Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23,661 záznamů.  začátekpředchozí23642 - 23651další  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.08 vteřin. 

Pohled do budoucnosti tělesné výchovy jako předmětu vyučovaného na základních školách
Dostál, Marek ; Tilinger, Pavel (vedoucí práce) ; Lejčarová, Alena (oponent)
Název Pohled do budoucnosti tělesné yýchovv jako předmětu yyučovaného na základních školách Cíle práce: Cílem této práce je vytvořit prognózu vývoje školní tělesné výchovy na základních školách v období 2005-2010. Metoda: Do výzkumu bylo zahrnuto 87 respondentů. Ti vyučují tělesnou výchovu na 2. stupni základních škol jihomoravského kraje. Jako nástroj sběru dat byl vytvořen dotazník, který byl rozeslán elektronickou poštou na všechny uvedené školy. Výsledky: Z výsledků vyplývá, že tělesná výchova bude i nadále směřovat k upevňování zdraví a vytváření kladného vztahu k pohybu. Materiální podmínky a kvalita vzdělání pedagogů budou nejdůležitějšími činiteli ovlivňujícími školní tělesnou výchovu. Klíčová slova: tělesná výchova, rámcové vzdělávací programy, zdraví, pohyb, sport 2

Učitelka matka
Jedličková, Renata ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Duplinský, Josef (oponent)
This final paper is focused on finding out how being a mother affects working as a teacher and vice versa. The thesis revolves around the question: Does the role of a mother have some influence on being a teacher? Another focus of this paper is the satisfaction of women in teaching positions and a variety of other aspects of teaching professionally. This paper also demonstrates the advantages and disadvantages of teaching and a woman's satisfaction of the career they have chosen. The methods employed in this paper are interviews of four teachers whom are also mothers of grammar school students. These interviews showed how these respondents perceive a connection between their private and professional life and also illustrate the positives and negatives of teaching. During this discussion all of the answers of respondents are compared to each other. The results of the research is explained in the summary.

Vztahování se k budoucnosti a hodnotová orientace (srovnávání pohledu skautů a jejich rodičů)
Pavlová, Marcela ; Pavelková, Isabella (vedoucí práce) ; Procházková, Jana (oponent)
Cílů diplomové práce bylo dosaženo z metodologického hlediska, nad konkrétními výpověďmi respondentů je možné ještě vést diskuzi, analyzovat je pohledem někoho jiného než autorky, neboť tak se z nich dají vyčíst ještě další varianty interpretace, jež nebudou ovlivněny subjektivním náhledem autorky-skautky. Nejlépe kdyby interpretující nebyl členem Junáka, možná by se pak dokázal ubírat jiným, novým směrem vysvětlení problematiky. Chtěla jsem dospět k závěru, ze kterého by mohlo vyplynout, zda se ve vztahu rodič-dítě/člen Junáka projevuje nějaká diskrepance či nikoliv. Ano i ne, výzkum ukázal, že rozdíly jsou značné, interpretace musí být individuální. Dá se potvrdit názor, který uvádí všechny matky, že jejich dítě/skaut tráví skautování hodně času. Náhled na správnost a smysluplnost tohoto je u matek rozdílný. I respondenti-skauti si uvědomují, že jejich časová dotace věnovaná skautské činnosti je velká, nicméně ve většině případů toho nelitují, ví, proč tomu tak je.

