Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 197 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Používání termínů v učebnicích českého jazyka pro střední školy mezi lety 1945 a 1989
Dvořáková, Michaela ; Andrlová Fidlerová, Alena (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Tato práce se zabývá školskou jazykovědnou terminologií, kterou zkoumá v učebnicích českého jazyka pro střední školy z let 1945-1989. V teoretické části je zmapován stav jazykového vyučování, používané učebnice a situace v odborné lingvistice ve sledovaném období. Pozornost je věnována také termínům a školské jazykovědné terminologii. Praktická část práce se zabývá terminologií v několika vybraných učebnicích se zaměřením na původ použitých termínů. Podává informace o rozdílném využívání termínů v učebnicích pro různé typy škol a z různých let. V práci bylo zjištěno, že školská jazykovědná terminologie byla ve druhé polovině dvacátého století v zásadě jednotná a rozdíly vznikaly pouze v různém zastoupení termínů cizího původu, které bylo vyšší v učebnicích pro gymnázia a v učebnicích pro ostatní typy škol se v průběhu let zvyšovalo. Tato zjištění jsou doložena na konkrétních faktech vyplývajících z analýzy učebnic. Klíčová slova: český jazyk, učebnice pro střední školy, 20. století, terminologie
Čeština v L-balíčku
Luhanová, Eliška ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Hrdlička, Milan (oponent)
Abstrakt(( Tato diplomová práce se zabývá analýzou jazykové složky v didaktickém materiálu nazvaném L-balíček, který je určený specifické skupině studentů češtiny jako druhého jazyka na úrovni A2 podle Společného evropského referenčního rámce (dále SERR). Teoretická část práce se zaměřuje na problematiku jazykových prostředků užitých v konkrétní komunikační situaci ve vztahu k potřebám didaktiky jazyka. Ve třech kapitolách se věnuje pragmatickým aspektům jazyka volbě jazykových a stylových prostředků podle charakteru situace a využití komunikačních situací v jazykové výuce pro optimální rozvoj komunikativní kompetence studenta, zvláště poslechu s porozuměním a mluvení. Metodologická část představuje cíl a postup práce, ale také blíže charakterizuje zkoumaný didaktický materiál. Analytická část práce sleduje způsob provedení L-balíčku na několika rovinách. Vybrané případy jsou posuzovány nejen s ohledem na doporučení odborníků v oblasti výuky druhého jazyka, ale také s ohledem na jazykové povědomí rodilých mluvčí češtiny. V závěru diplomové práce jsou navrženy možnosti pro zkvalitnění jazykového zpracování L-balíčku s ohledem na komunikační potřeby cílové skupiny studentů.
Sex v soudobé mediální komunikaci : na příkladu současné reklamy v českých tištěných médiích (se zvláštním zřetelem na dvouznačnost sdělení)
Nejezchlebová, Lenka ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Švec, Štefan (oponent)
Tato diplomová práce se pokouší zmapovat a kategorizovat typy sexuálních informací, které se nejčastěji objevují v české tištěné reklamě. Metodou semiotické analýzy, tedy rozborem jednotlivých znaků, jsem se pokusila zjistit, jak reklama pracuje se sexuálním obsahem. Soustředila jsem se především na skrytou komunikaci sexuálních významů, na to, jak reklama pracuje s narážkami, subtilními náznaky a dvousmyly. Všímám si také, jak komunikuje explicitně sexuální sdělení. Chtěla bych zde představit sex v reklamě jako fenomén, který se pokusím zasadit do kontextu české i světové reklamy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Jazyková analýza časopisu Dirtbiker
Žáková, Denisa ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Mareš, Petr (oponent)
Práce pojednává o jazyce časopisu Dirtbiker. Představuje a popisuje nejdříve časopis jako mediální produkt a jako součást české mediální scény, poté se věnuje obsahu časopisu a analyzuje typické žánry (zvláště reportáž). Zaměřuje se zejména na lingvistickou analýzu jazyka a popis stylu časopisu. Příklady jsou doloženy jevy, jako je expresivita, obohacování slovní zásoby neologismy, anglicismy a slangismy. Zkoumána je funkce nespisovných jazykových prostředků. Práce sleduje také způsob, jakým užívají jazyk muži a chlapci, a zabývá se konstrukcí maskulinity v časopise. Užity jsou i metody kritické analýzy diskurzu, které odhalují ideologii a nedostatky v argumentaci.
Stereotypy v publicistice z hlediska persvazivní funkce
Kozmová, Kateřina ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Tato diplomová práce si klade za úkol popsat a klasifikovat lexikální prostředky, které ve vybraných denících přispívají k utváření některých frekventovaných stereotypů, jako jsou například stereotypy národnostních menšin, profesí, stereotypy genderové či stereotypy pachatelů trestné činnosti. Teoretickým východiskem práce jsou metody kognitivní lingvistiky, zejména polské entolingvistické skupiny, které jsou usouvztažněny se sociologickými a psychologicky orientovanými přístupy. Součástí teoretické části práce je charakteristika persvazivní a manipulační komunikace. Excerpčním materiálem pro praktickou část práce jsou texty dvou periodik, Mladé fronty DNES a Pražského deníku v rozsahu dvou ročníků. Výsledky konkrétní analýzy uvedeného materiálu porovnává autorka s teoretickými východisky práce a zhodnocuje jazykové doklady vybraných stereotypů.
