Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5,580 záznamů.  začátekpředchozí5571 - 5580  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.34 vteřin. 

Role učitele v současné společnosti
Krotká, Michaela ; Havlínová, Ivana (vedoucí práce) ; Kubišová, Zuzana (oponent)
RESUME Diplomová práce Role učitele v současné společnosti se snaží čtenáři přiblížit, jak se v posledních letech proměnila role učitele a co všechno mělo na tuto změnu vliv. Práce je rozčleněna do sedmi částí. První kapitola má uvést čtenáře do filosofických a sociologických souvislostí výchovy. V následující kapitole je čtenář seznámen s učitelskou profesí a se vším, co v současné době obnáší. V další kapitole jsou nastíněny role, které může současný učitel zastávat. Nejedná se však o jejich podrobný výčet, ale o snahu ujasnit očekávání, která jsou na současného učitele kladena. Ve čtvrté kapitole je představen stručný přehled právních dokumentů, v nichž je vymezena učitelská profese. Pátá kapitola popisuje podobu a podstatu školské reformy a následující kapitola poté seznámí čtenáře s tím, jaké změny vnesla školská reforma do učitelské profese. Sedmá kapitola seznámí čtenáře s podobou státní maturity a s tím, co představuje pro učitele. Tato práce nemá jen popisovat změny, které v posledních letech přinesla školská reforma, ale především má přispět k pochopení nelehkého a složitého postavení učitele v dnešní společnosti.

Úloha speciálního pedagoga při poskytování rané péče (včasné intervence)
KOČEROVÁ, Nikola
Tato bakalářská práce se zabývá úlohou speciálního pedagoga při poskytování rané péče a včasné intervence. Raná péče, jako sociální služba, nabízí pomoc a podporu dětem se zdravotním postižením popřípadě znevýhodněním nebo jakkoliv ohroženým na vývoji. Tato péče, resp. podpora, se týká nejen dítěte se zdravotním postižením, ale celé jeho rodiny. V teoretické části práce se zabývám speciálním pedagogem, který náleží mezi tzv. pomáhající profese a dále jeho místem v rámci multidisciplinárního týmu. Pozornost věnuji také jeho odborným kompetencím a osobnostním dispozicím, které považuji za klíčové při jeho odborné práci s klienty. Okrajově se věnuji charakteristice zdravotního postižení, jeho jednotlivými typy a specifiky. V neposlední řadě vymezuji pojmy raná péče a včasná intervence (podpora). Dále se podrobně věnuji středisku rané péče, konkrétně jeho charakteristice, druhům i lokalizaci středisek rané péče na území České republiky, včetně jejich financování a zakotvení v naší současné legislativě. V této souvislosti se snažím vymezit roli speciálního pedagoga, jako významného člena pracovního týmu při výkonu sociální služby raná péče. Pozornost věnují také speciálně pedagogickým centrům, která mohou poskytovat mj. i tzv. včasnou intervenci (podporu). Raná péče je nesnadným úkolem, a proto jsem do teoretické části bakalářské práce zahrnula také činnost centra Arpida, o.s. v Českých Budějovicích, a to právě s ohledem na odlišný způsob realizace této sociální služby, neboť ji poskytuje především ambulantní formou. Praktická část bakalářské práce definuje cíle výzkumu. Hlavním cílem je porovnání odborných kompetencí speciálního pedagoga působícího v rané péči, které jsou definovány v současné legislativě České republiky, s jeho skutečnou náplní práce. Dílčím cílem je zjistit faktické zkušenosti a názory speciálních pedagogů působících v rámci rané péče, resp. včasné intervence (podpory), na příslušnou legislativu, která se věnuje této problematice. S tím pak souvisí snaha pokusit se stanovit úlohu či roli speciálních pedagogů, jíž přijímají na základě své odborné práce s klienty v rámci rané péče. Na základě stanovených cílů jsou definovány výzkumné otázky. Jejich konkrétní znění je: Má speciální pedagog dostatek kompetencí k náplni jeho práce? Dále: V čem vidí speciální pedagogové největší problémy v náplni legislativy? Jakou úlohu pociťuje speciální pedagog při poskytování svých služeb v rámci rané péče, resp. včasné intervence? V praktické části jsem dále definovala metodiku sběru dat, kdy jsem zvolila kvalitativní výzkum. Získání dat proběhlo metodou dotazování za pomoci techniky standardizovaného rozhovoru, na který respondenti odpovídali volně bez mého zásahu. Dále charakterizuji v praktické části bakalářské práce výzkumný soubor a terén. Cílovou skupinou jsou dvě speciální pedagožky ze Střediska rané péče České Budějovice, dvě speciální pedagožky ze SPC při centru Arpida, dále speciální pedagožka ze SPC při MŠ, ZŠ a SŠ pro sluchově postižené České Budějovice a odpovědná osoba za sociální službu raná péče, jíž poskytuje centrum Arpida, o.s. v Českých Budějovicích. Realizace výzkumu probíhala v pracovnách jednotlivých dotazovaných v průběhu měsíce března a začátkem dubna. Rozhovorů bylo využito pro vyhodnocení výsledků, a tedy k zodpovězení výzkumných otázek. Následnou analýzou odpovědí respondentů na jednotlivé otázky rozhovoru a následným srovnáním dat, došlo k naplnění cílů této bakalářské práce. Z výsledků výzkumu je zřejmé, že speciální pedagogové mají dostatek kompetencí pro výkon jejich odborné práce v rámci rané péče, respektive včasné intervence (podpory). Oceňují zejména vzájemnou spolupráci v rámci multidisciplinárního týmu. Dále byla prokázána spokojenost speciálních pedagogů se současnou legislativou, která upravuje jejich činnost v rámci rané péče a včasné intervence (podpory). Svou úlohu při poskytování odborných služeb vnímají dotazovaní speciální pedagogové jako pozici partnera a poradce.

