|
Aerodynamická optimalizace vysokovýkonného padákového kluzáku
Grim, Robert ; Navrátil, Jan (oponent) ; Popela, Robert (vedoucí práce)
Tato práce je zaměřena na aerodynamickou analýzu závodního paraglidingového vrchlíku. Odpory jednotlivých částí jsou rozděleny do kapitol. Cílem bylo vytvoření představy o velikosti podílu odporů jednotlivých komponent vůči kompletní sestavě. Nejprve byl zanalyzován 2D profil a následně celá konfigurace 3D vrchlíku. Po vyhodnocení byly zjištěny výkonové rezervy v profilu. Došlo tedy k optimalizaci jeho tvaru. Po optimalizaci jednotlivých prvků došlo opět k CFD výpočtu. Na závěr byly zhodnoceny změny geometrie.
|
| |
|
Možnosti minimalizace indukovaného odporu
Skarolek, Vilém ; Kouřil, Martin (oponent) ; Lajza, Ondřej (vedoucí práce)
Indukovaný odpor tvoří podstatnou část celkového odporu letounu při letu a tak jeho minimalizace je žádoucí při snaze o hospodárný provoz letecké dopravy. Bakalářská práce se zabývá možnostmi minimalizace indukovaného odporu. První čast této práce se zabývá úvodem do problému tvorby indukovaného odporu za letu. V druhé části je zpracován přehled možných způsobů minimalizace, jejich popis, konstrukční provedení včetně zhodnocení jednotlivých metod minimalizace.
|
| |
|
Vývoj vozů Formule 1
Studeník, Juraj ; Porteš, Petr (oponent) ; Ramík, Pavel (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá popisem vývoje, výzkumu, výroby a zkoušení komponentů pro vozy formule 1. Na základě těchto zlepšení dochází k posunu ve vývoji technologií, které podporují větší bezpečnost pro jezdce a neustále zvyšují hranice rychlosti. Tím dochází k větší vyrovnanosti jezdeckého pole a zajímavosti závodů.
|
|
Analýza aerodynamiky vozidla Formule Student
Koňařík, Josef ; Svída, David (oponent) ; Vančura, Jan (vedoucí práce)
Cílem diplomové práce je navržení karoserie vzhledem k stávajícímu modelu v prostředí 3D software ProEngineer a vzhledem současným pravidlům soutěže Formule Student. Následně bude vytvořen model pro účely CFD výpočtového softwaru pro získání analýzy aerodynamiky. Na základě této analýzy budou získány potřebné simulace s hodnotami koeficientu vzduchu a zastižením náprav.
|
| |
| |
|
Load State of an Aircraft with an Elastic Wing
Schoř, Pavel ; Daněk, Vladimír (oponent) ; Slavík, Svatomír (oponent) ; Píštěk, Antonín (vedoucí práce)
This thesis proposes a methodology, how to calculate the load state of an aircraft with an elastic wing by first-order panel panel method according to Katz and Plotkin, Low-Speed Aerodynamics, 2001 coupled to a struc- tural analysis method according to Píštěk et al., Pevnost a životnost letadel I, 1988 and Lebofsky,Numerically Generated Tangent Stiffness Matrices for Geometrically Non-Linear Structures, 2013. For a flow, which is similar to a potential flow, panel methods can provide an accurate information about all characteristics required for a calculation of aerodynamic load. Unlike the CFD based methods, this method can be used on an average personal computer.
|
|
Optimalizace zadního křídla závodního vozu
Feldová, Petra ; Rudolf, Pavel (oponent) ; Štefan, David (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zaměřuje na optimalizaci zadního přítlačného křídla sportovního vozu s využitím open-source softwarů. Práce je věnována optimalizaci 2D profilu zadního křídla vozu. Jako prostředí pro optimalizaci byl zvolen programovací jazyk Python a jako optimalizační funkce algoritmus diferenciální evoluce. Tento algoritmus je dále propojen se softwarem Xfoil, který počítá aerodynamické charakteristiky. Jako parametr posuzující aerodynamickou účinnost byl zvolen poměr vztlakového a odporového koeficientu (C_L/C_D). Druhá část práce se zabývá CFD výpočtem proudění kolem celého vozu a je provedena v open-source softwaru OpenFOAM. Optimalizací profilu křídla bylo dosaženo přibližně 7.9 % zlepšení parametru C_L/C_D, při zachování stability křídla. Přínosem této práce je možnost využití open-source softwarů pro optimalizaci i CFD analýzu, což může do budoucna ušetřit firmám náklady spojené s nákupem licencí komerčních softwarů.
|