|
Informační systémy veřejné správy
Špinarová, Eva ; Toth, Petr (vedoucí práce) ; Duben, Jan (oponent)
V České republice probíhá vývoj informačních systémů veřejné správy, včetně jejích legislativního zakotvení. Řada právních předpisů v současné době umožňuje elektronickou komunikaci mezi orgány veřejné správy a zároveň mezi těmito orgány veřejné správy a jinými subjekty. Právní úprava se týká také problematiky podání v elektronické podobě podepsané zaručeným elektronickým podpisem. Podání v elektronické podobě je zajišťováno prostřednictvím elektronických podatelen. Cílem legislativního zakotvení je zrovnoprávnění elektronických dokumentů ve vztahu k listinné podobě. Cílem práce je popsat a analyzovat stav mechanismů a nástrojů informačního zabezpečení veřejné správy a zhodnotit, jak jsou tyto služby využívány veřejností, jakožto uživatelem těchto služeb. Výsledkem práce by mělo být zodpovězení otázky, zda se jedná o efektivní komunikaci fyzické osoby ve vztahu k veřejné správě. V práci budou detailně popsány jednotlivé kroky, které jsou spojeny s nakládáním s elektronickými dokumenty takovým způsobem, aby jejich využití mělo odpovídající právní dopad. Je třeba poukázat na nutnost zpracování metodik, návodů a postupů řešení pro zmiňované procesy.
|
|
Zákon o elektronickém podpise v ČR a v FR
Slota, Juraj ; Toman, Prokop (vedoucí práce) ; Volráb, Ondřej (oponent)
Bakalárska práca porovnáva legislatívu upravujúcu elektronikcý podpis a jeho použitie v ČR a FR. Dochádza k záveru, že obe krajiny majú problematiku ošetřenú veľmi podobne, kedže vychádzajú z rovnaného prameňa ? Smernice EU o elektronickom podpise. Následne je hodnotené aplikovanie tejto legislatívy do praxe, so zameraním sa na eGovernment. Metodikou EU je porovnávana sofistikovansť dostupných služieb verejnej správy v oboch krajinách. Z tohoto porovnania vyplýva, že ČR síce zatiaľ zaostáva v poskytovaní služieb občanom, zato české firmy sa tešia rovnako vysokej úrovni služieb ako francúzske.
|
|
Referenční katalog produktů a služeb veřejné správy
Mišurec, David ; Chlapek, Dušan (vedoucí práce) ; Popílek, Jaroslav (oponent)
Cílem diplomové práce je navrhnout referenční katalog služeb veřejné správy, který by měl jeho uživatelům, to jest veřejné správě a široké veřejnosti, podávat přehled o poskytovaných službách veřejné správy. Teoretická část práce nejprve vymezuje pojmy a představuje problematiku poskytování služeb veřejné správy v historickém kontextu polistopadového vývoje České republiky. V návaznosti se práce zabývá především globální situací v Evropské unii a představuje jednu vybranou zemi (Rakousko) a její služby. Při návrhu katalogu byly využity současné poznatky o poskytování služeb, které reflektují zákaznicky orientovaný přístup k občanovi prostřednictvím jednoho kontaktního místa. Zdůrazněna je nutnost oddělení složky dodávky složky, představující komunikaci občana se ?službou? a samotný výkon služby. V rámci návrhu jsou uvedeny dva hlavní modely ? doménový model popisující strukturu samotného katalogu a model služby, který popisuje evidované služby. Na základě analýzy využitelnosti katalogu a jeho integrace s již stávajícími systémy jsou vymezeny hlavní přínosy a navrženo zapojení navrhovaných principů katalogu do portálu veřejné správy.
|
|
Elektronická komunikace s veřejnou sférou
Buryánek, Pavel ; Pokorný, Pavel (vedoucí práce)
Práce se zabývá vývojem elektronické komunikace s veřejnou sférou od roku 1999, mapuje možnosti komunikace mezi občany a orgány veřejné správy a určuje možnosti jejího zabezpečení. Součástí práce je i popis aktuálně zajímavých projektů a otestování některých elektronických služeb, které veřejná sféra nabízí.
