Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25,011 záznamů.  začátekpředchozí24992 - 25001další  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.34 vteřin. 

Kresba dětí mladšího školního věku (porovnání kresby dětí z běžné ZŠ a základní umělecké školy)
KUBELKOVÁ, Hana
Diplomová práce je zaměřena na kresbu dětí mladšího školního věku. Teoretická část podává informace o období mladšího školního věku, popisuje výtvarný vývoj dětí a blíže se zabývá pojmem kreativita. V poslední části charakterizuje výtvarnou výchovu na ZŠ a výtvarný obor na ZUŠ. Praktická část diplomové práce analyzuje soubor 64 kreseb dětí ve věku 8-9 let. Jejím cílem je porovnat kresebný projev a hledat odlišnosti v kresbě na dané téma u dvou skupin dětí, dětí z běžné třídy na základní škole a dětí ze základní umělecké školy, které navštěvují výtvarný obor.

Raná péče pro děti se zdravotním postižením, její význam a zhodnocení v Plzeňském a Jihočeském kraji
FILIPOVÁ, Edita
Raná péče je velmi důležitou složkou péče o děti se zdravotním postižením, je však nutné, aby se o ní rodiče dozvěděli včas, pokud možno hned po narození dítěte, případně co nejdříve po zjištění jeho postižení. Kontakty na ranou péči by měly být pro rodiče snadno dostupné, nejvhodnější by bylo, kdyby byli rodiče o možnostech rané intervence informováni přímo ošetřujícím lékařem, což není vždy pravidlem, jak je možné zjistit z vyhodnocení výzkumných otázek v této bakalářské práci. Bakalářská práce se zabývá významem a zhodnocením rané péče v Plzeňském a Jihočeském kraji tak, jak to vidí její uživatelé - rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. První kapitola se zabývá teoretickými východisky rané péče. Je zde vymezen pojem raná péče, její vznik a vývoj a také popis organizace a zákonných podmínek. Kapitola je doplněna o rozbor rané péče v Plzeňském a Jihočeském kraji, na který je tato práce zaměřena. Dále je rozebrána problematika zdravotního postižení, které úzce souvisí s ranou péčí. Uvádí se zde jeho vymezení i vznik a popisují se druhy zdravotního postižení. Neméně důležité jsou informace týkající se rodiny a dítěte se zdravotním postižením. Kapitolu uzavírá téma týkající se společnosti a lidí se zdravotním postižením. Pro vypracování teoretické části práce byla použita analýza odborné literatury a internetových zdrojů, které se touto tématikou zabývají. V praktické části jsou vymezeny cíle a metody výzkumného šetření, popisují se zde charakteristiky respondentů a předkládají kazuistické studie. Důležitou součástí je analýza rozhovorů a srovnání získaných dat. Na závěr jsou uvedeny vyhodnocení a závěry šetření. Práce si klade za cíl zhodnotit služby a spokojenost klientů s ranou péčí ve vybraných oblastech, kterými jsou Plzeňský a Jihočeský kraj. Výzkumné otázky jsou: Co rodičům přinesla raná péče v náročné životní situaci? Jaké by byly důsledky pro rodiny, kdyby raná péče přestala fungovat? Zvolená výzkumná strategie je kvalitativní. Výzkumný soubor je tvořen 10 rodinami (5 z Plzeňského kraje a 5 z Jihočeského kraje). Metodou získávání dat je polostandardizovaný rozhovor. Práci doplňují kazuistiky dětí a jejich rodin. Metodou zpracování dat je kvalitativní obsahová analýza. Z rozhovorů s rodiči vyplynulo, že služby rané péče všem rodinám velmi pomohly, přestože někteří zpočátku netušili, co by měli očekávat. Hlavním přínos všichni spatřovali v docházce poradkyně rané péče k nim domů a v názorné ukázce jak s dítětem pracovat, hrát si a dál ho rozvíjet. Zapůjčené pomůcky a hračky by si většina rodin nemohla dovolit pořídit nebo by je ani nenapadlo, že by taková pomůcka nebo hračka mohla být vhodná. Velkou pomocí byla pro všechny i psychická podpora, poskytnutí dalších kontaktů na odborníky a setkávání s dalšími rodiči. Nikdo z dotazovaných neuvedl žádný problém nebo připomínku, která by se k poskytování služeb rané péče vztahovala. Práce bude využívána pro potřeby Středisek rané péče - zhodnocení poskytovaných služeb, které byly pro bývalé (nebo současné) klienty nejdůležitější.

