Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 37,144 záznamů.  začátekpředchozí37135 - 37144  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.60 vteřin. 

Harmonizace pracovních a rodinných rolí jako problém sociální politiky
Duškov, Ivan ; Potůček, Martin (vedoucí práce) ; Kotrusová, Miriam (oponent)
Předkládaná studie je rozšířenou a aktualizovanou verzí mé diplomové práce "Konflikt pracovních a rodinných rolí a jak mu čelit", kterou jsem obhájil na Katedře veřejné a sociální politiky ISS FSV UK v Praze v červnu 2010. Primárně se zaměřuje na identifikaci determinant konfliktu pracovních a rodinných povinností, následně se věnuje detekci a bližšímu popsání derivátů zmíněného konfliktu, stručnému srovnání stávající situace v České republice a ve vybraných členských státech EU v této oblasti a v neposlední řadě studie popisuje ty praktiky a opatření, které se k efektivní harmonizaci práce a rodiny úzce pojí. Analýza prokázala, že patrně nejvýznamnější příčinou analyzovaného problému jsou nadále přetrvávající kulturní stereotypy, které determinují postavení žen a mužů ve společnosti. Některé z členských států Evropské unie, včetně České republiky, jsou stále v zajetí tzv. breadwinner modelu, který prosazuje tradiční rozdělení ženských a mužských rolí. Konkrétně vzato ženám přisuzuje výhradně sféru domácnosti a péče o děti, mužům pak ekonomickou aktivitu, tedy placené zaměstnání. Z analýzy rovněž vyplynula frapantní souvislost mezi konfliktem, resp. harmonizací práce a rodiny a typem uplatňovaného sociálního státu. V zásadě platí, že státy praktikující liberální, konzervativní a latinský model Welfare State...

Analýza systému vzdělávání ve vybraném podniku
HYPŠOVÁ, Petra
Cílem diplomové práce je analýza systému vzdělávání a řízení lidských zdrojů ve vybraném podniku {--} Jihočeská plynárenská. Součástí analýzy je i analýza nákladů na vzdělávání a systém hodnocení účelnosti investic do vzdělávání. Zhodnocení systému vzdělávání v Jihočeské plynárenké, a. s. je podkladem pro návrhy změn. V současné době hraje vzdělávání velmi důležitou roli pro úspěch podnikání. Kvalifikovaní zaměstnanci jsou přínosem nejen pro firmy, ale i pro celou společnost. Většina podniků již tuto skutečnost akceptovala. Neustále je však třeba soustředit se na efektivnost vynaložených peněžných prostředků do rozvoje lidských zdrojů. Součástí péče o zaměstnance je rozšiřování dosavadních vědomostí. Vedoucí pracovníci by měli sestavovat individuální plány rozvoje pro všechny zaměstnance. Také by měli v zaměstnacích podnítit zájem o vzdělávání. Když se zaměstnanci podílí na plánování fremního vzdělávání, pak jsou aktivními účastníky šlolení. Znalosti, dovednosti a schopnosti zaměstnanců jsou konkurenční výhodou pro firmu. Budoucnost podniku závisí na odbornících, kteří budou umět aplikovat své poznatky v praxi.

Vliv sociálního kapitálu na sociální systém - švédský model
Stavjaňa, Aleš ; Ryvolová, Ivana (vedoucí práce) ; Stočková, Olga (oponent)
Práce se snaží poukázat na roli vzájemné interakce lidí na výstup v podobě oraganizace státu. Konkrétně mapuje vývoj švédského státu, kde, díky původně silně homogenní populace, lze poměrně dobře vidět vliv kultury ba způsob, jakým se stát prezentuje vůči svým občanům. Zejména se věnuje období druhé poloviny minulého století. Práce se snaží najít odůvodnění pro nastavení systému, konkrétně veřejného sektoru poskytujícího relativně velké sociální benefity. Výrazem sociální systém jsou v práci míněny právě služby pro občany, a tento pojem je zde chápán více jako společenský systém. Práce se pokouší nastínit vysvětlení pro volbu míry spolupráce občan - stát mezi jednotlivými národy a kulturami.

