Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 50 záznamů.  začátekpředchozí38 - 47další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Postavení médií v každodenním životě současných žáků 2. stupně
Gsöllhoferová, Markéta ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Lucký, Jakub (oponent)
Tato bakalářská práce si všímá vlivu vybraných médií na žáky druhého stupně základních škol především z pohledu toho, jak tento vliv sami na sobě vnímají samotní žáci. V úvodní teoretické části seznamuje s vybranou související literaturou a z ní vyplývajících paradigmat, s vybranými odbornými pojmy, teoriemi vlivu médií a stávající úrovní mediální výchovy v rodinách a školách. Empirická část, která je v této práci stěžejní, pak podrobně seznamuje s přípravou, realizací a výstupy z dotazníkového průzkumu provedeného na dvou pražských základních školách mezi žáky pátých a devátých tříd. Kvantitativní dotazníkové šetření na stanovených hypotézách mnohdy potvrdilo předcházející teoretické poznatky a výsledky dřívějších průzkumů citovaných odborníků, doplnilo je však o několik nových a závažných zjištění v kontextu médií nových a prokazatelného vlivu, který média na děti školního věku mají. Pro případná zobecnění či snahu aplikovat zjištěné poznatky plošně na širší populaci je však nutné mít na paměti menší velikost výzkumného vzorku, na němž průzkum proběhl. V závěru práce nabízí několik praktických doporučení pro další prohloubení mediální gramotnosti zejména u sledovaných věkových skupin, aplikovatelných jak v domácím, tak školním prostředí.
Čtenářské strategie na druhém stupni základní školy
Petřičová, Kateřina ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit, které čtenářské dovednosti je třeba u žáků druhého stupně základní školy rozvíjet, a jakými metodami, strategiemi, formami práce, pomůckami a vyučovacími postupy lze tohoto rozvoje dosáhnout za pět vyučovacích jednotek. V práci se užívá srovnávací metoda pro zjištění dovedností k rozvoji a aplikační metoda v rámci příprav, které budou ověřovat teoretické poznatky o efektivitě metod k rozvoji čtenářských strategií a dovedností a popsaných strategiích k rozvoji dovedností v praxi. Praktická část se orientovala na dovednosti výzkumu PISA, a to na dovednost vysuzovat skryté významy z textu, vyhledat v textu informace a posoudit text. Za pět vyučovacích jednotek se u žáků podařilo plně rozvinout vysuzování pomocí strategie vyjasňování, nepodařilo se však plně rozvinout dovednost vyhledat v textu informace pomocí strategie určování důležitosti a vůbec se nepodařilo rozvinout dovednost posoudit text pomocí strategie hodnocení. Na nerozvinutí dovedností měly vliv také metody, z nichž nejméně efektivní byla metoda I.N.S.E.R.T. zaměřující se na vyhledávání důležitých informací a metoda Řízené čtení a myšlení zaměřující se na posouzení. Nejvíce efektivní metodou byly Literární kroužky a modelování. Z hlediska rozvoje čtenářských dovedností se ukázala jako...
Dělitelnost v 6. a 7. ročníku - učebnice a znalosti žáků
Mašatová, Zora ; Pilous, Derek (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Ve své diplomové práci Dělitelnosti v 6. a 7. ročníku - učebnice a znalosti žáků se zabývám různými aspekty výuky tohoto tématu na základních školách. Tato práce je rozdělena do tří kapitol. Zatímco první kapitola se věnuje teorii, obsahem dalších dvou kapitol jsou dva různé výzkumy, které jsem provedla v rámci tématu dělitelnost. V první kapitole čtenář najde teoretická východiska společná pro obě dvě výzkumné části. Mezi témata, která jsou obsažena v této části, patří například rozdíl mezi formálním a neformálním poznatkem, konstruktivistický a transmisivní edukační styl nebo postup při řešení slovních úloh. Stěžejním bodem mého prvního výzkumu je mapování učebnic pro základní školu, které se zabývají výukou tématu dělitelnost na základní škole. Kromě části, která se zabývá rešeršemi všech učebnic schválených MŠMT, v nichž je zahrnuta výuka dělitelnosti, tato kapitola ještě obsahuje část věnovanou propedeutice dělitelnosti ve vybraných učebnicích pro základní školu a rozhovory s učiteli, v nichž se snažím postihnout nejdůležitější momenty výuky dělitelnosti z hlediska učitelů. Druhá část výzkumu se zabývá prověřováním znalostí žáků z dělitelnosti se zvláštním ohledem na formálnost. K tomuto záměru jsem využila test, který byl zadán 428 respondentům. Žáci byli rozděleni do tří skupin podle typu...
