Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25,024 záznamů.  začátekpředchozí25015 - 25024  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.56 vteřin. 

Výukové materiály ke geologické expozici Přírodovědného muzea Stanice "Pomoc přírodě" v Týně nad Vltavou
MRÁZKOVÁ, Lucie
Cílem předkládané bakalářské práce je vytvořit ke geologické expozici v Přírodovědném muzeu Semenec nový výukový program s pracovním listem na téma Horninový cyklus. Pracovní list vychází z rozboru učebnic pro 9. ročník základních škol a navazuje na geologickou expozici v Přírodovědném muzeu Semenec. Obsah pracovního listu je v souladu s novým rámcově vzdělávacím programem pro základní školy. Výukový program byl vyzkoušen se třemi základními školami a s jednou školou střední. Podle zjištěných znalostí a dovedností žáků při výukovém programu byl pracovní list dovedený do finální podoby. Výukový program bude dále využíván v Přírodovědném muzeu Semenec při exkurzích týkajících se horninového cyklu. Součástí bakalářské práce je i vytvoření metodického listu pro učitele, s nímž mohou program na Horninový cyklus samostatně vést.

Primární, sekundární a terciální prevence u dětí s celiakií
PAPOUŠKOVÁ, Helena
Celiakie je chronické celoživotní onemocnění, charakterizované trvalou nesnášenlivostí lepku a typickými zánětlivými změnami sliznice tenkého střeva. Tyto změny vedou k porušenému vstřebávání všech živin, minerálů, vitaminů i vody. S první atakou onemocnění se setkáváme nejčastěji v dětském věku, protože tenké střevo bývá z důvodu přísunu další výživy značně zatíženo. Jedinou léčbou tohoto onemocnění je celoživotní bezlepková dieta. Diplomová práce s názvem Primární, sekundární a terciární prevence u dětí s celiakií se skládá ze dvou částí, z části teoretické, pro kterou byla použita odborná literatura a internetové zdroje a z části empirické, jež obsahuje samotné šetření s výsledky. Předmětem výzkumu této diplomové práce byla oblast onemocnění celiakií u dětí. V rámci výzkumného šetření byly stanoveny čtyři cíle. Prvním z cílů bylo zjistit, jak je poskytována primární, sekundární a terciární prevence v ambulancích PLDD v oblasti onemocnění celiakií u dětí. Dalším z úkolů bylo vysledovat, jaký přínos pro rodiče má edukace sestrou o režimových opatřeních u dětí s celiakií. Zabývali jsme se otázkou, jaký dopad má nemoc na život dítěte, jeho rodinu a společnost, kterou je obklopen. Také jsme zjišťovali, zda je respondenty využívána pomoc zvenčí, podpora státu, institucí, materiální podpora. V empirické části diplomové práce jsme použili metodu kvalitativního výzkumného šetření. Pro toto šetření byla zvolena metoda dotazování pomocí individuálních polostrukturovaných rozhovorů se dvěma soubory respondentů. První soubor tvořilo devět sester pracujících v ambulancích praktických lékařů pro děti a dorost, které mají v péči děti s celiakií. Druhý soubor respondentů tvořilo devět dětí s celiakií a jejich rodiče. Z výzkumného šetření vyplynulo, že nezbytné pro poskytování kvalitní péče je důležité pečlivé získání rodinné anamnézy, provedení preventivních prohlídek v daných intervalech, jejichž nedílnou součástí je sledování růstových parametrů a edukace o kojení a zařazování další výživy do stravy. Sledováním podezřelých symptomů jako je neprospívání, nevysvětlený úbytek tělesné hmotnosti, opožděný vývoj, bolesti břicha, opakované průjmy, zažívací obtíže, kožní vyrážky, záněty v dutině ústní, anémie může být včas odhaleno onemocnění celiakií. Sekundární prevence je vyjádřena činnostmi sester, jako jsou odběry biologického materiálu, edukace, doporučení, pomoc podpora. Edukace sester je zaměřena zejména na bezlepkovou dietu, přípravu bezlepkové stravy. Velký důraz je kladen na sledování rizikových faktorů, jako jsou autoimunitní onemocnění diabetes mellitus, Downův syndrom, onemocnění štítné žlázy, rodinné predispozice celiakie. Terciární prevence je zaměřena na podporu adaptace dítěte a jeho rodiny na chronické onemocnění, podporu normálního růstu, posuzování celkového stavu a předcházení komplikacím. Závěry poukazují na to, že největším problémem celiaků je finanční náročnost bezlepkové diety, v mnohém jsou také omezováni v oblasti stravování mimo domov. Finanční náročnost diety, ovlivňuje rodiny např. ve výběru dovolené. Je nutné, aby společnost v jejich okolí brala ohledy na jejich onemocnění, například jídelny a učitelé zajistili stravu, měli povědomí o dietních opatřeních. Dále z našeho výzkumného šetření vyplývá, že jen málo z rodin respondentů využívá možností finanční pomoci, obávají se negativního posouzení možnosti příspěvku, a z důvodu dostatečného finančního příjmu, nemají na finanční příspěvky nárok. Využívají zejména příspěvků od zdravotních pojišťoven. Na základě získaných informací byl vytvořen informativní leták pro rodiče dětí s celiakií. Výsledky výzkumu budou poskytnuty sestrám pracujícím v ambulancích praktických lékařům pro děti a dorost.

