Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 145 záznamů.  začátekpředchozí118 - 127dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Orffovy nástroje v kontextu současné hudební výchovy dítěte předškolního věku
Fajtová, Jitka ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Bajerová, Ludmila (oponent)
Cílem diplomové práce je zrealizovat v jedné třídě mateřské školy hudební projekt s využitím hudebních nástrojů Orffova instrumentáře a testem hudebnosti zjistit, jaký individuální přínos mají Orffovy nástroje v rozvoji hudebnosti předškolních dětí. Práce s názvem "Orffovy nástroje v kontextu současné hudební výchovy dítěte předškolního věku" je rozdělena do pěti kapitol. V teoretické části přehledně popisuji pedagogickou reformu hudební výchovy, objasňuji současné pojetí hudební výchovy v předškolním vzdělávání na základě rámcového vzdělávacího programu, zmiňuji psychologickou charakteristiku rozvoje hudebnosti předškolního dítěte, popisuji Orffův instrumentář a jeho využití v integrativní pedagogice. Praktická část je zaměřena na vlastní výzkum, kde dle dotazníků zjišťuji, jak často, jakým způsobem a s jakými hudebními nástroji z Orffova instrumentáře pracují paní učitelky v mateřských školách. Testem hudebnosti zjišťuji hudební schopnosti a dovednosti dětí jedné třídy v mateřské škole, ve které na základě hudebního projektu ověřuji a vyhodnocuji přínos Orffova instrumentáře v rozvoji hudebnosti dětí. Práci doplňuji videozáznamem a fotkami z hudebního experimentu.
Ověření účinnosti Překlenovací učebnice Ladislava Daniela v praxi
Herdegenová, Marta ; Váňová, Hana (vedoucí práce) ; Veverková, Jana (oponent)
Autorský abstrakt Ve své diplomové práci jsem se věnovala experimentálnímu ověření účinnosti Danielovy Překlenovací učebnice, která má za úkol srovnat nedostatky a mezery v hudebních dovednostech žáků na druhém stupni způsobené hodinami hudební výchovy na prvním stupni základní školy. Průzkum jsem realizovala v šestých třídách jedné pražské základní školy, kde jsem v tomto roce vyučovala hudební výchovu. Stav hudebních dovedností žáků mě přiměl vyzkoušet Danielovu Překlenovací učebnici a alespoň trochu vrátit hudební výchovu mezi "živé předměty". Před samotným průzkumem jsem provedla vstupní prověrku hudebnosti v experimentální i kontrolní skupině, prostudovala Danielovu metodiku hudební výchovy, učebnice včetně metodických příruček a analyzovala Překlenovací učebnicí a k ní náležící Metodickou příručku. Na základě poznatků z této četby jsem vypracovala plán učiva jednotlivých hodin včetně metodických postupů. Zpočátku kritické chování žáků při "nových" hodinách hudební výchovy se brzy změnilo ve velice aktivní. Žáky hodiny bavily a těšili se na ně. Po každé hodině odcházeli s nějakým novým poznatkem, dovedností, které si hned v následující hodině zopakovali a přidali nové. Dokázali se ztotožnit s učebnicí a pracovat s ní. Po pěti měsících výuky podle Danielovy Překlenovací učebnice mohu tvrdit, že...
