Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25,827 záznamů.  začátekpředchozí25818 - 25827  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.80 vteřin. 

Didaktická hra ve výuce na primární škole
Nováčková, Jitka ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent)
Tato práce obsahuje základní poznatky o hře a didaktické hře. Cílem diplomové práce bylo pojednat význam hry v učení dítěte mladšího školního věku, vymezit obsah pojmu didaktická hra, rozpracovat cíle, funkce a strukturu didaktické hry a vymezit pravidla při jejím používání ve výuce. V praktické části jsem se pokusila zmapovat podoby didaktických her na primární škole a zjistit, za jakým účelem je učitelé zařazují do výuky a kde se inspirují. Dále zjistit, jak toto zpestření výuky vnímají děti a jak se mění jejich reakce na hry od 1. do 5. třídy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Současné metody výuky prvopočátečního psaní v ČR v porovnání s národním programem VB (Anglie)
Horáčková, Pavla ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl prezentovat současné metody, postupy a trendy v oblasti výuky prvopočátečního psaní na pozadí transformace českého školství. Zabývá se porovnáváním strategií Národního kurikula České republiky a Velké Británie, hledáním nových přístupů a možností, které by mohly obohatit vztah českých učitelů k výuce prvopočátečního psaní. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Analýza hospodaření s odpady a obaly na vybraném území
NOVÁKOVÁ, Eva
Cílem mé diplomové práce byla analýza hospodaření s odpady a obaly na vybraném území jak z hlediska životního prostředí a ekonomiky, tak i z hlediska logistiky. Pro svou práci jsem si vybrala obce s rozšířenou působností Jihočeského kraje a zde jsem dělala analýzu. Při přepočtu směsného odpadu v roce 2008 na 1 000 obyvatel, byla produkce odpadu v těchto ORP dosti podobná. V průměru se pohybovala okolo 252 tun. Oproti tomu množství vytříděného komunálního odpadu bylo ve sledovaných ORP značně rozdílně. Nejvíce lidé vytřídili ve Vimperku ? 80,30 tun odpadu a nejméně v ORP Trhové Sviny ? 1,55 tun odpadu na 1 000 obyvatel. Jihočeský kraj by do roku 2010 mohl splnit jeden z cílů Plánu odpadového hospodářství. Tímto cílem je snížit hmotnostní podíl odpadů ukládaných na skládky o 20 % do roku 2010 ve srovnání s rokem 2000. Zatím dochází k postupnému plnění tohoto cíle a je velká pravděpodobnost, že dojde k jeho splnění.

Vliv proinkluzivního edukačního prostředí na postoje žáků vůči osobám se znevýhodněním
Zilcher, Ladislav
Daná studie je koncipována jako teoreticko výzkumná práce, která se zaměřuje na zjišťování změn postojů u žáků 4. a 5. tříd vůči lidem s postižením. Ve studii se zkoumá, zdali má na postoje žáků 4. a 5. tříd základních škol vůči lidem s postižením vliv (a) dlouhodobé sdílení vzdělávacího prostředí s žákem s postižením (b) učitel a jeho proinkluzivní kompetence a (c) inkluzivní směřování školy, které je ve výzkumu reprezentované certifikací školy certifikátem "Férová škola". Těmito třemi dílčími výzkumnými problémy se snažíme odpovědět na jednu základní výzkumnou otázku: Má proinkluzivní prostředí školy vliv na postoje žáků 4. a 5. tříd vůči lidem s postižením? Z tohoto důvodu bylo zvoleno kvaziexperimentální uspořádání studie. Ve výzkumu byly využity dva validizované výzkumné nástroje, které byly administrovány na vzorku 1948 žáků 4. a 5. tříd a jejich 102 třídních učitelů. Data byla zpracována příslušnými statistickými metodami. Výsledky výzkumu částečně potvrzují předpoklad, že proinkluzivní prostředí školy může mít vliv na postoje žáků 4. a 5. tříd vůči lidem s postižením, avšak pouze v určitých oblastech. Nebylo prokázáno, že by pouhá přítomnost žáka s postižením ve třídě mohla ovlivňovat postoje žáků, avšak pokud by došlo u žáků k přátelství s tímto žákem, pak jsou postoje pozitivně...