Psychoterapeutické přístupy při zvládání stresových a traumatických situací
Pěkná, Dominika ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Štětková, Petra (oponent)
Resumé Tato práce je v nována metodám zvládání stresových a traumatických situací. Cílem práce je upozornit na d ležitost psychohygieny v život člov ka jako p ípravy na p íchod náročných životních situací. První část práce vysv tluje pojmy stres a trauma a p edstavuje r zné metody a druhy psychoterapie. Druhá část je pak v nována konkrétn jším témat m, jako jsou terapeutické možnosti práce s t lem, kde se práce soust e uje p evážn na bioenergetiku a jógu. Dále je vysv tlen pojem psychohygiena a jsou vyjmenovány a popsány její d ležité aspekty, využitelné v každodenním život člov ka. Nakonec práce upozor uje na existenci syndromu vyho ení, velice častého problému lidí s pomáhající profesí. V rámci práce byl také proveden pr zkum metodou dotazníku s názvem "Vliv jógy na stresovou toleranci", ve kterém se potvrdila myšlenka mnoha knih o józe či duševním zdraví, že jóga má pozitivní vliv na duševní zdraví člov ka. Součástí je také upozorn ní na d ležitost péče o duševní zdraví u rodič d tí s postižením, na které častokrát bývají ze strany odborník kladeny veliké nároky sm ované k vývoji postiženého dít te a mén již k podn cování práce na sob .