Projektové vyučování v předmětu Český jazyk a literatura na 2. stupni ZŠ a na SŠ
Dusová, Lucie ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Diplomová práce se zabývá projektovým vyučováním s akcentem na předmět Český jazyk a literatura na 2. stupni ZŠ a na školách středních. Jejím cílem je v teoretické rovině souhrnně představit tuto výukovou metodu a současný stav jejího využívání, dále provést analýzu vybraných projektů (a námětů na projektovou výuku) v českém jazyce a literatuře. V neposlední řadě je záměrem této práce navrhnout i vlastní projekty, které by učitelé mohli ve své praxi využít. Práce se tedy skládá jak z části teoretické, která se věnuje nejprve projektovému vyučování v obecné rovině, historii projektového vyučování, jeho plánování a přípravě, tak z části empirické, která na kvalitativní rovině popisuje, analyzuje a kriticky hodnotí některé projekty a navrhuje také projekty vlastní. Tato práce by mohla poskytnout cenný materiál pro zkušené i začínající pedagogy při přípravě a zavádění projektového vyučování na českých školách. Klíčová slova projektové vyučování, projekt, projektová metoda, český jazyk a literatura, 2. stupeň ZŠ, střední škola
Význam mimoškolního vzdělávání ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ
BENDOVÁ, Petra
Bakalářská práce se zabývá tématem mimoškolního vzdělávání zeměpisu na 2. stupni základních škol s důrazem na aktivity spolku Pionýr. Hlavním cílem práce je zjistit, jaký je význam mimoškolního vzdělávání zeměpisu a vytvoření praktických výstupů zaměřených na spolek Pionýr. Teoretická část práce se věnuje zařazení tématu práce do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, zároveň mimoškolnímu vzdělávání zeměpisu a představení spolku Pionýr a jeho aktivit. Praktická část práce je zaměřena na souhrn akcí Pionýrské skupiny Kamarád se sídlem v Jihlavě. Akce se zeměpisným zaměřením jsou potom podrobně rozebrány z hlediska obsahu, zařazení do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a průřezových témat. Na tomto základě pak autorka vytvořila několik vlastních návrhů a rozšíření proběhlých aktivit použitelných na akcích spolku Pionýr.
Výuka regionální geografie Ameriky v českém a zahraničním prostředí na úrovni 2. stupně ZŠ
MACCECHINI, Tereza
Hlavním tématem bakalářské práce je výuka regionální geografie Ameriky v českém a zahraničním prostředí na úrovni 2. stupně základní školy. Stěžejním cílem je vypracování rozboru přístupů a různého pojetí výuky ve sledovaných zemích, jimiž jsou Česko, USA a Velká Británie. Součástí práce je didaktický rozbor českých učebnic a pracovních sešitů zeměpisu pro 2. stupeň ZŠ a jejich následné porovnání s dostupnou zahraniční literaturou. Rozbor je primárně zaměřen na obsah učiva regionální geografie Ameriky. Důležitou částí práce je vymezení základních principů v kurikulárních dokumentech zemí, na které je práce soustředěna. Pro utvoření představy o reálné podobě výuky zeměpisu, bylo provedeno šetření na základě řízených rozhovorů formou polostrukturovaného interview s učiteli zeměpisu vybraných škol.
