Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,306 záznamů.  začátekpředchozí1297 - 1306  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.08 vteřin. 

Typologie naučných stezek v ČR
Kvačková, Barbora ; Kouba, Vojtěch (vedoucí práce) ; Lindner, Milan (oponent)
Předmětem této práce je kvalitativní analýza naučných stezek jako programu interpretace místního dědictví. Kvalitativní analýza ověřuje, zda byla při tvorbě panelů naučných stezek přijata doporučení vyplývající ze dvou u nás uznávaných metodik interpretace místního dědictví. V rámci analýzy je šetřeno osmnáct naučných stezek na území CHKO Český kras. V empirické části práce je vyhodnoceno každé kritérium pro každou naučnou stezku. Výsledkem je celkové vyhodnocení grafického a obsahového zpracování panelů naučných stezek. Naučné stezky na území CHKO Český kras zaznamenaly největší nedostatky především ve třech zkoumaných kritériích: Kvalita grafického zpracování; Text oslovuje čtenáře a nabízí další místa a zdroje informací o předmět interpretace a Texty na panelu nepředpokládají lineární čtení. V rámci analýzy se projevily i silné stránky panelů naučných stezek: Použitá zobrazení se vždy vztahují k danému textu a Text je snadno čitelný a bez cizích slov. Nejvýše byla hodnocena v této kriteriální analýze Vodácká naučná stezka Berounka. Stezky s nejvíce problematickými prvky byly vyhodnoceny NS Památné stromy Karlštejnska a NS Klonk-Suchomasty.

Konfigurace faktorů ovlivňující vznik závislosti u mladistvých
Brotánková, Tereza
Tato práce pojednává o problematice mladistvých lidí, kteří mají problémy s drogami, kterým bylo soudem nařízené předběžné opatření nebo ústavní výchova. Cílem práce je zachycení konfigurace faktorů, které vedly k abúzu drog u šesti mladistvých. Dále poukazuje na možnosti a rizika intervence ze strany státních úřadů a institucí v případě výskytu poruch chování a negativních jevů v sociálním vývoji dítěte. Z metodologického hlediska se jedná o kvalitativní přístup, přičemž metodami získání dat bylo interview, práce s dokumenty a pozorování. Data byla analyzována prostřednictvím deskriptivního přístupu, metodou vytváření trsů a metodou vyhledávání a vyznačování vztahů. Interpretace dat probíhala ve třech fázích. První fáze postupovala od sebraných dat k vynoření základních kategorií a subkategorií analýzy, ve druhé fázi byl zachycen celek životních zkušeností mladistvých ve formě případových studií a ve třetí fázi byly případové studie diskutovány s existujícími "profily" závislých jedinců na drogách. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Kniha Jonáš v židovské tradici
Roučková, Marie ; Balabán, Milan (vedoucí práce) ; Hošek, Pavel (oponent)
Cílem této práce je zachytit obrazy proroka Jonáše a zvěsti celé knihy v židovské tradici. Snažíme se zmapovat dějinné a teologické pozadí vzniku knihy a na základě tohoto stanovit témata, na která kniha reaguje a přetváří je. Zvláštní kapitolu věnujeme zachycení mytologických a archetypálních motivů, které jsou v knize Jonáš vyjádřeny. Největší prostor pak přísluší samotnému příběhu knihy Jonáš a jeho interpretaci v Jeruzalémském i Babylonském Talmudu, v midraších, v kabalistickém spise Zohar a v legendě o Jonášově životě Jona-Vita. Věnujeme se také spojení knihy Jonáš se svátkem Jom kipur a pochopení fenoménu pokání v judaismu. V závěru se pokoušíme shrnout základní směry interpretace knihy v židovské tradici a jejich význam. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Dědictví filosofického behaviorismu: pojem mysli bez myslí
Soutor, Milan ; Kolman, Vojtěch (vedoucí práce) ; Hill, James (oponent)
Práce se v nuje epistemologickému problému jednoty na pozadí vývoje filosofie Bertranda Russella. Nejprve se zabývám naivním realismem, který Russell p ijal od G. E. Moora, kde krom argument proti idealismu p edstavuji p edevším doktrínu objektivní jednoty propozice. V druhé kapitole rozebírám d vody, které Russella dovedly k opušt ní naivn realistického východiska a vypracování mnohorela ní teorie soudu. Tuto teorii Wittgenstein ale ukázal jako neschopnou vy ešit problém syntetické jednoty soudu. Podle interpretace, kterou hájím, tato okolnost p im la Russella k radikálnímu odvratu od tradi ního epistemologického paradigmatu, podle kterého je esenciálním rysem mentálního fenoménu ítomnost v domí jako entity. Russellovým obratem k naturalismu se zabývám v poslední kapitole. Zvláštní pozornost v nuji regresivnímu argumentu, který p edložili v r zných verzích Moore, L. Wittgenstein a G. Ryle. Klí ová slova realismus, neutrální monismus, behaviorismus, jednota soudu, v domí

