Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 97 záznamů.  začátekpředchozí62 - 71dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Komparace díla L. Feuerbacha a E. Durkheima ve vztahu k náboženství
Kašpar, Oldřich ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Horák, Vít (oponent)
This dissertation is a comparison of L. Feuerbach and E. Durkheim and their approach to religion. Specifically, it describes their books, "The Essence of Christianity", and "Elementary Forms of Religious Life". My aim is to discover topics across both authors who study religious systems agree in spite of differing theoretical background. Initially, both authors are analyzed separately, and later they are brought together in the converging section. The main issues discussed in the converging part are the approach to the origins of god and faith, the approach to soul, and the approach to the interconnection of religion and society. This comparison shows that through completely different arguments the authors are able to come to an agreement about the influence of religion on an individual or a social group. Furthermore, it discusses the fusing of religious systems and society. Durkheim thinks this interconnectedness is functional and it may lead to cohesion of small social groups. Feuerbach argues that the redirection of faith from man to god can lead to alienation, yet still he agrees with Durkheim that it is an important social phenomenon that bounds together individuals and society. Feuerbach represents philosophical investigation, while Durkheim's approach is more sociological, resembling partly...
Vzdělávání těžce zdravotně postižených
Syrovátková, Tereza ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Čada, Karel (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na otázku vzdělávání zdravotně postižených dětí, možnost jejich začlenění do většinové společnosti a přijetí speciální školy jako dočasně přípustné alternativy na cestě k plné integraci. Práce pomocí kvalitativní případové studie ověřuje myšlenku Toma Schmida, že i speciální škola může být pro děti s kombinací handicapů vhodnou možností vzdělávání v případě, že není goffmanovskou totální institucí, plní sociální funkce školy a respektuje individualitu žáka včetně přijetí jeho postižení jako součásti osobnosti. Práce vymezuje základní funkce školy, definuje postiženého a jeho možnosti ve vzdělání, popisuje hodnotový přístup majority k postižením a vysvětluje totální instituci v pojetí E. Goffmana i novějších autorů. Studie na základě zúčastněného pozorování, rozhovorů a analýzy oficiálních dokumentů školy interpretuje totálnost instituce ve vztahu k její uzavřenosti, kterou vybraná speciální škola nedemonstruje fyzickými bariérami v duchu konceptu E. Goffmana, ale své chovance k sobě připoutává jinými prostředky. Práce dále vztahuje výzkumná zjištění k otázce integrace a snaží se rozvést Schmidovy podmínky přípustnosti speciální školy.
Manželství z pohledu ekonomie a sociologie se zvláštním zřetelem k výběru partnera
Konrádová, Kateřina ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Vohlídalová, Marta (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou manželství, konkrétně procesem jeho vzniku neboli výběrem manželského partnera. Autorka srovnává ekonomickou (G. S. Becker) a sociologickou (V. K. Oppenheimerová) teorii sňatkového trhu včetně procesu výběrového párování. Předmětem práce je komparace ekonomického a sociologického uchopení problematiky výběru manželského partnera, s cílem odhalit společné a rozdílné prvky v přístupu uvedených vědních disciplín k tomuto problému. Autorka pracuje se čtyřmi kritérii srovnání. První z nich představuje celkový pohled na sňatkový trh a jeho fungování, druhé zachycuje vztah sňatkového a pracovního trhu, třetím je výběrové párování a čtvrtým je popis a vysvětlení změn v sňatkovém chování v druhé polovině dvacátého století. Na tomto základě shledává autorka sociologický přístup pro zkoumání tak složitého procesu, jakým je výběr partnera adekvátnějším a vhodnějším.
Inkonzistence sociálního statusu v ČR: Co ukazuje první dekáda 21. století?
Daneš, David ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Hirschová, Marta (oponent)
David Daneš Inkonzistence sociálního statusu v ČR: Co ukazuje první dekáda 21. století? Abstrakt Předkládaná práce se zabývá multidimenzionálním pojetím sociálního statusu a především jevem nevyrovnaného umístění jedince na několika stratifikačních škálách - inkonzistencí sociálního statusu. Poskytuje ucelený přehled vývoje použití tohoto konceptu v zahraniční a následně i v české sociologii na pozadí výkladu klasických teoretických výcho- disek a přístupů k sociální stratifikaci jako takové. Následně předkládá autor vlastní analýzu dat z cyklu šetření ISSP, ve které zpřesňuje poznání výzkumem již popsaného časového ob- dobí a také popisuje vývoj základních metrik inkonzistence statusu v dalších více než deseti letech. Analýza vycházející z operacionalizace etablované v české sociologii ukázala, že trend stoupající konzistence statusu popsaný oběma skupinami českých autorů, které se tématem v devadesátých letech zabývaly, dále nepokračuje. Dokonce se míra konzistence statusu ani nedrží na dosažené úrovni. Jsou zde patrné dva výrazné propady v období na konci devadesá- tých let a kolem roku 2009, což jsou doby významného poklesu výkonnosti národní ekonomi- ky (HDP) - vztah obou veličin je testován. Dále se autor zabývá širším pojetím konzistence statusu zkoumajícím vztah objektivního statusu k subjektivnímu....
