Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16,588 záznamů.  začátekpředchozí16569 - 16578další  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.12 vteřin. 

Koncertní a gramofonová dramaturgie České filharmonie v letech 1948-1968 v kontextu dobového hudebního života
Němečková, Milena ; Douša, Eduard (oponent) ; Slavický, Milan (vedoucí práce)
Historická kapitola orchestru Ceské filharmonie, kterou se zabývá tato práce, zacíná už v roce 1945. V ríjnu tohoto roku podepsal Edvard Beneš Dekret prezidenta republiky c. 129 o zestátnení Ceské filharmonie. Od této chvíle hradí náklady na provoz orchestru stát a Ceské filharmonii se tak dostává stálé jistoty financního zabezpecení. K dalšímu významnému zlomu došlo v roce 1948, nekolik mesícu po únorovém komunistickém puci - tehdejší šéfdirigent Rafael Kubelík odchází do emigrace. V sezóne 1948 - 1949 se vedení ujal Václav Neumann, 20. ríjna 1950 byl na místo šéfdirigenta jmenován Karel Ancerl, který na tomto míste setrval až do roku 1968, kdy také on zvolil odchod do zahranicí. Jak je na první pohled zrejmé, historie orchestru svými mezníky do znacné míry odráží spolecensko-politický vývoj v tehdejším Ceskoslovensku a jeho zásadní prelomy. Proto má svou logiku vymezit období, které nás bude zajímat, roky 1948 - 1968. S výjimkou prvních dvou let vyplnuje tuto etapu vedení Karla Ancerla. Literatura se shoduje, že Ancerlovým hlavním prínosem bylo proniknutí orchestru na mezinárodní pódia a repertoárové oživení - predevším z okruhu skladatelu 1. poloviny 20. století, z okruhu skladatelu moderny. Dodejme, že tehdy se ve vetšine jednalo o skladatele žijící. Celá Ancerlova éra se odehrávala v dobách nejtužšího...

Význam a cíle taneční gymnastiky v současnosti
Linsler, Lucie ; OVSOVÁ, Libuše (vedoucí práce) ; DRAPALÍKOVÁ, Alena (oponent)
Taneční gymnastika je odborný vyučovací předmět, vyučující se na tanečních konzervatořích, který slouží k přípravě pro všechny taneční techniky. Je základní průpravnou technikou, která zvyšuje tělesné dispozice a pohybovou všestrannost žáka a rozvíjí jeho uměleckou osobnost. Využívá přirozených pohybových možností lidského těla. V této práci se snažím přiblížit současnou podobu taneční gymnastiky, zaměřit se na její význam a cíle a poohlédnout se za souvislostmi s ostatními technikami, kterými by měla být ovlivňována. Dále také uvádím, jak taneční gymnastiku obohatit novými prvky ze současného tance a poukazuji na některé složky, které by měly být její součástí.

Flétnista Josef Bok
Pavlíčková, Jana ; VÁLEK, Jiří (vedoucí práce) ; PIVODA, Radomír (oponent)
Cílem práce je představit život a dílo Josefa Boka, českého flétnisty 1. poloviny 20. století. Přináší informace o jeho uměleckém vývoji, o lidech, kteří ovlivnili jeho profesní růst, v historickém kontextu dále popisuje období jeho působení v Rusku, a v neposlední řadě se zabývá pedagogickou činností J. Boka na hudebních školách v Brně a v Praze. Představuje také Školu hry na flétnu, hudebně-didaktické dílo, které J. Bok vytvořil ve spolupráci s Rudolfem Černým, a snaží se o analýzu publikace a srovnání s dnešním způsobem hry na flétnu. Marginálně se práce dotýká Bokovy role skladatele a klavíristy. Význam osobnosti Josefa Boka je v závěru hodnocen subjektivními postřehy a vzpomínkami jiných flétnistů a rodinných příbuzných.

