Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 36 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.07 vteřin. 

Postavení ženy v díle Terézy Novákové
Slámová, Dana ; Velek, Luboš (oponent) ; Kvaček, Robert (vedoucí práce)
Teréza Nováková byla významnou osobností české kultury přelomu 19. a 20. století. Věnovala se umělecké a žurnalistické tvorbě, aktivně se podílela na ženském hnutí. Vedle toho se zaměřila i na národopisnou činnost. Bakalářská práce je zaměřena na beletristickou a žurnalistickou tvorbu Terézy Novákové. První část práce je věnována vlivu Karoliny Světlé na Terézu Novákovou, která byla pro ní nejen vzorem, ale i přítelkyní a rádkyní. Další dvě zásadní části se zaměřují na obraz ženy v publicistice a v beletrii spisovatelky. Prostřednictvím publicistiky reagovala Nováková na soudobý společenský vývoj. Ve svých článcích sledovala tři základní oblasti emancipačního úsilí - vzdělání, povolání a volební právo žen. Část zaměřená na beletrii využívá dílo venkovského realismu jako historického pramene. Cílem této kapitoly je na základě mikrosociální sondy postihnout postavení ženy ve venkovském prostředí. Zároveň je sledováno myšlení, postoje a hodnoty konkrétního jedince.

Inspirace v díle Fridy Kahlo
Moudrá, Veronika ; Binková, Simona (oponent) ; Křížová, Markéta (vedoucí práce)
Frida Kahlo, mexické a lidové umění je předmětem mé magisterské práce "Inspirace v díle Fridy Kahlo" pro Středisko ibero-amerických studií na Universitě Karlově. Věnuji se analýze předkolumbovských symbolů, lidovému umění, náboženským a každodenním motivům, jež jsou součástí díla Frida Kahlo. Práci, zaměřenou na společenské vědy, specielně na mexické umění a tradice, doplňuje obrazová analýza. V širším měřítku otvírá téma nacionalistických tendencí v kontextu mexické revoluce počátku dvacátého století. Nezaměřuje se pouze na život Fridy Kahlo, analýzu díla, ale snaží se podat kompletní obraz tvorby této ženy, která byla součástí širšího uměleckého proudu - specifických podmínek, které doprovázely sociální změny na počátku dvacátého století. Autorka však není jen následovatelem. Svou velmi osobní koncepcí boří stávající limity.


Paradoxní ztvárnění vědce ve vybraném díle Villierse de l'Isle-Adama
Horňáčková, Katarína ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Dílo Villiers de l'Isle-Adama se vyznačuje ambivalentním vztahem ke svému století, které vešlo do historie jako století Pokroku. Na jedné straně jej přitahuje Věda a její možnosti, na straně druhé zase varuje před Vědou, která se stává novým náboženstvím doby. Autor diagnózu své doby promítá do celé galerie roztodivných postav mužů vědy. Představuje nám vynálezce, jejichž objevy mají ulehčovat a zlepšovat život, ale ve skutečnosti potlačují v člověku vše, co se vymaňuje řádu "zdravého rozumu" společnosti. Další skupinou jsou vědci, kteří nastavují člověka podle měřítek doby, která hlásá umírněnost a léčí jej pomocí "balzámu zdravého rozumu", která je zbavuje takových "přežitků", jako je volání slávy, cti, patriotizmu nebo výčitek svědomí. Ale Villiers jde ve své kritice ještě dál a představuje nám chladné maniaky poznání, pro které má lidský život menší cenu než vědecký objev. Další vědec, který se objevuje ve Villiersovým díle je Tribulat Bonhomet. Na jedné straně je tato postava koncentrátem všeho, co si Villiers představoval pod pojmem "slepý pragmatizmus", avšak představuje zároveň i hrubý obraz toho nejúctyhodnějšího vědce, kterého Villiers stvořil - Edisona z románu Budoucí Eva. Na této postavě nám spisovatel nastiňuje svoji představu skutečné Vědy, která člověka vede k Ideálu místo aby jej ubíjela.

Tělo a tělesnost v díle Svatavy Antošové
Kunová, Kateřina ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent)
Tato práce se zabývá analýzou básnických sbírek a prozaických textů nekonvenční autorky Svatavy Antošové, jejíž tvorba je často označována za "provokativní". Základem pro přístup k problematice těla a tělesnosti jsou texty Judith Butlerové a Michela Foucaulta. Práce se věnuje tomu, jakým způsobem jsou v heteronormativní společnosti utvářeny představy o "skutečném muži" a "skutečné ženě" a jaké společenské sankce následují za neplnění očekávaných rolí. Dále se zabývá postavením lesby v rámci zdánlivě jasně vymezené kategorie "žena" a otázkou, zda je vůbec možné hovořit o "lesbické literatuře", do níž bývá Antošová řazena. Samotná analýza je potom rozdělena do čtyř částí: koherence pohlaví/gender/touha, (z)ničené tělo, lesbi(ani)smus a zobrazení intimního styku. Na závěr je na několika rozhovorech s autorkou ukázáno, jak musí neustále čelit stereotypními otázkám ohledně své "jinakosti". Cílem práce je v komplexnosti ukázat, jak je v díle Antošové zachycen právě onen pocit "jinakosti", jenž je pociťován jak uvnitř, tak na povrchu těla.