Integrace dětí imigrantů z pohledu jejich rodičů (na příkladě imigrantů z post-sovětských zemí)
Chernykh, Aleksandra ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Leontiyeva, Yana (oponent)
Práce se zabývá fenoménem integrace 1,5. generace imigrantů pocházejících ze zemí bývalého Sovětského svazu. Česká odborná veřejnost věnuje tomuto tématu relativně málo pozornosti, proto zatím zůstává spíše v ústraní. V současné době tak máme k dispozici jen dílčí a náhodné poznatky o integraci dětí, které pocházejí z postsovětského regionu. Na základě úrovně současného poznání usiluje o uchopení jevu integrace zmíněných dětí v celé jeho komplexnosti, a proto se zaměřuje na různé dimenze integrace - strukturní, sociální a kulturní včetně jazykové. V rámci zkoumání vyjmenovaných dimenzí jednak sleduje, jak děti zacházejí s kulturním dědictvím své země původu, zároveň i způsob, jakým přijímají českou kulturu v jejím širším slova smyslu. Pro získání co nejhlubšího porozumění mechanismům jejich začleňování - jak v rámci jednotlivých dimenzí, tak i v rámci celkového integračního procesu - a také za účelem zjistit, s jakými problémy se na své cestě k úspěšné integraci potýkají, zkoumá tento fenomén z perspektivy matek těchto dětí. Skrze hloubkové rozhovory s imigrantkami, které pocházejí z postsovětského regionu, práce odhaluje významy, které přisuzují jednotlivým aspektům integrace svých dětí do české hostitelské společnosti. V neposlední řadě práce usiluje o porozumění tomu, jak skrze výpovědi o integraci svých...
Rozhodování žáků v procesu volby učebního oboru jako další vzdělávací cesty
Chvátalová, Monika ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Gorčíková, Magdaléna (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje tématu rozhodování žáků z dělnických rodin v procesu volby učebního oboru jako typu vzdělávací cesty. V teoretické rovině nejprve vymezuje hlavní problémy, se kterými se potýká současné české učňovské školství, a následně zasazuje problematiku volby učebního oboru do kontextu reprodukce vzdělanostních nerovností a představuje základní teoretické přístupy ke studiu vzdělanostních nerovností a jejich reprodukce Na základě výzkumu založeném na kvalitativní metodě chápajících rozhovorů následně ukazuje, že učňovské obory jsou žáky z dělnických rodin vnímány jako výhodná a v rámci vzdělanostního systému zcela rovnocenná, a z mnoha ohledů tudíž racionální volba. Nízké vzdělanostní aspirace těchto žáků přitom vycházejí především z jejich specifické představy o životním úspěchu, ve které nehraje formální vzdělání podstatnou roli a která naopak spočívá v co nejdřívějším opuštění vzdělávacího systému a nalezení pracovního uplatnění v oboru, který je baví. Učební obory středních odborných učilišť přitom žáci z dělnických rodin vnímají především jako prostředek umožňující vykonávat danou, konkrétně vymezenou profesi a jejich hlavní výhodu spatřují v jejich praktickém zaměření.
Svět pražských matek na rodičovské dovolené
Brennová, Martina ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Grygar, Jakub (oponent)
Diplomová práce se zabývá volbami pražských žen na rodičovské dovolené, a to především v oblasti kombinace práce a rodiny. Volby žen nejsou vždy výsledkem jejich ideální preference a jejich konečná podoba je silně ovlivněna institucionálními podmínkami a zájmy celé rodiny. Preference žen se orientují také podle ideologie mateřství, kterou upřednostňují. Práce se dále věnuje budování symbolických hranic mezi matkami a bezdětnými ženami. Matky se vůči bezdětným ženám vymezují pomocí morálních kritérií a vůči sobě navzájem prostřednictvím znalosti mateřské kultury. Matky na rodičovské dovolené popisují toto období jako šťastné a nevnímají ho v intencích ztráty svobody či sebeobětování. Přesto reflektují, že dlouhodobý pobyt doma je stereotypní a může vyvolat pocit izolovanosti. Část žen se z toho důvodu snaží alespoň částečně vymanit ze sféry péče o dítě a vrátit se do světa dospělých.