Porovnání jazykové vybavenosti ošetřujícího personálu na zdravotnických pracovištích v ČR, Německu a Rakousku
BOŽOŇ, Jiří
Komunikace je jedním ze základních stavebních kamenů ošetřovatelství a bez kvalitní komunikace lze jen velmi obtížně poskytovat ošetřovatelskou péči na vysoké úrovni. Přitom jakákoliv z komunikačních bariér může znatelně ovlivnit celý výsledek komunikace. V dnešní době, kdy počet ošetřených a hospitalizovaných cizinců v České republice a okolních zemích narůstá téměř každým rokem a prakticky každý z nás se může během pobytu v zahraničí dostat do situace, kdy bude nucen vyhledat pomoc ve zdravotnickém zařízení, může být jednou z těchto komunikačních bariér mj. bariéra jazyková. Cílem výzkumného šetření bylo zmapovat a porovnat znalosti cizích jazyků u ošetřujícího personálu ve vybraných zdravotnických zařízeních v České republice, Německu a Rakousku. Dalším cílem bylo zjistit připravenost vybraných zdravotnických zařízení v České republice, Německu a Rakousku na komunikaci s cizincem. K dosažení potřebných dat pro zpracování bakalářské práce bylo použito dvou druhů výzkumu. Kvantitativní výzkumné šetření bylo prováděno formou nestandardizovaného anonymního dotazníku. Dotazníky byly statisticky zpracovány a graficky vyhodnoceny. Kvalitativní výzkumné šetření bylo realizováno prostřednictvím krátkého nestandardizovaného rozhovoru, přičemž hlavními tématy rozhovoru byly možnosti, které má ošetřující personál v daném zdravotnickém zařízení při komunikaci s pacientem cizincem, a možnosti dalšího jazykového vzdělávání personálu při vykonávání profese. Výzkumný soubor pro kvantitativní výzkumné šetření tvořily sestry z vybraných zdravotnických zařízení v České republice, Německu a Rakousku. Výzkum probíhal ve 2 zdravotnických zařízeních v každé z těchto zemí, celkem v 6 zdravotnických zařízeních. Od října do listopadu 2015 bylo rozdáno celkem 300 ks dotazníků, do každého z těchto 6 zdravotnických zařízení 50 ks, tzn. do každé z výše uvedených zemí 100 ks. Z celkového počtu rozdaných dotazníků se jich vrátilo 80 ks z České republiky (80 %), 55 ks z Německa (55 %) a 78 ks z Rakouska (78 %), přičemž po vyřazení neúplně či chybně vyplněných kusů bylo ke konečnému zpracování výzkumného šetření použito 72 ks dotazníků z České republiky (100 %), 50 ks dotazníků z Německa (100 %) a 67 ks dotazníků z Rakouska (100 %). Výzkumný soubor pro kvalitativní výzkumné šetření tvořily hlavní sestry, popř. vedoucí a ředitelé ošetřovatelské péče (Pflegeleiter/in, Pflegedirektor/in) v nemocnicích, kde probíhalo kvantitativní výzkumné šetření. Z výsledků výzkumných šetření vyplynulo, že mezi členy ošetřujícího personálu v jednotlivých zemích jsou skutečně rozdíly v ovládání cizího jazyka a že členové ošetřujícího personálu ve vybraných zdravotnických zařízeních v Německu a Rakousku jsou připraveni zejména na komunikaci s pacientem cizincem, který bude hovořit anglicky, v České republice na komunikaci s pacientem cizincem, který bude hovořit německy a dále v menší míře anglicky či rusky. Další část výzkumného šetření se zabývala připraveností vybraných zdravotnických zařízení na komunikaci s cizincem, přičemž z výsledků vyšlo najevo, že vybraná zdravotnická zařízení, ve kterých výzkumné šetření probíhalo, jsou s výjimkou jednoho připravena zabezpečit komunikaci s cizincem na úrovni umožňující kvalitní ošetření. Výsledky výzkumného šetření poukazují na fakt, že jazyková vybavenost ošetřujícího personálu je při komunikaci s pacientem cizincem sice velmi důležitá, nicméně ošetřující personál hovoří zpravidla jen běžně užívanými jazyky a v případě, že pacient cizinec bude hovořit jazykem, kterým hovoří jen několik členů personálu či dokonce žádný z nich, je nezbytné, aby daná nemocnice byla schopna zabezpečit komunikaci s cizincem na úrovni umožňující kvalitní ošetření.

Etické aspekty péče o umírající na psychiatrii
Frühbauerová, Iva ; Kutnohorská, Jana (vedoucí práce) ; Šlaisová, Ivana (oponent) ; Strnadová, Jolana (oponent)
Bakalářská práce pojednává o etice jako vědě, smrti a umírání s náhledem do psychiatrické problematiky. Etické, morální jednání je v práci zdravotníka nepostradatelnou součástí mezilidské, verbální i neverbální komunikace. V psychiatrické praxi jsou někteří pacienti například s pokročilou demencí skutečně odkázáni na etické, morální zásady zdravotníků. Teoretická část popisuje duševně nemocného pacienta, který se ocitá za branami psychiatrické léčebny. Jsou zde popsány momenty, které se týkají duševně nemocného pacienta a jeho nemoci. Životy některých psychiatrických pacientů končí v psychiatrické léčebně, čehož se týká téměř úplný závěr mé bakalářské práce. Empirická část zjišťuje, jak střední zdravotnický personál vnímá blízkost smrti a jaký přístup zdravotníci volí vůči umírajícímu, duševně nemocnému člověku. Cílem mé bakalářské práce je nastínit nesnadné okamžiky duševně nemocných, když jejich psychika onemocní a život končí v psychiatrické léčebně. Zde pak nastává velký prostor pro etiku jako vědu, neboť nemocní a duševně nemocní mají právo být ošetřováni s morálním nadhledem. Zdravotník by měl mít vždy na paměti., že i duševně nemocný pacient je stále jedním z nás, lidskou bytostí.

