Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 155 záznamů.  začátekpředchozí95 - 104dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Interakce učitelka MŠ-dítě při řešení problémových situací
Mertinová, Aneta ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent)
Tato práce se zabývá způsoby interakce učitelek s dětmi v mateřských školách a svou pozornost zaměřuje na jejich interakci zejména při problémových situacích. K výběru právě problémových situací nás vede zájem o posilování psychické odolnosti dítěte a otázka, jaký způsob interakce k jejímu posílení může přispět. Doporučení pro interakci s dětmi předškolního věku hledáme v teoretické části skrze porozumění charakteristikám a potřebám předškolních dětí a prostřednictvím seznámení se s jednotlivými koncepcemi psychické odolnosti. Opíráme se zejména o přesvědčení Bandury a Seligmana, ale nacházíme inspiraci i v dalších pramenech. Současně sledujeme výsledky zahraničních studií, které popisují povahu interakce v jejich předškolních zařízeních. V empirické části práce se zabýváme otázkami, jaké interakce učitelka-dítě v mateřské škole se nejčastěji vyskytují při řešení problémové situace a zda mohou tyto interakce ze strany učitelky k dítěti být chápány jako podpůrné pro posilování psychické odolnosti dítěte. Náš výzkum je založený na analýze 242 událostí natočených na videozáznam při návštěvách předškolních zařízení v Praze. Naše výsledky pak také srovnáváme s německou studií Königové (2006), ze které jsme převzali kódovací systém. Klíčová slova: psychická odolnost, vnímaná osobní účinnost, zkušenost...
Osobnost dítěte a zahájení docházky do mateřské školy
Zradičková Šafránková, Karla ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent) ; Šírová, Eva (oponent)
Moderujícím procesem zvládání nároků socializující společnosti je schopnost autoregulace jedince. Výrazným vývojovým socializačním prvkem je přechod, tranzice z rodinného prostředí do mateřské školy, fungující v interakci různých změn. Teoretické základy našeho výzkumného projektu tvoří koncept resilience vycházející ze sociálně kognitivní teorie. Probandy tvořila skupina 97 dětí předškolního věku, začínajících s docházkou do mateřské školy, příchozích z rodinného prostředí. Data byla shromažďována dvakrát, v září a v listopadu. Výzkumná data plynou ze dvou zdrojů - pozorování a dotazník. Co se týče pozorování, byly předem stanoveny oblasti sledování. Frekvenci a kvalitu behaviorálních projevů dítěte v adaptačním období zaznamenával pedagog do pozorovacího archu, který byl vytvořen na základě studia literatury s tématem adaptace a empirie. Resilientní faktory jsou operacionalizované iniciativou, seberegulací a kvalitou vztahů, měřené škálou DECA - P2 - Devereux Early Childhood Assessment for Preschoolers, volně přeloženo jako Devereuxská škála pro rané dětství. Pro účely výzkumu byla převzata a převedena do českého jazyka z originálu amerických výzkumníků LeBuffe a Naglieri (2012) ve spolupráci s Devereuxským centrem pro podporu resilience u dětí. Škála DECA-P2 se zaměřuje také na mapování...
