| |
| |
|
Nosné soustavy kluzáků
Löffelmann, František ; Weis, Martin (oponent) ; Jebáček, Ivo (vedoucí práce)
Práce pojednává o vlivu geometrických charakteristik na aerodynamické vlastnosti křídel v obecném smyslu, zatížení konstrukce křídla a popisuje typická konstrukční řešení křídel. Dále jsou uvedeny základní požadavky na kluzáky dle předpisu CS-22. Následně jsou popisovány kompozitní konstrukce a je nastíněn postup jejich návrhu. Popsány jsou nosné soustavy dvou rozdílných současných vysokovýkonných větroňů (Schleicher ASW 22, SZD 56-2 Diana-2). Nakonec jsou porovnány moderní kluzáky, jejich výkony a na tomto základě jsou srovnány výkony 15metrové třídy a 18metrové třídy.
|
|
Vyvoj a využití bezmotorových letadel
Bečka, Pavel ; Schoř, Pavel (oponent) ; Zablatzký, Jiří (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá historií, vývojem a využitím bezmotorových letadel. V první části je uvedena stručná historie tohoto leteckého odvětví a to jak ve světě, tak v Československu. Ve druhé části jsou uvedena konstrukční schémata těchto strojů. Ve třetí části se nalézá stručné pojednání o materiálech, které byly a jsou užívány v tomto odvětví letecké produkce a nakonec ve čtvrté části je uveden přehled způsobů, jaké jsou využívány pro starty těchto letounů.
|
|
Pokročilé koncepce výcvikových kluzáků
Šponer, Jan ; Zablatzký, Jiří (oponent) ; Weis, Martin (vedoucí práce)
Práce nabízí náhled v jakých režimech letu nejčastěji létá výcvikový kluzák a jaké jsou na něj kladeny nároky. Ty závisejí na požadavcích výcvikové osnovy, aeroklubů, instruktorů a samotných žáků. Naleznete zde výběr používaných kluzáků pro výcvik v České republice a Československu od roku 1950 a zhodnocení kladných a záporných vlastností těchto kluzáků. Dále je nastíněno, jak by měl koncepčně vypadat nejvhodnější kluzák pro výcvik nových pilotů.
|
|
Historie civilního letectví od počátků do konce roku 1918
Soukop, Robin ; Daněk, Vladimír (oponent) ; Chlebek, Jiří (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce vytváří ucelený přehled historie civilního letectví od prvních kroků a raných pokusů o let až po rok 1918, kdy se létání stalo téměř běžnou součástí života a zároveň i demonstrací lidské a technické vyspělosti. Pozornost je věnována všem významným událostem v historii letectví od prvních létajících draků až po let bratrů Wrightů. Stejně tak jsou v práci zmíněni lidé, jejich život a dílo ve vztahu k létání, kteří měli na letectví značný, ba dokonce největší vliv.
|
| |
|
Lanový naviják
Kudláček, Miroslav ; Kašpárek, Jaroslav (oponent) ; Malášek, Jiří (vedoucí práce)
Cílem bakalářské práce je konstrukční řešení lanového navijáku pro bezpečný vzlet modelů kluzáků do rozpětí křídel 5 m, hmotnosti 5 kg a maximální vzle-tové rychlosti 17 m.s-1. Práce obsahuje návrh navíjecího bubnu včetně kontrolní-ho výpočtu, alternativy a volba pohonné jednotky, volba tažného elementu a návrh rámu.
|
|
Kluzáky v současném letectví
Schoř, Pavel ; Zikmund, Pavel (oponent) ; Šošovička, Róbert (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce pojednává v úvodu o stručné historii kluzáku. Druhá kapitola je věnována vysvětlení základních principů letu bezmotorového letadla včetně způsobu, jak může bezmotorový kluzák stoupat. Jsou zde také uvedeny používané způsoby vzletu kluzáků. Ve všech kapitolách jsou příklady uváděné především na kluzáku Standard Cirrus, je to zejména kvůli jeho velkému rozšíření v ČR a jeho snadné finanční dostupnosti. Ve třetí kapitole jsou rozebrány jednotlivé přírodní principy, které jsou piloty kluzáků využívány k získávání výšky, zvláštní pozornost je věnována získávání výšky v termických stoupavých proudech. Čtvrtá kapitola rozděluje kluzáky dle jejich použití a sportovních kategorií. Je zde uveden popis konstrukce současných kluzáků a jejich výbavy, která je dnes nezbytná ke sportovnímu přeletu. Popis samotného přeletu je uveden v závěru kapitoly. Závěrečná kapitola porovnává kluzák Standard Cirrus s kluzákem SZD 56-2, který je v současností jedním z nejvýkonnějších 15-ti m kluzáku. Účelem je ilustrovat pokrok, kterého bylo dosaženo za posledních 40. let ve světle předchozích kapitol.
|
| |