Jak škola přispívá k rozvoji komunikačních dovedností žáků
Buďárková, Zuzana ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce) ; Nováková, Daniela (oponent)
Komunikační dovednosti žáků jsou velmi podstatnou složkou všeobecného vzdělání. Základem této práce je výzkum s cílem zjistit, jakou měrou přispívají k rozvoji těchto dovedností jednotlivé stupně škol. V teoretické části práce pojednává především o jednotlivých typech komunikace a o vývoji řeči (ontogenezi i fylogenezi). Praktickou část tvoří zpráva z výzkumu, jehož součástí byla analýza učebních dokumentů a analýza terénního zkoumání, které bylo založeno na pozorování výuky ve vybraných pražských školách (dvě mateřské školy a dvě základní školy) a dotazníkovém šetření (všichni respondenti byli učitelé pracující ve školách, kde probíhalo pozorování). Z výzkumu vyplynulo, že všechny stupně škol přispívají určitou měrou k rozvoji komunikačních dovedností žáků. Každý stupeň školy se však zaměřuje na ty dovednosti, které jsou pro daný věk a dané schopnosti dětí vhodné a přiměřené. Klíčová slova: komunikace, komunikační dovednosti, ontogeneze jazyka, předškolní vzdělávání, základní vzdělávání, učební dokumenty, pozorování, dotazník.

Využití Feldenkraisovy metody u pacientů s bolestmi zad bez kořenového dráždění
HOUSKOVÁ, Marcela
Pro svou bakalářskou práci jsem si zvolila téma Využití Feldenkraisovy metody u pacientů s bolestmi zad bez kořenového dráždění. Metoda nese název podle svého autora fyzika Moshého Feldenkraise, který začal svůj koncept rozvíjet na základě vlastního zranění již během 2. světové války. Feldenkraisova metoda somatického vzdělání je přístup využívající procesu učení prostřednictvím pohybu. Vychází z předpokladů, že lidská bytost má 4 základní složky: pocity, myšlení, smyslové vnímání a pohyb, jenž jsou přítomny během každé lidské akce a které se navzájem ovlivňují, z čehož vyplývá, že ovlivněním jedné složky dojde ke změně i ve zbylých složkách. Metoda má dva základní přístupy: skupinové lekce Pohybem k sebeuvědomění a Funkční integraci Bolesti zad se již dnes řadí mezi tzv. ?civilizační choroby?, což je z velké části dáno dnešním životním stylem - sedavé zaměstnání, stres, nedostatek pohybu, díky němuž si člověk vytvoří mnoho vadných stereotypů pohybu, jenž později vedou ke vzniku bolesti. Páteř a celkově záda, na které je kladen největší nárok z hlediska udržení postury vůči gravitaci, většinou postihuje chronická bolest nejdříve. Uvádí se, že bolesti zad jsou v současnosti nejčastější příčinou pracovní neschopnosti. Práce je strukturován do dvou hlavních částí. Teoretický oddíl je věnován převážně Feldenkraisově metodě. V úvodu přibližuji samotného autora stručným životopisem ozřejmujícím proces vzniku jeho konceptu. Dále zde popisuji principy a základní prvky metody jako jsou: uvědomování, somatognozie, organické učení. Následují kapitoly zahrnující indikace a kontraindikace, možnosti a průběh vzdělávání v oblasti Feldenkraisovy metody. V další části informuji o dvou základních metodách výuky, což jsou skupinová forma ?Pohybem k sebeuvědomění? a individuální ?Funkční integrace?, kde porovnávám první jmenovanou s konvenčním způsobem cvičení, funkční integraci srovnávám s klasickými manuálními technikami. V poslední části věnované Feldenkraisově metodě se snažím nastínit možnost využití Feldenkraisovy metody v léčbě chronické bolesti. Následující kapitola teoretické části je věnována fenoménu bolesti. V poslední části shrnuji nejčastější příčiny a důsledky bolestí zad a jejich schématické dělení. Praktická část obsahuje cíle práce, popis metodiky, charakteristiku výzkumného souboru a výsledky výzkumu, které jsou zpracovány formou kazuistik. zad. Pro zpracování a sběr dat byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu, pro který byly vybrány 2 pacientky s bolestmi v oblasti krční respektive bederní páteře. U pacientek byla odebrána anamnéza a provedeno základní fyzioterapeutické vyšetření, jež je zaznamenáno ve vstupním a výstupním kineziologickém rozboru. Vzhledem k malému testovacímu souboru nelze dělat jednoznačné závěry, avšak zastávám názor, že Feldenkraisova metoda by se mohla stát součástí terapie při léčbě chronické bolesti, neboť obě pacientky po cvičení subjektivně zaregistrovaly zlepšení, které je patrné i z objektivního vyšetření, které je zaznamenáno ve výstupním kineziologickém rozboru. U obou žen došlo k výraznému zlepšení vnímání a uvědomování si vlastního těla a práce s ním, což je patrné na zlepšení dechového stereotypu a zvládnutí lokalizovaného dýchání, které dříve pro obě pacientky představovalo velký problém. Dalším zlepšením bylo i zvětšení pohyblivosti páteře a především snížení bolesti zad, které nastalo u obou pacientek. Důležitým ukazatelem efektivity metody je jistě i zlepšení psychického stavu.