Alimentární příjem fluoridu u předškolních dětí v prevenci zubního kazu
Oganessian, Edgar ; Broukal, Zdeněk (vedoucí práce) ; Štípek, Stanislav (oponent) ; Veverka, Jan (oponent)
Primární prevence zubního kazu zahrnuje pravidelnou mechanickou redukci zubního mikrobiálního povlaku, plnohodnotnou výživu se sníženým příjmem sacharidů a podáváním fluoridů v podobě lokálních aplikací a alimentárního příjmu. Ochranný účinek fluoridů spočívá ve stabilizaci demineralizačních a podpoře remineralizačních procesů na povrchu zubu. Alimentární příjem fluoridu pochází z potravových zdrojů, z fluoridových suplementů a u mladších dětí také z nechtěně spolykaných fluoridových zubních past. Příjem fluoridu, vedle prokazatelného a významného příspěvku v omezení kariogenních podmínek v ústním prostředí, představuje v období vývoje stálé dentice určité riziko pro maturaci a mineralizaci tvrdých zubních tkání a z toho důvodu je nutné jeho příjem u dětí v přeškolním věku regulovat a správně nastavit, aby se docílilo maximálního ochranného účinku pro tvrdé zubní tkáně s minimem rizik pro jejich správný vývoj. V jednotlivých studiích byl stanoven obsah fluoridu v balených vodách vhodných pro mladší předškolní děti, v produktech instantní mléčné výživy, v granulovaných herbálních čajích a v instantních maso-zeleninových příkrmech a ovocných přesnídávkách. Sumární celodenní příjem fluoridu ve výživě dětí byl stanoven metodou double plate. V modelové kalkulaci příjmu fluoridu s příspěvkem nechtěně spolykané...

Specifická práce s projevy ADHD u dětí na 1.stupni ZŠ
MUSILOVÁ, Veronika
Diplomová práce je zaměřena na specifickou práci učitele na 1.stupni ZŠ v souvislosti s projevy chování, které jsou typické pro děti s ADHD. Teoretická část přibližuje 1. stupeň ZŠ, dítě mladšího školního věku z pohledu vývojové psychologie, dále se věnuje vymezení pojmu ADHD, výskytu ADHD, příčinám vzniku a projevům ADHD. Praktická část dipolomové práce analyzuje rozhovory s pedagogy, kteří se setkali s dítětem s ADHD během své pedagogické praxe. Dochází zde ke zjišťování způsobu práce pedagoga s projevy této poruchy ve školním prostředí 1. stupně ZŠ.

Lingvistická analýza moderní literatury pro děti a mládež Jazyk a styl současné autorské pohádky
Mohoritová, Nela ; Šmejkalová, Martina (oponent) ; Palkosková, Olga (vedoucí práce)
Tato práce se věnuje jazykovému a stylovému rozboru tří textů současných autorů. Texty odpovídají žánru autorské pohádky a byly vydány v posledních pěti letech. Jde o Pohádky pro dobrodruhy Zdeňka Šmída, Lingvistické pohádky Petra Nikla a Knihufoss Marky Míkové. Rozbor se zabývá všemi jazykovými rovinami, celkovým stylem díla, rovinou syntaktickou, lexikální, morfologickou, fonetickou a grafickou stránkou textu. Zaměřuje se především na jazykové prostředky charakteristické pro daného autora, způsob jejich využití a funkci v textu. Pokouší se najít společné rysy jazyka a stylu současné autorské pohádky, ale ukazuje také originální jazykové experimenty jednotlivých autorů. Pozornost je věnována horizontálnímu a vertikálnímu členění textu, jazyku vypravěče a jeho roli v textu. Všímá si také různých způsobů kontaktování adresáta, míry kontaktování a prostředků k tomu užitých. Kontaktování adresáta je zde totiž jedním z nalezených společných rysů textů. Mezi další vypozorované společné rysy patří obecně jazyková hra, princip interaktivity a využití rozmanitého lexika. V rovině lexikální to potom konkrétně znamená práci s vlastními jmény, tvorbu neologismů, zařazení lexika z různých vrstev jazyka. V rovině syntaxe spojuje texty podobné využití mnohonásobných větných členů a výčtů, z fonetického hlediska začlenění...

