Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25,350 záznamů.  začátekpředchozí25331 - 25340další  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.73 vteřin. 

Anthony McCall
Břicháčková, Klára ; POSPISZYL, Tomáš (vedoucí práce) ; KUBÍČEK, Jiří (oponent)
Práce Jiné filmy Anthony McCalla se zabývá novými možnostmi filmu jakožto média. McCall vytváří světelné instalace, které obklopují diváka v galerijním prostoru. Ve své práci hledám, co ho k vytváření těchto minimalistických filmů vede, kde čerpal inspiraci a co McCalla na jeho tvorbě nejvíce zajímá. I když se na první pohled jeho díla nepodobají filmům tak, jak je známe, přijde mi zajímavé o nich jako o filmech přemýšlet. Anthony McCall nám umožnil vstoupit do abstraktního světa svých filmů. Do světa, kde každý divák hraje hlavní roli.

Téma paktu s ďáblem v české literatuře
Hartigová, Barbora ; Holý, Jiří (vedoucí práce) ; Janáček, Pavel (oponent)
Práce se zaměřuje na téma paktu s ďáblem v české literatuře v letech 1968-1989. Zabývá se podrobně osmi vybranými literárními díly z tohoto období. Většinou jde o díla samizdatová či exilová. Je to dáno především tím, že téma paktu s ďáblem přímo vybízí k tomu stát se prostředkem kritické reflexe doby, což ovšem v nesvobodných podmínkách socialistického státu nebylo v oficiální literatuře možné. V práci jsou odlišeny dva hlavní typy tématu: pakt s ďáblem faustovského typu a pakt s ďáblem na způsob Dostojevského legendy o Velkém inkvizitorovi. Faustovský typ paktu s ďáblem zde zastupují díla Daniely Fischerové, Ludvíka Aškenazyho, Ivana Binara, Jana Trefulky, Josefa Šafaříka a Václava Havla. Vycházejí z loutkářské i literární faustovské tradice v Čechách a navazují i na českou tradici filosofické reflexe faustovského příběhu (Jan Patočka, Zdeněk Neubauer). Oproti dílům inspirovaným Velkým inkvizitorem se zaměřují na existenciální střet jedince a zla, na individuální motivace uzavření smlouvy s ďáblem a na následný trest či naopak východisko z dané situace. Pozitivní východisko, tedy možnost vystoupení z paktu s ďáblem, naznačuje D. Fischerová ve hře Báj, Trefulka v románu Svedený a opuštěný a Havel v dramatu Pokoušení. Fischerová zdůrazňuje význam budoucnosti, Trefulka vidí zdroj síly trvale nepodlehnout...

Miroslav Tyrš pro školu třetího tisíciletí
Nosek, Tomáš ; Parry Martínková, Irena (vedoucí práce) ; Bednář, Miloš (oponent)
Název: Miroslav Tyrš pro školu třetího tisíciletí Miroslav Tyrš for the School of the Third Millenium Cíle práce: Cílem této práce je napsat životopis a přehled díla Miroslava Tyrše, který by měl sloužit širší pedagogické veřejnosti jako výchozí text k poznání Tyrše a Tyršovy doby, kdy došlo k dovršení národního obrození. Text by měl podat komplexní informaci o Tyršově mnohostranném působení tak, aby pedagog věděl, jaké zdroje má vyhledat při zaujetí konkrétním tématem. Metody: Literárně - historická analýza, interpretace pramenů. Klíčová slova: Miroslav Tyrš, Sokol, národní obrození, tělocvik, výchova, národ, kalokagathia

William Shakespeare: "Titus Andronicus" - komplexní scénografické řešení
Lippertová, Dominika ; DAVID, Milan (vedoucí práce) ; GLOGR, Karel (oponent)
Práce se zabývá scénografickým zpracováním a koncepcí Shakespearova divadelního díla Titus Andronicus. Kromě historického a teoretického nastínění doby a vzniku hry práce rozebírá některé české a zahraniční inscenace tohoto díla z hlediska koncepční a výtvarné stránky. Dále se práce věnuje komplexnímu rozboru vlastního scénografického konceptu a výtvarného řešení. Okrajově se text dotýká charakterizace stěžejních postav a kostýmního zpracování. Cílem práce je přiblížit výtvarné zpracování konkrétní divadelní hry a popsat procesy hledání vlastního osobitého výtvarného řešení. Práce není pouze historickým rozborem, jedná se především o subjektivní pohled na danou problematiku, který má čtenáři přiblížit konkrétní scénografické zpracování hry.

