|
Výzkumy prestiže povolání v české společnosti
Křepelková, Zuzana ; Duffková, Jana (vedoucí práce) ; Tuček, Milan (oponent)
Bakalářská práce "Výzkumy prestiže povolání v české společnosti" je zaměřena na problematiku prestiže povolání a pokouší se odpovědět na otázku, jak prestižní škála odráží společenské změny po roce 1989 a co nám jednotlivé posuny v hodnocení prestiže povolání vypovídají o struktuře společnosti. V první části pracuji s pojmy prestiž, prestiž povolání a sociální status. Ve druhé části uvádím, jaké výzkumy se na našem území realizovaly, jak vypadají jejich stupnice prestiže povolání a jakým způsobem lze tyto stupnice porovnávat. Pokouším se nastínit, jaké jsou cíle výzkumů, popisuji metodologii a zabývám se problémy, které mohou ve výzkumech nastat. Ve třetí části chronologicky shrnuji konkrétní výsledky výzkumů prestiže povolání v české společnosti, poukazuji na některé posuny v hodnocení profesí a vysvětluji promítání společenských změn do prestižní škály. V poslední části prezentuji výsledky vlastního výzkumu, který byl realizován v roce 2012, ukazuji jeho specifika, zamýšlím se nad zařazením jednotlivých povolání do výzkumu a srovnávám ho s výzkumem z loňského roku. Součástí je i hlubší analýza, ve které se pokouším vysvětlit, na základě čeho respondenti přisuzují prestiž jednotlivým povoláním.
|
|
Prestiž a sociální stratifikace v české společnosti mezi lety 1988-1999
Křepelková, Zuzana ; Duffková, Jana (vedoucí práce) ; Buriánek, Jiří (oponent)
Resumé V roce 1989 proběhla pro české dějiny významná revoluce, která zapříčinila, že se česká společnost začala orientovat z východu na západ. Společnost, ve které převládaly rovnostářské principy se ocitla tváří v tvář realitě západního světa, kam svou orientací nepatřila. V mínění lidí stále přetrvávaly nejenom touhy po sociálním zabezpečení, ale i jistá dávka rozhořčení nad rychle rostoucí diferenciací příjmů, která se projevovala negativním hodnocením bohatších lidí - svou úlohu sehrála i řada skandálů (tunelování a rychlý krach nově se zakládajících podniků). Česká společnost byla před rokem 1989 jen minimálně stratifikována. Po revoluci bylo potřeba vytvořit novou elitu, střední třídu a souběžně s tím se vytvářela i nová spodní vrstva. Nejdynamičtějším vývojem prošla nově vznikající stará střední třída (podnikatelé), pozvolněji se vyvíjela nová střední třída (odborníci s vysokoškolským vzděláním), jejíž přeměna je záležitostí několika generací. K porovnání prestiže (v době transformace a před ní) musíme jako výchozí použít škálu z roku 1967, neboť se jedná o poslední škálu zhotovenou v komunistickém Československu. Komunistická společnost byla společností statickou a proto se můžeme domnívat, že se stratifikace do roku 1989 příliš nezměnila. Na předních pozicích zůstávají povolání lékaře, ministra,...
|
|
Motivace dánské rozvojové pomoci
Zwingerová, Iva ; Rovná, Lenka (vedoucí práce) ; Hořejšová, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá motivacemi, které stojí v pozadí dánské rozvojové pomoci. Dánsko patří k nejštědřejším donorům a nejaktivnějším hráčům na poli mezinárodní rozvojové spolupráce. Analýza motivů jeho pomoci nám umožní lépe pochopit, z jakých ideových konceptů vychází ochota této malé země pomáhat ostatním státům a jaké zájmy hrají roli při formulování rozvojové politiky. Základem pro identifikaci jednotlivých dimenzí motivace je pro nás široce nastavený teoretický rámec, který dělí motivace do sedmi kategorií: bezpečnost, moc, bohatství, osvícení vlastní zájem, prestiž, povinnost a humanitarismus. Autorka práce zastává hypotézu, že u Dánska lze identifikovat širší škálu motivů, než jen pocity mezinárodní solidarity, altruismu nebo morální povinnosti pomáhat, které se nejčastěji objevují jako vysvětlení v odborné literatuře. Na základě rozboru strategických dokumentů, podle kterých je hlavním cílem dánské rozvojové spolupráce snižování chudoby prostřednictvím trvale udržitelného růstu, a kvantitativní analýzy čtyř základních měřítek pomoci (objem, sektorová a geografická distribuce, kvalita) předpokládáme, že kromě humanitárních motivů, které dominují dánské rozvojové politice již několik desítek let, budou hrát důležitou roli také kategorie osvíceného vlastního zájmu, jenž je patrný zejména...