Skupinová hra v hudební výchově Využití hudebně výrazových prostředků moderní populární hudby v činnostní hudební výchově
Vepřek, Jan ; Sládek, Libor (vedoucí práce) ; Tichá, Alena (oponent)
Resumé Protože se v dnešní době moderní populární hudba masově šíří a velice rychle se vyvíjí, je nutné, aby na tuto skutečnost reagovali i učitelé hudební výchovy. Ti by měli nabídnout žákům možnost orientovat se v záplavě nově vznikajících hudebních děl moderní populární hudby i v nových hudebně výrazových prostředcích. To lze samozřejmě provést odborným výkladem a poslechem vhodných ukázek, ale domnívám se, že výklad hudební teorie a poslech by měla následovat aktivita z oblasti činnostní hudební výchovy, aby měli žáci možnost novou znalost procvičit a správně pochopit. Proto se má diplomová práce věnuje právě této problematice. Snaží se postihnout možnosti využití skupinové hry s využitím hudebně výrazových prostředků moderní populární hudby a měla by sloužit i jako soubor praktických rad k vytváření úprav pro žáky. V první kapitole jsou vymezeny termíny, z nichž nejdůležitější jsou bezesporu definice moderní populární hudby a vymezení skupiny žáků. Druhá kapitola obsahuje výčet vhodných hudebních nástrojů a jejich popis, speciálně se zaměřuje na nástroje vhodné k vytvoření rytmické skupiny. Jedná se o hudební nástroje z Orffova inventáře i o jiné, technicky ne příliš náročné hudební nástroje. Třetí kapitola se věnuje problematice skupinové hry v hudební výchově, zejména pak rytmické sekci, kterou chápu...
Analýza didaktických materiálů z oblasti hudební výchovy pro děti 3-6 let a jejich využití v praxi
Martínková, Hana ; Tichá, Alena (vedoucí práce) ; Kodejška, Miloš (oponent)
Analýza didaktických materiálů z oblasti hudební výchovy pro děti 3 - 6 let a jejich využití v praxi Teoretická část diplomové práce shrnuje poznatky o současném pojetí hudební výchovy v mateřské škole, popisuje hudební schopnosti a postavení hudebních činností v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. V práci jsou také charakterizovány jednotlivé složky hudební výchovy, jako jsou pěvecké, instrumentální, hudebně pohybové a poslechové činnosti. Praktická část se skládá ze dvou částí. První část obsahuje zmapování aktuální situace v oblasti didaktických materiálů pro děti předškolního věku. Výzkumnou metodou se stalo dotazníkové šetření, v němž byla zjišťována šíře a zdroje hudebních materiálů, které využívají pedagogové v praxi s dětmi předškolního věku. Druhá část je metodická a zahrnuje zpěvník, ve kterém jsou notové záznamy konkrétních písní, objevující se při práci v mateřských školách.
Využití prostředků informačních technologií v hodinách hudební výchovy
Vosyková, Petra ; Holý, Radek (vedoucí práce) ; Nedělka, Michal (oponent)
Diplomová práce nazvaná Využití prostředků informačních technologií v hodinách hudební výchovy si klade za cíl porovnat různé přístupy k výuce hudební výchovy na střední škole, konkrétně porovnat formu tradiční výuky s výukou vedenou za využití interaktivní tabule, z hlediska jejich vlivu na zapamatování probraného učiva. K ověření předpokládané hypotézy, že využití interaktivní tabule v hodině hudební výchovy má pozitivní vliv na úroveň získaných znalostí studentů, byly vytvořeny podklady pro vyučovací hodiny. Ty zahrnují jednak výukový materiál (přiložen na CDROM), jednak ověřovací testy, na základě kterých bylo možné následně porovnat dosažené výsledky jednotlivých kontrolních skupin studentů. Analýza zjištěných výsledků potvrdila předpokládanou hypotézu; rozdíl, který se mezi kontrolními skupinami objevil, však nebyl natolik velký, aby mohl jednoznačně prokázat, že dosažení lepších výsledků bylo způsobeno právě používáním interaktivní tabule ve výuce. Její pozitivní přínos se však projevil, konkrétně větší mírou zapojení studentů v hodinách a jejich aktivnějším přístupem k probírané látce, což následně pozitivně ovlivnilo i úroveň jejich získaný znalostí.
