Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 42 záznamů.  začátekpředchozí23 - 32další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Profesní vidění učitelů ve výtvarné výchově
Ochová, Daniela ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Uhl Skřivanová, Věra (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá profesním viděním učitelů, jako jedním z aktuálních pojmů oborových didaktik, a to vzhledem k výtvarné výchově. Vychází z poznání, že myšlení profesionálů se neodehrává pouze v pojmech, ale i pomocí obrazů. Zabývá se profesním viděním v souvislosti s profesním věděním a jednáním, v úzké vazbě k učitelské reflexi a profesní přípravě učitelů. Výzkumná část přináší analýzu konkrétní hodiny výtvarné výchovy, zaznamenané metodou videostudie. Po analýze byly prozkoumány a porovnány komentáře studentů učitelství na úrovni vypozorovaných konceptů a subprocesů. Praktická část práce reflektuje přípravu a realizaci vlastní výtvarné řady, která reaguje na vybrané kategorie, vypozorované ve videostudie. Výsledky jsou dále reflektovány ve vztahu ke schopnostem žáků primární školy. Realizovaná výtvarná řada je podrobně rozebrána ve vztahu k analyzovaným konceptům. Klíčová slova reflexe, výtvarná výchova, didaktika výtvarné výchovy, diskurs, učitel, student, profesní příprava učitelů, profesní rozvoj, profesní vidění, profesní vědění, oborová didaktika, videostudie, analýza, koncept
Příběh - světci a světice
Štěrbová, Terezie ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Uhl Skřivanová, Věra (oponent)
SHRNUTÍ / ABSTRAKT/ ZÁVĚR Během psaní této bakalářské práce jsem se pokusila popsat obsahovost a význam světců a světic v jejich obecném teoretickém a společenském chápání. Především mne zaujala společenská úloha světců a světic, jakožto patronů v rámci lidové zbožnosti a zvyklostí. S vybranými světci jsem se pokusila netradičním způsobem propojit místa v krajině, ve které jsou právě oni uctívání a jsou mocnými ochránci těchto posvěcených míst. Tato specifická místa jsem vybírala ve své rodné krajině Beskyd. Krajina této oblasti a mnou vybraná posvátná místa, mne silně inspirovaly nejen v mé výtvarné realizaci, ale také v plánování pedagogických úkolů pro děti ve věkovém rozmezí 6-10 let. Posvátná místa, mající svého patrona, ukryta i v těch nejhlubších lesích nebo označující bod, ve kterém se křižují dvě polní cesty, budou vždy důležitým prvkem pro naši společnost. Člověk věřící nebo ne, vždy bude cítit něco nepopsatelného z těchto míst. Bude si říkat, že daný patron zde drží svou ochranou ruku, nebo bude věřit v magickou sílu ukrytou v přírodě z předkřesťanských dob. Stále však tato místa v sobě ponesou příběhy a legendy svatých. A nejen ty. Skrze tato místa se budou stále vanout příběhy lidí, jako podzimní chladný vánek, který vdechuje krajině posvátnou energii. Posvátná místa, která jsou zasvěcená už...
Prostor
Letochová, Martina ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Uhl Skřivanová, Věra (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu městského prostoru ve všech částech, kterými prolíná osobní pojetí a vymezení. V teoretické rovině se zabývá různými přístupy definování města a uvádí pohled na město jako na prostorové uspořádání. Stručně se také věnuje historicko- urbanistickému vývoji měst Karviná a Praha. Téma městského prostoru je dále rozvedeno směrem k filozofickému a psychologickému prožívání měst a fenoménu genia loci, jak v obecné, tak konkrétní rovině jednotlivých měst. Tematika města je také rozpracována z pohledu výtvarného umění, se zaměřením na klasická média a tvorbu českých umělců. Východiskem pro didaktickou část jsou teoretické poznatky a odborné zkušenosti z vlastní výtvarné činnosti s důrazem na prožívání měst a jejich tvůrčí zachycení. Vyústěním teoretické a didaktické části je stěžejní praktická část definující subjektivní vztah k městům, inspirační výtvarná východiska a průběh tvorby. Autorskou práci tvoří cyklus kreseb větších i menších formátů. Základním principem je diptych v černobílé formě vymezující a reflektující osobní zažívání prostoru dvou rozdílných měst. Série kreseb je dále doplněna prostorovými objekty koncipovanými jako artefakty fungující samostatně i v interakci s kresbami.
Posvátnost ve výtvarném umění
Podlahová, Klára ; Daniel, Ladislav (vedoucí práce) ; Uhl Skřivanová, Věra (oponent)
Diplomová práce se ve všech třech částech zabývá tématem posvátnosti ve výtvarném umění, a sice v rovině teoretické, didaktické a výtvarné (autorské). V prvém úseku teoretické části je zaměřen pohled na koncept posvátna a individualizaci prožitku posvátnosti s ohledem na projev dané kategorie v širším kontextu umění. Druhý úsek teoretického bádání navazuje na získané poznatky o konceptu posvátna a prostřednictvím dalšího studia odborné literatury je pojednán sváteční prostor Svatováclavské kaple ve svatovítském chrámu a kaple sv. Kříže na hradě Karlštejně se zřetelem na možnost silného psychického účinu z těchto prostor. Didaktická rovina je pak logickým vyústěním a volnou inspirací části teoretické, navazuje nejen na sakrální prostor obou kaplí, ale zohledňuje rovněž profánní úzus leckterého žáka. Stěžejním cílem všech úkolů je vést žáky k přemýšlení o kategorii posvátna prostřednictvím vlastního vizuálně obrazového vyjádření v mezioborových souvislostech, tedy s ohledem na sociální, kulturní a historický kontext. V autorské výtvarné části jsou zohledněny mnohé vlivy vyplynuvší z částí předchozích, výsledkem je série šesti maleb, z nichž dvě lze považovat za prvotní experimenty. Jedná se o osobní reflexi daného tématu, které je ztvárněno prostřednictvím expresivního barevného vyjádření. KLÍČOVÁ...
Smyslový zážitek ve výtvarné výchově
Písařová, Zuzana ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Uhl Skřivanová, Věra (oponent)
Diplomová práce se jmenuje Smyslový zážitek ve výtvarné výchově. Teoretická část zkoumá smyslové vnímání prostřednictvím poznatků z filozofie, psychologie a teorie umění. Obsahuje příklady z výtvarné tvorby vybraných umělců. Dále se zabývá obsahem RVP v souvislosti se smyslovým vnímáním a didaktikou výtvarné výchovy za účelem návrhu výtvarného projektu do výtvarné výchovy. Podstatou didaktické části je navržení výtvarného projektu na téma lidské smysly. Každý z úkolů se více zaměřuje na jeden ze smyslů: zrak, čich, sluch, hmat a chuť. Tento projekt je dále otestován v praxi na žácích druhého stupně základní školy a střední školy. Výsledky jsou analyzovány a vyhodnoceny. Návrh upraveného projektu je připraven pro využití učitelů výtvarné výchovy. Vybrané úkoly jsou podkladem pro autorské zpracování výtvarné práce. Ta reflektuje účinek úkolů a rozvíjí jejich další možnosti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 42 záznamů.   začátekpředchozí23 - 32další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.