|
|
Utváření profesní identity sociálních pracovníků
NÁPRAVNÍKOVÁ, Petra
Práce se zabývá utvářením profesní identity sociálních pracovníků v České republice. Teoretická část charakterizuje, kdo je sociální pracovník a jaké musí člověk splňovat předpoklady a vzdělání, aby mohl práci sociálního pracovníka vykonávat. Dále pojednává o identitě a o tom, jaké druhy identity známe. Na závěr je v teoretické části práce rozebrána identita z pohledu několika psychologických hledisek. V empirické části jsou analyzována a interpretována data, která byla získána pomocí kvantitativního výzkumu. Jako nástroj sběru dat byl zvolen dotazník. Respondenty byli sociální pracovníci z České republiky. Cílem výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem si sociální pracovníci utvářejí svoji individuální a kolektivní identitu a co pro utváření identity dělají. Dalším cílem bylo zjistit to, co si sociální pracovníci myslí o tom, jak je vidí široká veřejnost.
|
| |
|
Postavení a role všeobecné sestry ve společnosti
KULHÁNKOVÁ, Petra
Současný stav: Nové trendy v medicíně a následně i v ošetřovatelství mění postupně nejen samotný pohled společnosti na povolání sestry, ale zároveň zvyšují požadavky na vědomosti a dovednosti člověka, který toto povolání vykonává. Společnost si ale neuvědomuje samotnou náročnost této profese, která může mít nejen pozitivní, ale i negativní dopad na partnerské soužití a rodinný život sester, které se snaží lidem pomáhat a podporovat je nejen ve zdraví, ale i v nemoci. Předmět: Hlavním záměrem výzkumného šetření byla hloubková analýza nejen samotného povolání sestry ve společnosti, ale především snaha zmapovat, jaký dopad má tato profese na soukromí sestry. Metodika: Cílem tohoto výzkumu byla snaha porozumět všem aspektům povolání a zároveň prozkoumat vliv této profese na soukromí. Z těchto důvodů bylo vhodné zvolit kvalitativní metodu šetření, která je osobnější, a jejíž pomocí je možné proniknout do dané problematiky hlouběji. Hlavní výzkumné šetření bylo provedeno pomocí polostrukturovaného rozhovoru, který byl vždy uskutečněn v prostředí určeném respondentem. Rozhovor probíhal odděleně z důvodu možného získání nových poznatků, event. možného srovnání rozdílných postojů genderové vyváženosti. Otevřené otázky byly pokládány relativně široce z důvodu umožnění rozsáhlejších odpovědí, proto nebylo vždy nutné pokládat všechny otázky a jejich pořadí nebylo striktně dáno. Současně s rozhovory byly použity i jiné metody šetření, a to jak kvalitativního typu, které pouze dokreslovaly atmosféru během rozhovorů, tak i kvantitativního, kterou představovala anonymní anketa. Anketa nebyla dopředu naplánovaná a pouze se zaobírala obecnou rovinou povolání sestry. Výzkumný soubor: Objektem výzkumného šetření byly partnerské nebo manželské dvojice s různou délkou společného soužití, kdy zároveň jeden z páru pracoval ve zdravotnictví jako sestra. Celkový počet respondentů byl 16, z toho 8 žen, sester a 8 mužů, partnerů sester. Anonymní ankety se zúčastnilo 210 respondentů.
|
|
Názory žáků a rodičů na prestiž různých typů vzdělání na píseckých středních školách
ZAPLETALOVÁ, Radka
Diplomová práce se zabývá názory rodičů a žáků na prestiž různých typů vzdělání na středních školách v Písku. Práce prezentuje závěry některých českých i mezinárodních výzkumů, zabývajících se problematikou středního školství. Popisuje okolnosti, které ovlivňují studium střední školy, představuje historický vývoj a současnost českého středního školství a také systém středního školství v některých okolních státech. Charakterizuje písecké střední školy a jejich studijní obory a nabízí pohled na žáka střední školy z psychologicko-sociologického hlediska. Získaná data vlastního kvalitativního výzkumu jsou dále interpretována a vyhodnocována a v následné diskusi porovnávána se zjištěními výchozích výzkumů. Za nejprestižnější typ středního vzdělání je, jak žáky, tak jejich rodiči, považováno střední všeobecné vzdělání, na druhém místě je to střední odborné vzdělání s maturitou a na místě posledním je to střední vzdělání s výučním listem. Mezi rodiči je možné zaznamenat rozdílné hodnocení prestiže školy a jejího významu pro život. Značnou roli při výběru školy sehrává kulturní kapitál. Rodiči preferovaným typem vzdělání je střední odborné vzdělání s maturitou. Prestiž všech typů středního vzdělání se u nás však v poslední době snižuje, zejména z důvodu absence přijímacího řízení na střední školy, špatně nastaveným systémem financování školství a vysokého počtu soukromých středních škol.
