Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  začátekpředchozí15 - 24dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Islámské umění
Šuková, Petra ; Čech, Viktor (vedoucí práce) ; Pfeiffer, Jan (oponent)
NÁZEV: Islámské umění AUTOR: Petra Šuková, Bc. KATEDRA (ÚSTAV) Katedra výtvarné výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: Viktor Čech, Mgr. ABSTRAKT: Cílem diplomové práce je zkoumat islámské umění v kontextu učení islámu a poukázat na společné prvky s křesťansko-židovskou kulturou, kterou se islám také inspiroval. Práce porovnává určité společné proudy a znaky umění těchto monoteistických náboženství s poukazem na vzájemné vlivy východní a západní kultury, které trvají dodnes. Hlavním předmětem zájmu je lidská postava a pojetí tělesnosti i stereotypy, které o zobrazení člověka v islámském umění máme. Tyto stereotypy a předsudky vůči islámu a islámskému umění jsou tématem také praktické a didaktické části práce, kdy si žáci vyzkouší jak dekorativní, nefigurativní způsob tvorby, tak i úkoly zaměřené na figurativní a současné islámské umění, které nese vlivy západní kultury. KLÍČOVÁ SLOVA: islám, nefigurativní umění, tělo, svaté knihy, tabu, transcendence, mystika, křesťanství, judaismus, identita, stereotyp, současné umění, islamofobie
Pojetí transcendence lidské existence jako nadpřirozena. Srovnání stanoviska H. de Lubaca a J. Milbanka
Čadanová, Lucie ; Brož, Prokop (vedoucí práce) ; Nosek, Lukáš (oponent)
ČADANOVÁ, Lucie. Pojetí transcendence lidské existence jako nadpřirozena. Srovnání stanoviska H. de Lubaca a J. Milbanka. Práce se zabývá pojetím nadpřirozena u Henri de Lubaca a recepcí tohoto pojetí u anglikánského teologa Johna Milbanka, jednoho z čelních představitelů směru Radical Orthodoxy. Cílem práce je postihnout styčné body a rozdíly mezi jejich přístupy. V úvodní části práce objasníme pojmy přirozenost, nadpřirozenost a milost a jejich vzájemný vztah a pojednáme o historickém vývoji teologického myšlení o nadpřirozeném určení člověka. V další části si podrobněji ozřejmíme, jakým způsobem se uvedení teologové vypořádávají s otázkou transcendentního určení lidského bytí. V závěru práce pak oba přístupy porovnáme. Klíčová slova nadpřirozeno; teologická antropologie; transcendence; H. de Lubac; J. Milbank
Číslo π a řetězové zlomky
Švejdová, Aneta ; Halas, Zdeněk (vedoucí práce) ; Slavík, Antonín (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá jednou z nejznámějších matematických konstant, číslem π. Formou srozumitelnou žákům vyšších ročníků středních škol se zájmem o matematiku nejprve představuje nejznámější způsoby, kterými se v historii lidé snažili toto číslo aproximovat. Konkrétně se zabývá metodou Egypťanů, obyvatel starověké Mezopotámie a metodou Archimédovou. Dále představuje vyjádření π ve formě nekonečného součinu podle F. Vièta a J. Wallise. V druhé části se práce soustředí na vyjádření čísla π řetězovými zlomky, které nejprve obecně definuje a zavede základní vztahy, které se jich týkají. Poté představuje vyjádření π formou řetězového zlomku podle J. H. Lamberta, L. Eulera a W. Brounckera. Na závěr je uveden důkaz iracionality čísla π pomocí řetězových zlomků a jednoduchý důkaz jeho transcendence. Práce si klade za cíl rozšířit tvrzení uváděná v populárních knihách o π o jejich matematická zdůvodnění a uvést základní myšlenky, které k nim vedou.
Přirozený svět u Husserla a Patočky
ANDERSOVÁ, Adéla
Cílem práce je představit problém přirozeného světa u Edmunda Husserla a Jana Patočky. Práce v krátkosti představuje fenomenologickou filosofii, jako svébytný filosofický obor spolu s její specifickou metodou. V jednotlivých pasážích se věnuje nejprve Edmundu Husserlovi, jakožto zakladateli této filosofie a objeviteli "přirozeného světa". Dále pak představuje Patočkovo detailnější rozpracování struktur "přirozeného světa" spolu s jeho vlastním pojetím.
Pojetí existence Karla Jasperse
Šulcová, Irena ; Zika, Richard (vedoucí práce) ; Marek, Jakub (oponent)
CZ: Jaspersův jedinečný osud a věrnost sobě samému považuji za zdroj jeho originálního projevu. Zůstává pro mne vzorem filosofa nejen jako vykladače, ale i spolutvůrce svébytné etiky. V první části práce zkoumám téma hranice. Naše postoje a obrazy světa spolu se způsoby našeho hodnocení představují z hlediska člověka pomyslnou hranici k plnému a celistvému bytí. Texty vybírám a interpretuji na podkladě vlastních překladů z Jaspersovy "Psychologie der Weltanschauungen"(Psychologie světových názorů). Soustředím se na charakteristiku postojů a obrazů světa z hlediska subjektivity. Sleduji vývoj autorova názoru na "pravou" filosofii a nově vznikající vlastní formu filosofie jako pojednání. Ve druhé části se zaměřím na mezní situace. Z hlediska Jaspersovy existence jde o fenomén možnosti. Čerpám jak z Psychologie světových názorů, tak z originálu Jaspersovy třísvazkové "Philosophie", především z jejího druhého dílu"Existenzerhellung"(Prosvětlování existence) a zároveň z nově přeložené části o mezních situacích od Václava Němce. Hlavním tématem budou tzv. všeobecná hlediska: hodnocení, antinomická struktua světa a konečně mezní situace. V závěrečné třetí části vycházím ze zmíněného druhého dílu Jaspersovy Filosofie. Zaměřím se na existenciální komunikaci a přechod od možné existence k novému obzoru...
