Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31,918 záznamů.  začátekpředchozí31909 - 31918  přejít na záznam: Hledání trvalo 2.41 vteřin. 

Stanovení aktivit estradioldehydrogenas a estronreduktas
Mžik, Martin ; Skálová, Lenka (vedoucí práce) ; Dršata, Jaroslav (oponent)
- 4 - ABSTRAKT Univerzita Karlova v Praze Farmaceutická fakulta v Hradci Králové Katedra biochemických věd Kandidát: Martin Mžik Školitel: Doc. RNDr. Lenka Skálová PhD. Název diplomové práce: Stanovení aktivit estradioldehydrogenas a estronreduktas Estrogeny patří k nejdůležitějším faktorům ovlivňující vznik a růst nádorů prsní tkáně. Nejúčinnější estrogen estradiol, zodpovědný za rozvoj karcinomu prsu, je v nádorových buňkách syntetizován v nadbytku především redukcí karbonylové skupiny estronu účinkem 17β-hydroxysteroiddehydrogenas (17βHSDs). Změření aktivit estronreduktas umožňuje získat znalosti o enzymové kinetice, které můžeme využít ke studiu vlivu potencionálních inhibitorů. Úkolem diplomové práce bylo nalezení vhodné analytické metody pro stanovení aktivit estronreduktas a estradioldehydrogenas v subcelulárních frakcích homogenátu nádorových buněk. Byla vyzkoušena spektrofluorimetrická metoda, založená na principu kontinuálního sledování přeměny kofaktorů NADPH/NADP+ , a chromatografická metoda (HPLC), která spočívala v přímé detekci estrogenů pomocí fluorescenčního detektoru. Ze získaných výsledků je patrné, že pro stanovení estronreduktas a estradioldehydrogenas je spektrofluorimetrická metoda nepoužitelná, avšak kapalinovou chromatografii lze úspěšně použít. Stanovení estronu a estradiolu v...

Vliv módních redukčních diet a úroveň znalostí racionální výživy na stravování studentek střední zdravotnické školy a studentek zdravotně sociální fakulty JU.
SVOBODOVÁ, Michala
Tato bakalářská práce shrnuje základní informace o nejpopulárnějších módních redukčních dietách a o problematice zdravé výživy. Teoretická část práce je zaměřena především na nejznámější módní diety a jejich nedostatky. Popisuje nejznámější a nejrozšířenější druhy těchto populárních diet. Jako je např. dělená strava, Atkinsova dieta nebo dieta podle krevních skupin. S tím souvisí i další kapitola, která se týká psychických důsledků, které mohou způsobit tyto diety. V práci jsou zároveň stručně popsány základní informace o mentální anorexii, mentální bulimii ale i o méně známé ortorexii, bigorexii a drunkorexii. Dále jsou zde popsány zásady zdravé výživy společně s pyramidou výživy, pohybovou aktivitou a pitným režimem. V závěru teoretické části je stručně nastíněna problematika obezity, která je v dnešní době velkým problémem. V praktické části jsou prezentovány výsledky, které vzešly z mého průzkumu. Výzkumná část byla realizována pomocí anonymních dotazníků pro dvě skupiny studentek. Střední zdravotnické školy a Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity. Tyto dotazníky se zaměřují na průměrné hodnoty Body Mass Indexu (BMI) u obou skupin a jejich následné porovnání. Výzkum dokládá, že obě pozorované skupiny mají průměrné hodnoty BMI téměř totožné. Celkové výsledky výzkumu dokazují, že informovanost studentek střední školy o racionální výživě, je velice nízká oproti studentkám vysoké školy. Myslím si, že by tedy bylo vhodné zavést větší propagaci racionální výživy a zásad zdravého stravování na střední školy.

