|
The reflection of war and notion of duty and dignity in A.L.Tennyson's The Charge of the Light Brigade in comparison with selected poems of The First World War
Lychman, Illia ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Higgins, Bernadette (oponent)
Hlavním tématem této diplomové práce je anglická válečná poezie. Práce odkazuje na dvě konkrétní války, Krymskou (1853-1856) a První Světovou (1914-1918), a analyzuje jejich odraz v anglické poezii. Práce porovnává válečné básně z těchto období a prozkoumá hlavní myšlenky autorů. Práce klade za cíl prozkoumat, jak odraz války změnil se v průběhu času, vzhledem k příčinám, které to postihly. Z hlediska struktury, teoretická část popisuje různé kontexty vybraných básní (historické, kulturní, literární), zatímco praktická část obsahuje podrobnou analýzu těchto děl. KLIČOVÁ SLOVA Poezie, voják, povinnost, smrt, postoj, kritika, propaganda
|
|
The reflection of war and notion of duty and dignity in A.L.Tennyson's The Charge of the Light Brigade in comparison with selected poems of The First World War
Lychman, Illia ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Higgins, Bernadette (oponent)
Hlavním tématem této diplomové práce je anglická válečná poezie. Práce odkazuje na dvě konkrétní války, Krymskou (1853-1856) a První Světovou (1914-1918), a analyzuje jejich odraz v anglické poezii. Práce porovnává válečné básně z těchto období a prozkoumá hlavní myšlenky autorů. Práce klade za cíl prozkoumat, jak odraz války změnil se v průběhu času, vzhledem k příčinám, které to postihly. Z hlediska struktury, teoretická část popisuje různé kontexty vybraných básní (historické, kulturní, literární), zatímco praktická část obsahuje podrobnou analýzu těchto děl. KLIČOVÁ SLOVA Poezie, voják, povinnost, smrt, postoj, kritika, propaganda
|
|
The reflection of war and notion of duty and dignity in A.L.Tennyson's The Charge of the Light Brigade in comparison with selected poems of The First World War
Lychman, Illia ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Higgins, Bernadette (oponent)
Hlavním tématem této diplomové práce je anglická válečná poezie. Práce odkazuje na dvě konkrétní války, Krymskou (1853-1856) a První Světovou (1914-1918), a analyzuje jejich odraz v anglické poezii. Práce porovnává válečné básně z těchto období a prozkoumá hlavní myšlenky autorů. Práce klade za cíl prozkoumat, jak odraz války změnil se v průběhu času, vzhledem k příčinám, které to postihly. Z hlediska struktury, teoretická část popisuje různé kontexty vybraných básní (historické, kulturní, literární), zatímco praktická část obsahuje podrobnou analýzu těchto děl. KLIČOVÁ SLOVA Poezie, voják, povinnost, smrt, postoj, kritika, propaganda
|
|
Internetové filmové recenze životopisného filmu Bohemian Rhapsody a uživatelské komentáře na česko-slovenské filmové databázi
Frank, Lukáš ; Novotný, David Jan (vedoucí práce) ; Zavřelová, Monika (oponent)
Bakalářská práce Internetové filmové recenze životopisného filmu Bohemian Rhapsody a uživatelské komentáře na Česko-Slovenské filmové databázi srovnává a analyzuje vybrané filmové internetové recenze u nás i v zahraničí a uživatelské komentáře na Česko-Slovenské filmové databázi a zahraničních databázích. První část práce se zabývá teoretickým vymezením žánru recenze, kritiky a komentáře, je definován životopisný film a popsána dramatická stavba filmového díla. Následuje charakteristika médií, která budou v práci sledována. Práce popisuje české i zahraniční internetové stránky, z kterých byly recenze čerpány a také líčí podstatu českých i zahraničních filmových databází. Druhá část je věnována kapele Queen, jejím počátkům a úspěchům a je rozebrán život frontmana kapely Freddieho Mercuryho. Práce dále analyzuje film Bohemian Rhapsody, srovnává realitu se zobrazením ve filmu a věnuje se komplikacím, které při natáčení vznikly. Závěrečná část je zaměřena na analýzu a porovnání internetových filmových recenzí, které byly publikovány různými českými i zahraničními webovými stránkami, a uživatelských komentářů na Česko-Slovenské filmové databázi a zahraničních databázích. Recenze i uživatelské komentáře jsou porovnávány jak z jazykového, tak formálního a obsahového hlediska. Cílem práce je pokusit se...
|
|
Současný stav české televizní satiry
Kořanová, Adéla ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Štoll, Martin (oponent)
Diplomová práce Současný stav české televizní satiry si klade za cíl přispět k poznání, jakým způsobem je v současné české televizní produkci pracováno se satirickým žánrem. Na zvoleném vzorku tří pořadů, jež jsou svými autory deklarovány jako satirické: Kosmo, Trpaslík a Nádraží se prostřednictvím kvalitativní analýzy obsahu snaží najít odpovědi na otázky, s jakými tématy daná tvorba pracuje a jaký obraz o konkrétních motivech divákovi předkládá. Teoretická část textu se zabývá definicí satirického žánru, vymezením historického konsenzu vůči vybraným kritickým přístupům a v neposlední řadě také přehledem vývoje satiry na televizních obrazovkách v České republice od roku 1989. Po specifikaci metodologie výzkumu následuje vlastní rozbor dějové a formální složky zmíněných pořadů, jehož úkolem je identifikovat a popsat satirou kritizované jevy tak, jak jsou zobrazovány v jednotlivých dílech. V závěru práce jsou shrnuty teoretické poznatky a výsledky analýzy, jejichž vyhodnocení poslouží jako východisko pro zodpovězení stanovených výzkumných otázek.