Dětské instrumentální soubory na 1. stupni ZŠ
Fialová, Pavla ; Hurníková, Kateřina (vedoucí práce) ; Perglerová, Marka (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na činnost dětských instrumentálních souborů na území hlavního města Prahy. V první části sledujeme postavení hudebního nástroje v rámci vývoje hudební výchovy na českých školách. V další kapitole se věnujeme psychologické stránce osobnosti člověka. Její rozvoj podporují hudební schopnosti a dovednosti získané hrou na hudební nástroj a zejména působením v ansámblu, kde je třeba vnímat každou další osobu a nástroj. Důležitým bodem jsou také učitelé instrumentálních souborů. Věnujeme se otázce využití nástrojů, které mají učitelé v současných školách k dispozici. Ve výzkumné části práce jsme se zaměřili na konkrétní ansámbly na území Prahy. Cílem bylo zmapovat, co motivuje žáky ke hře v souboru a zároveň zjistit, co vede vedoucí souborů k jejich založení, jak si představují svou práci a co by ocenili ve své pedagogické praxi.
Folklor ve výuce hudební výchovy na druhém stupni základních škol
Vejborová, Petra ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou využití českého folklorního odkazu ve výuce hudební výchovy na druhém stupni základních škol. Přináší teoretické informace týkající se českého folkloru. Analyzuje současnou nabídku učebnic hudební výchovy určených pro druhý stupeň základní školy z hlediska obsahu folklorní tematiky a prezentuje výsledky výzkumu orientovaného na výuku folkloru na druhém stupni základních škol. Na základě těchto výsledků je v závěru práce navržen projekt, který přináší možnosti, jak efektivně zapojit výuku českého folkloru do hodin hudební výchovy i jiných předmětů vyučovaných v rámci druhého stupně základních škol.
Respektování hudebních vývojových specifik dítěte předškolního věku v současné mateřské škole
Píchová, Romana ; Havlová, Jana (vedoucí práce) ; Kodejška, Miloš (oponent)
Předmětem diplomové práce byl výzkum na mateřských školách. Zabýval se zjišťováním, zda jsou respektována hudební vývojová specifika dětí předškolního věku. K výzkumu byly využity metody dotazníkového šetření, přímého pozorování, dále metoda rozhovoru a metoda analýzy třídních dokumentů. Výzkum se zabýval úrovní některých faktorů, které ovlivňují respektování stanovených vývojových specifik a naplňování z nich vyplývajících potřeb. Zejména úroveň profesních kompetencí pedagoga a vliv pedagogových znalostí hudebních vývojových specifik dítěte předškolního věku na jejich respektování. Dále podle daných kritérií bylo zkoumáno prostředí třídy a podmínky vytvořené pedagogem, zda umožňují respektování hudebních vývojových specifik předškolního dítěte.
Využití prvků uměleckých výchov ve vyučování němčině jako cizímu jazyku (se zaměřením na dramapedagogiku a práci s obrazovou knihou "Královna barev" od Jutty Bauerové)
Moravčíková, Eva ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Název: Využití prvků uměleckých výchov ve vyučování němčině jako cizímu jazyku (se zaměřením na dramapedagogiku a práci s obrazovou knihou "Královna barev" od Jutty Bauerové) Abstrakt: Tématem předkládané diplomové práce je integrace estetických prvků do hodiny německého jazyka, které pomáhají zlepšovat jazykové prostředky a řečové dovednosti studentů a rovněž rozvíjejí jejich osobnost. Předmětem mé práce je sepětí jazyka s uměním - dílčí umělecké výchovy, dramatická, hudební, literární a částečně i výtvarná výchova a jejich aplikace ve vyučovací hodině. Práce vychází z teorie dramapedagogiky a rozboru autentického cizojazyčného literárního textu, konkrétně žánru obrazové knihy. Náměty v praktické části jsou čerpány z uměleckých zdrojů, zkoumané metody a jejich konkrétní formy byly ověřeny ve zkušebních vyučovacích hodinách. Klíčová slova: Estetický prvek, dramapedagogika, hudební výchova, obrazový materiál, literární text, projektové vyučování, jazykové prostředky, řečové dovednosti

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 145 záznamů.   začátekpředchozí118 - 127dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.