Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 37,376 záznamů.  začátekpředchozí37367 - 37376  přejít na záznam: Hledání trvalo 2.37 vteřin. 

Orbis sensualium pictus J.A.Komenského očima žáků 1.st.ZŠ
Hochová, Hana ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Diplomová práce má dvě části. V první, teoretické části, se zaměřuji na rozbor Komenského myšlenek, otázku lidské aktivity, didaktické zásady, z nichž především zásadu názornosti, která později vrcholí v díle Schola ludus. Dále se ve své práci zabývám vývojem a rozborem věcně jazykových učebnic v kontextu s životem Jana Amose Komenského, postavením díla Orbis sensualium pictus mezi těmito učebnicemi a jeho vlastním rozborem. Ve druhé části, praktické, se věnuji výběru sedmi kapitol díla Orbis sensualium pictus, skrze něž jsem chtěla docílit porozumění Komenského době a vytvoření současného vzdělávacího obsahu. Žáci tak vytvořili nový Orbis pictus, jemuž dodali současný obsah a paralelné navázali na původní témata Komenského. Jako metodu jsem zvolila dlouhodobý projekt najeden měsíc a realizovala jsem ho sžáky 1. ročníku základní školy.

Servisně orientovaný přístup v oblasti návrhu podnikové architektury
Ondruška, Marek ; Svatá, Vlasta (vedoucí práce) ; Kubíček, Jovan (oponent)
Za téma předkládaného textu byla zvolena oblast týkající se návrhu podnikové architektury v kontextu architektonického přístupu nazývaného Servisně orientovaná architektura. Text je rozdělen do dvou hlavních částí. V první části je pozornost věnována vymezení podnikové architektury, návrhu podnikové architektury a modelovacímu jazyku pro popis podnikové architektury. Druhá část vychází z poznatků prezentovaných v části první při rozboru Servisně orientované architektury.

Optimalizace tras při odečtu plynoměrů
Šik, Petr ; Fábry, Jan (vedoucí práce) ; Pelikán, Jan (oponent)
V předkládané diplomové práci je optimalizována trasa odečtářů při odečtech plynoměrů. Tato práce se skládá ze tří částí: získání dat potřebných k výpočtu, výběr a následná úprava heuristické metody a samotný výpočet. Pro získání dat jsou využity dva možné způsoby, nákup dat od specializované firmy a výpočet ze zeměpisných souřadnic. Oba způsoby jsou na závěr porovnány. Jako metoda výpočtu je zvolena metoda nejbližšího souseda, která je modifikována pro konkrétní úlohu. Samotný výpočet je realizován programem Plynoměry, který vznikl v rámci této práce. Výstupem práce je trasa, po které se budou odečtáři pohybovat. Dále jsou vyčísleny konkrétní úspory, které optimalizace potencionálně přinese.

Logical Representation of Language Structures
Novák, Václav
Tato diplomová práce má být základem pro manuál sémantické anotace, která bude zachycovat logickou strukturu psaných i mluvených textů v přirozeném jazyce. Logická reprezentace, jakož i pravidla pro její vytváření, jsou jazykově nezávislé. Práce vychází z temporální logiky Marka Steedmana a formálním jazykem je hybridní multimodální logika podle Patricka Blackburna. Inspiruje se Dependency Grammar Logic Geert-Jana Kruijffa, ovšem místo roviny jazykového významu zachycuje rovinu významu logického - obsahu. Základními problémy řešenými v této práci jsou segmentace vstupního textu do logických jednotek, zachycení referentů v diskurzu, reprezentace časoprostoru, vliv aktuálního členění na logický obsah a sémantické kategorie potřebné pro anotaci. Závěr tvoří příklad anotovaného diskurzu a anotace 37 testovacích vět Jana Hajiče.

Pláště
Trnka, Matyáš ; KUBÍČEK, Jiří (vedoucí práce) ; Mertová, Michaela (oponent)
Bakalářská práce Pláště se věnuje doposud nerealizovaným projektům sedmi výrazných osobností českého animovaného filmu. Text zahrnuje ukázky z konkrétních projektů, doprovodný text autora práce, který díla uvádí do kontextu a samostatných rozhovorů, které byly vedeny přímo s autory projektů, nebo s lidmi nejzasvěcenějšími. Rozhovory byly pořízeny, přepsány a upraveny v červenci a srpnu 2016 v Praze.

Mediální obraz výtvarného umění v České televizi
Švarcová, Barbora ; BENDOVÁ, Helena (vedoucí práce) ; POSPISZYL, Tomáš (oponent)
Práce je obsahovou a textovou analýzou televizního pořadu Artmix zabývajícího se výtvarným uměním, s přihlédnutím k ostatní programové nabídce České televize na toto téma. Výsledky analýz jsou poté zasazeny do teoretického rámce především s použitím filozoficko-společenského konceptu mocenského pole, jak jej ve své knize Pravidla umění ustanovil Pierre Bourdieu. Základními tématy, jenž se v textu prolínají, jsou limity reflexe výtvarného umění skrze televizní obrazovku a skrytá interpretační schémata aplikovaná na výtvarné umění skrze jeho mediální obraz. K tomu se pak přidružuje otázka obecně zažitých představ o umělci v naší společnosti a jeho dějinná zatíženost nebo hledání ideálního formátu televizního pořadu reflektujícího výtvarné umění.