Úloha sestry v prevenci a léčbě recidivující a chronické rýmy a možných komplikacích v dětském věku
OSADČÍ, Jana
Abstrakt Diplomová práce zjišťuje úlohu sestry v prevenci a léčbě recidivující a chronické rýmy a možné komplikace u dětí. Ve skupině dětí a adolescentů patří rýma k nejčastějším onemocněním s chronickým průběhem. Počet nemocných, zejména mezi dětmi žijícími ve městě, stále stoupá, a proto je důležité, aby děti i rodiče byli sestrou dostatečně a co nejvhodněji edukováni. V této práci byly stanoveny čtyři cíle. Prvním cílem bylo zjistit úlohu sestry v prevenci recidivující a chronické rýmy. Druhým cílem bylo zjistit úlohu sestry v léčbě recidivující a chronické rýmy. Třetí cíl se zaměřil na to, s jakými komplikacemi se sestry nejčastěji setkávají. Čtvrtým cílem bylo vypracovat edukační standard pro sestry pracující v nemocnici na dětských odděleních a v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost. K cílům se vztahovaly tři hypotézy. První hypotéza předpokládala, že sestry edukují rodiče a děti o prevenci recidivující a chronické rýmy. Druhá hypotéza se zajímala o to, zda sestry edukují rodiče a děti o léčbě a možných komplikací recidivující a chronické rýmy. Třetí hypotéza tvrdila, že mezi nejčastější komplikace recidivující a chronické rýmy patří záněty středního ucha, záněty vedlejších dutin nosních a záněty spojivek. K naplnění cílů byl použit kvantitativní výzkum realizovaný dotazníkovou metodou. Dotazník byl vytvořen pro sestry a pro rodiče a byl anonymní. Dotazník pro sestry i pro rodiče obsahoval 24 otázek. Sestrám na dětském oddělení bylo rozdáno 70 dotazníků, vráceno jich bylo 50. Návratnost byla 71 %. Sestrám v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost bylo rozdáno 60 dotazníků, vráceno jich bylo 40. Návratnost byla 66 %. Rodičům bylo rozdáno 50 dotazníků, vráceno bylo 30. Návratnost byla 60 %. Sběr dat probíhal v měsíci únoru a březnu 2011. Z výsledků výzkumného šetření vyplynulo, že většina sester rodiče dostatečně edukuje v prevenci i léčbě recidivující a chronické rýmy. Rodiče potvrdili, že edukace je pro ně přínosná. Za nejvhodnější formu edukace označili osobní pohovor se sestrou v ordinaci. Edukace sestrou má velký vliv na rodiče i na děti, které trpí recidivující a chronickou rýmou. Sestra jim pomáhá poznat a pochopit toto onemocnění, učí je najít nový životní styl, seznamuje je s prevencí a poskytuje informace ohledně léčby. Z výzkumu jsme také zjistili, že neexistuje edukační standard, který by se zabýval péčí o děti trpící recidivující a chronickou rýmou. Tento standard jsme vypracovali a poskytli ho sestrám v ordinacích PLPDD a na dětském oddělení.

Historický vývoj mediální didaktiky a její rozsah v České republice
Huspeková, Markéta ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Zezulková, Markéta (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl zachytit vývoj a rozsah mediální didaktiky v České republice. Výchozími autory jsou PhDr. Jan Mašek, Ph.D. a Mgr. Zdeněk Sloboda, kteří se zabývají mediální pedagogikou v českém prostředí. Předmětem práce je objasnění pojmu mediální didaktika. To slouží jako syžet pro utvoření systematizovaného přehledu historického vývoje užívání médií ve výuce a upozornění na důležitost médií ve výuce a výuky za pomocí médií. V neposlední řadě se práce snaží zjistit vliv a rozsah jednoho konkrétního média v prostředí českého školství, a to tabletu. Metodou výzkumu je dotazníkové šetření, v rámci kterého bylo zkoumáno 200 učitelů základních, středních (odborných) škol a gymnázií. Na základě získaných dat pak bylo možné odpovědět na předem stanovené výzkumné otázky, které zněly: Jak je rozšířené využití tabletů ve vyučování? Jaký postoj zaujímají učitelé základních, středních (odborných) škol a gymnázií k využití tabletů ve vyučování? Má podle učitelů základních, středních (odborných) škol a gymnázií využití tabletů ve vyučování vliv na jeho efektivitu?