Cestopisy Adolfa Hoffmeistera. Pohlednice z Číny, Made in Japan
Stillerová, Jana ; Vojvodík, Josef (oponent) ; Holý, Jiří (vedoucí práce)
Adolf Hoffmister je významnou postavou české literatury a výtvarného umění 20.stol. Byl organizátorem kulturního života, velvyslancem, členem mnoha organizací. Celý svůj život cestoval, což mu po 2.světové válce bylo umožněno jako privilegovanému vládnímu činiteli. Právě v této době se etabluje jako autor cestopisů o exotických zemích, kam obyčejný občan Československa vzhledem k restrikcím téměř neměl možnost se podívat. Tato práce blížeji charakterizuje a srovnává dvě knihy těžící z jeho cest na daleký východ - Pohlednice z Číny a Made in Japan. Poukazuje na znaky, které jsou v jeho dílech zcela v područí komunistické ideologie, jak s touto ideologickou rovinou pracuje, ale také prvky , kterými Hoffmeister díky svým širokým zájmům zejména o umění z podobné literární produkce vybočuje a stává se tak životnějším pro současného čtenáře.

Církevní organizace jako součást české občanské společnosti
Hulová, Kristýna ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Pospíšilová, Tereza (oponent)
Cílem této práce je objasnit postavení církevních organizací v současné české občanské společnosti. Zaměřuje se na ty církevní organizace, které jsou jako právnické osoby evidovány Ministerstvem kultury ČR. Teoretická část práce se zabývá širšími souvislostmi pojmů občanská společnost, občanský sektor a dále historickými kořeny charitativních organizací a jejich zakotvením v současném českém právním prostředí. Kvantitativní empirická část přináší vlastní typologii evidovaných právnických osob církví sdružených v Ekumenické radě církví podle druhu činností, která byla vypracována s využitím klasifikace CZ-COPNI. Kvalitativní část práce prostřednictvím rozhovorů s řídícími pracovníky vybraných organizací blíže určuje postavení evidovaných právnických osob ve vztahu k ostatním organizacím občanského sektoru a k církvím, které je zřizují. V závěru práce jsou poznatky získané různými metodami shrnuty.

Tomás de Santa María a jeho Arte de Taner Fantasía
Šmausová, Veronika ; Malý, František (vedoucí práce) ; Šimonková, Dagmar (oponent)
Libro Llamado Arte de Taner fatasía je jediné známé a zároveň stěžejní dílo španělského dominikána Tomáse de Santa María. Tato kniha vydaná ve Valladolidu v roce 1565 je významným průvodcem hudby především 16. století a díky spolupráci Tomáse de Santa María se španělským skladatelem Antoniem de Cabezón je i výbornou učebnicí interpretace hudby tohoto renesančního velikána. I dnes traktát překvapuje svou systematičností a přehledností. Není totiž jen výbornou příručkou k praktikování varhanní profese, skládání, improvizaci a doprovodu podle tehdejších kontrapunktických pravidel a možností nástrojů, ale je stále aktuální především v částech, kde je řeč o držení rukou, vytváření tónu či rytmickém cítění. Santa María zasáhl i do historie prstokladu na klávesové nástroje. Jako první zmiňuje možnost užívání palce na černých klávesách, a to o celé století dříve než Carl Phillip Emanuel Bach. Díky edici oddělení muzikologie španělského ekvivalentu české akademie věd a vydání faksimile tohoto traktátu se kniha dostala do rukou široké veřejnosti.Této příležitosti jsem se rozhodla využít a předložit fakta o traktátu, uvést literaturu, která se knihou Arte de Taner Fantasía zabývá a pokusit se přiblížit některé z myšlenek Tomáse de Santa María.

Analýza MMORPG (Massive-Multiplayer Online Role-Playing Game)
Fechtner, Tomáš ; Hoksza, David (oponent) ; Zavoral, Filip (vedoucí práce)
Cílem práce je analyzovat současný herní fenomén MMORPG (Massively multiplayer online role-playing game). Jedná se o hry typu RPG se síťovou nadstavbou, to znamená že herní důraz je přesunut z interakce s nascriptovaným prostředím na kontakt mezi hráči. V hrách tohoto typu ovládá hráč jednu postavu, s níž prozkoumává a ovlivňuje rozsáhlý herní svět. V práci jsou rozebrány současné úspěšné projekty, jak z freewarové, tak z komerční sféry. Dále jsou probírány jednotlivé možnosti určitých implementačních a herních problémů a rozhodnutí. Jako součást práce byla vyvinuta fungující hra s vlastním klientem a editorem.