The exotic other and negotiation of Tibetian self: a study of modern Tibetian fiction of the 1980s
Hladíková, Kamila ; Andrš, Dušan (vedoucí práce) ; Kolmaš, Josef (oponent) ; Maconi, Lara (oponent) ; Slobodník, Martin (oponent)
(ČESKY) Předkládaná dizertace se zabývá dosud nepříliš probádanou problematikou moderní tibetské literatury, jež je pro potřeby této práce definovaná na základě etnické příslušnosti autora, nikoli na základě jazyka literární tvorby. Vzhledem ke specifickým socio-historickým a kulturním podmínkám nedošlo v Tibetu ke vzniku moderní literatury v západním smyslu dříve než ve druhé polovině 20. století. Vznik moderní tibetské literatury byl, podobně jako v případě geneze jiných asijských moderních literatur, iniciován střetem a pronikáním jiné kultury ("západní", "racionální", či "vědecký" pohled na svět však v tomto případě zprostředkovala komunistická Čína). Katalyzátorem tohoto procesu se na počátku 80. let stala potřeba (čínských i tibetských elit) ustavit moderní tibetskou literaturu jako autentický hlas Tibeťanů potvrzující jejich vůli k modernizaci skrze přináležitost Tibetu k ČLR. Zároveň však moderní tibetská literatura začala vznikat v době relativního uvolnění po konci kulturní revoluce, jež mělo v Tibetu povahu specifického "národním obrození", které spočívalo především v obnově náboženského života a s ním spojeného zájmu o kulturní dědictví. Dobová literatura tak sloužila dvěma zdánlivě protikladným zájmům. V tibetské společnosti hrála především roli osvětovou a didaktickou. V tomto duchu...

Péče o klienty Domova pro seniory Pyšely
SOBOTKOVÁ, Lucie
Práce se zaměřuje na péči o klienty rezidenčního zařízení Domova pro seniory Pyšely. Zabývá se problematikou stárnutí a stáří, fyzickými a psychickými změnami u seniorů, sociální rolí a statutem seniorů, postojem současné společnosti k seniorům. Zaměřuje se na volný čas seniorů a možnosti jeho smysluplného využití. Podává přehled o aktivizačních programech, kterých se senioři mohou účastnit.

Kelti jdou! Diskurzivní a sociální praxe keltománie v českých zemích v 90. letech
Vališ, Daniel ; Storchová, Lucie (vedoucí práce) ; Antalík, Dalibor (oponent)
Tato práce pojednává o fenoménu společensky relevantní aktualizace tématu Keltů v českých zemí v průběhu devadesátých let, pro něž se vžil název "keltománie". Hlavním předmětem zájmu jsou diskurzivní, performativní a další společenské praxe, při nichž byli Keltové připomínáni a které utvářely jejich podobu. Ukazuje se, že v procesu postsocialisticé transformace české společnosti plnila keltská symbolika roli ideologie, jak ji chápe Clifford Geertz - jejím prostřednictvím doboví aktéři uchopovali svoji minulost, přítomnost i vysněnou budoucnost, čímž Kelty přetvářeli v jakousi esenci dobra. Na konci práce se zamýšlím nad tím, zda právě specifický přístup k symbolickému kapitálu Keltů nevysvětluje jak velký úspěch keltománie v českých zemích, tak relativně rychlý ústup tohoto fenoménu.

Minimum Legal Drinking Age in the U.S.: A Reasonable Exception to Age of Majority?
Lokajíčková, Jana ; Kozák, Kryštof (vedoucí práce) ; Raška, Francis (oponent)
Diplomová práce "Minimální věk pro požívání alkoholických nápojů v USA: Oprávněná výjimka z principu plnoletosti?" se zabývá legální hranicí pro požívání alkoholických nápojů ve Spojených státech jako nástrojem pro snižování počtu obětí dopravních nehod spojených s alkoholem. Tato hranice byla totiž v USA stanovena na dvacet jedna let věku - výše než je věk dospělosti - právě za tímto účelem. Diplomová práce analyzuje různé aspekty této problematiky a dochází k závěru, že tato věková hranice, která závažným způsobem omezuje práva dospělých Američanů ve věku od osmnácti do dvaceti let, nesplnila očekávání, se kterými byla v roce 1984 zavedena. Proto práce představuje alternativy k tomuto způsobu boje s řízením v opilosti a zkoumá, jestli a jakým způsobem jsou používány a co brání jejich častějšímu využití. Diplomová práce má čtyři části: první kapitola představuje základní fakta o roli alkoholu a řízení motorových vozidel v americké společnosti a představuje problematiku řízení pod vlivem alkoholu - včetně toho, jak je vnímána společností. Následující část se zabývá právně-historickým vývojem této hranice a případy jejích soudních napadení kvůli jejich možné protiústavnosti. Třetí část shrnuje výsledky vědeckých výzkumů a navrhuje efektivnější způsoby boje s řízením pod vlivem alkoholu. Poslední...