Pražská recepce Smetanových oper 1884-1900
Kadlec, Petr ; Gabrielová, Jarmila (oponent) ; Ottlová, Marta (vedoucí práce)
Ve svojí diplomové práci se pokusím nastínit charakteristické rysy recepce operního díla Bedřicha Smetany v letech 1884- 1900. Proč sledované období ohraničuji právě uvedenými roky? 12. května 1884 umírá Bedřich Smetana, jeho operní dílo je tedy uzavřené a jako uzavřený celek je také pražskou kritikou pojímáno, což je pro moji práci důležitý fakt. Druhým hraničním datem, tedy 31. červencem 1900, se uzavírá jedna etapa dějin Národního divadla. Po 19 letech přestalo být spravováno Družstvem Národního divadla a po 17 letech vedeno ředitelem Františkem Adolfem Šubertem. Novým ředitelem se stal Gustav Schmoranz a vzhledem k nástupu Jaroslava Kvapila na post šéfa činohry a Karla Kovařovice na post šéfa opery je rok 1900 pro Národní divadlo nejen správním, ale i uměleckým zlomem. Obě data považuji za mezníky smysluplně ohraničující zkoumané období.

Díla "nizozemských" mistrů 17. století ze sbírky hraběte Humprechta Jana Černína
Ryantová, Zdislava ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Konečný, Lubomír (oponent)
První kapitola této práce je zaměřena na život hraběte Humprechta Jana Černína, předního českého barokního sběratele umění. Další kapitola popisuje vznik černínské obrazárny a sbírky za Humprechta Jana Černína, dále se zabývám popisem vývoje sbírky za Humprechtových následovníků až k jejímu zániku koncem 18. století a následným pokusem o její obnovu. Ve třetí kapitole se dostáváme k ústřednímu tématu, neboť ta pojednává o sbírce nizozemských mistrů. Shrnuji zde prameny, které se k této části sbírky dochovaly, a její vznik. Nejvíce se ale zaměřuji na umělce a náměty zastoupené ve sbírce a zkoumám, jakou roli při jejich výběru hrála osobnost Humprechta Jana Černína. Poslední kapitola je zaměřena na tři obrazy nizozemských mistrů ze sbírky Humprechta Jana Černína, které se v Čechách dochovaly. Zde uvádím literaturu, která se k těmto dílům vztahuje, jejich provenienci, a pokud je znám autor, zabývám se i autorem. Největší důraz kladu na náměty těchto děl.

Historická dramata Václava Vlčka
Tauchenová, Tereza ; Augustová, Zuzana (oponent) ; Topolová, Barbara (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá historickými dramaty Václava Vlčka (1839-1908). Práce nejprve krátce seznamuje s autorem a jeho soudobým společenským postavením a nastiňuje Vlčkovu rozsáhlou uměleckou činnost. Poté se plně věnuje autorovým historickým dramatům. V chronologické následnosti jsou rozebrána všechna Vlčkova historická dramata. Rozbor vždy obsahuje shrnutí děje, charakterizaci ústředních postav, kritické zhodnocení dramatické konstrukce a jazykové stránky. Na tomto základě se pak snaží odhalit autorovy inspirační zdroje a osvětlit jeho východiska a motivace při volbě témat a jejich zpracování. Poslední část práce ukazuje principy, na kterých Vlček svá dramata stavěl. Hodnotí význam jeho dramatického díla.

