|
Adjustable dampers of road vehicles
Šplíchal, Bohuslav ; Hejtmánek, Petr (referee) ; Vančura, Jan (advisor)
This bachelor thesis deals with the distribution and description of the activities of conventional and adjustable shock absorbers of road vehicles. It describes the dynamic of the vehicle in the vertical oscillation and the effect of damping and springs to vehicle behavior. It also describes and classifies individual suspension systems that use adjustable shock absorbers.
|
|
Magnetorheological Strut for Vibration Isolation System of Space Launcher
Macháček, Ondřej ; Borin, Dmitry (referee) ; dr hab. inż. Janusz Gołdasz, prof. PK (referee) ; Mazůrek, Ivan (advisor)
Práce se zabývá návrhem magnetoreologické (MR) vzpěry vibroizolačního systému (VIS) pro kosmický nosič. V rešeršní části jsou popsány vybrané VIS a vzpěry těchto systémů, které byly v kosmických nosičích využity v minulosti. Každá z těchto vzpěr obsahující kapalinu byla těsněna pomocí statických těsnění a pružných vlnovců vyrobených z oceli. Důkladněji byla analyzována vzpěra pasivního systému VIS s označením ELVIS, jehož konstrukce se stala inspirací pro tuto práci. Jedná se o tříparametrický systém, v němž je tlumič uložen na pružině, jejíž tuhost přibližně odpovídá objemové tuhosti vlnovců respektive jejímu průmětu do axiálního směru (pressure thrust stiffness). V práci je představena metodika pro stanovení “pressure thrust stiffness” na základě geometrie vlnovce a také uvedeny parametry vlnovce díky kterým je možné měnit poměr mezi axiální a “pressure thrust stiffness” vlnovce. Tento poměr ovlivňuje v dané koncepci vzpěry její dynamické chování a tím i chování celého VIS. Pro predikci dynamického chování vzpěry byl vytvořen multi-body model VIS založeného na Stewartově plošině a detailnější model jediné vzpěry. Simulace provedené v tomto modelu odhalily parametry, které mají vliv na výkonost tlumiče ve VIS: časová odezva a dynamický rozsah. Díky modelu byl určen rozsah těchto parametrů, ve kterých bude zaručena efektivní funkce vzpěry ve VIS, konkrétně: časová odezva: 0-5ms, dynamický rozsah: 5-10. Před finálním návrhem vzpěry byla sestrojena vzpěra experimentální vzpěra, jejíž parametry byly přesně naměřeny a využity pro verifikaci jednotlivých modelů. Poznatky získané během experimentů byly využity při návrhu finální vzpěry. Jeden z nejdůležitějších poznatků byla nutnost náhrady feritového magnetického obvodu s ohledem na jeho křehkost. Proto byl odvozen tvarový přístup k navrhování rychlých magnetických obvodů z oceli s využitím 3D tisku, který byl následně patentován. Navržená vzpěra obsahuje magnetoreologický ventil jehož odezva je predikována na 1.2 ms a dynamický rozsah 10. V závěru práce je představena metodika, díky které byla vzpěra navržena.
|
|
Dirt Bike Suspension Construction
Kučera, Vlastimil ; Prokop, Aleš (referee) ; Janoušek, Michal (advisor)
Front suspension significantly influences the characteristics of the motorcycle, so it is necessary to deal with the problem. The bachelor thesis presents individual suspension functions, it describes and explains function of air spring and coil spring forks, analyzes the damping system and shows the options for settings of the forks. It compares the design of the forks used in production motocross motorcycles from 2016 and 2017 and refers to their potential advantages or disadvantages. The forks d iffer from each other mainly by the type of spring, and whether each leg contains spring and damper or they have a separate function. Each solution has its advantages and disadvantages, it depends mainly on the overall setting of the fork.
|
|
Design of heavy vehicle chassis
Herman, Tomáš ; Hejtmánek, Petr (referee) ; Fojtášek, Jan (advisor)
The topic of this bachelor thesis is „Design of heavy vehicle chassis". The following chapters describe individual parts of heavy vehicle chassis (frames, suspension, brakes). There are also mentioned advantages and disadvantages, utilization and function of individual components.
|
| |
| |
| |
|
Race Car Suspension, Springing, Damping
Šťastný, Jan ; Zháňal, Lubor (referee) ; Blaťák, Ondřej (advisor)
The main subject of this bachelor project is overview of suspension, springing and damping methods structural design in racing car. Attention is payed especially to automotive races which are under sponsorship of ACR (Autoclub of Czech Republic). Firstly is placed issue which notify main sort and princip of suspension, springing and damping function. In the next chapter is summary of technological restrictions and prescripts for racing car structural design. Next chapter refers about the most used types of structural designs for given competition. The last chapter considers development trend of suspension, springing and damping systems in racing cars.
|
| |
|
Motocross Motorcycle Rear Suspension
Křivánek, Tomáš ; Prokop, Aleš (referee) ; Janoušek, Michal (advisor)
The rear suspension of the motorcycle fundamentally influences the driver's handling, safety and comfort. It is important to address the issue of rear suspension. The bachelor thesis describes various structural arrangements of the linkage, the function of the rear shock, the spring with the coil and the air spring. It compares the characteristics of the linkage in two specific motorcycles.
|