Vliv ženských postav na postavy mužské v díle Pierra Corneille
Zelená, Lenka ; Pohorský, Aleš (vedoucí práce) ; Jamek, Václav (oponent)
v českém jazyce Diplomová práce zkoumá vliv ženských postav na postavy mužské v díle Pierra Corneille a to částečně v souvislosti s vývojem corneillovského heroismu podle Doubrovského, jehož teorii rozšiřuje. Rozbor se týká děl Melita (Mélite, 1629), Médea (Médée, 1635) a Cid (Le Cid, 1637). Definice ženského vlivu vychází z charakteristiky ženských postav ve vztahu k postavám mužským. U mužských postav je zobrazen dopad ženského vlivu a jejich reakce, které nesou první rysy corneillovského heroismu. Mužské postavy vlivem ženských postav trpí. První příčinou je jejich touha. Druhá příčina tkví v celkové slabosti či paradoxně síle charakteru. Mužské postavy spojuje také téma msty. Žena mužského hrdinu oslabuje, je odkázán na její vůli. Hrdina se tak učí její síle vzdorovat, až jej ovlivňují pouze heroické ambice, ke kterým jej žena motivuje. Díla Melita a Médea dosud nebyla přeložena do českého jazyka, práce tedy jejich rozborem rozšiřuje českému čtenáři poznání a poskytuje mu nové impulzy jak na dílo Corneillovo nahlížet.

Priority sester a matek po porodu v oblasti edukace.
LUDAŠOVÁ, Tereza
Edukace v ošetřovatelství je velmi důležitá, obzvláště po porodu, kdy je žena vystavena úplně nové životní fázi.Porodní asistentka by měla být pro matku oporou, poskytnout matce radu a pomoci se vším, co nová matka potřebuje. V teoretické části mé práce je věnována pozornost edukaci, vymezení pojmů v edukaci a pojmu učení.Největší část teoretické práce se věnuje období šestinedělí, které je ještě rozděleno na fyziologické, patologické a pozdní. Ve fyziologickém šestinedělí jsou zmíněny především involučních změny a celkové změny v organismu, dále jsou zde popsány psychické změny, které v šestinedělí u matek nastávají. Fyziologické šestinedělí obsahuje také kapitolu laktaci a kojení, které je stručně popsáno ve dvou podkapitolách. Další kapitolou je patologické šestinedělí, které popisuje nejčastější problematiku, se kterou se můžeme v šestinedělí u matky po porodu setkat. Poslední kapitolou této části je pozdní šestinedělí, kde je popsána péče v domácím prostředí. Dále se práce věnuje novorozenci. Výzkumná část této bakalářské práce se zaměřuje na zjištění nejdůležitějších oblastí edukace z pohledu matky a sester a porovnává jejich priority. Výzkumné šetření bylo realizováno pomocí kvantitativního šetření, sběr dat byl uskutečněn v šesti nemocnicích Jihočeského kraje prostřednictvím anonymních dotazníků. Všechny dotazníky byly rozdány zvlášť ženám po porodu a zvlášť sestrám. Výzkumný soubor tvořilo 100 (100 %) žen po porodu a 100 (100 %) sester. Veškeré výsledky dotazníkového šetření byly zpracovávány pomocí grafů a tabulek. Hypotézy byly ověřeny statistickým testem chí- kvadrát v programu Microsoft Excel. Bylo posouzeno, zda rozdíl pozorovaných a očekávaných četností je statisticky významný, a to výpočtem dosažené hladiny statistické významnosti, tzv. p-hodnoty za použití funkce CHITEST. P-hodnota byla převedena na procenta a porovnána s hladinou významnosti 5%. Cílem bakalářské práce bylo zjistit nejdůležitější oblasti edukace z pohledu porodní asistentky, dětské sestry a ženy po porodu. Dalším cílem bylo stanoveno zjistit rozdíly v prioritách edukace u žen po porodu, porodních asistentek a dětských sester. Hypotéza 1 Existují rozdíly v prioritách edukace u matek po porodu a porodních asistentek. Tato hypotéza se potvrdila. Priorita porodních asistentek je hygiena a priorita matek po porodu je výživa novorozence. Hypotéza 2 Existují rozdíly v prioritách edukace u matek po porodu a dětských sester. Tato hypotéza se nepotvrdila. Priorita dětských sester je výživa novorozence stejně jako priorita matek po porodu. Hypotéza 3 Priorita edukace u matek po porodu se liší v závislosti na předchozích zkušenostech s mateřstvím. Tato hypotéza byla potvrzena. Prvorodička udává z 63% za prioritu u novorozence výživu a za prioritu v péči o sebe umění kojit. Druhorodička považuje za svou prioritu v péči o novorozence v 18% manipulaci a z 12% v péči o sebe hygienu. Hypotéza 4 Priority edukace u porodních asistentek se liší v závislosti na délce praxe. Tato hypotéza byla potvrzena. Porodní asistentky pracující na oddělení šestinedělí v rozmezí 0 10 let, udávají v 66% za prioritu hygienu. Porodní asistentky pracující na oddělení šestinedělí déle jak 11let udávají ve 14% stravování a pitný režim. Hypotéza 5 Priority edukace u dětských sester se liší v závislosti na délce praxe. Tato hypotéza byla potvrzena. Dětské sestry pracující na oddělení v rozmezí 0 - 10 let udaly v 32% za prioritu bezpečí novorozence. Sestry pracující na oddělení díle jak 11 let, udávají ve 22% za prioritu výživu novorozence.Výsledky výzkumu bakalářské práce mohou sloužit jako materiál pro porodní asistentky, jako doporučení ke zlepšení edukace matky po porodu. Nebo mohou posloužit matkám jako edukační materiál. Využít je ale rovněž mohou budoucí porodní asistentky, které se rozhodují o svém povolání. Poznatky, které vyplynuly z výzkumného šetření, je možné prezentovat na seminářích a vědeckých konferencích porodních asistentek a dětských sester.