Ošetřovatelská péče u zlomenin stehenní kosti u dětí do pěti let
TROJANOVÁ, Veronika
Bakalářská práce se zabývá problematikou ošetřovatelské péče o děti na náplasťové extenzi a jejich hospitalizací na lůžkovém dětském oddělení. Problematika zlomenin u dětí je stále aktuálním tématem, jelikož je málo literatury o ošetřovatelské péči o tyto děti. Děti se zlomeninou stehenní kosti do pěti let se nejčastěji léčí konzervativním způsobem za pomoci náplasťové extenze. Stanovili jsme si dva hlavní cíle práce. Prvním cílem práce bylo zjistit, jak dítě zvládá hospitalizaci na lůžkovém dětském oddělení. Druhý cíl byl zaměřen na specifika ošetřovatelské péče u dětí do pěti let se zlomeninami stehenní kosti na lůžkovém dětském oddělení. K těmto cílům jsme si stanovili čtyři výzkumné otázky. První výzkumná otázka se zabývá tím, jaký má přínos hospitalizace dítěte se zlomeninou stehenní kosti s matkou na lůžkovém dětském oddělení. Druhá výzkumná otázka se věnuje uspokojováním potřeb dítěte se zlomeninou stehenní kosti. Třetí otázka zjišťuje specifika ošetřovatelské péče u dětí do pěti let se zlomeninou stehenní kosti. Poslední se zabývá možnými komplikacemi, které z ošetřovatelského hlediska mohou vzniknout u dětí do pěti let se zlomeninou stehenní kosti. K vypracování bakalářské práce bylo využito kvalitativního výzkumného šetření za pomoci polostrukturovaného rozhovoru se všeobecnými sestrami a rodiči dětí na náplasťové extenzi. Rozhovory probíhaly v období od 16. 2. 2013 do 31. 3 ve dvou nemocnicích v Praze a v jedné nemocnici v Brně. Výzkumný soubor tvořilo šest sester pracujících na dětském oddělení a pět rodičů hospitalizovaných na dětském oddělení se svými dětmi. Získané údaje byly zpracovány do kategorií v modulu Microsoft Word a poté byly tyto kategorie okomentovány. Výsledky poukazují na to, jak dítě zvládá hospitalizaci na lůžkovém dětském oddělení a jaká jsou specifika ošetřovatelské péče. První výzkumná otázka se zabývala hospitalizací dítěte se zlomeninou stehenní kosti na lůžkovém dětském oddělení. Zjistili jsme, že děti na náplasťové extenzi jsou obvykle hospitalizovány se svými rodiči. Hospitalizaci zvládají dobře, protože se o ně převážně starají rodiče. Sestry uvedly, že pro dítě je lepší hospitalizace s rodičem, protože je zvyklé na péči od matky či otce a je klidnější. Druhou výzkumnou otázkou jsme zjišťovali potřeby dítěte na náplasťové extenzi. Došli jsme k závěru, že o veškeré potřeby dítěte se stará matka či otec. Z potřeb jsme zjišťovali hlavně výživu, hygienu, vyprazdňování a pohyb. Potřeba výživy se u těchto dětí zajišťuje vleže na lůžku a krmí se nejčastěji lžičkou. Pokud je dítě krmeno kojeneckým mlékem, podává se mu přímo z prsu matky nebo z kojenecké lahve odstříkaným mlékem. Hygiena se provádí též v lůžku a to za pomoci umělohmotného umyvadla a žínek. U potřeby vyprazdňování jsme došli k závěru, že se děti na náplasťové extenzi převážně vyprazdňují v lůžku do plen. Pohyb mají děti, které jsou umístěné na náplasťové extenzi, omezený a zajišťují si ho převážně samy. Třetí výzkumná otázka zkoumala specifika ošetřovatelské péče u dítěte s náplasťovou extenzí. Zjistili jsme, že se extenze upravuje dle potřeby pomocí ,,speciálních obvazů" a elastických obinadel. Veškerá ošetřovatelská péče se provádí vleže v lůžku. Čtvrtá výzkumná otázka se zabývala ošetřovatelskými komplikacemi, které u těchto dětí mohou vzniknout. Všechny sestry se zmínily o možnosti vzniku defektu pod náplastí. Došli jsme k názoru, že je důležitá zvýšená péče o pokožku na dolních končetinách. Tato práce by měla sloužit k seznámení s náplasťovou extenzí a k následnému odstranění chyb, které se mohou v péči o dítě se zlomeninou stehenní kosti na náplasťové extenzi vyskytovat.