Aktivizace imobilních pacientů v různých zdravotnických zařízeních
DUCHKOVÁ, Alena
Abstrakt Ve všech vyspělých zemích klesá porodnost a snižuje se mortalita (úmrtnost) v důsledku zlepšujících se společensko-ekonomických podmínek. Stále více osob se dožívá vyššího věku, stáří se stává jevem celospolečenským. S prodlužujícím se věkem se zhoršuje zdravotní stav seniorů. Kvalitu jejich života ovlivňují specifické geriatrické syndromy, imobilizační syndrom je dokonce upoutává na lůžko a odkazuje je na pomoc druhých. Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila převážně na imobilní pacienty vyššího věku, kteří jsou hospitalizováni v nemocnicích na Odděleních následné péče a na imobilní seniory v domovech důchodců. Aktivizace imobilních klientů je velmi důležitá, alespoň částečně může nahradit chybějící rodinné soužití, jeho starosti i radosti zároveň jakákoliv smysluplná aktivita poskytuje jedinci smysl života, pocit vlastní důležitosti. Ideálem je odhalit potřeby a touhy imobilních klientů, nabídnout jim relativní aktivity a efektivně je uskutečňovat. Veliký díl této povinnosti připadá i na vlastní rodinu pacienta. Rodina však pokaždé svou úlohu nesplní, ať proto, že se starat nemůže a nebo v horším případě nechce. Aktivizace imobilních pacientů je velmi důležitá a mnohdy často zanedbávaná. Práce obsahuje v teoretické části kapitoly související s danou problematikou, tj. definice pojmů imobilita a imobilizační syndrom, příklady různých forem aktivizace, vztah a souvislosti mezi zdravím a kvalitou života pacienta . Ve výzkumné části se zabývám vlivem aktivizace na pacienta z pohledu sester, možnostmi uskutečňování aktivizačních metod v různých zdravotnických zařízeních a kvalifikací sester a jejich vztahem k aktivizaci. Cílem mého výzkumu je zjistit, zda vhodná aktivizace ovlivňuje závislost imobilního pacienta na svém okolí a zda se projeví na kvalitě pacientova života z pohledu sester. Druhým cílem mé práce bylo porovnat aktivizaci imobilních pacientů mezi různými zdravotnickými zařízeními. Vybrala jsem si k porovnání aktivizace oddělení následné péče a domov důchodců. Během výzkumu se mi potvrdila první hypotéza a to taková, že vhodná aktivizace snižuje závislost imobilního pacienta na ostatních lidech. Dle mého výzkum se potvrdila i druhá hypotéza, a to taková, že prostřednictvím aktivizační terapie dochází ke zlepšení psychosociálních podmínek pacientů v různých zdravotnických zařízeních. Pro získání potřebných údajů k dosažení cílů a zodpovězení hypotéz kvantitativního výzkumu jsem použila metodu výzkumu formou dotazníku. Dotazník byl utvořen z 18 otázek, zaměřených na aktivizaci pacientů na daných odděleních, na druhy aktivizace, na pomůcky a dostatečné podmínky k provádění aktivizace, na kvalifikovanost sester a na vliv aktivizace na kvalitu života pacienta. Dotazník byl určen pouze sestrám a byl anonymní. Výsledky jsem poté porovnávala mezi danými odděleními.

Klíčové kompetence pro udržitelné jednání v kurikulu preprimárního vzdělávání
Vošahlíková, Tereza ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Činčera, Jan (oponent) ; Dostál, Petr (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta ABSTRAKT KLÍČOVÉ KOMPETENCE PRO UDRŽITELNÉ JEDNÁNÍ V KURIKULU PREPRIMÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PhDr. Tereza Vošahlíková Vedoucí práce Doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. Katedra biologie a environmentálních studií Pedf UK Doktorský studijní program pedagogika Externí konzultantka Prof. dr. Ute Stoltenberg Institut für integrative Studien, Leuphana Universität Lüneburg Praha 2012 Disertační práce představuje environmentálně orientované koncepty v preprimárním vzdělávání. Vedoucím motivem celé práce je analýza klíčových kompetencí pro udržitelné jednání. Klíčové kompetence obecně jsou chápány jako nová otevřená forma vzdělávacích cílů. Kurikulum preprimárního vzdělávání definované v širokém smyslu jakožto veškerý obsah vzdělávání (plánovaný, realizovaný i skrytý) představuje výzkumné pole disertační práce. V oblasti kurikula v celosvětovém měřítku se nyní prosazuje nový koncept - vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Provedená studie si klade otázku, jak dalece a úspěšně může být tento koncept implementován v preprimárním vzdělávání na úrovni klíčových kompetencí. Existuje řada obecných strategií a modelů inovace kurikula. Za účelem strukturování empirického šetření byl vytvořen hierarchický model makro-, mezo- a mikrokurikula. Tento model umožňuje sledování shora a zdola...