The Gender Segregation of the Labour Market in Czech Republic
Koloušková, Barbora ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Cidlinská, Kateřina (oponent)
Predložená práca prináša komplexný pohľad na problematiku genderovej segregácie trhu práce v Českej republike. Genderová segregácia trhu práce je jednou z hlavných príčin, a zároveň dôsledkov, nerovnosti pohlaví. Spôsobuje rozdielne zastúpenie mužov a žien v zamestnaniach a na rôznych pracovných pozíciách. V úvode textu autorka popisuje postavenie žien na trhu práce v Českej republike, aby vzápätí nadviazala analýzou dát, ktorá dokazuje existenciu tohto problému v českom prostredí a približuje jeho rozsah. Zároveň predstavuje základné teórie vysvetľujúce genderovú segregáciu pracovného trhu a skúma jej príčiny a dôsledky. Segregáciu delí na horizontálnu a vertikálnu, ktoré analyzuje osobitne a v závere ich prepája, aby ukázala stav celkovej segregácie. Horizontálne segregácia znamená nerovnomerné rozloženie mužov a žien v rozdielnych odvetviach a zamestnaniach. Vertikálna segregácia odkazuje na ich rozloženie v hierarchii pracovných pozícií. Za posledných 20 rokov sa segregácia pracovného trhu v Českej republike zlepšila, avšak nie v dostatočnej miere, pretože trh práce je stále výrazne segregovaný na mužské a ženské zamestnania. Takéto rozdelenie spôsobuje sociálnu a mzdovú diferenciáciu, a to v neprospech ženskej časti populácie.
Zdobení těla - tetování a piercing ve svém funkčním a symbolickém významu
Kroupová, Eva ; Balon, Jan (vedoucí práce) ; Šanderová, Jadwiga (oponent)
Diplomová práce "Zdobení těla - tetování a piercing ve svém funkčním a symbolickém významu" se zabývá tělesnými modifikacemi sloužícími ke zdobení lidského těla jako kulturně společenským fenoménem, který je v dnešní společnosti módní záležitostí. První část práce představuje základní teoretický rámec a zasazuje téma do kontextu, ve kterém na něj autorka nahlíží takovým způsobem, aby i pro skutečného laika mohla práce být přínosná. Teoretická část definuje pojmy a představuje první archeologické nálezy vážící se k tomuto kulturnímu fenoménu. Dále práce představuje příklady zdobení lidského těla ve vybraných tradičních kulturách a popisuje cestu, kterou se tento jev dostal až do současné západní společnosti. Na konci teoretické části je představeno osm kategorií funkčních a symbolických významů, kterých může zdobení lidského těla nabývat. Druhá část práce spočívá v kvalitativním výzkumu, který je zaměřen na funkční a symbolické významy, kterých může zdobení lidského těla nabývat v současné moderní společnosti. Naleznete zde výpovědi dvaceti dvou ozdobených jedinců, kteří otevřeně hovoří o svých ozdobách. V závěru práce se dočtete, které funkční a symbolické významy zdobení lidského těla jsou i v dnešní společnosti stejné jako u primitivních společností, v čem se liší nebo případně, které funkční a symbolické...
Vysokoškolské studium bez titulu - fenomén drop-out v kontextu masifikace
Votavová, Barbora ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Tuček, Milan (oponent)
Barbora Votavová ISS FSV UK Abstrakt diplomové práce Vysokoškolské studium bez titulu - fenomén drop-out v kontextu masifikace vysokoškolského vzdělání Práce se zabývá fenoménem nedokončování vysoké školy v kontextu masifikace vysokoškolského vzdělání a proměn trhu práce. Narozdíl od vzdělanostní reprodukce a mobility, která je v prostředí České republiky poměrně často zkoumána, se tématu nedokončování vysoké školy věnuje jen minimum prací. Tento text se tedy snaží prostřednictvím zkušeností těch, kdo vysoké školy opouštějí před získáním diplomu, tedy drop-outs, toto téma otevřít. Skrze rozhovory s drop-outs pátrá po specifických aspektech jejich vzdělávacích drah. Snaží se na základě jejich vyprávění rekonstruovat významy, které ti, kdo ze škol odcházejí, přisuzují prvkům, momentům a charakteristikám vlastních vzdělávacích drah. Hledáním odpovědí na základní otázky, pátrající po významech vzdělání, vzdělávací dráhy a toho, co má vliv na její podobu, se snaží identifikovat oblasti, které jsou pro nedokončování vysoké školy relevantní. Vlastní data uvádí jak do širšího kontextu, ve kterém se vzdělávací dráhy odehrávají - tedy kontextu dynamického trhu práce a proměňujícího se charakteru vysokých škol, tak je interpretuje v kontextu dosavadních výzkumů, zabývajících se fenoménem drop-out. Na základě této...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 97 záznamů.   začátekpředchozí62 - 71dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Šanderová, Jana
4 Šanderová, Jitka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.