Próza s dívčí hrdinkou od počátku 90. let 20. století
POULOVÁ, Nikola
Diplomová práce je zaměřená na prózu s dívčí hrdinkou od počátku devadesátých let 20. století s cílovou kategorií žákyň 2. stupně základní školy. Práce se zabývá umělecky hodnotnou tvorbou a triviálním proudem české literatury psané pro dívky v oblasti např. poruch příjmu potravy, sexuální kriminality, cestování. Metodou zkoumání vybraných děl je jejich rozbor a srovnání včetně posouzení pozornosti, jakou tomuto žánrovému typu věnují nejčastěji používané čítanky. Pozornost je věnována historickému vývoji prózy s dívčí hrdinkou, charakteristice českého knižního trhu a změnám spojeným s procesem dospívání. Součástí praktické části je dotazník zaměřený na čtenářské zkušenosti dívek staršího školního věku, podrobněji z pohledu žákyň a stručněji z pohledu vyučujících.
Analýza výběru textů do čítanek pro 2.stupeň ZŠ
Procházková, Jana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Resumé Podstatou této bakalářské práce je analýza textů v některých čítankách pro druhý stupeň základních škol. Zaměřila jsem se v ní na dospívajícího čtenáře a snažila jsem se zjistit, zda ukázky v čítankách respektují žáka jako specifického čtenáře se specifickými potřebami, zájmy, preferencemi. V práci jsem analyzovala šest různých čítanek, z nichž každá prezentovala jiný autorský přístup. K čítankám jsem přistupovala komplexněji. Nejprve jsem je stručně charakterizovala a následně podrobně rozebrala ukázky z různých hledisek, např. z hlediska zastoupení národní a světové literatury, z hlediska zastoupení spisovatelů a spisovatelek aj. Součástí práce je i malý průzkum mezi žáky devátých tříd, který porovnává teoretické informace načerpané z odborné literatury, informace z dotazníkového šetření a současný stav čtenářství dospívajících. Snažila jsem se zjistit na určitém vzorku žáků, jaký je zájem o knihy resp. čtení v návaznosti na texty v čítankách na základních školách.
Využitelnost hry postcrossing ve výuce regionálního zeměpisu na 2. stupni ZŠ
NOVÁKOVÁ, Eliška
Diplomová práce se zabývá možností využití hry Postcrossing ve výuce regionální geografie na 2. stupni základních škol. Hlavní cílem práce je tvorba přehledu základních principů a pravidel hry a vytvoření návrhů na výukové aktivity, které z hry Postcrossing vycházejí. Součástí práce je také praktická část, která obsahuje popis realizace výukových aktivit. Práce dále popisuje problémy i pozitivní poznatky, které při realizaci vyvstaly. Výsledkem práce je přehled námětů na výukové aktivity využívající hru Postcrossing, které jsou uplatnitelné ve školní praxi.
Potenciál CHKO Křivoklátsko pro Environmentální výchovu na 2. stupni ZŠ
MÜLLEROVÁ, Barbora
Obsahem bakalářské práce je zjištění významu CHKO Křivoklátsko pro environmentální výchovu na 2. stupni ZŠ. Nejprve byla provedena terénní šetření, díky nimž byly zjištěny informace o celkovém charakteru zájmového území a o jednotlivých naučných stezkách v CHKO Křivoklátsko. V rámci sběru informací v terénu byla oslovena a požádána o spolupráci ZŠ Křivoklát. Teoretická část práce se zabývá postavením tématu práce v kurikulárních dokumentech platných v České republice, kdy byly prostudovány Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Školní vzdělávací program a tematické plány ZŠ Křivoklát a vybrané učebnice zeměpisu s platnou doložkou MŠMT. Na základě všech získaných informací byl sestaven formulář a provedeno pilotní šetření mezi žáky 6. a 9. třídy ZŠ Křivoklát. Pilotní šetření znalostí žáků se týkalo ochrany přírody v České republice a místního regionu CHKO Křivoklátsko. Na základě výsledků pilotního šetření a ostatních získaných informací o zájmovém území byl subjektivně vyhodnocen význam CHKO Křivoklátsko pro environmentální výchovu na 2. stupni ZŠ. Následně byly navrhnuty náměty pro širší využití CHKO Křivoklátsko ve výuce, které mohou být předmětem podrobnějšího zpracování v diplomové práci.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 50 záznamů.   začátekpředchozí38 - 47další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.