Kateřina ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Cílem této diplomové práce je zjistit výskyt a hlavní příčiny záškoláctví u žáků na střední škole a celkový popis tohoto negativního jevu. Diplomová práce je případovou studií konkrétní střední školy. Název střední školy není v diplomové práci uváděn, a to z etických důvodů. Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. V diplomové práci je popsáno záškoláctví jako sociálně patologický jev a nechybí zde jeho vymezení. Součástí teoretické části jsou také příčiny a faktory záškoláctví. Není opomenut legislativní rámec, řešení problému záškoláctví a především prevence, které je část práce také věnována. V rámci empirické části diplomové práce bylo využito metody dotazníku a rozhovoru. V empirické části dochází k následnému vyhodnocení, analýze a ke zhodnocení celkové situace výskytu záškoláctví na konkrétní střední škole. Respondenty výzkumu byli jak žáci, tak učitelé příslušné střední školy.
|
|
Práce se zaostávajícími čtenáři ve 3. ročníku ZŠ
ŠIMKOVÁ, Kateřina
Diplomová práce se zabývá problematikou zaostávajících čtenářů a následnými metodami nápravy jejich nedostatků. V teoretické části práce je popsána problematika zaostávajících čtenářů podrobněji a je blíže charakterizována stejně jako vhodné metody nápravy. Ve výzkumné části jsou žáci rozřazeni do skupin podle nedostatků ve čtení a v každé skupině jsou zkoumány kvantitativní a kvalitativní chyby čtenářského výkonu. Následně je navržena vhodná náprava těchto chyb a nedostatků. Výzkumné šetření bylo provedeno metodou komplexní diagnostiky čtení u žáků 3. ročníků ZŠ.
|