Analýza nezaměstnanosti rizikových skupin v Moravskoslezském kraji
Hrušková, Lucie ; Jindrová, Andrea (vedoucí práce) ; Jana, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá vybranými rizikovými skupinami nezaměstnaných v Moravskoslezksém kraji v letech 2006 až 2015. V teoretické části práce jsou popsány základní pojmy týkající se nezaměstnanosti a jednotlivé rizikové skupiny, časové řady a charakteristika Moravskoslezského kraje. Vlastní práce je zaměřena na analýzu nezaměstnanosti v České republice, Moravskosleszkém kraji a analýzu rizikových skupin osob se změněnou pracovní schopností, skupinu žen a osob pečující o děti do 15 let, rizikové skupiny osob ve věku nad 55 let a rizikovu skupinu osob dle vzdělanostní struktury. Predikce pro vývoj následujícího období je zpracovaná výběrem metod časových řad. Analýza je vypracovaná z dostupných dat Českého statistického úřadu z let 2006 až 2015. Závěr diplomové práce obsahuje návrh opatření pro zlepšení budoucího vývoje jednotlivých skupin.

Instituce pro trávení volného času mládeže do 18 let
Martinec, Lukáš ; Polišenský, Miroslav (vedoucí práce) ; Gabriela, Gabriela (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá institucemi pro trávení volného času mládeže do 18 let. Konkrétně je zaměřena na vybranou instituci zabývající se daným tématem. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou uvedeny obecné pojmy a poznatky, které se týkají problematiky volného času, dětí a mládeže, neziskových organizací a nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Teoretická část je vypracována na základě studia odborných pramenů sloužících k pochopení dané problematiky. Praktická část je zpracována na základě provedeného výzkumného šetření zaměřeného na analýzu činností v Nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež Ponorka ve Žďáře nad Sázavou. Výzkumné šetření je provedeno metodou analýzy institucí podle Bronislawa Malinowského za účelem ověření stanovené hypotézy. Na praktickou část navazuje zhodnocení výsledků a doporučení, kde jsou uvedeny případné nedostatky zkoumané instituce a návrhy možných řešení vedoucí k jejich odstranění či alespoň zmírnění. Cílem diplomové práce je zhodnotit vybranou instituci pro trávení volného času mládeže do 18 let a posoudit, zda splňuje svůj veřejný účel a poslání.

Uplatnění vybraného produktu ve školních jídelnách
Vodička, Jan ; Šánová, Petra (vedoucí práce) ; Hrubcová, Barbora (oponent)
Práce je zaměřena na zájem spotřebitelů v dané lokalitě o nový produkt, kterým je čerstvě pokrájené jablko, v hygienickém sáčku s trvanlivostí 12 dnů. Metodika vlastní práce spočívá ve vytvoření a vyhodnocení dvou dotazníkových šetření, kterých se zúčastnilo 69 zástupců škol a 116 rodičů dětí ve věku od 3 do 15ti let. Výsledky šetření, které se týkalo především škol ukázalo, že školy nemají možnost nabídnout dětem čerstvé, umyté, hygienicky připravené ovoce určené přímo ke konzumaci na výletech, sportovních akcích atd., z tohoto důvodu by byly ochotny tento nový produkt dětem zakoupit. Dotazníkové šetření, které se týkalo rodičů dětí, ukázalo, že rodiče neshledávají množství a výběr ovoce a zdravých potravin ve škole jako dostačující, proto by chtěli, aby se tento výrobek nejvíce prodával ve školních bufetech a svačinových automatech.

