| |
|
Analýza nabídek pojišťoven na on-line pojištění v ČR a srovnání s jejich mateřskými společnostmi v zahraničí
Gušiliková, Nina ; Matuštík, Ondřej (vedoucí práce) ; Exnarová, Anna (oponent)
Práce analyzuje nabídky pojišťoven na on-line pojištění v České republice. Definuje základní údaje z oblasti pojištění a pojišťovnictví. Představuje vybrané společnosti, charakterizuje jejich postavení na pojišťovacím trhu, informuje o službách a poskytuje ucelený přehled nabídek na on-line pojištění. Součástí je popis webových stránek a průběhu aplikací pro uzavření pojistné smlouvy on-line. U každého pojišťovacího subjektu je připojena charakteristika její mateřské společnosti spolu s popisem webových stránek a nabídkou on-line pojištění. Součástí práce je také vzájemné srovnání pojišťovacích subjektů v ČR navzájem a porovnání s jejich mateřskými společnostmi. Srovnání bude provedeno na základě vybraných kriterií. Závěrečný bod analýzy představuje hodnocení a vysvětlení rozdílů mezi nabídkami jednotlivých společností a doporučení pro společnosti v České republice za účelem lepšího a efektivnějšího uspokojení potřeb zákazníků.
|
|
Analýza pojistného trhu povinného ručení pro rok 2009
Nguyenová, Petra ; Smrčka, Luboš (vedoucí práce) ; Klimeš, Alexander (oponent)
V práci jsem se nejdříve zaměřila na vytvoření teoretického základu. Dozvěděli jsme se něco o historii pojišťovnictví, o pojistném riziku a pojištění jsme si klasifikovali. Pak už bylo možné se věnovat povinnému ručení, kde jsem pokládala za nutné se věnovat tématu neplatičů. S povinným ručením úzce souvisí také Česká kancelář pojistitelů, která si proto vysloužila také jednu kapitolu. Přes pár faktů o havarijním pojištění (jako doplňující informace k pojištění vozidel obecně) jsem se dostala k tématu nehodovosti na českých silnicích, protože právě nehodovost je důvodem, proč pojištění vozidel vůbec existuje. Krátce jsem uvedla, jakým způsobem a proč se v pojišťovnictví tvoří rezervy a dále se již má pozornost zaměřila na marketing v pojišťovnictví, kde jsem podrobně popsala všechny složky marketingového mixu. Se stejnou podrobností jsem se zaobírala subjekty, které se na pojistném trhu v České Republice vyskytují. V aplikační části jsem potom popsala kompletně všechny pojišťovací instituce, které pro rok 2009 nabízí povinné ručení a rovněž definovala jejich produkty. Stěžejní částí práce bylo vypracování případových studií.
|
|
Zajištění jako nástroj krytí rizik
Hlavatá, Zuzana ; Dědková, Eva (vedoucí práce)
Bakalářská práce na téma Zajištění jako nástroj krytí rizik pojednává o důležitosti zajištění v oboru pojišťovnictví. V práci uvádím příklady přenesení rizik z pojišťoven na další instituce, mezi nejdůležitější patří právě zajišťovny. Zajištění jsem rozdělila na část životní (life reinsurance) a část neživotní (non life reinsurance). V životní části jsem se zaměřila na proporcionální zajištění a v neživotní na neproporcionální zajištění. V práci jsem se také zmínila o pojistných poolech, finančním zajištění a o zajistném trhu v České republice. Po povodních v roce 2002 je zajištění pro pojišťovny nezbytné, jelikož kryly velkou část pojištěných škod.
|
|
Problematika pojistného podvodu v ČR
Svoboda, Lukáš ; Hejda, Jan (vedoucí práce) ; Bednář, Jan (oponent)
Práce se zabývá problematikou jednoho ze závažných trestných činů způsobujících ročně škody ve stovkách milionů korun. Cílem práce je komplexní pohled na danou problematiku. Práce pojistné podvody analyzuje z hlediska právního a ekonomického, zabývá se typologií pojistného podvodu a vybrané typy dokumentuje příklady z praxe. Dále pak odhaluje příčiny páchání této trestné činnosti a popisuje způsoby boje proti pojistným podvodům. V závěru se pak snaží odhalit slabá místa v systému, upozornit na ně a přinést zlepšovací návrhy a doporučení.
|
|
Solvency II
Palátová, Helena ; Marek, Luboš (vedoucí práce) ; Lukášek, Josef (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřená na problematiku nového regulatorního režimu pro oblast pojišťovnictví - Solvency II. Představuje shrnutí současného vývoje a aktuálních dokumentů k této problematice. Cílem práce je představit připravovaný režim a na příkladě se simulovanými daty ukázat rozdíl ve výpočtu solventnosti pro životní pojištění podle stávajícího režimu Solvency I a podle budoucího režimu Solvency II. Práce je rozčleněna do tří hlavních tematických bloků. V první části (druhá a třetí kapitola) je stručný přehled současné situace v oblasti regulace pojistných trhů. Druhá část popisuje obecně navrhovaný režim Solvency II a poslední část obsahuje popis průběhu a výsledků výše zmíněného příkladu.