Využití aktivit v přírodě ve výuce všeobecně vzdělávacích předmětů na základní škole (aplikováno pro předmět prvouka)
Frainšic, Michal ; Bartůněk, Dušan (vedoucí práce) ; Dvořáková, Hana (oponent)
Název: Využití her a aktivit v přírodě ve yýuce všeobecně vzdělávacích předmětů na základní škole (aplikováno pro předmět prvouka) The Use of Games and Outdoor Activities in Teaching General Educational Subjects at Elementary Schools (aplicated for natural science). Cil práce: Vytvořit sborník her a aktivit v přírodě využitelný ve výuce předmětu prvouka na prvním stupni základní školy. Ověření navrhovaných aktivit ve školní praxi. Metody: Z nastudované literatury jsme vybrali hry vhodné pro výuku předmětu prvouka a vyzkoušeli je v 15 třídách na základních školách. Při ověřování her v praxi jsme využili kvalitativní metody výzkumu. Během hodiny se jednalo o metodu pozorování, po skončení vyučovací jednotky jsme aplikovali metodu anketního šetření v rámci nestandardizovaného rozhovoru s učitelem a metodu dotazování u dětí. Děti se vyjadřovaly do předem připraveného kruhového diagramu. Výsledky: Vytvořili jsme sborník her a aktivit v přírodě využitelný při hodinách prvouky. Hry jsme ověřili v praxi na základních školách a dle zpětné vazby učitelů i dětí jsou upraveny do konečné verze. Výsledkem je tedy sborník her a aktivit v přírodě použitelný ve výuce prvouky na 1. stupni základní školy. Klíčová slova: Učení zkušeností a prožitkem, hry a aktivity v přírodě, výchova v přírodě, alternativní formy...

Informační gramotnost ve zdravotnictví: se zaměřením na rozvoj informační gramotnosti pacientů
Andrlová, Anna ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Dombrovská, Michaela (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na aplikaci konceptu informační gramotnosti ve zdravotnictví se zaměřením na informační gramotnost pacientů. V úvodu jsou stručně představeny modely systémů zdravotní péče v Česku a v USA s ohledem na jejich rozdílný dopad na aktivní participaci pacientů na zdravotní péči. Další část práce je zaměřena na předpoklady pro rozvoj konceptu informační gramotnosti ve zdravotnictví s důrazem na podrobný terminologický rozbor tohoto konceptu. Jádro práce spočívá v popisu, analýze a zhodnocení vybraných aktivit amerických asociací a organizací. Poslední část práce je zaměřena na výběr vhodné aktivity pro implementaci v českém prostředí a výzkum ve vybraných českých odborných knihovnách orientovaný na stav aktivit pro rozvoj informační gramotnosti v Česku a možnost implementace vybrané aktivity v praxi.

Žákovská pojetí vědy a vědců a možnosti jejich ovlivnění
Šmídová, Petra ; Dvořák, Dominik (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Cílem této práce bylo popsat konkrétní žákovská pojetí vědy a vědců a navrhnout možnosti jejich ovlivnění. V teoretické části jsou popsány známé poznatky o žákovských pojetích vědy a vědců a výzkumy zabývající se touto problematikou. Dále jsou popsána pojetí výuky přírodních věd na prvním stupni ZŠ ve vybraných státech a v České republice. Empirická část obsahuje výzkum založený na rozhovorech, dotaznících a dětské kresbě, zaměřený na získání informací o tom, co žáci prvního stupně ZŠ o vědě a vědcích vědí a jak k nim přistupují. Výsledky výzkumu odhalují, že žákovská pojetí vědy a vědců jsou různorodá a že role mimoškolních aktivit byla u vybraných žáků významnější než vliv školního vyučování. V závěru jsou představeny možné varianty k ovlivnění žákovských pojetí v této oblasti vhodné k začlenění do výuky.

Rozvoj čtenářských dovedností neslyšících žáků v souladu s referenční úrovní A2
Staňková, Vladimíra ; Cícha Hronová, Anna (vedoucí práce) ; Pacovská, Jasňa (oponent)
Práce se zabývá rozvojem čtenářských dovedností neslyšících žáků na jazykové úrovni A2 podle Společného evropského referenčního rámce. V souladu s názorem, že neslyšící žáci by měli být vzděláváni bilingválně, čerpá především ze zahraničních učebnic zaměřených na rozvoj čtenářských dovedností při výuce cizího jazyka. Uvádí podrobný postup, jak by se mělo při rozvoji čtenářských dovedností postupovat při práci s textem, jaká cvičení by měla být používána a jakým způsobem by s nimi měl učitel s žáky pracovat. V rámci charakteristik jednotlivých postupů je upozorňováno na možné chyby, kterým je třeba se při výuce čtenářských dovedností vyvarovat. S využitím poznatků, jaké dovednosti by měl žák mít pro čtení s porozuměním na úrovni A2 a jakým způsobem je vhodné při výuce čtení s porozuměním postupovat, přináší práce soubor prakticky zaměřených textů a k nim navržených aktivit. Texty jsou rozděleny do tří tematických oblastí a v rámci každé z nich jsou cvičení k textům strukturována do několika částí podle jednotlivých fází práce s textem. Cvičení jsou také doplněna metodickými doporučeními, která upřesňují způsob použití, navrhují různé modifikace a upozorňují na problematické situace.