Komunikační dovednosti mládežnického trenéra volejbalu a jejich rozvoj metodou VTI
Baláková, Veronika ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Gillernová, Ilona (oponent) ; Šafář, Michal (oponent)
Předkládaná mnohopřípadová studie z oblasti psychologie sportu se zaměřuje na úkoly a dovednosti sportovního trenéra. Trenérovy dobré komunikační dovednosti přispívají k výkonu a osobnímu rozvoji svěřenců, stejně tak k vytváření dobrého kontaktu se svěřenci a nastavení příznivého tréninkového a motivačního klimatu. Cílem této mnohopřípadové studie je využít metodu Videotrénink interakcí za účelem rozvoje komunikačních dovedností trenérů a následně ohodnotit efekt této intervence. Příspěvek napomáhá k rozšíření počtu aplikačních oblastí metody Videotrénink interakcí a ukazuje směr, jakým je možno pracovat na vzdělávání a rozvoji sportovních trenérů. Klíčová slova: Videotrénink interakcí, intervence, dovednosti trenéra, interakce
Psychological background of usage of English phrases acronyms in schools
Bytelová, Ivana ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Čáp, David (oponent)
Práca sa venuje psychologickým súvislostiam používania akronymov anglických fráz u dospievajúcich, žiakov druhého stupňa základných škôl a stredoškolákov. Snaží sa zodpovedať, aké akronymy dospievajúci poznajú a používajú, ako im rozumejú, ako ich používajú a vnímajú a napokon, aké sú špecifiká používania vulgárnych akronymov. Teoretická časť predstavuje akronym a zasadzuje ho do širšieho kontextu jazyka a špecificky jazyka elektronického. Ďalej sa venuje charakteristikám obdobia dospievania a špecifikám komunikácie dospievajúcich. Akronymy, ktoré dospievajúci najviac používajú, pochádzajú zo sveta elektronickej komunikácie, preto sa i tejto dostáva podstatnej pozornosti. Empirická časť prináša výsledky výskumu, ktorý prebiehal formou dotazníkového prieskumu, na potreby ktorého boli vytvorené dva dotazníky. Z výsledkov vyplýva, že dospievajúci intenzívne využívajú rôzne formy skracovania jazyka pre potreby elektronickej komunikácie. Najviac obľubujú akronymy, ktorých však používajú len obmedzený počet. Používajú ich takmer výlučne len medzi sebou, u dospelých očakávajú negatívne prijatie. Aj keď akronymy používajú takmer všetci, nie všetci ich hodnotia pozitívne. Vulgárne akronymy využívajú často a nepovažujú ich za také silné ako ich neskrátené verzie. Kľúčové slova: akronym, skratka, anglické...
Spánek a profesní zátěž učitele
Kotenová, Yvetta ; Štětovská, Iva (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem spánku a profesní zátěže učitelů. Teoretická část přináší informace o pracovní zátěži, jejích zdrojích a možných důsledcích. Z dlouhodobých důsledků je podrobněji věnována pozornost syndromu vyhoření, jeho projevům a možnostem diagnostiky. Následně jsou shrnuty poznatky z výzkumů zátěže a syndromu vyhoření v profesi učitele a pozornost je věnována také rizikovým a protektivním faktorům. Dále se teoretická část věnuje tématu spánku, jeho fyziologickým charakteristikám, potřebě a významu spánku v životě člověka, důsledkům nedostatečného či nekvalitního spánku a vybraným poruchám spánku. V závěru teoretické části jsou shrnuty výzkumy spánku v souvislosti se stresem a syndromem vyhoření, ze kterých vychází empirická část práce. Cílem empirické části je zmapovat kvalitu spánku u souboru učitelů základních a středních škol a dále ověřit vztahy mezi jejich kvalitou spánku (PSQI), syndromem vyhoření (SMBM) a spokojeností se životem (SWLS).
Self-efficacy v tranzitorních momentech se zaměřením na přechod mezi prvním a druhým stupněm základního vzdělání
Kučerová, Barbora ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE Název práce: Self-efficacy v tranzitorních momentech se zaměřením na přechod mezi prvním a druhým stupněm základního vzdělání Autor práce: Bc. Barbora Kučerová Vedoucí práce: PhDr. Simona Hoskovcová, PhD. Počet stran a znaků: 74 stran a 155 289 znaků Počet příloh: 2 Počet použitých zdrojů a literatury: 79 Abstrakt: Diplomová práce se zabývá konceptem self-efficacy z pohledu sociálně kognitivní teorie. Hlavním cílem práce je zjištění rozdílů v úrovni akademické self-efficacy a emocionálního prožívání změny žáků během přechodu z 1. na 2. stupeň základního vzdělání. Výzkum byl proveden na výběrovém souboru 173 žáků 5. tříd, kdy byla pomocí dotazníku zjišťována úroveň jejich akademické self-efficacy a emocionálního prožívání změny během 3 měřených období - před přechodem, po přechodu a po adaptaci na změnu. Výsledky analýzy neprokázaly statisticky významný pokles úrovně akademické self-efficacy žáků během přechodu. Oproti očekáváním bylo prokázáno pozitivní vnímání změny ze strany žáků během tohoto přechodu. Klíčová slova: self-efficacy, akademická self-efficacy, přechod, adaptace, změna
Sourozenecké vztahy
Štěrbová, Iveta ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá tematikou sourozeneckých vztahů mezi dětmi v období dětství a dospívání až rané dospělosti, které vyrůstají v jedné rodině. Zvláštní důraz je kladen na charakteristické znaky interakce mezi sourozenci, jako jsou vřelost a důvěrnost, relativní status a moc, konflikt a rivalita, a jejich souvislosti a dopady na vnímanou kvalitu vazby mezi bratry a sestrami i fungování vztahů mimo rodinné prostředí. V návrhu empirického šetření je předložen projekt kvantitativní replikační studie zaměřené na rozdílnou percepci výchovného stylu rodičů vůči sourozencům, která je interpretována s ohledem na prožívání rivality a žárlivosti mezi bratry a sestrami.
