Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 37 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Filmová zpracování Zolovy Nany
Škutová, Martina ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
Práce se bude zabývat čtyřmi filmovými zpracováními Zolova naturalistického románu Nana. Popíše rozdíly, které mezi jednotlivými adaptacemi vytvořila doba, ve které byly natočeny, od dvacátých let minulého století, kdy vznikla nejznámější filmová podoba románu od Jeana Renoira, až po jeho moderní zpracování z roku 2001. Práce porovná věrnost filmových podob knižní předloze a zhodnotí, nakolik se jednotlivým režisérům podařilo zachovat a vyjádřit typický zolovský styl, atmosféru a celkové vyznění díla. V práci si hodlám položit i otázku, na které dějové linie se filmoví tvůrci ve svých dílech zaměřili, zda kladou důraz na stejné situace, které Zola zdůrazňuje v knižním originálu, a jaké jsou důvody jejich případných změn. Práce zároveň shrne několik existujících pohledů na obor filmové adaptace. Hlavním bodem mého zkoumání bude otázka samostatnosti oboru filmové adaptace, na niž budu odpovídat na základě rozboru jednotlivých filmů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
La Regenta: Osobnost Any Ozoresové
Nejedlá, Marta ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
La Regenta Leopolda Alase "Clarína" je největší španělský realisticko-naturalistický román 19. století. První část diplomové práce se soustřeďuje na historický a kulturní kontext vzniku románu, biografii autora a obecné představení díla. Druhá část práce se věnuje hlavní románové hrdince Aně Ozoresové de Quintanar, a to zejména z psychologického a sociologického hlediska. Samostatná kapitola je pak věnována srovnání románů La Regenta a Madame Bovary Gustava Flauberta a jejich hlavních hrdinek. Práce si klade především za cíl hlubší studium hlavní románové postavy Any Ozoresové, její postupné utváření, analýzu jejích vztahů s ostatními klíčovými postavami románu a faktorů, které nakonec zapříčiní hrdinčin pád.
Kritika romantismu v Clarínových románech
Kopuletá, Hana ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
Cílem této práce je analyzovat kritiku romantismu v Clarínových nejznámějších románech La Regenta a Su único hijo, která spočívá především v realistickém a v naturalistickém popisu vzhledu a charakteru hlavních hrdinů, u kterých se ale objevují i romantické prvky. K těmto projevům určitých romantických přežitků se ovšem autor ve svých dílech staví poměrně ironicky. Kritika romantismu se v Clarínových románech projevuje hlavně prostřednictvím různých paradoxních situací, naturalistických popisů anebo zesměšnění postav. První část práce má představovat teoretický úvod do dané problematiky, ve kterém jsou charakterizované jednotlivé literární směry 19. století, tj. romantismus, realismus a naturalismus, jejichž prvky se objevují v analyzovaných románech. Ve druhé části pak následuje stručné představení autora a podrobný rozbor kritiky romantismu v jeho vybraných románech, přičemž větší prostor je věnován dílu La Regenta, které je považováno za nejlepší španělský román 19. století.
Od padlého anděla k blonďaté bestii: postavy prostitutek v Balzakově Lesku a bídě kurtizán a Zolově Naně
Fousová, Tereza ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Tématem práce je postava prostitutky ve francouzské společnosti 19. století tak, jak je zobrazena v dobových literárních dílech. V první části je popsána historie prostituce, od "posvátné" ve starověkém Řecku, až po její "zlatý věk" ve Francii 19. století. Úpadek mravů v tomto porevolučním období (důsledkem pádu náboženských a společenských tabu), znamenal velký nárůst prostituce a pohlavních chorob. Proto bylo nutné přijmout určitá legislativní a regulační opatření - reglementaci. Druhá část práce je věnována rozdílnému (romantickému a naturalistickému) zobrazení postavy prostitutky v literární tvorbě 19. století. Představitelem romantického pojetí kurtizány, dohnané k hříchu z nouze (mýtus "padlého anděla", jenž bude vykoupen láskou), je Honoré de Balzac se svým románem "Lesk a bída kurtizán". Protipólem romantického pojetí prostitutky je naturalistická bestie (obludné dravé zvíře, mytická trestající požíračka), která si sama vybírá toto nejstarší povolání jako prostředek k vykonání společenské msty. Představitelkou naturalistické prostitutky druhé poloviny 19. století je hrdinka románu Émila Zoly "Nana". Ve druhé, analytické, části práce je provedeno textové srovnání obou typů. Klíčová slova: prostituce, vykoupení, Balzac, Zola, romantismus, naturalismus.