Sledování oxidační stability výrobků ze skořápkových plodů
Krňávková, Martina ; Hrstka, Miroslav (oponent) ; Vítová, Eva (vedoucí práce)
Diplomová práce se věnuje problematice sledování oxidační stability výrobků, olejů a másel, ze skořápkových plodů. Teoretická část se zabývá tématem skořápkových plodů, jejich vlastnostmi, složením, které úzce souvisí s účinky na lidské zdraví, a možností techno¬lo-gického zpracování. Je v ní také popsán proces žluknutí lipidů při skladování, především nejčas¬těji probíhající autooxidační reakce, na které navazuje experimentální část práce. V té jsou pomocí stanovení čísla kyselosti, peroxidového čísla a složení mastných kyselin metodou GC-FID, sledovány změny probíhající ve vzorcích kokosového, vlašského a arašídového oleje a arašídového másla v průběhu skladování při 4 °C a 20 °C. Nejnižší oxidační stabilitu vykazoval, díky největšímu obsahu nestabilních polynenasycených mastných kyselin – až 88,7 %, vlašský olej. V průběhu skladování při 20 °C u něj došlo ke statisticky významnému nárůstu obsahu primárních oxidačních produktů, stanovených jako peroxidové číslo Čp = 2,55 ± 0,12 µgROOHg-1. Nárůst byl zaznamenán také u vzorků arašídového másla, u kterých byl však způsoben především vyšší vodní aktivitou, která zajišťuje vhodné prostředí pro průběh chemických reakcí. Doba použití těchto výrobků po jejich otevření uvedená na obale koreluje s jejich nízkou stabilitou.

Vliv řízeného tréninku na habituální pohybovou aktivitu u pacientů s diabetes mellitus 2. typu
Sodomková, Gabriela ; Radvanský, Jiří (vedoucí práce) ; Procházka, Miroslav (oponent)
Diplomová práce "Vliv řízeného tréninku na habituální pohybovou aktivitu pacientů s diabetes mellitus 2. typu" ve své teoretické části pojednává o onemocnění diabetes mellitus 2. typu (DM2T), jeho komplikacích a možnostech léčby. Zdůrazněna je pohybová terapie jako hlavní nefarmakologický prostředek ovlivnění inzulínové rezistence. Uvádíme zde základní zdravotní aspekty pohybové aktivity, obecná doporučení i konkrétní sportovní aktivity vhodné pro jedince s DM2T. Upozorňujeme i na možná rizika spojená s pohybem. Zvláštní pozornost věnujeme habituální pohybové aktivitě, čímž míníme energetický výdej v rámci běžných denních aktivit. Cílem praktické části této práce bylo zmapovat úroveň habituální pohybové aktivity pacientů s DM2T a objasnit, jaký vliv má na její realizaci trénink na bicyklových ergometrech. Zabývali jsme se také vlivem pravidelného pohybového režimu na základní zdravotní ukazatele - tělesnou zdatnost a antropometrické parametry. Do výzkumu bylo zařazeno 20 pacientů s DM2T, u kterých byla ukončena terapie inzulínem, a v současnosti jsou léčeni perorálními antidiabetiky a režimovými opatřeními. Ke sledování habituální pohybové aktivity jsme použili krokoměry a Mezinárodní dotazník pohybové aktivity IPAQ. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Systém péče o rizikovou mládež z hlediska prevence rizikového chování (analýza služeb v hl. m. Praha a v ústeckém kraji)
Šmejkalová, Radka ; Vodáčková, Daniela (vedoucí práce) ; Kodymová, Pavla (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na zmapování systému služeb, které jsou nabízeny rizikovým dětem a mládeži, jejich strukturaci do kategorií prevence a sjednocení terminologie užívané pro různé typy služeb. Cílem, kromě zmapování současného stavu, bylo najít v systému možnosti dalšího rozvoje a místa, kde na sebe služby nenavazují. V jednotlivých úrovních prevence jsou v práci popsány názvy typů služeb, jejich cíl, stručný popis a komentář k jejich efektivitě, rizikům a významu. Teoretická východiska práce jsou doplněna hypotézami o informovanosti rodičů a učitelů dětí ve věku 6-18 let o dostupných službách, o jejich zkušenostech s nimi a o ochotě se na odborné služby obracet a využívat je. Informace od rodičů a učitelů byly zjišťovány formou dotazníku. Během tvorby teoretické části práce se opakovaně ukazovalo, že používání nejednotné terminologie zhoršuje dostupnost služeb a přehled laické i odborné veřejnosti o nich. Této nepřehlednosti napomáhá i nejednotná koordinace systému, tím není k dispozici povědomí, kam se pro informace o službách obrátit. K roztříštěnosti přispívá i dělení primárně preventivních aktivit na prevenci užívání návykových látek a na prevenci sociálně nežádoucích jevů. Služby terciární prevence jsou málo specificky zaměřeny na cílovou skupinu dětí a mládeže, zdá se vhodné rozvíjet...

