Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,988 záznamů.  začátekpředchozí1979 - 1988  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.26 vteřin. 

České střední školy, jejich studenti a profesoři v letech 1867 až 1918
Řezníčková, Kateřina ; Hlavačka, Milan (vedoucí práce) ; Lenderová, Milena (oponent) ; Rýdl, Karel (oponent)
bouřlivým vývojem i rozvojem. Během tohoto období se zněkolikanásobil jejich počet a rozrostla jejich síť. V roce 1848 existovalo v Čechách pouze devět gymnázií, na nichž se alespoň částečně prosazovala ve vyučování čeština a jedna reálka (reálky se ovšem staly středními školami až po zavedení Bonitz-Exnerova nástinu). Těsně před první světovou válkou už bylo českých středních škol přesně sedmdesát. Rozšiřování nabídky středoškolského studia ale samozřejmě nebylo jen záležitostí Čechů, k podobnému rozvoji docházelo v celém Rakousku-Uhersku, i když přece jen o něco rychleji se rozrůstalo školství národní, vždyť úspěchy v boji za české školy byly také politickou záležitostí. V této době se také krystalizuje obsah středoškolského studia do té podoby, která posléze ovlivnila i celou první polovinu dvacátého století. Klasická gymnázia se definitivně odpoutala od středověkého modelu, když do svých zdí začala vpouštět také přírodovědné předměty a moderní jazyky. Hledaly se také nové cesty, jak sblížit reálné, původně především prakticky zaměřené vzdělání a klasické, humanitně orientované vzdělání. Osnovy některých předmětů na reálkách se proto začaly do značné míry připodobňovat gymnaziálním. Jiným řešením téhož problému bylo vytvoření nového typu školy, který alespoň zčásti nabízel svým studentům obojí...

Konflikt v Severním Irsku v kulturně-historických souvislostech
Hladíková, Lucie ; Havlová, Radka (vedoucí práce) ; Knotková, Vladimíra (oponent)
Práce si klade za cíl seznámit se situací v Severním Irsku. Mapuje historické příčiny konfliktu a jeho vývoj přes klíčové události 20. století do současnosti. Každá kapitola pohlíží na konflikt z jiné stránky, ať už politické, diplomatické či kulturní, která je důležitá pro samotné pochopení konfliktu. Kapitoly věnované kultuře a společnosti se zabývají reakcí na konflikt v rovině běžného občana a jeho možností zapojit se vlastním přičiněním do mírového procesu. V poslední části, která se týká nedávného vývoje, práce podává informace o ohniscích sporů, jež se každoročně opakují a shrnuje jednotlivé body, kterým je v budoucnu potřeba věnovat zvláštní pozornost.

Prevence zubního kazu u dětí mladšího školního věku
FUČÍKOVÁ, Ivana
Teoretická východiska: Postoj k dentální hygieně je velice důležitý již od raného dětství. Velký vliv na správnou dentální hygienu dětí má nejen rodina, ale také stomatolog, který ve spolupráci se sestrou provádí pravidelné preventivní prohlídky. Cílem bakalářské práce bylo zjistit znalosti a dovednosti dětí v oblasti dentální hygieny a péče o vlastní chrup. Dále byla provedena edukace dětí v oblasti orální hygieny. Metoda: V bakalářské práci byla použita kombinace kvalitativně-kvantitativní metody výzkumu, technikou dotazování a pozorování. Kvantitativní šetření bylo provedeno metodou dotazování, technikou dotazníkového šetření u dětí čtvrtých a pátých tříd Základní školy Jemnice a Základní školy Dačice. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 85 žáků. Návratnost dotazníků byla 100 %. Po získání všech dotazníků byl proveden přepis do elektronické podoby a zapsání výsledků do grafů. Následně bylo provedeno statistické zpracování. Kvalitativní metoda spočívala v pozorování tří žáků ve věku šesti, osmi a devíti let a následným rozhovorem s nimi. Děti byly pozorovány dva dny skrytě bez jakékoliv edukace, poté byly edukovány ve zkoumaných oblastech. Všechny dny bylo pozorováno stravování dětí, metody dentální hygieny a především používané dentální pomůcky. Den po edukaci byly děti znovu pozorovány. Další pozorování probíhalo týden po edukaci a bylo zaměřeno na stejné oblasti. Po pozorování děti jednotlivě odpovídaly na předem daných 22 otázek týkajících se stravování, dentální hygieny, pomůcek, stomatologických prohlídek a strachu z nich.