Radek Pilař "znovu nacházet dětství umění"
Komrzýová, Adéla ; VACHEK, Karel (vedoucí práce) ; DAŇHEL, Jan (oponent)
Bakalářská práce se zabývá osobností Radka Pilaře jak v rovině osobní, tak veřejné a umělecké. Skrze osobní deníkové zápisky, texty psané do periodik zabývajících se výtvarným umění, rozhovory různých žánrů i dosud nepublikovaných úvah o budoucnosti elektronického pohyblivého obrazu, se snažím o rekonstukci Pilařovy osobnosti a jejího prostoru v československém kontextu umění i doby.

České naturalistické venkovské drama v postmoderních inscenacích
Pokorný, Vít ; VEDRAL, Jan (vedoucí práce) ; FRANZ, Vladimír (oponent)
Disertační práce se pomocí zevrubné analýzy a četných příkladů pokouší představit několik postmoderních inscenací českého naturalistického venkovského dramatu. Podnětem k jejímu sepsání byla otázka, proč dramata autorů, lpějících na realistickém detailu a mimetické podstatě, přitahovala a stále přitahují pozornost esteticky nonkonformních a provokujících tvůrců, kritikou sdružovaných pod pojmem postmodernismus. Nejprve tedy představím postmodernu jakožto termín, související s novým filosofickým náhledem na vývoj euro-americké civilizace, a v souvislosti s tím i jako umělecký směr, který tyto myšlenky a teze esteticky uchopuje. A to nejen v kontextu světové historie a kultury, ale především té české. Po letmém nastínění poetiky realismu a naturalismu, což je nezbytné pro lepší pochopení hlavního tématu, předložím trpělivému čtenáři sedm analýz postmoderních inscenací venkovského dramatu. Na základě širší divácké a čtenářské zkušenosti, četných příkladů z postmoderní literatury, filmu, výtvarného umění a hudby, se pak budu snažit dospět k odpovědi na výše položenou otázku. Důležitým činitelem je pro mě především střet archetypální podstaty člověka a v současnosti proklamované absence nadosobního řádu, kterému člověk, i třeba proti své vůli, podléhá. Interpretované texty, které právě na tragickém agónu postav s láskou, vírou, zodpovědností nebo soucitem spočívají, představují pro postmodernisty evidentně ten nejlepší možný materiál. Na něm si mohou ověřit, zdali opravdu žijeme v době, kdy osobní svoboda zničila lidskou víru v nějaký vyšší smysl nebo zdali sexuální revoluce skutečně pohřbila metafyzickou podstatu lásky. Docházím tak k přesvědčení, že analyzované inscenace nám demonstrují postmoderního člověka jakožto schizofrenní bytost, všeobecným morálním klimatem přesvědčenou o tom, že žádný řád není všeplatný, přestože ve svém nitru po nějakém absolutním smyslu zoufale touží. Veden pozitivním duchem vlastní koncepce tzv. „velké vteřiny“, pokusím se obhájit své přesvědčení, že v tomto vyčerpávajícím zápase může umění představovat očistnou a oním kýženým ideálem člověka naplňující sílu.

Sociální a právní postavení osob se zdravotním postižením v ČR
Bezručová, Lucie ; Hájková, Ivana (vedoucí práce) ; Zdeněk, Zdeněk (oponent)
Samotná diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část diplomové práce se v samotném úvodu zaměřuje na historii v sociální oblasti osob s určitým zdravotním postižením. Dále pokračuje diplomová práce definicí a charakteristikou zdravotního postižení a jeho přesné členění. Navazující kapitola se zabývá rozborem současné společnosti v oblasti diskriminace osob se zdravotním postižením a následně poukazuje na možnosti pracovního uplatnění na trhu práce právě osob se zdravotním postižením. Poměrně rozsáhlá část diplomové práce je věnována pojmu invalidita, následně podmínkám pro získání nároku na invalidní důchod a sociálním dávkám právě pro osoby se zdravotním postižením. Závěr samotné diplomové práce je věnován právní úpravě související se sociální pomocí zdravotně postižených osob. Praktická část diplomové práce vychází z dotazníkové formy průzkumu od několika neziskových organizací, které se zabývají sociální problematikou a dále z několika osobních rozhovorů osob se zdravotním postižením. Textová část je podpořena grafy, tabulkou pro zpřehlednění výsledků průzkumu a dále ilustračními fotografiemi osob se zdravotním postižením.

Ouvertura k první verzi opery Král a uhlíř Antonína Dvořáka
Myslivcová, Eva
Problematika autorských verzí hudebního díla je také v případě Antonína Dvořáka (1841-1904) diskutovaná a v jistém smyslu souvisí s tématem "staré a nové", kdy stará, první či raná verze bývá východiskem té nové. Těžištěm následujícího textu je jeden ze specifických případů verze, tedy ouvertura k prvnímu zpracování Dvořákovy opery Král a uhlíř z roku 1871. Ouvertura, která jako nedílná součást této opery vychází z hudebního materiálu tohoto výsledně neprovedeného díla. A zároveň ouvertura, která jako jediná část z této opery "přežila", byla později samotným autorem "povýšena" na ouverturu koncertní a stala se tak svébytným hudebním dílem, zatímco původně zhudebněnému libretu opery se dostalo nového hudebního zpracování. Je tak shrnuta vcelku komplikovaná geneze opery Král a uhlíř, během níž vykrystalizovala Koncertní ouvertura F dur jako nová kompozice vytvořená z hudebního materiálu kompozice staré.