Kvalita a kvantita pohybových aktivit v těhotenství
OŠMEROVÁ, Lucie
Bakalářská práce je zaměřena na pohybové aktivity vykonávané těhotnými ženami, u kterých probíhá fyziologické těhotenství. V teoretické části je charakterizováno těhotenství fyziologické, rizikové a patologické. Charakterizovány jsou příznaky těhotenství, fyzické a psychické změny spojené s těhotenstvím. Další část se věnuje významu pohybových aktivit, vlivu na zdravotní stav těhotné ženy a vlivu na plod. Popsány jsou vhodné pohybové aktivity v těhotenství, mezi něž patří chůze, plavání, tanec, jízda na kole, jóga, speciální tělocvik a další. Dále pak i nevhodné pohybové aktivity, mezi něž se řadí sjezdové lyžování, tenis, squash či bruslení. Popsány jsou i kontraindikace pohybových aktivit v těhotenství. Praktická část této bakalářské práce se zaměřuje na zjištění preferencí pohybových aktivit těhotných žen, jejich možnostech vykonávání pohybových aktivit v jejich okolí a také to, zda jsou informovány svým gynekologem o vhodných možnostech výkonu pohybových aktivit v těhotenství. Pro tuto práci byl zvolen kvalitativní výzkum. Výzkumné šetření probíhalo pomocí řízených rozhovorů, jež byly zaznamenávány na nahrávací zařízení a poté přepsány do písemné formy. Dotazované ženy byly oslovovány v centrech pro těhotné ženy a gynekologických ordinacích v Jihočeském kraji. Šetření probíhalo od 3. do 18. března 2016. Rozhovory, které byly složeny z šestnácti otázek, poskytlo celkem šestnáct těhotných žen. Pro vytvoření myšlenkových map byly použity informace od všech respondentek. Celkem bylo vytvořeno osm kategorií, v nichž je znázorněno celkem devět myšlenkových map. Hlavním cílem bylo zjistit, jak vnímají pohybové aktivity ženy v těhotenství a jaké je jejich povědomí o možnostech vykonávání pohybových aktivit. Byly položeny tři výzkumné otázky. První otázka zněla: Jakému druhu pohybových aktivit se ženy v těhotenství věnují nejčastěji? Druhá výzkumná otázka zněla: Jaké mají těhotné ženy možnosti k vykonávání pohybových aktivit ve svém okolí? A třetí otázka se týkala informovanosti těhotných žen gynekologem: Jsou těhotné ženy informovány svým gynekologem o možnostech pohybových aktivit? Z šetření vyplynulo, že oslovenými těhotnými ženami byla nejčastěji preferována chůze. Dále je v oblibě cvičení pro těhotné, jóga. Mezi uvedenými pohybovými aktivitami byla i jízda na stacionárním kole, cvičení na gymnastickém míči a agility. Z poskytnutých odpovědí dále vyplývá, že těhotné ženy mají dostatek pohybových aktivit v těhotenství a také samy pociťují, že mají dostatek pohybu. Mezi možnostmi, které těhotné ženy dále mají k vykonávání pohybových aktivit, má své místo plavání, jóga, kurzy pro těhotné, cvičení na míči, pilates, běh a nordic walking. Z rozhovorů je ale jasné, že se těhotným ženám ve větší míře nedostává informací ze strany gynekologů o možnostech pohybových aktivit v těhotenství. I přesto, že jde o téma aktuální, stále není tato problematika zcela jasná. Z výzkumu by mohli čerpat hlavně gynekologové, případně porodní asistentky. Výzkum by mohl přispět ke zlepšení edukace těhotných žen o jejich možnostech pohybových aktivit, aby neohrozily ani sebe, ani nenarozené dítě.