Téma transcendence ve vzdělávacím programu pro 1. stupeň základní školy a jeho pojetí ve vybraných učebnicích
Sobotková, Ludmila ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
1 ABSTRAKT Cílem diplomové práce je zjistit, zda jsou v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání zahrnuta témata související s transcendencí a zda se tato témata objevují v učebnicích pro první stupeň ZŠ. Dalším cílem je navrhnout doporučení pro pedagogy, jak rozvíjet transcendenci u žáků primární školy. Práce se zaměřuje na rozvoj vertikálního směru transcendence. Teoretická část se zabývá významem pojmu transcendence. Dále je zde analyzován Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Ve výzkumné části práce je popsána příprava a realizace analýzy učebnic a dále prezentace a interpretace takto získaných dat. Tato část, je doplněna přípravou a realizací interview s dětmi mladšího školního věku. Realizovaná interview byla zaměřena na sledování zájmu respondentů o témata související s vertikálním směrem přesahu. V závěru práce jsou uvedena konkrétní doporučení pro rozvoj vertikální transcendence u dětí primární školy. Výzkumem byly zjištěny velké rozdíly ve zpracování tematiky vertikální transcendence. V některých učebnicích jsou tato témata zpracována kvalitně, v jiných se neobjevují třeba vůbec. Respondenti, kteří se účastnili doplňujících interview, projevili zájem o témata související s vertikální transcendencí. KLÍČOVÁ SLOVA Rámcový vzdělávací program, transcendence, vertikální...
Filosofická víra u Karla Jasperse
Dostál, Václav ; Němec, Václav (vedoucí práce) ; Matějčková, Tereza (oponent)
Karl Jaspers je myslitelem, který se ve své filosofii pokouší formulovat nenáboženský pojem víry. Práce si klade za cíl objasnit tuto Jaspersovu "filosofickou víru" jako pokusu o odpověď na otázku, "z čeho a k čemu máme žít". Jaspers svou filosofickou víru charakterizuje jako "víru myslícího člo- věka", která má představovat vůbec základ filosofování jako takového. Filosofická víra (a spolu s ní také filosofie) se na jedné straně liší od vědění a vědy, protože ji nelze redukovat na pouhý obsah, na druhé straně od náboženství a náboženské víry, a to zejména tím, že odmítá zjevení v tradič- ním křesťanském smyslu. Celkově se filosofická víra projevuje ve způsobu života, který usiluje o ma- ximální komunikaci a co největší porozumění všech lidí. Klíčová slova Karl Jaspers, filosofická víra, transcendence, existence, náboženství, zjevení, komunikace
Teologická reflexe vztahu mezi křesťanstvím a vybranými fenomény alternativní spirituality
Mužíková, Radka ; Bouma, David (vedoucí práce) ; Červenková, Denisa (oponent)
Práce se zabývá teologickou reflexí vztahu mezi křesťanstvím a vybranými fenomény alternativní spirituality. Dílčím cílem práce je teologická reflexe možností tohoto vztahu. Jako spojnici vztahu stanoví člověka a jeho teologicko-antropologický základ. S tím souvisí zásadní princip vyplývající ze zjevení, kterým je lidská důstojnost. Práce reflektuje zakotvení lidské důstojnosti v pojetí křesťanství a zakotvení lidské důstojnosti člověka bez vztahu k Trojjedinému Bohu. K nástinu zkušenostní perspektivy člověka bez zakotvení lidské důstojnosti do vztahu k Trojjedinému Bohu, využívá tato práce mezioborového přesahu do komunikační psychologie a jejího komunikačního modelu. Pomocí tohoto komunikačního modelu nastiňuje proces vzniku sebepojetí člověka, což otvírá cestu k pochopení a porozumění zkušenostní perspektivy příznivců alternativní spirituality, a současně umožňuje přístup k tomu, jak je vztah mezi křesťanstvím a alternativní spiritualitou konstruován. To umožňuje nahlédnout vnitřní strukturu vztahu a možnosti, které přináší.
Teologické motivy v současné české literatuře
Vizina, Petr ; Červenková, Denisa (vedoucí práce) ; Brož, Prokop (oponent)
Analýza textů českých beletristů současnosti z pohledu základních teologických východisek. Práce zkoumá literární obraz člověka v díle Michala Viewegha, Václava Kahudy, Chaima Cigana, Jiřího Hájíčka, Marka Váchy, Jaroslava Rudiše a Anny Bolavé. Bude sledovat, nakolik a v jaké podobě je u jmenovaných autorů přítomen koncept člověka jako transcendentní bytosti, lidské odpovědnosti a svobody. Klíčová slova teologie, transcendence, teologie umění, česká literatura, česká próza 21. století

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   začátekpředchozí15 - 24dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.