Karel Matěj Čapek Chod a český naturalismus
Savitskaya, Katsiaryna ; Stárková, Zuzana (vedoucí práce) ; Vučka, Tomáš (oponent)
Práce se zabývá naturalistickým směrem a problematikou jeho prosazování v české literatuře. Je zaměřena na osobnost Karla Matěje Čapka-Choda jako na jednoho z nejvýznamnějších představitelů tohoto směru. Na základě rozboru jeho tří románů (Kašpar Lén mstitel, Turbina, Antonín Vondrejc) budou určeny a popsány charakteristické rysy literárního naturalismu v jeho pojetí. Klíčová slova Naturalismus, naturalistický román, próza, K. M. Čapek-Chod, Kašpar Lén mstitel, Turbina, Antonín Vondrejc
Novel Thérese Raquin by Émile Zola and it's literary inspiration
Raatzová, Tereza ; Listíková, Renáta (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
Anotační list Název diplomové práce: Thérèse Raquin dʼÉmile Zola et ses sources littéraires Klíčová slova: naturalismus, realismus, milostný trojúhelník, ženská hrdinka, žárlivost, vražda, femme destructrice, Tereza Raquinová, Magdalena Feratová, LʼAmoureuse comédie, Germinie Lacerteux, La Vénus de Gordes, Lʼassassinat du Pont-Rouge, Un mariage dʼamour, La Bête humaine, Émile Zola, frères de Goncourt, Charles Barbara, Adolphe Belot, Ernest Daudet, Abstrakt: Diplomová práce je především literárně komparační studií, zabývající se analýzou několika literárních děl, jež jsou předobrazem pro Zolův román Tereza Raquinová. Právě na jejich základě získal Zola základní námět svého pozdějšího románu. Rovněž je kladen důraz na analýzu následného vlivu románu Tereza Raquinová na další Zolovu literární produkci. Samotné komparaci románů předchází celkové zařazení Zolovy tvorby do literárně- historického kontextu doby. Cílem práce je především odhalení a přiblížení Zolovy fascinace ústředním tématem a hlavní hrdinkou románu Tereza Raquinová.
Dědictví filosofického behaviorismu: pojem mysli bez myslí
Soutor, Milan ; Kolman, Vojtěch (vedoucí práce) ; Hill, James (oponent)
Práce se v nuje epistemologickému problému jednoty na pozadí vývoje filosofie Bertranda Russella. Nejprve se zabývám naivním realismem, který Russell p ijal od G. E. Moora, kde krom argument proti idealismu p edstavuji p edevším doktrínu objektivní jednoty propozice. V druhé kapitole rozebírám d vody, které Russella dovedly k opušt ní naivn realistického východiska a vypracování mnohorela ní teorie soudu. Tuto teorii Wittgenstein ale ukázal jako neschopnou vy ešit problém syntetické jednoty soudu. Podle interpretace, kterou hájím, tato okolnost p im la Russella k radikálnímu odvratu od tradi ního epistemologického paradigmatu, podle kterého je esenciálním rysem mentálního fenoménu ítomnost v domí jako entity. Russellovým obratem k naturalismu se zabývám v poslední kapitole. Zvláštní pozornost v nuji regresivnímu argumentu, který p edložili v r zných verzích Moore, L. Wittgenstein a G. Ryle. Klí ová slova realismus, neutrální monismus, behaviorismus, jednota soudu, v domí
Jazyk a styl českých překladů románů Émila Zoly
Houbová, Pavlína ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Andrlová Fidlerová, Alena (oponent)
Cílem této práce je srovnávací analýza českých překladů vybraných románů Émila Zoly. První kapitola pojednává o naturalismu a hlavních francouzských osobnostech, které jsou s naturalismem spojovány. Druhá kapitola podává shrnutí teoretických poznatků o překladu, přičemž čerpá primárně z teorií českých a slovenských. Třetí kapitola poskytuje analýzu českých překladů a pokouší se podat kritický pohled na užitá překladatelská řešení. V závěru následuje shrnutí poznatků získaných při analýze a jejich kritické zhodnocení.
Západoevropské impulsy bulharského diabolismu (Pohled na bulharskou literaturu ve 20. letech XX. století)
Jeřábková, Zlatina ; Černá, Milada (vedoucí práce) ; Jensterle Doležal, Alenka (oponent) ; Sýkora, Michal (oponent)
1 Západoevropské impulsy bulharského diabolismu (Pohled na bulharskou literaturu ve 20. letech XX. století) resumé Klíčová slova: bulharská literatura, expresionismus, avantgarda, diabolismus , fantastika hrůzy, zázračno, podivuhodno, karnevalový menippský diskurs, romantismus, naturalismus, individualismus Svetoslav Minkov (1902-1966), Vladimir Poljanov (1899-1988), Georgi Rajčev (1882 - 1947), Čavdar Mutafov (1889-1954) Přes svůj novátorský potenciál pro bulharskou literaturu zůstal jev, označovaný jako bulharský diabolismus, na dlouhá desetiletí na okraji literárního diskursu. Novodobý zájem postmodernistických spisovatelů i kritiky vede k vyzdvižení některých dílčích aspektů tvorby Svetoslava Minkova, Vladimira Poljanova, Georgiho Rajčeva a Čavdara Mutafova. S výjimkou monografie Thomase Martina Der bulgarische Diabolismus. Eine Studie zur bulgarischen Phantastik zwischen 1920 und 1934, která vyšla v roce 1993, však chybí práce, které by ozřejmovaly podstatu tohoto jevu v bulharské literatuře. Synkretická díla bulharských diabolistů, v rámci jejichž zpravidla expresionistického základu se prolínají doznívající individualistické modernistické tendence s prvky romantické fantastiky hrůzy, byla ve své novosti a nečistotě pro své současníky nesnadno zařaditelným jevem. Nedostatek studií, které by se tématu...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 37 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.