Keramika jako druh užitého umění pro všechny malé a velké
Číž, Libor ; Havlásek Tatarová, Lucie (oponent) ; Šmíd, Jan (vedoucí práce)
Zaměření práce: Práce je teoretickou studií doplněnou o didaktickou část. Předmět práce: Keramika, keramická tvorba a její vhodnost pro malé a velké. Cíl práce: Bližší seznámení široké veřejnosti s keramickou tvorbou a jejím pozitivním vlivem na jednotlivce i skupiny, různého pohlaví i věku. Předat jí teoretické i praktické znalosti z oboru a motivovat ji k příjemnému a funkčnímu trávení volného času. Přínos, poznatky: Tato práce by měla pomoci při volbě nejvhodnějšího keramického kurzu, případně nasměrovat lektory, jakým způsobem vyčlenit keramické kurzy, uspořádat jejich náplň a dosáhnout vytyčených cílů.

František Weyr a statistika
Černoušek, Lukáš ; Závodský, Prokop (vedoucí práce) ; Kačerová, Eva (oponent)
Tato práce je orientována na statistiku a významného českého činitele v ní,Františka Weyra. Cílem bakalářské diplomové práce je poskytnout ucelené informaceo životě a díle významného právníka, filozofa, státovědce a statistika Františka Weyra a teoreticky zdůraznit jeho vliv na rakousko-uherskou a československou statistiku. Kromě toho bude v práci pojednáváno také o samotné statistice a její konkrétní vývojové části. Práce bude pouze teoretická, žádného samostatného výzkumu se v ní dopouštět nebudu. K dosažení cíle práce budu používat výhradně literární zdroje z oblasti statistiky a samotný slavný třídílný životopis Františka Weyra. Přínos práce vidím v tom, že studentům a zájemcům o tuto oblast poskytne ucelenější pohled na Františka Weyra v souvislosti se statistikou, neboť dosud nacházíme buď statistickou tvorbu, ve které je okrajově zmíněno o Weyrovi nebo jsou dostupné již zmíněné Weyrovy životopisy, kde se ovšem mimo statistiku píše zejména o jeho soukromém životě, o jeho zahraničních cestách a jeho působení v roli univerzitního učitele. Při psaní práce jsem dospěl k závěru, že ač je Weyr znám především jako významný právník a univerzitní činitel, je jeho vliv na statistiku nesmírný a jeho činnost v čele Státního úřadu statistického přinesla mnoho významných počinů, na které není možno zapomínat. Ač bylo těžiště jeho činnosti mimo statistiku, dovoluji si říci, že ke statistice patří a měl by s ní být i nadále spojován.

Dynamika mesoskopických systémů: přístup nerovnovážnými Greenovými funkcemi
Špička, Václav ; Velický, Bedřich ; Kalvová, Anděla
Popisujeme časovou evoluci systému mnoha částic mimo rovnováhu z jejího počátečního stavu, přes přechodovou dynamiku až do dlouhočasové (stacionárního stavu, jestliže existuje) asymptotické evoluce. Počáteční stadium přechodové evolice bude popisováno pro širokou třídu počátečních podmínek. Postupná ztráta počátečních korelací díky interakcím a renormalizačním procesům v systému může za vhodných podmínek dát vzniknout stádiu evoluce, které lze vyjádřit nerovnovážnými kvazičásticovými stavy.

Činnosti s papírem ve vzdělávacích programech předškolního vzdělávání
Kučerová, Renáta ; Vodáková, Jitka (vedoucí práce) ; Reitmayer, Ladislav (oponent)
Hlavním cílem diplomové práce je zpracování tématu "Činnosti s papírem ve vzdělávacích programech předškolního vzdělávání", hodnocení jejich významu pro rozvoj jemné motoriky dětí a návaznosti na Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Pomocí dotazníkového šetření byly zjišťovány praktické zkušenosti učitelek MŠ s využitím činností s papírem při práci s dětmi a současný stav materiálního vybavení MŠ pro tyto činnosti. V praktické části DP jsou shrnuty zkušenosti z realizace ročního projektu "Tvoříme s papírem" ve věkově smíšené třídě dětí v MŠ.