Textové zprávy a e-maily. Stylistická a pragmalingvistická analýza
Voňková, Karolina ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Mareš, Petr (oponent)
V diplomové práci se zabývám textovými zprávami a e-maily z pohledu stylistiky a pragmatické lingvistiky a nazírám na ně jako na součást lidské komunikace, korespondence. Z forem elektronické komunikace a psané korespondence vůbec jsou dnes textové zprávy a e-maily nejovyklejší. Jde v nich především o praktické cíle, které jsou ale výrazně propojeny s potřebou lidského kontaktu. V této práci se objevuje jejich obecný jazykový popis, ze stylistických problémů se soustřeďuji na otázky mluvenosti a psanosti, monologičnosti a dialogičnosti, okrajově také na další stylotvorné faktory. Z pragmalingvistické oblasti se zabývám mluvnímu akty, principy verbální komunikace, autostylizací, zdvořilostí a nedorozuměním. Textové zprávy i e-maily jsou charakteristické svým jazykem - stručností ve větší míře u SMS zpráv, nepečlivostí, používáním smajlíků a jiných prostředků, které se snaží suplovat neverbální komunikaci. U těchto typů elektronické komunikace se spojuje diskurz instrumentální s fatickým - fatický je častější v textových zprávách a naopak. Uplatňuje se zde větší či menší míra mluvenosti, která je vyšší u textových zpráv. SMS zprávy i e-maily jsou dialogické a je pro ně typičtější kooperační princip komunikace a přátelská autostylizace pisatelů. U textových zpráv se objevuje méně formální zdvořilosti, zato...
Český jazyk v Polské škole
Bartoszewska, Anna ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Hrdlička, Milan (oponent)
Práce je věnovaná postavení češtiny v Polské škole v Praze. V první části se autorka zabývá historii a vznikem polských škol za hranicemi, a také vznikem, vývojem a současným stavem Polské školy v Praze. V části druhé charakterizuje předmět český jazyk v polské škole na základě programových dokumentů a učebnicových plánů. Poslední kapitola je založená na dotazníkovém šetření, jimž autorka zjišťovala jaké znalosti mají žáci Polské školy v Praze, jaké zaujímají postoje k češtině, jak ji využívají, posléze jaké mají s výukou zkušenosti a jak ji hodnotí. V závěru jsou formulovaná některá doporučení pro výuku češtiny na základě zjištěných skutečností.
Podmínky výuky češtiny jako cizího jazyka v Česku a komunikační kompetence vietnamských dětí v češtině
Beranová, Petra ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Následující práce je sondou do světa cizincfi žijících na území České republiky, a to především z hlediska jej ich potýkání se s češtinou jako jazykem hostitelské země. Ukazujeme také postoj České republiky a jejích institucí (především škol a školských zařízení) k výuce češtiny jako cizího jazyka. Vzhledem ke vstupu naší země do Evropské unie lze předpokládat, že se počet cizinců přicházejících do Česka (ať už za prací, za vzděláním či z jiných dfivodfi) bude zvyšovat ještě rychleji než doposud. A s tímto fenoménem přichází také poptávka po výuce jazyka hostitelské země, tedy po výuce češtiny. Výuka češtiny však není pouze záležitostí jazykových škol, jak by se laikovi mohlo na první pohled zdát. Zasahuje do ní i legislativa, která upravuje možnosti cizinců získat alespoň elementární výuku češtiny ve státem garantovaných a finančně podporovaných kurzech. Česká legislativa však v této oblasti vychází spíše z tradičních postupů nežli z aktuální situace. Ve všech typech škol či kurzů nabízejících výuku češtiny by v ideálním případě měli vyučovat pedagogové, jejichž vzdělávání bylo na výuku češtiny jako cizího jazyka zaměřeno. V tomto směru se však české vysoké školství značně opozdilo za společenskou potřebou/poptávkou a obory zaměřené na didaktiku češtiny jako cizího jazyka jsou většinou teprve ve fázi...
Vliv médií na český jazyk : (na příkladu užívání přechýlených a nepřechýlených tvarů ženských příjmení)
Sehnalová, Lucie ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Kraus, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na příjmení a jeho význam v českém jazyce. Cílem je ukázat, jak se správně příjmení začleňují do českého jazyka a zda média tato pravidla dodržují. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Práce s textem (umění číst) ve vybraných učebnicích českého jazyka
Herberková, Kateřina ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Pacovská, Jasňa (oponent)
V naší práci se budeme zabývat otázkou, jak učebnice češtiny pro základní a střední školy přispívají k rozvíjení čtenářské gramotnosti našich žáků. Nejprve se zaměříme na vlastní pojem čtenářské gramotnosti, jak ho nahlíží některé instituce a autoři, poté se podíváme na několik významných srovnávacích výzkumů, které byly v této oblasti podniknuty. Na tomto základě a na základě didaktické literatury zformulujeme, jaké znalosti a dovednosti čtenářskou gramotnost zakládají a jakým způsobem by je mohlo vyučování mateřskému jazyku rozvíjet. Tyto poznatky pak budeme konfrontovat s výsledky analýzy vybraných učebnic českého jazyka.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 197 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.