|
|
eGovernment v České republice
Mašek, Pavel ; Benáčanová, Helena (vedoucí práce) ; Toman, Prokop (oponent)
Budování informační společnosti je běh na dlouhou trať. Poprvé se o elektronizaci veřejné správy v České republice začalo jednat již v devadesátých letech minulého století. Od té doby bylo uskutečněno mnoho kroků, od změny zákonů, které staví elektronickou komunikaci na úroveň té běžné, až po elektronizaci papírových dokumentů. Informační společnost zahrnuje mnoho součástí. Jednou z nich je eGovernment, tedy elektronická komunikace mezi úřady veřejné správy a občanem nebo firmou. Jde také o efektivní spolupráci napříč jednotlivými úřady a budování vztahu mezi veřejným a soukromým sektorem. V této diplomové práci bych chtěl zhodnotit stav eGovernmentu v České republice, popsat jeho silné a slabé stránky a srovnat ČR s ostatními zeměmi evropské unie. Nejdříve se věnuji pojmu eGovernment jako takovému a jaké přináši jeho zavedení výhody, ale i problémy. Následně popisuji stav informační společnosti v České republice a v poslední kapitole se srovnávám Českou republiku s ostatními státy evropské unie.
|
| |
|
Bezvýznamový identifikátor občana ČR
Horáček, Radek ; Chlapek, Dušan (vedoucí práce) ; Vašáková, Lenka (oponent)
Cílem této diplomové práce je zanalyzovat současný stav identifikace obyvatel v České republice a poté navrhnout novou strukturu bezvýznamového identifikátoru obyvatel. Součástí této práce jsou také možné varianty, jak nejlépe využít tento nový identifikátor obyvatel při elektronické komunikaci. Z možných variant je pak vybrána ta nejvýhodnější varianta z hlediska rychlosti a náročnosti zavádění či finančních nákladů. Návrh řešení vychází ze získané teorie a z vypracované detailní analýzy týkající se identifikace obyvatel a elektronické komunikace. Byly vypracovány také odhady finančních nákladů a časový harmonogram zavádění nového identifikátoru obyvatel v České republice, díky kterému čtenář získá představu o časové náročnosti implementace navrhovaného řešení. Tato práce může sloužit jako důležitý zdroj informací při návrhu identifikátoru obyvatel v České republice.
|
| |
|
Zákon o elektronickém podpise v ČR a FR
Slota, Juraj ; Toman, Prokop (vedoucí práce) ; Volráb, Ondřej (oponent)
Bakalárska práca porovnáva legislatívu upravujúcu elektronikcý podpis a jeho použitie v ČR a FR. Dochádza k záveru, že obe krajiny majú problematiku ošetřenú veľmi podobne, kedže vychádzajú z rovnaného prameňa ? Smernice EU o elektronickom podpise. Následne je hodnotené aplikovanie tejto legislatívy do praxe, so zameraním sa na eGovernment. Metodikou EU je porovnávana sofistikovansť dostupných služieb verejnej správy v oboch krajinách. Z tohoto porovnania vyplýva, že ČR síce zatiaľ zaostáva v poskytovaní služieb občanom, zato české firmy sa tešia rovnako vysokej úrovni služieb ako francúzske.
|
|
eGovernment a jeho důsledky pro obyvatele i podniky
Baranová, Petra ; Sedláček, Jiří (vedoucí práce) ; Slaba, Jiří (oponent)
Práce se zabývá elektronickým governmentem a jeho rolí v nově pojaté veřejné správě. Dále hodnotí využívání informačních a komunikačních technologií a rozsah základních on-line služeb eGovernmentu, které jsou dostupné pro podniky a občany. Práce také analyzuje český elektronický government a srovnává ho s novými členskými i kandidátskými zeměmi Evropské unie.
|