National Repository of Grey Literature 31,671 records found  beginprevious31652 - 31661next  jump to record: Search took 0.89 seconds. 

The language and the world. Literary and art work of Jiří Kolář
Petruželková, Adéla ; Špirit, Michael (advisor) ; Vojvodík, Josef (referee)
The literary and art work of Jiří Kolář make one integral entirety. Built up by one author's concept, specific artistic intention, which manifest itself as coherent in operation with different meidums of expression at the sphere of naturallanguage as well as at the sphere of visual images. There is in a same way apllied a princip of paraphrase and variacy, a multiplication of perspective, exploitation of authentic, assumed material, citation, aleathoric princip etc. Kolář is aimed at evident character of a reality and at the matter, how we experience it by understanding a world, particularly through the mediation of language. This effort motivate a permanent searching for a divers constructives methods. So the subject of author (a speaker), instead of own artistic representation ofworld, constitute a pluralistic, multilateraů work, which inquire possibilities of an attitude between a work of art and a real world, his participation on it.

English element in Italian language from the perspective of contemporary Italian linguistics. Theoretical and methodological issues
Brožovský, Lukáš ; Štichauer, Pavel (advisor)
Předkládaná práce má tři hlavní témata. Nejprve se zabývá obecným postavením angličtiny jako globálního jazyka. V dalších dvou částech práce se autor zamýšlí nad fenoménem kontaktů jazyků a jazykových interferencí z pohledu současné, zvláště italské lingvistiky a především provádí kvantitativní a kvalitativní analýzu korpusu sestaveného pro potřeby této práce, ve kterém ověřuje východiska z teoretické části práce. Práce má tři hlavní kapitoly. V kap. 2 analyzujeme důvody, které vedly k rozšíření angličtiny a jejímu současnému postavení ve světě. Tato kapitola se zabývá klady i zápory anglického jazyka z hlediska jeho globálnosti. Po obecné analýze angličtiny jako univerzálního světového jazyka zaměřujeme naši pozornost na evropský kontinent a blíže ukazujeme působení angličtiny na evropské jazyky a zvláště na italštinu, které je věnována samostatná podkapitola. Zabýváme se zvláště obdobím po druhé světové válce, ve kterém se působení angličtiny na italštinu manifestuje nejvýrazněji. První část práce uzavírá kapitola o puristických tendencích a obecném postavení anglicismů v italštině z pohledu současné italské lingvistiky. V kap. 3 zkoumáme podrobněji fenomén kontaktu jazyků a jazykových interferencí. V souladu se současnými poznatky shrnujeme klasifikaci výpůjček a nově definujeme některé základní pojmy z...

Weak arithmetic theories and their models.
Glivický, Petr ; Pajas, Petr (referee) ; Mlček, Josef (advisor)
In the present thesis we study arithmetical theories in the language of arithmetic L extended by one binary functional symbol for exponentiation. For arbitrary theory in the language of arithmetic it is possible todefine its extension in this new language Le by adding axioms postulatingbasic properties of exponentiation. We consider two axiomatic systems for exponentiation - Exp1 and Exp2. Thus exponentiation is always defined axiomatically in the theories we deal with. We show that in such theories the Fermat's last theorem is unprovable no matter how strong the original theory is. In the thesis we develop a general method of construction of exponential function. This method subsists of "splitting some original exponential function in shorter segments and of rearranging them to form new exponential function which satisfies required properties. As an application of this method three independence results for stronger variants of negation of Fermat's last theorem are prooved. As a first result we construct model of theory Ar + Exp1 defined in the thesis in which the equation x + y = z has nonzero solution for cofinally many 's. The second result allows to expand an arbitrary model of I1 to model of theory Exp2 in which again Fermat's theorem is violated by cofinally many 's. The third result is a construction...