Připravenost učitelů ZŠ pro výuku environmentální výchovy
ŠIMEK, Matouš
Práce zkoumá připravenost učitelů základních škol v Jihočeském kraji pro výuku environmentální výchovy. Touto připraveností se myslí především kompetence pro efektivní podávání a koordinování environmentální výchovy, nikoliv penzum učitelových znalostí. Teoretická část popisuje vývoj, výzvy a rozmanitost metod environmentální výchovy v České republice. Praktická část se zaměřuje na analýzu Školních vzdělávacích plánů (ŠVP) a především kvalitativní analýzu odpovědí učitelů získaných pomocí dotazníku, který obsahoval 6, většinou otevřených otázek. Na základě zhodnocení těchto odpovědí byly determinovány a charakterizovány tři skupiny učitelů lišících se kompetencemi a tedy i připraveností pro oblast environmentální výchovy. Dále byla ověřena převažující spokojenost učitelů s nabídkou a úrovní výukových programů, školení a seminářů, zajišťovaných v kraji především neziskovými organizacemi a několika státními institucemi.

Návrh optimalizace příjmů a výdajů u příspěvkové organizace
Novotná, Martina ; Štáfek, Pavel (vedoucí práce) ; Pavlína, Pavlína (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na optimalizaci příjmů a výdajů v příspěvkové organizaci Královéhradeckého kraje. V teoretické části práce jsou nejprve uvedeny základní informace o příspěvkových organizacích, zřizovateli a zřizovací listině, členění na hlavní a doplňkovou činnost nebo o jejich rozpočtu. Následuje charakteristika příjmů a vybraných výdajů, které se často objevují v účetnictví příspěvkových organizací. Poslední část přináší bližší pohled na vedení účetnictví vybraných účetních jednotek včetně účetních výkazů a také na finanční analýzu. Poslední kapitola je věnována teoretickým možnostem optimalizace příjmů a výdajů u příspěvkové organizace. V úvodu praktické části je představena konkrétní příspěvková organizace, Gymnázium Broumov a následně provedena podrobná analýza jejích výnosů a vybraných nákladů. Praktická část také popisuje hospodaření jednotlivých fondů školy a dále způsob vedení účetnictví v této příspěvkové organizaci. Další kapitoly práce jsou věnovány finanční analýze hospodaření a konkrétním návrhům na optimalizaci příjmů a výdajů gymnázia. Možnosti zvýšení příjmů jsou uvedeny v kapitole 4.7. Jedná se o využití dotačních programů poskytovaných zřizovatelem, MŠMT nebo EU; uzavření nových smluv na pronájem nebytových prostor školy nebo zavedení doplňkové činnosti na vzdělávací aktivity. Optimalizovat své výdaje může organizace snížením spotřeby energií prostřednictvím projektu EPC nebo využitím centrálních nákupů energií a některých služeb v rámci Královéhradeckého kraje. Úspor lze dosáhnout také správným využitím náhradního plnění při nákupu výrobků a služeb nebo optimálním čerpáním mzdových prostředků. V závěru diplomové práce je uvedeno zhodnocení výsledků optimalizace. Optimalizací se příjmy organizace zvýší cca o 750 tis. Kč., z toho činí příjmy z dotačních programů více než 80%. Jejich přínosem pro školu je především zlepšení studijních podmínek studentů, možnosti dalšího vzdělávání pedagogů nebo pořízení nových učebních pomůcek. Příjmy získané z pronájmu nebytových prostor musí být, dle zřizovací listiny, použity ve stejném kalendářním roce na opravy a údržbu budovy školy. Zavedení doplňkové činnosti je administrativně i organizačně náročnější, než výše uvedené možnosti optimalizace příjmů, a proto lze předpokládat její zavedení až od září 2017. Optimalizací výdajů může Gymnázium Broumov získat až 260 tis. Kč ročně. Úsporu vzniklou snížením celkových výdajů na energie, služby a materiál je možné využít bez omezení, např. na nákup výpočetní techniky, interaktivních tabulí nebo na zlepšení prostředí ve škole. Uspořené prostředky na platy použije vedení gymnázia pro motivaci svých pracovníků prostřednictvím odměn nebo osobních příplatků.