Konekcionistické modelování vývoje některých kognitivních procesů spojených s osvojováním jazykové kompetence v českém jazyce
Stehlík, Luděk ; Bahbouh, Radvan (oponent) ; Uhlář, Pavel (vedoucí práce)
Diplomová práce diskutuje otázky spojené s povahou lidské mysli, procesu osvojování jazyka a kognitivního vývoje a prezentuje výsledky konekcionistického modelování jednoho z klí ových vývojov psycholingvistických jev - segmentace spojitého toku e i na jednotlivá slova za využití fonotaktických a prozodických vodítek. V obecné ásti práce je nejd íve uvedeno filozofické téma psychofyzického problému a následn je popsáno myšlenkové, historické a kognitivn -antropologické pozadí v sou asné kognitivní v d zcela p evládajícího komputa n -reprezenta ního paradigmatu, v rámci kterého je lidská mysl pojímána jako druh výpo tu ve smyslu manipulace a transformace syntaktických struktur. Podrobn jsou p edstaveny dv soupe ící interpretace tohoto tvrzení v podob hypotézy fyzikálního symbolového systému a konekcionismu, které se liší zejména v názoru na to, jak blízko (nebo daleko) b žným myšlenkám a pojm m by se m la hledat formální pravidla specifikující mentální výpo et.

Poezie Vlada Oláha (v kontextu autorské poezie slovenských Romů)
Vyskočilová, Iva ; Sadílková, Helena (oponent) ; Červenka, Jan (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá tématickými okruhy poezie jednoho z předních romských básníků - Vlada Oláha. Hlavní témata Oláhova poetického díla jsou ilustrována na jeho básnické prvotině Khamori luluďi - Slunečnice. Interpretace jsou dále doplněny a rozvíjeny i na jeho následujících básnických sbírkách Khamutno kamiben - Žár lásky a Amaro drom pal o udut - Naše cesta za světlem. Část práce je věnována i básnickým prostředkům Oláhova poetického díla. Autorova poezie obsahuje především milostnou poezii, fascinaci přírodou, glorifikaci života v osadě, jako ideálu romského života. Dále autor klade veliký důraz na sepjetí s matkou zemí a potřebu její revitalizace, což s sebou přinese i obrodu lidského ducha. V Oláhových básních je všudypřítomná výzva k všelidství, k obrodě lidstva. Jako aktivní křesťan se vyznává ze své víry a opěvuje křesťanství, jako vzor čistého života a smysl lidského bytí. V neposlední řadě se ve své poezii velice angažuje za práva Romů, volá po toleranci, potlačení rasismu a opětovném uchopení a zachování romipen, tedy principů tradičního romského života. Další část práce se věnuje poezii některých ostatních romských básníků s důrazem na témata, která ve svých dílech reflektují, a která jsou zároveň obdobou témat a prostředků Oláhovy poezie. Z této analýzy vyplývá řada téměř totožných tématických...

Burjatský šamanismus
Havlíček, Marek ; Kašpar, Oldřich (vedoucí práce) ; Pargač, Jan (oponent)
Predlozemi prace struene analyzuje situaci burjatskeho samanismu v jeho tradienich aspektech s poukazem na soueasnou situaci jednotlivy-ch jew. V teto posledni easti zbYva doplnit nekolik podnetu, k nirnZ doposud nebyla prilezitost vyjadrit se. Vetsina soueasnych samanu se svemu tradienimu remeslu stale jeste uei. Snazi se pritom, aby jejich zkusenosti zUstaly v souladu s "narodnimi tradicemi", ktere v zivote Burjatu hraji vy-znamnou roli. Podstatna pfitom zllstava vzajemna interakce mezi jednotlivy-mi samany i laiky, behem niz se ustaluji interpretace spomych otazek i)rkajicich se kosmologie, pantheonu, ritualnich praxi, spravneho vy-kladu atributu, znalosti norem a tabu. Individualni pojeti jednotlivy-ch samanu jsou podrobovana vzajemne konfrontaci pri nekdy az ostr)rch polemikach a postupne se tak stabilizuji v urCite obecne koncepce, ktere se stavaji zakladem novy-ch dogmat. Prikladem takoveho procesu muze b)ri sledovani vYvoje v uZivani terminu "sabdag", ktery se postupne dostal do samanske kosmologie. Jelikoz se jedna 0 pojem prevzaty z buddhismu teprve v nedavne dobe, v zadne starsi literature tykajici se samanismu se s nim nelze setkat. Sabdag predstavuje ducha nizsi socialni lirovne, ktery obYva nejruznejsi mista, muze posednout lidi nebo jim Pllsobit problemy. Obetovavani na vetsine posvMnych mist...