Pictures in foreign language teaching
Smítková, Lucie ; Nečasová, Pavla (advisor) ; Švermová, Dagmar (referee)
.~ ANOTACE --j Autor Lucie Smitkova, uCitelstvi SS ( AJ-NJ) Nazev Obrazory material ve ryuce ciziho jazyka Pictures in foreign language teaching Pocet stran 97 Vysoka skola Univerzita Karlova, Pedagogicka fakulta, katedra germanistiky Vedouci diplomove prace PhDr. Pavia Necasova, Ph.D. Popis prace Prace se zab)''Va tematem zapojeni obrazoveho materialu do ryuky. Obrizky jsou v soucasne didaktice chapany jako prostfedky zkvalitneni ryukya usnadneni osvojovani ciziho jazyka, a proto jim tvlirci ucebnic poskytuji I1ll1oho mista v publikacich, ktere podporuji komunikativni vYuku. Ucebnice, ktere vyuiivaji uCitele v ceskych skornch ve ryuce nemeckeho jazyka se staly pfedmetem analyzy, ktera podrobne zkoumala zapojeni obrazoveho materialu do vYukorych souboru. Za ucelem podpory teoretickych poznatku prezentovanych v uvodni casti teto diplomove prace byl proveden pedagogicky ryzkum, ktery se zamefil na stay vyuzivani obrazoveho materialu v praxi. UCitele spoleene se studenty dostali pfflezitost vyjadfit se k danemu problemu prostfednictvirn dotazniku. V zaverecne casti teto prace jsou uvedeny navrhy pro praci s obrizky ve ryuce. Description of the diploma thesis This thesis is focused on the integration of pictures into foreign language teaching. Modern methodology emphasises the importance of pictures in...

English element in Italian language from the perspective of contemporary Italian linguistics. Theoretical and methodological issues
Brožovský, Lukáš ; Štichauer, Pavel (advisor) ; Hamplová, Sylva (referee) ; Radimský, Jan (referee)
Předkládaná práce má tři hlavní témata. Nejprve se zabývá obecným postavením angličtiny jako globálního jazyka. V dalších dvou částech práce se autor zamýšlí nad fenoménem kontaktů jazyků a jazykových interferencí z pohledu současné, zvláště italské lingvistiky a především provádí kvantitativní a kvalitativní analýzu korpusu sestaveného pro potřeby této práce, ve kterém ověřuje východiska z teoretické části práce. Práce má tři hlavní kapitoly. V kap. 2 analyzujeme důvody, které vedly k rozšíření angličtiny a jejímu současnému postavení ve světě. Tato kapitola se zabývá klady i zápory anglického jazyka z hlediska jeho globálnosti. Po obecné analýze angličtiny jako univerzálního světového jazyka zaměřujeme naši pozornost na evropský kontinent a blíže ukazujeme působení angličtiny na evropské jazyky a zvláště na italštinu, které je věnována samostatná podkapitola. Zabýváme se zvláště obdobím po druhé světové válce, ve kterém se působení angličtiny na italštinu manifestuje nejvýrazněji. První část práce uzavírá kapitola o puristických tendencích a obecném postavení anglicismů v italštině z pohledu současné italské lingvistiky. V kap. 3 zkoumáme podrobněji fenomén kontaktu jazyků a jazykových interferencí. V souladu se současnými poznatky shrnujeme klasifikaci výpůjček a nově definujeme některé základní pojmy z...

Group and cooperative learning in language teaching in the Czech Republic and Germany
Hufeislová, Gabriela ; Poláčková, Věra (referee) ; Kasíková, Hana (advisor)
The aim of this work is to theoretically determine the co-operative teaching in the current concept of teaching, to look for principles for its using, to determine its options in language teaching. The work has two parts - theoretical and empirical. In the theoretical part it shows that the implementation of cooperative teaching in groups brings other demands for the teachers than the traditional concept of using the frontal forms and it shifts responsibility for learning to the learners themselves. It is described that its effectiveness is determined by respecting the whole system of co-operative teaching in a form of a few well-defined principles. Its application in language teaching offers opportunities to practise the language effectively and allows to use the language in natural situations, which is generally regarded the most effective and most natural method of learning the language. From the research it has shown that the co-operative teaching of languages is not applied in the lessons because the teachers do not have the skills and knowledge. Their knowledge has revealed only in the group work, but even here it is not used very often because of the lack of time.

The Stoic paradox: freedom of determined action
Mikeš, Vladimír ; Karfík, Filip (advisor) ; Sedley, David (referee) ; Gourinat, Jean Baptiste (referee)
The work deals with the problem of freedom in the theory of the early Stoics (3. c. BC) which has been a controversial issue since antiquity up to this very day. In its three parts the author examines basic aspects of this problem in order to offer his own interpretation. The first part tackles the question of action and responsibility being thus an introduction to the whole problem which in this light reveals its paradoxical form: on the one hand, the Stoics teach "fatal" determination of all motion, on the other, they defend human responsibility pointing at the specific faculty of human soul - the assent. In the second part, the author offers an analysis of the Stoic notion of reason in the full scope of its different characterizations as collection of concepts, as inner language and as specific structure of the motion of human soul. On the basis of an attempt to bring these definition together as complementary perspectives, the interpretation of the Stoic assent is proposed showing that it is to be understood as reflective turn of the reason towards itself. This claim aims also at solving the paradox of the assent - determined and autonomous in the same time: the assent is autonomous only insofar as it represents reason giving approval to its own interpretation of the world; it is however not autonomous...