|
|
Czechoslovak Housing Estates in the Late Socialism: Ideology, Practice, and Criticism
Sirisornpattapon, Ponpassorn ; Emler, David (vedoucí práce) ; Šmidrkal, Václav (oponent)
Na československá sídliště postavená v posledních dvou desetiletích socialismu lze nahlížet jako na socialistickou prostorovou entitu s vlastní jedinečností a místními charakteristikami, které jsou specifické pro okolnosti období "normalizace". Myšlenky vzniku těchto sídlišť se netýkaly pouze jejich fyzického vzhledu, který ukazuje přímé spojení s modernistickou architekturou, ale také snahy o pozitivní změnu ve jménu socialistické modernizace. Ačkoli poválečná socialistická centralizace československého státu a architektonická praxe podporuje koncepci kolektivního úsilí, výstavba sídlišť pro všechny v rámci programu "budování socialismu" byla současnými kritikami napadena, protože poskytla prostor pro občany ustupující do soukromé sféry. Mohlo by se argumentovat, že tyto majetky způsobily psychologický dopad a utvářely nový druh životního stylu a mentality obyvatel, jejichž životy ztělesňovaly hlavní téma éry normalizace: tichý život od politiky. Jako součást disidentského hnutí lze považovat různé póly kritiky, jimž byly vystaveny rozsáhlé sídliště během sedmdesátých a osmdesátých let, se "sametovou" taktikou, která vyvrcholila "sametovým" koncem socialismu v Československu v roce 1989, a proto může být umístěno do kontextu širšího politického a intelektuálního klimatu své doby (postmodernismus a...
|
|
Mezi strukturalismem a Novou kritikou. (Teoretické souvislosti v díle René Welleka).
BOROVKOVÁ, Gabriela
Tato bakalářská práce je zaměřena na literární teorii česko-amerického badatele René Wellka, kterou se pokusím zasadit do kontextu dvou nejvýznamnějších teoretických škol, jimiž byl René Wellek bezprostředně ovlivněn a jejichž diskurs svými pracemi sám spoluutvářel, a sice českého strukturalismu a angloamerické nové kritiky. Na základě vybraného souboru Wellkových teoretických prací poukáži na podobnosti i rozpory s myšlenkami nejvýznamnějších představitelů obou literárněvědných uskupení. Hlavním předmětem mého zájmu bude Wellkův koncept literární vědy jako akademické disciplíny a jeho pojetí literatury a literárního díla jako objektu studia, ale budu si všímat též Wellkova stylu psaní či metodologických postupů při analýze a interpretaci konkrétních literárních děl. Cílem mé práce je poukázat na vzájemné vztahy, nikoli zařadit badatele do jedné ze škol.
|
|
Reprezentace uměleckého programu v časopise Květen
VARGOVÁ, Markéta
Tato bakalářská práce se zaměřuje na měsíčník Květen. Soustředí se zejména na jeho obecnou charakteristiku, na II. sjezd Svazu československých spisovatelů, kde se for-movaly myšlenky časopisu a program "poezie všedního dne", jenž je také náplní této práce. Dále je zmíněna ideologická proměna časopisu v průběhu čtyř ročníků, vztah květňáků k socialistickému realismu či věrohodnost jeho programu "poezie všedního dne". Opomenuta není ani cesta k druhému programu časopisu Květen a jeho kompliko-vanost. V závěru se práce zaobírá kritikou časopisu i jeho přispěvovatelů a mapuje příčiny, které vedly k zániku časopisu.
|
|
Princip subsidiarity v teorii sociální politiky
MIKUDOVÁ, Dita
Diplomová práce s názvem ,,Princip subsidiarity v teorii sociální politiky" se zabývá analýzou principu subsidiarity v rámci sociální politiky, jeho teoretickým ukotvením jak v rámci sociální politiky, tak i v rámci Evropské unie, praktickou aplikací v kontextu sociální práce v souvislosti s etickým pojetím tohoto principu a také kritikou, která se snáší na tento princip. Nejdříve jsou nastíněna teoretická východiska sociální práce, poté vymezení principu subsidiarity, geneze subsidiarity, úloha v rámci Evropské unie. Poté jsou nastíněna etická východiska, konkrétní aplikace subsidiarity a v poslední řadě kritika tohoto principu. Diplomová práce je teoretická.
|
|
Kulturní publicistika Ferdinanda Peroutky v Přítomnosti (1924 -1939)
Miklica, Tomáš ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Osvaldová, Barbora (oponent)
Diplomová práce Kulturní publicistika Ferdinanda Peroutky v Přítomnosti (1924 - 1939) se zabývá texty, jimiž se Ferdinand Peroutka z pozice šéfredaktora v meziválečném období vyjadřoval na stránkách kulturně-politického časopisu Přítomnost ke kulturním tématům. Rozebírá tedy především jeho literární kritiku, ale zahrnuje též Peroutkovy články k divadelní nebo filmové problematice. Základem práce je kritická kvalitativní analýza vybraného vzorku textů publikovaných v kulturní rubrice Přítomnosti v letech 1924 až 1939, zaměřená na Peroutkovy požadavky na umění, polemiky s ostatními autory či způsob, jakým vybírá a hodnotí témata. Texty jsou rozebírány i po obsahové a formální stránce. Práce rovněž představuje Ferdinanda Peroutku v obecnější rovině coby prvorepublikovou osobnost, s důrazem na jeho charakterizaci jakožto novináře i konkrétně kulturního publicistu. Kontext doplňuje kapitola věnovaná časopisu Přítomnost a stručné shrnutí meziválečné kulturní publicistiky spolu s výčtem některých dalších významných periodik a jejich přispěvatelů. Úvodem jsou také nastíněny různé přístupy k žánru kritiky.
|