Role odměny a trestu ve výchově a vzdělávání předškoláka se speciálními vzdělávacími potřebami
TUČKOVÁ, Olga
Bakalářská práce se zabývá problematikou odměn a trestů ve výchovně vzdělávacím procesu v mateřských školách speciálních. Teoretická část je zaměřena na výchovu, její styly a prostředky, na vzdělávání, učení, osobnostní kvality učitele a jeho kompetence. Následující dvě kapitoly se věnují odměnám, trestům a rizikům s nimi spojenými. Další kapitola je věnována předškolnímu věku dítěte, jeho vývoji a předškolnímu vzdělávání, včetně charakteristiky mateřské školy. Poslední kapitola se zaměřuje na dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, na speciální vzdělávání a speciálně pedagogické poradenství. Praktická část se zabývá především výsledky šetření, které jsem získala pomocí kvalitativního výzkumu, tedy rozhovoru s předem připravenými osmi otázkami. Na otázky odpovídalo šest respondentů. Rozhovory se uskutečnily s pedagogickými pracovníky v mateřských školách speciálních v Českých Budějovicích. Cílem práce je zjistit, jaké odměny a tresty se využívají v rámci výchovně vzdělávacího procesu v mateřských školách speciálních, jakou mají účinnost, popř. jak často a z jakých důvodů jsou využívány. Z výsledků šetření vyplývá, že nejvíce užívanou a téměř jedinou odměnou je pochvala a nejužívanějším trestem je převážně ústní pokárání (domluva) či omezení činnosti na určitou dobu, dokud si dítě neuvědomí, co udělalo špatně a za co je potrestáno. Odměna ve formě pochvaly dítě samozřejmě potěší a především pozitivně motivuje, ale zanedlouho si ani nevzpomene, že bylo tímto způsobem oceněno. Z trestu ve formě domluvy si děti v podstatě nic nedělají a rychle na něj zapomínají. Jedná se však o výchovné prostředky, které užívá každý pedagogický pracovník a prakticky neustále. V mateřské škole jsou ale tyto prostředky velmi omezené a problémem může být i výchova v rodině. Děti jsou většinou zvyklé od rodičů na zcela jiný přístup, než je v mateřské škole. Pedagogičtí pracovníci využívají zmíněné odměny a tresty v mateřské škole denně a většina z nich je považuje za nezbytné. Práce může být přínosná pedagogickým pracovníkům, kteří se věnují výchově a vzdělávání dětí v mateřské škole speciální a studentům, kteří se zabývají touto problematikou.