|
|
NÁKLADY A VÝNOSY V ÚČETNICTVÍ POJIŠŤOVEN
Svoboda, Martin ; Bokšová, Jiřina (vedoucí práce) ; Randáková, Monika (oponent)
Pojišťovnictví představuje specifické odvětví podnikání se specifickým zachycením jednotlivých účetních operací. Náklady a výnosy jsou jejich nejdůležitější složkou. Diplomová práce se zaměřuje na náklady a výnosy komerčních pojišťoven. Sledují se na Technickém účtu životního, neživotního pojištění a na Netechnickém účtu. Pro pojišťovnu představují uzavřené pojistné smlouvy pohledávky za pojistníky z přímého pojištění ? předepsané hrubé pojistné. Při zániku pojištění pak pojišťovny účtují o závazcích z přímého pojištění. Pojišťovny na úhradu svých závazků tvoří rezervy, nejvýznamnější z nich jsou např. rezerva na nezasloužené pojistné, rezerva na pojistná plnění či rezerva pojistného životních pojištění apod.. Všechny rezervy jsou na straně aktiv kryty finančním umístěním, které slouží k dalšímu zhodnocení peněžních prostředků. Pro plnění závazků z pojistných smluv se pojišťovny také zajišťují.
|
|
AUDIT ŽIVOTNÍCH POJIŠŤOVEN
Maršálek, Tomáš ; Cipra, Tomáš (vedoucí práce) ; Sosík, Petr (oponent)
Cílem této práce je poskytnout ucelený přehled o auditu životní pojišťovny, včetně náznaku praktických aspektů této činnosti. Smyslem je také zdůraznit význam a nezastupitelnou funkci externího auditu jako zákonné ?pojistky? důvěryhodnosti nejen pro vlastníky pojišťovny, ale zejména pro klienty, kteří se na pojišťovnu spoléhají v nejtěžších chvílích života a nemají znalosti ani možnosti sami si ověřit, zda-li je hospodaření pojišťovny v pořádku a jejich peněžní prostředky v bezpečí
|
|
Portfolio management institucionálních investorů se zaměřením na penzijní fondy a pojišťovny
Přecechtěl, Dušan ; Málek, Jiří (vedoucí práce) ; Witzany, Jiří (oponent)
Práce porovnává základní přístupy a možnosti v řízení portfolií aktiv institucionálními investory, přičemž se zaměřuje zejména na penzijní fondy a pojišťovny. V jednotlivých kapitolách se nejprve věnuje omezením, na něž portfolio manažeři naráží při umisťování prostředků uvedených finančních institucí. Dále přibližuje třídy aktiv, tradiční i alternativní, do nichž je možné investovat volné prostředky, s nimi spojená rizika a nástroje pro jejich měření. Podrobně rozebrány jsou základní přístupy pro správu portfolia: Benchmarking, ALM a Risk budgeting. V závěru jsou uvedeny nejpoužívanější investiční strategie pro řízení části portfolia s dodatečnými požadavky na riziko nebo výnos.
|
|
Model pro ohodnocení bonity klienta v pojišťovně
Píška, Vladimír ; Novotný, Ota (vedoucí práce) ; Slánský, David (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou hodnocení bonity klienta v české komerční pojišťovně. Skládá se ze dvou hlavních logických celků ? přípravy teoretického modelu bonity klienta a jeho praktického ověření na reálných datech jedné české pojišťovny. Příprava modelu bonity klienta se přidržuje postupu popsaného v metodice CRISP-DM. Postupně jsou prozkoumány současné způsoby sledování bonity klientů v českém bankovním i nebankovním sektoru a je rozebrán způsob určování bonity klienta v amerických pojišťovnách. Následuje samotné sestavování modelu bonity klienta v pojišťovně. Nejdříve jsou nalezeny oblasti ke sledování a z těchto oblastí jsou vybrány vhodné ukazatele bonity klienta. Přípravu modelu uzavírá nastavení vah u jednotlivých ukazatelů a popis sledovaných kategorií bonity klienta. Druhý logický celek se zabývá aplikací připraveného modelu bonity klienta v praxi. Popsána je fyzická architektura řešení, příprava datové základny, použitá skóringová aplikace a převedení modelu bonity klienta do této aplikace. Dalšími popsanými kroky jsou testování modelu na vzorku dat a na kompletním portfoliu klientů spolupracující pojišťovny. Výsledky jsou analyzovány a zobrazeny v grafech. Poté jsou obdržené výsledky porovnávány s očekávanými výsledky. Diplomová práce končí diskuzí k využití bonity klienta v reálných procesech pojišťovny.
|