Výchova k občanství a environmentální výchova na základní a střední škole
Toužimská, Zuzana ; Havlínová, Ivana (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá environmentální výchovou mládeže a jejím významem pro přechod společnosti k trvale udržitelnému životu. Zdůrazňuje nutnost proniknout k jádru problému, kterým je citové odcizení současného člověka od přírody a životního prostředí. V teoretické části dokazuje existenci mnoha různých přístupů ke světu a možnost přiklonit se k tomu méně sebestřednému a více šetrnému. Dále předkládá východiska environmentální výchovy, její vývoj a především pak její trendy, které odrážejí dnes uvědomovanou potřebu zaměřit se na environmentální sensitivitu a osobní odpovědnost každého jedince. Ukazuje, že obě oblasti je možné rozvíjet v rámci občanských a společenskovědních předmětů, které pro začlenění environmentální výchovy poskytují značný prostor. Právě tyto předměty totiž zdůrazňují potřebu vychovávat studenta tak, aby si osvojil kompetence k tomu být odpovědným občanem společnosti i ohleduplným obyvatelem této krásné planety. Praktická část práce proto navrhuje konkrétní způsoby začlenění environmentální výchovy do občanských a společenskovědních předmětů, tak, aby vedly studenty k trvale udržitelnému životu ve společnosti i v celku našeho životního prostředí. Klíčová slova: hodnota života, ekologická krize, antropocentrismus, biocentrismus, ekocentrismus, trvale udržitelný rozvoj,...

Využití metody Constraint-induced Movement Therapy (CIMT) u neurologických pacientů s hemiparézou
Petrů, Radek ; Matolínová, Vendula (vedoucí práce) ; Angerová, Yvona (oponent)
Constraint-Induced Movement Therapy je forma terapie, která pomáhá pacientům po poškození centrálního nervového systému zahrnout používání své více poškození horní končetiny do běžných denních činností a to nejen v průběhu terapie, ale klade důraz na její přenesení do domácího prostředí. Těžiště Constraint-Induced Movement Therapy spočívá v omezení hybnosti méně poškozené horní končetiny a tím dochází k nucenému používání více postižené horní končetiny. Postižená horní končetina je využívána 3 až 6 hodin denně po dobu 2-3 týdnů terapie. V terapii se využívá nácviku reálných a pro pacienta smysluplných aktivit.

Hnutí YoSoy132 v Mexiku: proměny od prezidentských voleb 2012 po současnost
Ungerová, Aneta ; Dvořáková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Němec, Jan (oponent)
Hnutí #YoSoy132 vzniklo v květnu roku 2012 v průběhu volební kampaně po malém incidentu s jedním z prezidentských kandidátů Enrique Peňa Nietem na Iberoamerické univerzitě v Ciudad de México. Hnutí získalo poměrně rychle velký počet sympatizantů z mnoha mexických univerzit i z řad obyčejných občanů. Tématem předkládané diplomové práce jsou proměny tohoto mexického hnutí od prezidentských voleb v Mexiku po současnost. Hlavním cílem práce je analyzovat toto hnutí a odpovědět na otázku, jak se #YoSoy132 během patnácti měsíců vyvíjelo, zda se institucionalizovalo a stabilizovalo a jak ho lze definovat a charakterizovat.