Arielismus J.E. Rodóa
Kozáková, Zuzana ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Fousek, Michal (oponent)
Předmětem této studie je esej Ariel uruguayského autora J. E. Rodóa a vlna reakcí a interpretací, které vyvolával od svého vydání roku 1900 po celé dvacáté století. Nejprve věnuje pozornost zásadním okolnostem vzniku eseje. Charakter konce století byl výrazně ovlivněn válečným konfliktem mezi USA a Španělskem a s tím související invazivní politikou USA. V latinskoamerických zemích se ozývaly hlasy varující před agresivní rozpínavostí severního souseda. Rodóův Ariel byl jedním z nich. Rodó kritizoval nordománii a vybízel k navázání na latinskou tradici. Studie též stučně uvádí vliv dvou zásadních ideologíi na tehdejší společnost - odeznívajícího pozitivismu a nově se formujícího modernismu, jehož ukázkou je právě i esej Ariel. Následně se práce soustředí na samotný esej. Třetí kapitola komentuje žánr textu a rodóovské pojetí shakespearovských postav, jimiž jsou: uznávaný učitel Prospero, Ariel - symbol ušlechtilosti a vzdělanosti, a Kaliban představující nekultivovanou masovou společnost. Čtvrtá kapitola pak rekapituluje jednotlivá témata eseje: význam mladé generace pro společnost, víru v naději a ideál, důležitost krásy, dobrého vkusu a zahálky po vzoru antického Řecka, představu ideální demokracie, která neutlačuje roli jedince, a proslulou kritiku USA a utilitarismu. Diplomová práce neopomíjí ani hlavní...

Žák-cizinec v české škole očima svýma a očima svých spolužáků. Případ jedné třídy.
Flousková, Klára ; Levínská, Markéta (oponent) ; Bittnerová, Dana (vedoucí práce)
Ve své práci se věnuji v dnešní dobč pomčrně frekventovanému tématu - postavení žáků-cizinců v českých základních školách. Problém jsem se rozhodla pojmout holisticky, ale v jednom, konkrétním, malém společenství. Pracovala jsem ve škole s vybranou osmou třídou. Zaujala mě pro své pestré složení. Třídu navštěvovalo 20 žáků ve věku 13 až 15 let. Pět z nich se deklarovalo jako cizinci, několik dalších mělo cizince ve svém blízkém okolí. Ve třídě byli navíc integrováni také dva hoši s hraničním intelektem, s nimiž pracovaly asistentky. V tomto prostředí jsem provedla kvalitativní i kvantitativní sběr dat pomocí polostrukturovaného rozhovoru, zadání slohové práce na téma Jaké to je být cizincem v naší škole? a aplikování sociometrického ratingového dotazníku. Získaná data jsem analyzovala s prioritním zaměřením na postavení žákůcizinců v třídním společenství. Z výpovědí žáků se ukázalo a závěry literatury potvrdilo, že při začleňování žáka-cizince do kolektivu hraje zásadní roli komunikativní znalost českého jazyka. Jakmile žák ovládá český jazyk, spolužáci se s ním začnou bavit a je nějakým způsobem včleněn. Obtíže má naopak ten jedinec, kterému komunikace v češtině činí problémy. U něho jako by si žáci ani neuvědomovali jeho další jazykové kompetence, tj. znalost mateřského jazyka. Svou třídu považuje většina...

Veřejná vysoká škola - postavení, úkoly a organizace
Šimčík, Adam ; Mates, Pavel (vedoucí práce) ; Nováková, Jiřina (oponent)
Práce se zabývá veřejnou vysokou školou a její rolí ve společnosti. Práce hodnotí současný stav a postavení a úpravu této instituce a jejích součástí v právním řádu České republiky z důrazem na některé problémy, se kterými se současné veřejné vysoké školy potýkají.