Problematika smyslu lidského života v díle Milana Machovce
Šlégl, Jiří ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent) ; Pauza, Miroslav (oponent)
v Čj Milan Machovec přistupoval k otázce a hledání smyslu lidského života velice originálně a inspirativně. Je patrné, že jednotlivá období: a) Marxistické řešení (1946 - 1964), b) Naděje a konverze (1965 - 1989) a c) Mistr dialogu (1989 - 2003) se v pojetí otázky po smyslu lidského života lišila. Tyto rozdíly byly dány především historickou, politickou a společenskou situací doby. Také intelektuální zrání a životní zkušenosti se do chápání tohoto fenoménu podstatně promítly. V první části ("Marxistické řešení") byl patrný Machovcův silně marxistický přístup, kterým se snažil nahlížet na otázku po smyslu lidského života. Vzhledem ke společenským okolnostem a možnostem je toto zpracování tématu zcela poplatné době, ve které vzniklo. Jde spíše o epigonské uchopení problému s malým podílem vlastní originality. Po interpretaci důležitých myšlenkových období v dějinách filosofie dochází k závěru, že jedinou možnou odpovědí na tuto složitou otázku je socialistické řešení, jehož základem je sociálně nediferencovaná společnost, postavená na rovnosti všech bez důrazu na lidskou individualitu a jedinečnost. Druhá část ("Naděje a konverze") se podstatným způsobem liší od prvního zpracování. Myšlenky socialismu ustupují do pozadí a objevuje se existenciální interpretace smyslu lidského života, v jejímž pozadí...

Burjatský šamanismus
Havlíček, Marek ; Pargač, Jan (oponent) ; Kašpar, Oldřich (vedoucí práce)
Predlozemi prace struene analyzuje situaci burjatskeho samanismu v jeho tradienich aspektech s poukazem na soueasnou situaci jednotlivy-ch jew. V teto posledni easti zbYva doplnit nekolik podnetu, k nirnZ doposud nebyla prilezitost vyjadrit se. Vetsina soueasnych samanu se svemu tradienimu remeslu stale jeste uei. Snazi se pritom, aby jejich zkusenosti zUstaly v souladu s "narodnimi tradicemi", ktere v zivote Burjatu hraji vy-znamnou roli. Podstatna pfitom zllstava vzajemna interakce mezi jednotlivy-mi samany i laiky, behem niz se ustaluji interpretace spomych otazek i)rkajicich se kosmologie, pantheonu, ritualnich praxi, spravneho vy-kladu atributu, znalosti norem a tabu. Individualni pojeti jednotlivy-ch samanu jsou podrobovana vzajemne konfrontaci pri nekdy az ostr)rch polemikach a postupne se tak stabilizuji v urCite obecne koncepce, ktere se stavaji zakladem novy-ch dogmat. Prikladem takoveho procesu muze b)ri sledovani vYvoje v uZivani terminu "sabdag", ktery se postupne dostal do samanske kosmologie. Jelikoz se jedna 0 pojem prevzaty z buddhismu teprve v nedavne dobe, v zadne starsi literature tykajici se samanismu se s nim nelze setkat. Sabdag predstavuje ducha nizsi socialni lirovne, ktery obYva nejruznejsi mista, muze posednout lidi nebo jim Pllsobit problemy. Obetovavani na vetsine posvMnych mist...

Důkazy existence Boží v Descartových Principech filosofie
Křížek, Pavel ; Svoboda, David (vedoucí práce) ; Sousedík, Prokop (oponent)
RNDr. Pavel KŘÍŽEK DŮKAZY EXISTENCE BOŽÍ V DESCARTOVÝCH PRINCIPECH FILOSOFIE Bakalářská práce, září 2006 Resumé V předložené bakalářské práci, která je svým zaměřením především historická, jsou systematicky probrány tři typy argumentů ve prospěch Boží existence, podaných René Descartem v jeho nejdůležitějších spisech obsahujících pasáže věnované přirozené teologii jako metafyzické disciplině. Zvláštní pozornost je věnována variantám důkazů uvedených v Descartových Principech filosofie. Descartes je zařazen do dobového kontextu a jsou ukázány souvislosti se středověkým myšlenkovým dědictvím, bez jejichž znalostí se jednak stává obtížnou interpretace jeho učení, jednak je chápán zkresleně jeho význam v dějinách evropské filosofie. Podrobně je provedena zejména analýza ontologického důkazu a vyloženo často nedostatečně známá scholastická teorie racionální distinkce ve vztahu esence a existence stvořených věcí, zobecněná Descartem i na případ nekonečné substance. Po osvojení tohoto jemného Descartova metafyzického nástroje je možné i lépe pochopit určitou povrchnost Kantovy a Russellovy kritiky ontologického důkazu v Descartově provedení. Kosmologické argumenty jsou probrány méně podrobně, je ale popsána jejich logická struktura. K ontologickému argumentu, který je ve verzi z Principů mimořádně jednoduchý, je...