Rozbor obrazů objevujících se v díle Noč ní motýl
Park, Soyoung ; KUBÍČEK, Jiří (vedoucí práce) ; DUTKA, Edgar (oponent)
"Noční motýli", krátká animace vytvořená v roce 1998 Raoulem Servaisem, začíná poctou surrealistickému malíři Paulu Delvauxovi. V této práci se hodlám zabývat zobrazením těl ve filmu ?Noční motýli?, dále popsat způsob, jakým je vytvořen pocit odstupu, kdy je ve stejnou chvíli jedna věc pociťována jako známá i neznámá a jakým způsobem je umožněno zažít moment, ve kterém se skutečnost a představa, minulost a budoucnost překrývají. Dále se budu zabývat zobrazením těl složených s fragmentárních obrazů vypůjčených z několika děl Delvauxe, tedy efektem vytvoření pocitu odstupu mezi neklidem odvozeným z obrazů, které je obtížné uchopit a ustálit v jeden celek a současně potěšením pocházejícím z dojmu známosti fragmentárních obrazů. V této práci se budu zabývat způsobem zobrazení čtyř postav, dále vágností hranice mezi skutečností a představami, překrýváním dvou pohledů, které dávají v pochybnost samotné rozlišení na subjekt a objekt a dvojstranný vztah mezi minulostí a současností ve snímku "Noční motýli".

Eun-Ja Kang, francophone woman writer born in South Korea
ČECHOVÁ, Monika
Práce pojednává o životě a díle soudobé korejské spisovatelky Eun-Ja Kang, která píše svá díla ve francouzštině. Do dnešní doby je Eun-Ja Kang autorkou dvou románů a své autobiografie. Tvorba ve francouzském jazyce ji řadí mezi frankofonní autory v širším slova smylu. Práce se však zaměřuje na určení jejího postavení na poli francouzsky psané literatury z pohledu dvou nedávných literárních konceptů: littérature-monde a transidentité. Dále se pak práce zaobírá tématickou a jazykovou analýzou jejích dvou románů a autobiografie. Analýza představuje společné i odlišné prvky v dílech, a tak odhaluje autorčinu poetiku.

Feminism in Selected Novels by Toni Morrison and Alice Walker
Chýlková, Jana ; Veselá, Pavla (vedoucí práce) ; Robbins, David Lee (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na aspekty feminismu ve vybraných románech afro-amerických spisovatelek, aktivistek a držitelek prestižní Pulitzerovy ceny za literaturu Toni Morrison, která získala i nejvyšší možné ocenění za literární tvorbu a to Nobelovu cenu, a Alice Walker. Cílem práce je detailní analýza dvou románů Toni Morrison: Sula a Beloved a jednoho románu Alice Walker: The Color Purple, přičemž právě poslední dvě jmenovaná díla vynesla spisovatelkám prestiž v podobě ocenění Pulitzerovu cenou. Pro každé z děl je vyčleněna jedna samostatná kapitola, kde jsou rozkrývány spojitosti mezi gendrovým pohledem na problematiku postavení afro-amerických žen ve společnosti, mezi odrazem jejich společenského postavení v literatuře a mezi tématy, která se v daném díle k této otázce přímo vztahují a dále ji rozvíjejí. Čtvrtá kapitola, závěr, se pak snaží analyzovat společné znaky v přístupu spisovatelek k dané problematice a naopak poukázat na aspekty, kterými se jejich narativní strategie a s ní související signifikantní prvky jejich tvorby liší.