Očekávání trenérů v souvislosti s jejich přístupem ke sportovci
Šímová, Markéta ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Čáp, David (oponent)
Bakalářská práce se věnuje problematice očekávání trenéra v souvislosti s jeho přístupem ke sportovci. Očekávání ve spojitosti s tzv. Pygmalion efektem nebo jinak se sebenaplňujícím proroctvím je na začátku charakterizováno obecně z pohledu sociální psychologie a poté konkrétněji v oblasti sportovní psychologie. Práce vychází z teorie čtyř fázového cyklu očekávání, který je aplikován na konkrétní příklady z oboru sportovní psychologie. Cílem práce bylo zmapovat z jakých zdrojů vychází trenér při tvorbě svých očekávání ve vztahu ke sportovci a jak toto očekávání následně ovlivňuje jeho přístup ke sportovci. Návrh empirického šetření představuje výzkumný design zkoumající změny chování trenéra s ohledem na očekávání, která trenér má vůči konkrétním sportovcům (v případě této práce - svěřenkyním aerobicu). Jako měřící nástroj zde byl použita Škála chování trenéra ve sportu - CBS-S (Coach Behavior Scale for Sport). Klíčová slova Sebenaplňující proroctví, Pygmalion efekt, očekávání trenéra, vztah trenér-sportovec
Psychologická analýza klasických a novodobých pohádek a jejich srovnání
Šinkner, Filip ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Práce se zabývá psychologickou analýzou moderních a klasických pohádek a jejich úlohou při psychickém rozvoji dětí, zejména dětí předškolního věku. V literárně přehledové části se zaměřuje na vymezení pojmů moderní a klasická pohádka a uvedení teorií analytiků, kteří se touto tématikou zabývali, jako jsou například Bruno Bettelheim a Marie - Louise von Franz. Dále práce poskytne krátký přehled oblastí, které jsou důležité pro děti předškolního věku, a nabídne několik pohledů na to, proč jsou pohádky v tomto období pro ideální rozvoj dítěte důležité a jaké konflikty mu mohou pomoci vyřešit. Návrh výzkumu se bude týkat přínosu a praktického využití moderních a klasických pohádek ve výchově a práci s dětmi předškolního věku. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů budou zkoumány názory tří vzorků odborníků na tuto věkovou skupinu - rodičů, pedagogů, pracujících v mateřských školách a pedagogických psychologů.
Vývoj pohlavní identity v předškolním věku
Bouberlová, Sabina ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent)
Tématem bakalářské práce je vývoj pohlavní identity v předškolním věku. Teoretická část se věnuje významu rodiny, vrstevnické skupiny a předškolní instituce ve vztahu k vývoji pohlavní identity dítěte. V práci se zohledňuje význam mateřské i otcovské role a sourozenecké konstelace v kontextu vývoje pohlavní identity. Zohledňuje se také význam mateřské školy, kde popisujeme vrstevnickou skupinu a učitele. Teoretická část se dále věnuje neúplné rodině s ohledem na riziko ve vývoji pohlavní identity dítěte. Návrhem výzkumného projektu je kvaziexperiment s chlapci v předškolním věku. Svým obsahem navazuje na závěry teoretické části práce v oblasti sourozeneckých a vrstevnických vztahů. Klíčová slova: Pohlavní identita, předškolní věk, vývoj pohlavní identity

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 155 záznamů.   začátekpředchozí95 - 104dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.