Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25 záznamů.  předchozí6 - 15další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 

Vliv laterality na mzdu: Jsou leváci na práci leví?
Jakubcová, Klára ; Komrska, Martin (vedoucí práce) ; Babin, Jan (oponent)
Práce zkoumá vliv laterality na mzdu na průřezových datech pro Českou republiku, která byla získána dotazníkovou metodou. Obecně se u leváků předpokládá nižší mzda z důvodu nepřizpůsobení některých nástrojů pro použití levou rukou, což vede k nižší produktivitě práce leváků. První hypotéza tvrdí, že muži leváci dosahují mzdové prémie díky lepším tvůrčím schopnostem a druhá, že ženy levačky jsou mzdově penalizovány oproti pravačkám. K testování hypotéz byl použit odhad regresních rovnic metodou nejmenších čtverců. Ani jedna hypotéza nebyla pomocí základních modelů potvrzena. Dosažené výsledky naznačují, že leváci by v průměru měli mít spíše o 6,6 % nižší mzdy než praváci a levačky o 4 % vyšší než pravačky. Avšak statistická významnost proměnné lateralita se v základních modelech nepotvrdila. Po rozdělení datasetu podle nejvyššího dosaženého vzdělání mají dle výsledků muži leváci s vysokoškolským vzděláním o 14 % vyšší hodinovou mzdu než praváci (potvrzení hlavní hypotézy), na druhou stranu leváci se středoškolským a nižším vzděláním o 43 % nižší mzdu než praváci (u levaček nebyl prokázán vliv).

Levoruké dítě v primární škole dříve a v současnosti
Koubíková, Jaroslava ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Práce je zaměřena na problematiku levorukého dítěte v primární škola dříve a v současnosti. Teoretická část se zabývá důležitými pojmy, jež souvisejí s lateralitou, dále vznikem a vývojem laterality a názory na přecvičování. Pozornost je věnována problematice přeučovaného levorukého dítěte a diagnostice laterality. Důležitou částí této práce jsou současná doporučení a pokyny pro výuku levorukých, jako je například způsob sezení, držení pera nebo pomůcky pro leváky. Součástí práce je také kapitola, která se zabývá sebepojetím levorukých. V praktické části je pozornost zaměřena na zkušenosti levorukých v různých .. věkových obdobích, na postoje učitelů k levorukých dětem a připravenost studentů na tyto děti.

Lateralita z pohledu pianisty v kontextu klavírní literatury 20. století
Žalčíková, Lenka Sarah ; Toperczer, Peter (vedoucí práce) ; Bilinská, Kvitoslava (oponent)
Tato práce pojednává o úloze levé ruky v kontextu tvorby skladatelů 20. století se zaměřením na skladbu Leoše Janáčka - Capriccio pro levou ruku a soubor dechových nástrojů. Je zde uveden také abecední rejstřík skladatelů, kteří se touto problematikou zabývali a seznam všech dostupných skladeb pro levou ruku sólo. Podstatné je hledisko válečných invalidů, kteří podnítili přední hudební skladatele ke kompozici děl pro levou ruku a také pianistů leváků, kteří se taktéž velkou měrou zasloužili o nárůst této literatury. Klíčová slova: Lateralita, Janáček, Capriccio

Turbulentní charakteristika uvnitř městské křižovatky
Kellnerová, Radka ; Jaňour, Zbyněk
Experiment prověřil osovou symetrii nabíhajícího proudění a jeden případ proudění kolem symetrického modelu. Pro y- a z- složku rychlosti byla detekována asymetrie mezi pravou a levou stranou. Nicméně, model městské křižovatky má dominantní vliv na proudění až do výšky 1,5 násobku výšky budov, a zde se asymetrie zmírnila. Pro další eliminaci této odchylky byl testován vliv směru větru a potlačení laterálních proudù. Hlavní příčina asymetrie se ukázala být pozice namontovaného měřícího zařízení LDA. Turbulentní charakteristiky získané na modelu byly dále analyzovány Kvadrantovou analýzou. Metoda pomáhá objasnit strukturu toku hybnosti v přízemní vrstvě nazvanou městský baldachýn.


