Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 34 záznamů.  předchozí4 - 13dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Interakce mezi učitelem a žáky při hodině přírodopisu na 2. stupni základní školy a na nižším stupni víceletého gymnázia
SPILKOVÁ, Markéta
Bakalářská práce se zabývá komunikací v hodinách přírodopisu, zejména interakcí mezi učitelem a žáky na druhém stupni základní školy a na nižším stupni víceletého gymnázia. Cílem práce bylo analyzovat délku promluv jednotlivých aktérů, způsob výměny informací a celkovou strukturu komunikace při vybraných hodinách přírodopisu. Teoretická část se detailně věnuje komunikaci v obecné rovině, ale také vhodným a nevhodným komunikačním prostředkům, které se mohou odrážet v následující efektivitě dané komunikace. Důraz je kladen na pedagogickou komunikaci, její strukturu a participaci jednotlivých aktérů. Výzkumná část práce byla založena na sběru kvalitativních i kvantitativních dat, která sloužila jednak podrobnějšímu popisu komunikačních struktur, tak i k určení četností položených otázek a odpovědí i délce promluv jednotlivých aktérů komunikace. Podle stanovené metodiky bylo analyzováno celkem sedm vyučovacích hodin přírodopisu u různých učitelů na různých základních školách v Jihočeském kraji. Bylo zjištěno, že nejčastějším způsobem interakcí mezi učitelem a žáky bylo pokládání učitelových otázek, na které žák následně odpovídal. V mnohem menší míře byl v hodinách zastoupen strohý monologický výklad. Část komunikace se odehrávala i mezi žáky navzájem, jelikož ve sledovaných hodinách byly zastoupeny skupinové práce žáků. Ve sledovaných hodinách byla IRF struktura stěžejním pilířem interakce. Z výsledků vychází, že IRF struktura a její modifikace tvořily převážnou většinu všech komunikačních výměn, což lze potvrdit výsledky analýz jednotlivých hodin, včetně ilustrativních ukázek.
Změny v pedagogické komunikaci mezi učiteli a žáky v důsledku koronavirové pandemie
HUNALOVÁ, Sára
Tato bakalářská práce se zabývá změnami v pedagogické komunikaci mezi učiteli a žáky v důsledku koronavirové pandemie. Pandemie způsobená virem Covid-19 zasáhla v roce 2020 celý svět včetně České republiky. České školy tak v březnu 2020 podlehly celorepublikovému nařízení zavření škol a byly nuceny zahájit distanční formu výuky, která vyžadovala naprosto jiný způsob komunikace než ta prezenční. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vysvětluje základní pojmy týkající se mezilidské komunikace, rozebírá komunikaci v pedagogickém prostředí, tedy mezi učiteli a žáky. Dále popisuje vliv koronavirové pandemie na české školství, průběh distanční výuky a s ní spojené druhy digitálních technologií, které byly používány v této době. Praktická část je zaměřena na smíšené výzkumné šetření, které odhalí, k jakým změnám v pedagogické komunikaci mezi učiteli a žáky v důsledku koronavirové pandemie došlo. Zvolenými metodami sběru dat je dotazníkové šetření, které bude realizováno mezi žáky a polostrukturovaný rozhovor s vybranými učiteli.
Pedagogická komunikace v praktickém vyučování na vybrané střední odborné škole
Kalinová, Marie
Bakalářská práce se zabývá pedagogickou komunikací v praktickém vyučování na vybrané střední odborné škole. Teoretická část na základě analýzy odborné literatury a následné závěrečné syntézy poznatků definuje základní pojmy komunikace a interakce, pedagogické komunikace a ostatní pojmy s ní spojené. Konkrétně se jedná o charakteristiku pedagogické komunikace, její účastníky, komunikační pravidla, komunikační dovednosti učitele a zpětnou vazbu poskytovanou žákům. Praktická část práce předkládá výsledky průzkumného šetření. Cílem praktické části je zjistit, jakým způsobem probíhá komunikace mezi žáky a učiteli v praktickém vyučování na vybrané střední odborné škole. Zda žáci dostávají od svých učitelů prostor pro vlastní vyjádření a zda jim učitelé poskytují zpětnou vazbu. Průzkumné šetření je provedeno pomocí dotazníků. Respondenty tvoří žáci posledního ročníku vybrané střední odborné školy v kraji Vysočina. Data z dotazníků jsou vyhodnocena běžnými statistickými metodami. Na základě zjištěných výsledků je zformulováno doporučení pro pedagogickou praxi.
Pedagogická komunikace ve výuce odborného předmětu
Novotná, Martina
Bakalářská práce je zaměřena na pedagogickou komunikaci ve výuce odborného předmětu z pohledu žáka na střední škole. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část si klade za cíl vysvětlit pojem komunikace a rozdělit komunikaci na dílčí formy. Popisuje také vztah mezi žákem a učitelem a konkretizuje pravidla komunikace mezi aktéry. Poukazuje na roviny mezi učitelem a žákem na jejich formy komunikace a jak probíhá zpětná vazba. Praktická část práce, zpracovává a vyhodnocuje dotazníkové šetření. Dotazník, obsahoval 15 uzavřených otázek, 1 polouzavřenou otázku a 3 otevřené otázky, které daly možnost respondentům plně vyjádřit svůj vlastní názor. Oslovenými respondenty byli žáci 1. a 3.ročníku maturitního oboru Agropodnikání. Dotazník vyplnilo a zpět odeslalo 40 respondentů, tedy 100 % dotázaných respondentů. Hlavním cílem šetření bylo zjistit názor na způsob komunikace vybraného učitele odborného předmětu ve výuce i mimo ni.