Remodelace kostí po náhradě kyčelního kloubu. Numerické modelování a srovnání s klinickými pozorováními
Klika, Václav ; Maršík, František ; Landor, I.
Změny v napětí a deformaci v okolí kyčelní náhrady mají velký dopad na reakci živé tkáně - pomocí remodelačního procesu. Tento proces je rozčleněn na 3 části, které můžou být popsány pomocí pěti diferenciálních rovnic pro koncentrace relevantních chemických komponent. Hnací silou remodelačního procesu je dynamické zatěžování. Je zřejmé, že kloubní implantát vytvoří zcela nové podmínky pro přirozený remodelační proces. V předkládaném článku simulujeme následky způsobené remodelačním úkazem a srovnáváme ho s klinickými pozorováními.

Lokalizační data mobilních telefonů: Možnosti využití v geografickém výzkumu
Novák, Jakub
Univerzita Karlova v Praze Přírodovědecká fakulta katedra sociální geografie a regionálního rozvoje Jakub Novák LOKALIZAČNÍ DATA MOBILNÍCH TELEFONŮ: MOŽNOSTI VYUŽITÍ V GEOGRAFICKÉM VÝZKUMU Souhrn disertační práce Praha 2010 Vedoucí práce: doc. RNDr. Zdeněk Čermák, CSc. Jakub Novák Souhrn disertační práce 1 Jakub Novák Souhrn disertační práce 2 ÚVOD Prostorová mobilita obyvatel planety se v uplynulých desetiletích neuvěřitelným způsobem proměňuje. Obyvatelé chudých států se vydávají na tisíce kilometrů dlouhou cestu do vyspělých zemí s vidinou materiálního zajištění. Letadla v řádech hodin denně přepraví tisíce lidí do míst, kam by ještě nedávno cestovali mnohonásobně delší dobu. Podobně i běžný všední den velké části populace je spojen s relativně dlouhými přesuny mezi různými místy realizace denních aktivit. Cestování mezi domovem, zaměstnáním, školkami a školami, nákupy a místy trávení volného času zabírá významnou část dne každého z nás. Zachytit nezměrné množství jednotlivých lidských bytostí při jejich každodenní cestě časem a prostorem se zdá téměř nemožné. Ve skutečnosti se však nejedná o tak nereálný úkol. V současné době jsme obklopeni velkým množstvím elektronických zařízení, která disponují informacemi o své poloze nebo zachycují pohyb objektů ve svém okolí. Jedním z takových zařízení je i...

Český jazykový atlas a čeština
Kloferová, Stanislava
Český jazykový atlas představuje stav českých dialektů na konci 20. stol. Díky originální koncepci díla jsou zde názorně představeny a vysvětleny tendence, které probíhají v našich dialektech již od středověku. Areálově tak lze zdůvodnit např. posuny v gramatickém plánu, specifika lexikální zásoby, ale též existenci nářečních předělů známých i doposud neznámých. Není pochyb o užitečnosti ČJA pro interdisciplinární, zejména diachronně orientovaná studia (např. etymologická nebo onomastická). Dílo je cenné také pro studium současné češtiny – pro pochopení normativních/kodifikačních regulí/pravidel nebo vývoje a podoby běžné mluvy.

Fotoperiodická synchronizace cirkadiánnich hodin v suprachiasmatických jádrech
Parkanová, Daniela ; Vopálenský, Václav (oponent) ; Sumová, Alena (vedoucí práce)
Most of physiological processes run in the organisms persistently, they begin in a definite rhythm again and again. The greatest attention is paid to the rhythms, whose period is equal to one day - they are called circadian rhythms. In case of mammals, these circadian rhythms are under control of the central circadian clock that resides in the suprachiasmatic nucleus, a part of the anterior hypothalamus. The mechanism of rhythm generation is based on interacting transcriptional-translational feedback loops that control expression of the clock genes in every single cell. Clock-controlled genes transmit these rhythms into the whole organism where they drive many physiological processes. Clock genes are expressed also in the peripheral oscillators (for example in liver, lungs, heart) and are under direct control of the central oscillator. Circadian clock needs to be entrained everyday to the external time to function precisely. The main entraining cue is the light part of the day. The length of the light part of the day, i.e. photoperiod, changes during the year rapidly in our latitudes and the central oscillator has to adapt to the changes all the time. The length of the photoperiod is encoded directly in the central oscillator by the transcriptional-translational relations among the clock genes and...