Podpora zdraví sestrou v oblasti primární péče
Podracká, Simona ; Skála, Bohumil (vedoucí práce) ; Vosečková, Alena (oponent) ; Pekárková, Hana (oponent)
Autor: Simona Podracká Instituce: Ústav sociálního lékařství LF UK v Hradci Králové, Oddělení ošetřovatelství Název práce: Podpora zdraví sestrou v oblasti primární péče Vedoucí práce: MUDr. Bohumil Skála Počet stran: 103 Počet příloh: 34 Rok obhajoby: 2007 Klíčová slova: životní styl, výživa a stravovací návyky, pohybová aktivita, sestra a její úloha v prevenci a výchově ke zdraví Bakalářská práce se zabývá podporou zdraví v oblasti primární péče, konkrétně činností zdravotní sestry a tím, jak může sestra aktivně přispět ke zlepšení úrovně zdraví obyvatel. Hodnotí, v jaké oblasti prevence a péče by měla být sestra aktivnější a na jakou problematiku se má zaměřit. Jako metoda je použito dotazníkové šetření vybrané skupiny respondentů. To mělo odhalit úroveň vědomostí dotazovaných v oblasti stravování, pohybové aktivity a oblasti péče a podpory zdraví. Osloveni byli muži - dárci krve ve věku 40 - 50 let na transfúzním oddělení Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Výstupy šetření byly podrobeny analýze s cílem zaměřit se na nedostatky ve vědomostech. Výsledky mohou sloužit jako vodítko pro edukační činnost sestry v oblasti primární péče.

Vytvoření výukového multimediálního programu aikidó
ZAHRÁDKO, Vratislav
Bakalářská práce se zabývá navržením a vytvořením multimediálního výukového programu aikidó pro začátečníky. Práce je rozdělena na část teoretickou, která se zabývá stručnou historií japonských bojových umění, historií aikidó a jeho zakladatelem Moriheiem Uešibou a obecnou charakteristikou aikidó. Druhá část je praktická, která se zabývá sestavením výukového multimediálního programu aikidó, jeho softwarovým zpracováním, včetně popisu jeho obsahové práce, ta je doplněna o fotodokumentaci cvičeních objevujících se v programu. Výukový program na DVD obsahuje: základní polohy a pohyby těla, pádovou průpravu a pádovou techniku, chůzi v kleku, průpravná cvičení pro techniky a finální verze techniky pro 6. kyu.

Sociální role ženy v 21. století z pohledu mužů
PROKŮPKOVÁ, Jana
Tato diplomová práce pojednává v teoretické části o proměňující se sociální roli ženy v průběhu lidského vývoje a o dějinách feministického hnutí. Všímá si rozdílů mezi muži a ženami ze třech pohledů: biologického, psychologického, sociologického a na jejich základě odhaluje vlastnosti, které jedinci při výběru životního partnera upřednostňují. Také se zaměřuje na situaci na trhu práce z hlediska genderu. V praktické části na základě rozhovorů s 10 muži a 10 ženami mapuji, jak vidí roli žen ve společnosti muži a rovněž i jak vidí svou roli samy ženy. Nejprve zjišťuji, jak fungovala domácnost, ve které respondenti vyrůstali z hlediska rozdělení každodenních úkolů, jak chtějí, aby fungovala (popř. jak již funguje) jejich domácnost a výsledky porovnávám. Poté se zaměřuji na to, jaké ženám a mužům dotazovaní připisují vlastnosti a dovednosti, jaké je podle jejich názoru postavení žen na trhu práce nebo proč neustále narůstá počet rozvodů a prodlužuje se věk pro založení rodiny. Práce tedy postihuje nejen pohled mužů na společenské poslání žen, ale také pohled žen na sebe samé ve světle očekávání, které muži (a celá společnost) vůči ženám mají.