Zhodnocení nejpoužívanějších učebnic italštiny
Skoupá, Renata ; Štichauer, Pavel (vedoucí práce) ; Mištinová, Anna (oponent)
Tato kritická studie některých nejpoužívanějších učebnic italštiny v České Republice, v Itálii a jinde spočívá ve zhodnocení a porovnání pěti učebnic italštiny, s nimiž jsem měla možnost pracovat jako studentka i vyučující italštiny. Následně byly učebnice podrobeny jednotlivým hodnotícím kritériím a byly porovnány jako nástroje sloužící jak studentům, tak vyučujícím. Mezi skutečnostmi, které vyplývají z tohoto hodnocení, bych ráda zdůraznila fakt, že jedním z největších problémů zde srovnávaných učebnic je nezahrnutí italských reálií jako nedílné součásti učebnice. Mezi vybranými pěti manuály pouze Studio italiano, učebnice určená anglofonním studentům, může být z tohoto hlediska hodnocena jako dostačující. Tato učebnice také jako jediná z pěti hodnocených obsahuje velké množství opakovacích lekcí. Ostatní čtyři učebnice italštiny opakování buď nezahrnují vůbec, nebo jej ponechávají jen jako jakýsi méně významný, doplňující prvek. Další problém, který se objevuje u hodnocení učebnic, je pořadí gramatických jevů. V tomto ohledu se jeví učebnice Italština pro samouky naprosto nevhodná nejen pro samostudium, k němuž je určena, ale i pro studium ve třídě s učitelem. Je to učebnice, která může studenta od studia italštiny zcela odradit. Impulsy, kterými jazyková učebnice může přispět ke studentově motivaci,...

Aproximace obtížných rozvrhovacích úloh
Lisý, Viliam ; Vlach, Milan (oponent) ; Čepek, Ondřej (vedoucí práce)
Tato práce zkoumá rozvrhování problémů typu "shop". Po zavedení notace a základních definic používaných v rozvrhování přinášíme přehled známých výsledků o výpočetní složitosti různých rozvrhovacích problémů typu "open shop", "flow shop" a "job shop". Později se soustředíme na "open shop" a hlavně na podtřídu této třídy problémů, která povoluje jenom dvě operace nenulové délky na úlohu. Ve standardní notaci je označovaná Om|mj = 2|Cmax. Mimo několik méně významných lemmat a pozorování přinášíme čtyři významné výsledky o této podtřídě. Prvním je pozorování, že každý rozvrh v této podtřídě lze transformovat na rozvrh stejné délky s jediným intervalem nečinnosti na každém stroji. Druhý je důkaz známé domněnky o takzvaných hustých rozvrzích pro tuto podtřídu. Třetí je modifikace známého hladového algoritmu, aby produkoval rozvrhy ne více jak 1.5 krát delší než optimální délka, a poslední významný výsledek je modifikace známého polynomiálního schématu, která garantuje lepší vlastnosti na zmíněné podtřídě.

Problematika adaptace tříletých dětí na vstup do mateřské školy
Benešová, Andrea ; Havlová, Jana (oponent) ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce)
Diplomová práce pojednává o specifické problematice adaptace tříletých dětí na vstup do mateřské školy. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku tříletého dítěte z hlediska jeho stupně vývoje, životních potřeb, principu socializace a psychické odolnosti a souvislosti těchto faktorů s procesem adaptace dítěte na vstup do mateřské školy. Praktická část se zaměřuje na zmapování nejčastějších adaptačních obtíží tříletých dětí a na porovnání úspěšnosti adaptace tříletých ve skupině věkově smíšené a věkově stejnorodé. Dále zkoumá vliv adaptačního období na rodinu dítěte z hlediska organizačního a vztahového. Závěr je věnován možnému praktickému využití výsledků šetření pro další práci učitelky mateřské školy z hlediska zkvalitnění adaptačního procesu.

Mateřská škola
Tichý, Pavel ; Sláma, Ludvík (oponent) ; Mohelníková, Jitka (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá vypracováním projektové dokumentace pro novostavbu mateřské školy. V budově jsou navrženy 2 samostatné třídy, každá s kapacitou 24 dětí, zázemí pro učitele a učebny pro výuku menších kroužků. Části budovy je pro potřeby školky navržena kuchyně. Objekt je dvoupodlažní, zděný nosný systém. Zateplení kontaktní zateplovacím systémem s izolační vrstvou z polystyrenu. Zastřešení budovy plochou střechou.