Pohledy na leváctví ve světě
LINHARTOVÁ, Magdaléna
Diplomová práce je zaměřena na systém výuky a práce s levorukými žáky v Německu a USA a následném porovnání s přístupem k levákům u nás. Základem práce je dobrá orientace v odborné literatuře, současných učebnicích i metodických příručkách. Cílem práce je zmapování příčin leváctví ve vybraných zemích, popsání výhod a nevýhod levorukosti a následné porovnání s přístupy ve výuce k levorukým žákům v ČR. V závěru práce je provedena zevrubná analýza současné problematiky leváctví u nás a v Německu a USA. Práce má poukázat na rozdílnosti v pohledu na leváctví ve své komplexnosti a nastínit možnosti obohacení našeho pohledu na lateralitu nejen při výuce.

Práce s levorukým žákem na počátku školní docházky
Uhlířová, Petra ; Linková, Marie (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá lateralitou a způsoby její diagnostiky u dětí. Je dělena na část teoretickou, praktickou a přílohovou. Teoretická část pojednává o lateralitě, metodách diagnostikování a metodice práce s levorukým žákem na počátku školní docházky. Cílem zkoumání v praktické části diplomové práce bylo zjistit informovanost o práci s levorukými dětmi mezi studenty učitelství 1. st. ZŠ a učiteli v praxi. Přílohová část diplomové práce obsahuje dotazníky použité pro praktickou část diplomové práce a pracovní listy pro žáky na uvolňování ruky při psaní.

Problematika výuky psaní levorukých žáků
HERWIGOVÁ, Kateřina
Diplomová práce Problematika výuky psaní levorukých žáků je zaměřena na problematiku výuky prvopočátečního psaní levorukých žáků v prvních třídách základních škol. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá lateralitou a levorukostí obecně. Dále pak vývojem leváctví v historii a v současné době, zejména pak vývojem motorických schopností levorukých dětí od předškolního věku. Dalším cílem je zmapovat úskalí předškolního období dítěte a případné problémy při výuce psaní. Hlavní část práce je zaměřena na výuku psaní v prvních třídách a správné metodické vedení žáků při psaní. Výzkumná část se zaměřuje na analýzu výuky psaní levorukých žáků v prvních třídách základních škol Středočeského kraje. Zkoumá poměr levorukých dívek a chlapců, správné držení psacího náčiní, sklon papíru, sklon písma, správné sezení, používání ergonomických pomůcek a používání pera či tužky.

Levoruké dítě v mateřské škole
Němcová, Markéta ; Linková, Marie (oponent) ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na výchovné vedení levorukých dětí v mateřských školách a dostupnost informací o levorukosti pro učitelskou i rodičovskou veřejnost. V teoretické části jsou popsány metody diagnostiky laterality a pojmově je zde vymezena levorukost. Tato část se zabývá výchovným vedením levorukých dětí předškolního věku a nahlíží do průběhu vývoje postoje společnosti k levorukosti od minulosti po současnost. Důležitou částí je zmapování dostupnosti informací k danému tématu v knižních publikacích, odborných časopisech a internetových zdrojích. Praktická část je zaměřena na zkušenosti učitelek z mateřských škol a prvních ročníků základních škol s vedením leváků. V experimentu se dvěma stejně početnými skupinami pravorukých a levorukých dětí je porovnána úroveň dovedností potřebných pro stříhání.

Rozvoj prvopočátečního psaní u leváků
Hrychová, Jana ; Křivánek, Zdeněk (oponent) ; Wildová, Radka (vedoucí práce)
Práce je zaměřena na problematiku prvopočátečního psaní leváků. Úvod práce se zabývá otázkou současného pojetí psaní na prvním stupni, dále vývojem metod psaní a metodikou vlastního psaní. Další část je zaměřena na samotné leváky. Pozornost je věnována problematice laterality a metodickému přístupu k psaní leváků. Součástí práce je také kapitola, která se zabývá charakteristikou žáka mladšího školního věku. V průzkumné části je pozornost zaměřena na sledování vývoje a charakteristiky psaní leváků v první třídě ve srovnání s vývojem psaní u praváků. Klíčová slova Pojetí psaní, metody psaní, metodika psaní, prvopočáteční psaní, motorika ruky, uvolnění ruky, lateralita, test laterality, leváci, psaní leváků, vstup dítěte do školy, dítě mladšího školního věku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)