Pedagogická komunikace v praktickém vyučování na vybrané střední odborné škole z pohledu žáků
Pečinková, Martina
Bakalářská práce je zaměřena na pedagogickou komunikaci ve výuce praktického vyučování na vybrané střední odborné škole z pohledu žáka. Práce se dělí na teoretickou a praktickou část. Cílem teoretické části je definovat pojem komunikace a sní pojmy související. Především se zaměřuje na pedagogickou komunikaci, charakteristika možných bariér v komunikaci, poskytnutí zpětné vazby, popsání vztahu učitel-žák a praktického vyučování. Teoretická část využívá metodu analýzy, srovnávání a syntézu teoretických poznatků z literárních a ostatních odborných zdrojů. Cílem praktické části je zjistit průběh komunikace mezi učitelem praktického vyučování a žáky. Zaměřuje se na klady, ale i nedostatky v komunikaci a to z pohledu žáka. Praktická část je realizována dotazníkovým šetřením. Respondenty tvoří žáci 1. až 4. ročníku studijního oboru Cestovní ruch a Agropodnikání Střední odborné školy a Vyšší odborné školy zemědělsko-technické Bystřice nad Pernštejnem. Výsledky praktické části budou vyhodnoceny a následné závěry budou sloužit jako doporučení pro pedagogickou praxi.
Vliv pedagogické komunikace na vzdělávací proces v rámci vysoké školy
VÁCLAVÍČKOVÁ, Vendula
Práce se zabývá pedagogickou komunikací z pohledu vysokoškolských studentů a nabraných zkušeností z jejich studia. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol. Každá kapitola přibližuje nejzásadnější pojmy této práce - komunikace, pedagogická komunikace, výchovně vzdělávací proces a učitel jako důležitá osoba v životě studenta. Teoretická část připravuje čtenáře na výzkumnou část a zajišťuje mu prvotní vhled do problematiky pedagogické komunikace a jejich funkcí a pravidel. Praktická část obsahuje seznámení se zvolenou metodou pro výzkum - interpretativní fenomenologická analýza (IPA). Pro výzkum jsem použila zásadní úryvky a odpovědi z rozhovorů tří studentů prezenčního studia Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Hlavním ukazatelem byly nabrané zkušenosti studentů a vhled do komunikace a vztahů s učiteli na vysokoškolské půdě. Respondenti jsou si vědomi vlivu, který na ně učitelé mají a promítá se to především v rámci neverbální komunikace.
Využívání informačních technologií u dětí předškolního věku z pohledu učitelek mateřských škol
DVOŘÁKOVÁ, Nikola
Závěrečná práce s názvem "Využívání informačních technologií u dětí předškolního věku z pohledu učitelek mateřských škol" se zabývá informačními technologiemi, které používají děti předškolního věku, jak s nimi pracují a jak se jejich využití promítá do předškolního vzdělávání. Teoretická část bakalářské práce obsahuje kapitoly týkající vývoje a historie informačních a komunikačních technologií, vlivu informačních technologií na děti a mládež, rizik a přínosů při využívání informačních technologií. V praktické části jsou na základě smíšeného výzkumu (pozorování, dotazníkové šetření a rozhovory s učiteli mateřských škol) zodpovězeny výzkumné otázky, které souvisejí s cílem bakalářské práce.
Otázka jako součást pedagogické komunikace
Koukalová, Pavla ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá otázkami zaznívajícími v rámci pedagogické komunikace. Cílem této práce je analyzovat výukový dialog na prvním stupni základní školy s důrazem na funkci, typ a frekvenci učitelských a žákovských otázek. Kromě teoretických poznatků týkajících se funkce, frekvence a typologie otázek je zohledněna rovněž problematika pauzy ponechané po položení otázky, určování žáka, který má odpovídat, kvality žákovy odpovědi a učitelovy reakce na ni. Teoretická východiska jsou doplněna o výzkum založený na analýze videozáznamu tří vyučovacích hodin a rozhovorech s učiteli. Jedním z klíčových výsledků výzkumu je zjištění, že učitelův styl kladení otázek je determinován jeho pojetím výuky a stanovovanými cíli.
Interakční styl učitele v souvislosti s jeho prací s klíčovou kompetencí k učení
Vach, Petr ; Duschinská, Karolina (vedoucí práce) ; Hanková, Zdeňka (oponent)
Cílem práce je v konkrétním výzkumném souboru zjistit korelační tendence mezi interakčním stylem učitele a jeho mírou poskytování příležitostí k učení se učit. Na základě těchto informací vystavit prototyp interakčního stylu učitele, který má vzhledem k poskytování příležitostí k učení se učit nejlepší předpoklady. První a druhá kapitola obsahuje teoretické podklady. V první kapitole je nahlíženo na klíčové kompetence se zaměřením na klíčovou kompetenci k učení. Druhá kapitola je zaměřena na téma pedagogické komunikace a interakce a je uzavřena pojednáním o interakčním stylu učitele. Ve třetí kapitole jsou zmíněny veškeré podrobnosti k tomuto výzkumu. Jeho metodologie je zakončena výsledky, jejich diskuzí a celkovým závěrem. Na konci práce jsou uvedeny bibliografické odkazy, přílohy, seznamy obrázků a tabulek.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 34 záznamů.   předchozí4 - 13dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.