Hra předškolního dítěte
HANUSOVÁ, Tereza
Bakalářská práce se zabývá tématem hry dítěte v předškolním věku. V teoretické části se práce zaměřuje na dítě v předškolním věku, a to z hlediska jeho vývoje, a také popisuje nejdůležitější moment v tomto věku, a sice nástup dítěte do mateřské školy a socializaci dítěte v mateřské škole. Dále charakterizuje význam hry a popisuje různé druhy a podoby hry. Hra se také u dětí mění v závislosti na různém mentálním postižení, např. autismu, mentální retardaci nebo syndromu ADHD. Hra se hojně využívá i jako účinná terapeutická metoda v práci s dětmi. Praktická část se zaměřuje na výzkum hry v domácím prostředí a v prostředí mateřské školy. Na základě pozorování pěti dětí při jejich hře v mateřské škole a následném rozhovoru s matkami těchto dětí se sledovalo, jak se hra dětí liší v obou typech tohoto prostředí. Hru těchto konkrétních dětí ovlivňovaly i různé determinanty, a to sourozenecké seskupení, ve kterém dítě vyrůstá, vliv televize a počítačových her a nástup dítěte do mateřské školy. Sourozenecké seskupení výrazně ovlivnilo výběr herního partnera u dítěte ke hře v mateřské škole, sledování televize ani počítačové hry dítě nijak neinspiruje v jeho hře a nástup do mateřské školy pozitivně ovlivnil sociální chování dítěte, ale přímý vliv na hru neměl. Z výsledků výzkumu vyplývá, že změna prostředí resp. domácího prostředí a prostředí mateřské školy nemá konkrétně u pěti zkoumaných dětí žádný vliv na výběr způsobů hry, ani na volbu hraček. Z toho lze usuzovat, že jakmile si dítě nějaký způsob hry oblíbí, nezáleží mu na aktuálním herním prostředí.

Prevalence kontaktní přecitlivělosti u dětí v České republice
Machovcová, Alena ; Pelclová, Daniela (vedoucí práce) ; Vantuchová, Yvetta (oponent) ; Cetkovská, Petra (oponent)
Úvod Výskyt kontaktní senzibilizace a alergické kontaktní dermatitidy u dětí a dospívajících není tak ojedinělý, jak se původně předpokládalo. V posledních desetiletích se v zahraničí objevila řada publikací, které potvrzují výskyt kontaktní senzibilizace a alergické kontaktní dermatitidy u dětí. Údaje o prevalenci v naší populaci chyběly. Cíl Cílem bylo stanovit prevalenci kontaktní senzibilizace na alergeny evropské základní sady kontaktních alergenů v neselektovaném souboru českých dětí. Materiál a metodika V letech 2005 - 2006 jsme provedli epikutánní testy evropskou základní sadou kontaktních alergenů u 236 dětí ve věku 6 - 16 let (průměrný věk 12,6 let). Podle kritérií International Contact Dermatitis Research Group bylo hodnoceno 218 dětí (114 chlapců a 104 dívek). Výsledky U 67 (30,7 %) dětí byla zachycena nejméně jedna pozitivní reakce. Nejčastějšími alergeny byly: síran nikelnatý, síran neomycinu, dvojchroman draselný, chlorid kobaltnatý, Myroxylon pereirae resin (peruánský balzám) a směs parfémů I. Závěr Výsledky provedených epikutánních testů v souboru neselektovaných českých dětí nejsou příliš uspokojivé. Ukazují totiž, že výskyt kontaktní přecitlivělosti v dětském věku je relativně častý. Bylo zjištěno, že epikutánní testy dermatovenerologové v České republice neprovádějí u všech...