Development of language acquisition
Votavová, Klára ; Horáková Hoskovcová, Simona (referee) ; Šulová, Lenka (advisor)
Vývoj osvojování jazyka, tak zní název této diplomové práce. Prošli jsme si jím od úplného počátku a těžiště práce jsme našli v lexikálním vývoji, fascinující oblasti, která nás přibližuje k dětskému pojetí světa. K vývoji významů a pojmů, které se postupně spojují se slovy v řeči a dávají vzniknout tak spletité síti neomezených možností, jakou pro nás může vytvořit jen vlastní mateřský jazyk. V teoretické části jsme se zabývali principy osvojování slovní zásoby, hledali první známky slov a sledovali náhlý start nesmírně rychlého učení nových významů během období slovní exploze. Zastavili jsme se i u prvních vět, které tolik vypovídají o jedinečné dětské tvořivosti. Ještě před tím jsme se podrobněji věnovali rozličným metodám, které výzkum těchto jevů umožňují a teoretickým východiskům, které naše poznatky uspořádávají a ukotvují. Byli jsme svědky prelexikálního vývoje dětí a jejich sofistikovaných metod, kterými neustále analyzují řeč svých blízkých. Empirickou část jsme věnovali projektu adaptace lexikální části dotazníku CDI do českého jazyka. Dotazníku, který nám snad v budoucnu umožní doplňování a rozvíjení poznatků, kterými jsme se zabývali kapitolách části teoretické. V rámci analýzy dotazníku jsme učinili "položkový úklid" a pročistili první verzi od zbytečných slov. Sledovali jsme růst a vývoj...

Girls' language in Czech girls' magazines
Kadlecová, Kateřina ; Vaňková, Irena (referee) ; Šebesta, Karel (advisor)
This study deals with language and ideology in girls' magazines BravoGIRL!, COSMOgirl!, Dívka (Girl) and Top dívky (Top Girls). It describes the position ofthese three monthlies and one semi-monthly on the Czech media market and then it focuses at the content and specific genres ofthese magazines (namely, photostories). The linguistic analysis ofthe used language and style follows; the expressivity and emotionality of the so called genderlect and especially of the girls' speech (and a speech meant for girls) and the tendenci es towards enriching the lexicon of these magazines with anglicisms, neologisms, occasionalisms and slang are exemplified. It is also explained why intertextuality becomes so rare in the texts. In addition, I offer results of a questionnaire (50 enquirees), which uses both qualitative and quantitative (evaluated by the SPSS software) methods. It reveals how much the girls, potential inforrnants of the media messages, perceive the language of those magazines which is made to be and pretends to be their own sociolect. The ability to understand the text is questioned here, and so are the acceptation of profane language and so-called smileys, interest in topics offered and subjective evaluating of the gir1s' magazines with both rejecting and supporting the reasons for reading them. The last...

The kyogen farce, its lasting and changes
Hýbl, Ondřej ; Tirala, Martin (referee) ; Švarcová, Zdeňka (advisor)
Divadelní umělci na Západě dnes nemají organický soubor rad, o který by se mohli opřít, a který by jim usnadnil orientaci. Jedinou oporou jim je text hry a pokyny režiséra. Postrádájí pravidla jednání, která by jim pomáhala řešit praktické problémy, a přitom ne omezovala jejich uměleckou svobodu. Tradiční asijský divadelní umělec vychází ze soustavy organických a důkladně prověřených "absolutních pokynů", to jest uměleckých pravidel, která kodifikují uzavřený herecký styl představení, jemuž se musí podrobit všichni interpreti určitého žánru. Není snad třeba zdůrazňovat, že ti, kdo pracují v síti stanovených pravidel, mají větší svobodu než ti, kteří jsou -jako herci na západě- spoutáni náhodností a absencí pravidel. 1 Těmito slovy začíná Eugenio Barba své pojednání, ve kterém vysvětluje, proč se vlastně s kolektivem pustil do vývoje nového odvětví divadelní vědy - divadelní antropologie. Do výzkumu, který se snaží nalézt a popsat průsečíky mezi jednotlivými formami divadelního umění a tak extrahovat cosi jako "základní univerzální principy divadelního konání".