Umírání, smrt, eutanázie
Šnýdlová, Alena ; Ovečka, Libor (vedoucí práce) ; Rethmann, Albert-Peter (oponent)
RESUMÉ - BAKALÁŘSKÉ PRÁCE ŠNÝDLOVÁ Alena Umírání, smrt, eutanázie. Bakalářská práce v rozsahu 63 stran, vedoucí: PhDr. Libor Ovečka, Th.D. Cílem bakalářské práce bylo: 1/ popisnou formou seznámit každého z jejích čtenářů v základních rysech s okolnostmi současného procesu umírání a smrti, včetně vybraných konkrétních údajů; 2/ přesvědčit ho o tom, že právě lidský faktor je tím zásadním tvůrcem a ovlivňovatelem podmínek uvedeného procesu, 3/ zmínit víru jako činitel, který v rámci pomáhajících profesí, znamená možný rozdíl v přístupu k pacientovi. Teoretickou základnu práce tvoří výběr kapitol z odborné literatury věnované problematice umírání, smrti a eutanázie, jehož cílem je orientovat čtenáře v tématu. Informace jsou doplněny údaji z provedených analýz a výzkumů, které byly na území ČR prováděny v rámci projektu "Podpora rozvoje paliativní péče v ČR", následně byly zpracovány do publikace a zveřejněny prostřednictvím internetu. Další podklad tvořily informace o legislativních úpravách problematiky eutanázie u nás i jinde, čerpané zejména z internetových stránek. Praktickou část práce tvoří souhrn informací a názorů pracovníků zdravotnických zařízení rozdílného typu (nemocnice, LDN, NNP, hospice) a jejich pacientů, doplněné vlastním komentářem. Získání potřebných dat probíhalo: a) prostřednictvím...

Práce záchranáře v rizikovém prostředí, možnosti ochrany
KŘIKAVOVÁ, Petra
Tato práce se zabývá rizikovostí povolání zdravotnického záchranáře a cílem je zdůraznit nutnost zvýšení ochrany. Dělí se na teoretickou a výzkumnou část. V teoretické části je popsána práce u zdravotnické záchranné služby, jsou zde vytyčeny základní bezpečnostní opatření, osobní ochranné pracovní pomůcky a popsána nejčastější rizika, se kterými se při tomto povolání zdravotničtí záchranáři setkávají. Vše je podloženo legislativními předpisy. Výzkumná část byla provedena formou polo-strukturovaných rozhovorů s osmi respondenty, čtyřmi muži a čtyřmi ženami, z řad zdravotnických záchranářů v Jihočeském a Libereckém kraji. Základními cíli bylo zjistit, jakými riziky se cítí být záchranáři nejvíce ohroženi a jaké jsou možnosti nejlepší ochrany. Nejčastěji uváděná rizika byla infekce, napadení a dopravní nehoda. Nejlepší ochranou pro snížení rizika infekce je používání ochranných pomůcek, preventivní očkování a dodržování bezpečnostních postupů. Opatřením, kterým by se dalo bránit proti napadení, byla nejčastěji uváděna sebeobrana a lepší spolupráce s Policií. Riziko dopravní nehody se může snížit lepší adaptací řidičů, školeními v oblasti smyku a jízdy v obtížném terénu. Výsledky rozhovorů s ohledem na porovnání krajů nebyly výrazně rozdílné. Porovnáme-li rozdíl mezi odpověďmi mužů a žen, i zde byly odpovědi jen málo rozdílné.

Vybrané činnosti ve výstavbě
Sklenář, Marek ; Superatová, Alena (oponent) ; Hanák, Jakub (vedoucí práce)
Problematika odpovědnosti bude vždy aktuální ve všech lidských činnostech. Ve stavebnictví a v realitním inženýrství, kdy dopady lidského konání mají vždy hmatatelný odkaz, se zdá být posuzování povinností a následné odpovědnosti jednotlivých účastníků zdánlivě jednoduché. Opak je ovšem pravdou, neboť stavebnictví a realitní činnost prošla za několik posledních desetiletí tak výrazným vývojem, že některé činnosti těchto oborů se stávají pro laickou veřejnost již téměř nečitelné. A nejenom veřejnost laická, ale i odborníci a profesionálové z oboru se mnohdy ztrácí v komplikovaném procesu výstavby, jeho různých fázích a v jednotlivých návaznostech činností, které mají vyústit v efektivní celek. Stavební zákon, stavební předpisy a autorizační zákon nelze považovat za něco direktivního a byrokratického ze strany státu a jeho institucí, ale je třeba se na ně dívat zejména z hlediska ochranného, kdy bylo, je a bude především v zájmu profesionálů z oboru, aby byly jasně vymezeny hranice a pravidla jejich činností. Je tedy v zájmu autorizovaných osob, aby se co nejlépe v předpisech orientovali, tak aby jim sloužily pro lepší výkon jejich profese. Pro autorizovanou osobu pracující ve stavebnictví je velice důležité znát rozsah svých pravomocí, povinností a odpovědnosti. Bez znalostí těchto principů nelze vybrané činnosti vykonávat a nelze především naplnit jejich účel a vymezení – čímž je jistě kvalitní stavební dílo, které splňuje všechny náležitosti vzhledem ke všem subjektům svého okolí. Poznatky získané z této práce by měli sloužit pro zjednodušení pohledu na složitý systém stavebních předpisů, pro získání zdravého nadhledu a odstranění obav z této složité struktury. Práce si neklade za cíl předpisy měnit, ale naopak pochopit jejich význam a účel a poukázat na jejich nutnost. Je možné konstatovat, že znalost právních souvislostí je nezbytným předpokladem pro výkon vybraných činností ve výstavbě. V každém architektovi, projektantovi a stavbyvedoucím je třeba mít i kousek „právníka“, kdy tyto osoby budou schopny se v předpisech přehledně orientovat nejenom v rámci své profese, ale i v návaznosti na profese ostatní. Na základě poznatků obsažených v práci je možné navázat například otevřením diskuze, zda nezavést ve stavebním vzdělávacím systému více oborů, jako je program realitní inženýrství na USI v Brně, zda a jak vytvářet co nejvhodnější systém implementace stavebního práva do osnov technických fakult, jak vytvářet předpoklady pro systematickou znalost stavebního práva autorizovanými osobami po celou jejich profesní dráhu.