Samuel Beckett: the process of impoverishment in his theatre plays
Kmoníčková, Vendula ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent)
Zatímco rané hry Samuela Becketta jsou běžně řazeny k Absurdnímu divadlu, jeho pozdní hry bývají označovány jako minimalistické. Vzhledem k tomu, že mezi těmito dvěma směry neexistuje přímý vztah, nebyly ještě zkoumány ve vzájemné perspektivě. Beckettovo divadelní drama se v mnoha aspektech vyznačuje postupnou redukcí, díky čemuž je u Becketta minimalismus logickým vyústěním Absurdismu. V porovnání s tradičním dramatem již Absurdní drama, jako například Čekání na Godota, znamenalo redukci. Jak popisuje Martin Esslin, postrádalo rozvinuté postavy, děj se zápletkou a výměnu názorů ve formě dialogu. Díla, která následovala, prohlubují proces ochuzování, jež ústí v zobrazování statických poetických obrazů. Hry jako Not I a That Time jsou příklady literárního minimalismu, jak ho popisují Enoch Brater, Ulysse Duthuit, Leo Bersani nebo John Barth.

Metafyzika a filosofie Mollá Sadrá Šírázího: existence a kontinuita
Dvořáková, Klára ; Gombár, Eduard (vedoucí práce) ; Kropáček, Luboš (oponent)
Diplomová práce se zab vá existenciálním filosofick m systémem íránského filosofa Mollá Sadrá írázího. Cílem práce je postihnout charakter díla myslitele, v jeho díle se setkávají t i základní islámské p istupy k moudrosti, jak vykrystalizovaly v pr b hu staletí. Na pozadí kalámu, peripatetické filosofie Ibn Sínovy a súfismu vzniká monistick , dynamick systém p edefinovávající nejen podstatu skute nosti, ale metafyziku a filosofii v bec. Metafyzika p estává b t u ením o tom, co je n m nné. Sadrá odhaluje skute nost odvíjející se v neustálém pohybu. Kontinuální existence je jedin m skute n m principem tvo ícím univerzum, v n m se nacházíme. Poznání existence nám umo ní odpov d t na otázky t kající se nejen ontologie, ale i epistemologie, psychologie, etiky i eschatologie. Tato práce analyzuje v jednotliv ch kapitolách (v novan ch zmín n m disciplinám) vztah jednoty a mnohosti, aby zodpov d la otázku, ím je metafyzika v Sadrov díle a jak m e jeho my lení zm nit celkov náhled na ni. Vztah jednoty a mnohosti je postupn vykládán skrze teorii gradace - evoluce nedokonalé existence na její cest k splynutí s Dokonalou existencí, toti s Bohem. Celá Sadrova filosofie ústí do teorie p ítomnostního poznání, která umo ní lidské du i pozitivn poznat pravdu tím, e se nau í b t p ítomna svému nezastavitelnému nitru. Du e je...

Violence and formal challenge in the plays of Sarah Kane and Martin Crimp
Strnadová, Klára ; Pilný, Ondřej (oponent) ; Wallace, Clare (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá divadelní tvorbou dvou predních britských dramatiku soucasnosti: Sarah Kane a Martina Crimpa. Zatímco krátký život Sarah Kane byl dramatický a témer všechny její hry vzbudily kontroverze, Crimp, který je o generaci starší, zustává v panoramatu britského divadla ponekud opomíjen. Kane považovala Crimpuv vliv, zejména na své pozdejší hry, za zásadní. V diplomové práci se zabýváme srovnáním techto dvou autoru z ruzných duvodu. Oba zanícene inovují tvar dramatického díla. Jejich hry se postupne oproštují od všeho, co jsme zvyklí si s divadelní hrou spojovat: není urcen cas ani místo, ale ani postavy ci príbeh nejsou jasne dány. Zatímco Crimp strídá hry prísne tradicní, konverzacní dramata ze soucasnosti (The Country), s experimenty bez postav a bez príbehu (Attempts on Her Life), Kane se jasne vyvíjela od jen mírne narušené tradicní formy (Phaedra's Love) pres avantgardní experiment (Cleansed) až po postmoderní, fragmentovaný text, který divadelní hru pripomíná jen vnejším tvarem (Crave, 4.48 Psychosis). Práce poskytuje shrnutím obsahu her možnost proniknout do jejich dramatického sveta i ctenári s dílem neobeznámenému. Následuje analýza del Crimpa a Kane vzhledem k aristotelským kritériím, zvlášte mimezi a katarzi. Zatímco Kane klasický mimetický tvar narušuje a ukazuje tím na jeho...