|
|
Vliv nezaměstnanosti na život člověka
KLIMENTOVÁ, Dana
Má bakalářská práce se zabývá vlivem nezaměstnanosti na lidský život. Cílem této práce je poukázat na negativní důsledky zapříčiněné nezaměstnaností. V teoretické části se práce věnuje definici práce, významu práce, různým pohledům na práci a jejímu vlivu na člověka. Dále se věnuje definici nezaměstnanosti, jejímu dělení a oblastem lidského života, které ovlivňuje, a strategií zvládání nezaměstnanosti a službami, prostřednictvím kterých má být nezaměstnaným poskytována pomoc. Empirická část se zabývá výzkumem, který má za cíl zjistit vliv změn způsobených ztrátou zaměstnání, významem práce pro člověka a tím, jak pociťují nezaměstnaní přístup úřadu práce a ostatních institucí vzhledem k jejich nepříznivé životní situaci. Zabývá se také tím, jak lidé bez zaměstnání pociťují vliv ekonomické recese na jejich nezaměstnanost.
|
|
Pracovní podmínky učitelů v Rusku a Česku
Telegina, Ekaterina ; Surynek, Alois (vedoucí práce) ; Bedrnová, Eva (oponent)
Práce je věnovaná problematice pracovních podmínek učitelů v Rusku a Česku. Cílem práce je analyzovat stav vybraných pracovních podmínek a upozornit na některé problematické složky učitelského povolání. Teoretická část zahrnuje především historický vývoj podmínek práce učitelů a dále vymezení základních pojmů týkajících se tématu práce. Praktická část prezentuje, shrnuje a interpretuje výsledky různých šetření v oblastech prestiže učitelského povolání, finančního odměňování učitelů a problematiky agrese žáků na učitelích. Práce představuje soubor poznatků, které mají za cíl přiblížit čtenáři problematiku učitelské profese na základě kritického popisu vývoje a stavu ve dvou sledovaných státech.
|
|
Příchod vysokoškolsky vzdělaných sester na ošetřovací jednotku - očekávání a realita
LESZKOWOVÁ, Dana
Každá doba má své požadavky na úroveň vzdělání a systém vzdělávání ošetřovatelských pracovníků. Člověk, který chce obstát ve své profesi, potřebuje patřičné znalosti. Požadavky na vzdělání jsou dány technickými možnostmi i politickým uspořádáním společnosti. Dříve si ošetřovatelky vystačily s bylinkami a znalostmi předanými z generace na generaci. Dnešní doba je dobou počítačů a obrovského technického pokroku. Ošetřovatelství se stává plnohodnotnou a samostatnou vědní disciplínou. Tento pokrok zvyšuje nároky na vzdělávání zdravotnických pracovníků. Vyžaduje si vysokoškolsky vzdělané odborníky. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaká očekávání měly sestry během studia na vysoké škole a jaká byla realita při jejich nástupu na ošetřovací jednotku. V práci bylo stanoveno 6 výzkumných otázek. Pro tuto práci bylo použito kvalitativní výzkumné šetření. Pro získání informací byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovor obsahoval 25 základních otázek, některé byly rozšířeny o doplňující otázky. Rozhovory byly písemně zaznamenávány a následně zpracovány. Z rozhovorů byly vytvořeny kazuistiky. Nejdůležitější výsledky výzkumného šetření byly zpracovány do kategorizačních tabulek. Výzkumný soubor tvořilo 10 respondentů, kteří pracují v různých typech zdravotnických zařízení v Prachaticích, Českých Budějovicích a v Praze. Z výzkumu vyplývá, že většina sester uplatňuje v praxi nové poznatky získané během studia. Získané výsledky mohou složit jako podnět pro další zkoumání metodou kvantitativního výzkumného šetření.
|