Působení českých žen v právnických profesích v ČSR v letech 1918 - 1938
Valentová, Vendulka ; Kuklík, Jan (vedoucí práce) ; Soukup, Ladislav (oponent)
Ženy se v právnických povoláních začaly ve většině evropských států-pomineme-li středověké výjimky-prosazovat až od počátku 20. století.Z evropského srovnání lze uvést,že již před první světovou válkou působily advokátky ve Švédsku (1898) a ve Francii (1900),v ostatních zemích většinou ženy do advokacie vstoupily až v meziválečném období, resp. v počátku 20. let 20. století. Obdobně tomu bylo i v českých zemích resp. v Československu.Boj o otevření právnické fakulty Karlo-Ferdinandovy univerzity trval ženám poměrně dlouho, uvážíme-li, že filozofii mohly studovat v bývalém Rakousku-Uhersku již od roku 1898.Teprve v nově vzniklé ČSR byl tento dlouholetý požadavek žen splněn. Ženám bylo umožněno se stát řádnými posluchačkami Právnické fakulty Karlo-Ferdinandovy univerzity usnesením profesorského sboru ze dne 8.11.1918, posléze též Masarykova, Komenského i německá univerzita otevřely své právnické fakulty ženám za stejných podmínek jako mužům. Již v roce 1922 byla na UK promována první žena Anděla Kozáková-Jírová, doktorem veškerých práv. Anděla Kozáková se posléze stala první notářkou. Do konce roku 1927 pak promovalo celkem 92 právniček, z toho 70 na Univerzitě Karlově, 10 na Univerzitě Masarykově, 3 na Univerzitě Komenského a 9 na univerzitě německé. Jednou z překážek, které bránily následnému plnému...

Význam uceleného systému rehabilitace u dětí s těžkým kombinovaným postižením
ČÍŽKOVÁ, Zdeňka
Bakalářská práce se zabývá uceleným systémem rehabilitace v péči o děti s těžkým kombinovaným postižením. Dílčím cílem bylo zmapování tohoto problému v centru ARPIDA, o.s. v Českých Budějovicích, které poskytuje služby v tomto duchu. Výzkumem byla potvrzena hypotézu č.1. předpokládající, že při aplikaci uceleného systému rehabilitace je nezbytná úzká spolupráce zainteresovaných odborníků s rodiči dítěte s postižením. Potvrzena byla též hypotéza č. 2. tvrdící, že základem komplexní péče v duchu uceleného systému rehabilitace o děti s těžkým kombinovaným postižením je léčebná tělesná výchova, konkrétně {--} reflexní Vojtova metoda. Léčebné působení je záležitostí dlouhodobou a týmovou a jak bylo potvrzeno výzkumem, rodiče jsou integrální součástí tohoto týmu. Výsledky výzkumu prokázaly spokojenost rodičů s činností centra ARPIDA, včetně možnosti spolupráce s odbornými pracovníky tohoto centra. Dle mého názoru zde vzniká značný prostor i pro vhodnou edukaci rodičů dítěte s těžkým zdravotním postižením při řešení nelehkého úkolu péče o jejich dítě. Práce může sloužit jako studijní materiál pro zájemce o výkon pomáhajících profesí.