Bouzouki: The National Greek Instrument
Zakos, Andreas ; Pecháček, Stanislav (oponent) ; Kittnarová, Olga (vedoucí práce)
Diplomová práce se sestává ze sedmi hlavních kapitol, které se zaměřují na historii, repertoár, druhy, popis, notaci, lidové mody (stupnice) a životopisy významných hráčů a skladatelů, píšících pro Bouzouki. První kapitola, nazvaná "Dějiny řeckého Bouzouki", zahrnuje cestu nástroje od jeho prvého objevení v antickém Řecku do dneška a popisuje změny nástroje a jeho spojení s lidmi každé epochy. Druhá kapitola se zaměřuje na nejzávažnější hudební žánry hrané na Bouzouki, na Rebetiko styl a jeho význam pro řeckou hudbu. Dále jsou popsány údobí Rebetika a náměty skladeb. Třetí kapitola je věnována popisu, konstrukci, rozborům a práci s hlavními a doplňkovými částmi současného čtyřstrunného Bouzouki. Čtvrtá kapitola komentuje pozice při hře na Bouzouki. To znamená způsob a samozřejmě pozice hráče, držícího nástroj při interpretaci, způsob držení plektra a pozice obou rukou. Pátá kapitola popisuje prstoklad čtyřstrunného Bouzouki a jeho moderní notaci. Šestá kapitola je věnována nejvýznačnějším řeckým folklorním modům (stupnicím) hraným na Bouzouki, nazývaným The Roads (Cesty), popisujícím jejich melodickou a harmonickou strukturu. Závěrečná sedmá kapitola obsahuje životopisy několika nej závažnějších hráčů a skladatelů, kteří svým talentem zvelebili tento fascinující hudební nástroj.

Liturgie hodin, její historické formy a možnosti slavení v současných českých farnostech
Tichý, Radek ; Kotas, Jan (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Resumé Název práce: Liturgie hodin, její historické formy a možnosti slavení v současných českých farnostech Jméno studenta: Radek Tichý Vedoucí práce: ThLic. Jan Kotas Cílem práce je prozkoumat možnosti modlitby liturgie hodin v dnešních českých farnostech. První část práce se proto věnuje situaci farností v České republice, které jsou poznamenány sekularizací a privatizací náboženství, což představuje na jednu stranu (stále ještě) úbytek tradičních praktik, na druhou stranu poptávku po nových duchovních impulsech a prožitcích. Liturgie hodin je v těchto farnostech (alespoň v Arcidiecézi pražské, kterou jsem se zabýval) slavena pouze marginálně a proto jsou pro doplnění představeny také tři "vzorové" způsoby slavení oficia z Francie z návštěvy Sv. Otce v Praze. Druhá část se týká historického vývoje a teologie liturgie hodin. Důraz je kladen především na podobu, rozšířenost a každodenní charakter tzv. katedrálního oficia ve starověku, kterého se na Východě i na Západě účastnily celé křesťanské obce shromážděné kolem svého biskupa. Stručně je také zmíněn vývoj římského oficia a jeho pokoncilní obnova, aby bylo možné lépe pochopit bezprostřední kořeny dnešního breviáře. Stručně je také prezentováno učení pokoncilního magisteria o liturgii hodin a vybrané teologické prvky, které je možné vztáhnout k...

Tón a slovní přízvuk v současné srbštině oblasti Kosovské Mitrovice
Slavatová, Radka ; Nehring, Dieter (vedoucí práce) ; Nedvědová, Milada (oponent)
Práce se zabývá současným stavem systému lexikálních tónových přízvuků v srbštině oblasti Kosovské Mitrovice. Teoretické východisko tvoří mimo jiné práce Pavle Iviće, Ilse Lehiste, Asima Peca a Svetlany Godjevac. Práce stručně shrnuje historický vývoj tónových přízvuků a poznatky a polemiky o současném stavu systému ve standardní srbštině. Na základě zvukového materiálu, který tvoří texty čtené rodilými mluvčími z Kosovské Mitrovice, práce popisuje stav systému tónových přízvuků v této oblasti. Pomocí porovnávání průběhu F0 v přízvučných a popřízvučných slabikách se zkoumá realizace jednotlivých typů lexikálních tónových přízvuků, jejich vzájemné odlišnosti a podobnosti a na základě těchto zjištění práce formuluje závěry o podobě systému v této oblasti.