Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Využití internetu při výuce kuželoseček na střední škole
Effenberger, Věra
Název práce: Využití internetu při výuce kuželoseček na střední škole Autor: Bc. Věra Effenberger Katedra: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí práce: RNDr. Jana Hromadová, Ph.D. e-mail vedoucího: Jana.Hromadova@mff.cuni.cz Abstrakt Tato diplomová práce zabývající se problematikou kuželoseček je určena zejména učitelům deskriptivní geometrie a studentům středních (popř. vysokých) škol. Může sloužit přímo jako pomůcka při výuce kuželoseček či při samostudiu, jelikož obsahuje mnoho názorných obrázků a dynamických apletů vytvořených v programu GeoGebra, které doplňují sepsaný teoretický text. V práci jsou vyjmenovány definice, vlastnosti a nejrůznější konstrukce jednotlivých kuželoseček. Dále je zde popsán jejich vznik jakožto rovinných řezů rotační kuželové, resp. válcové plochy, oskulační kružnice a sdružené průměry. Přílohu tvoří sbírka příkladů různé obtížnosti, která může sloužit jako kontrola získaných vědomostí. Klíčová slova: elipsa, hyperbola, parabola, ohniska, tečny, normály, konstrukce kuželoseček
Kuželosečky okolo nás
ŠAFÁŘOVÁ, Denisa
Tato bakalářská práce je zaměřená na křivky "okolo nás". Především klade důraz na kuželosečky a jejich výskyt v reálném světě. Ty se mohou vyskytovat například v architektuře, technice nebo v přírodě. V první části práce jsou definované jednotlivé kuželosečky a jejich základní vlastnosti. Dále jsou zde uvedeny definice vybraných algebraických křivek. Text je proložen názornými obrázky, které jsou vytvořeny v programu GeoGebra. Druhá část práce spočívá v identifikaci kuželoseček a vybraných křivek na fotografiích pomocí programu GeoGebra. U některých fotografiích je využito teoretických poznatků z první části, tzn. algebraického důkazu, že se jedná o danou kuželosečku.
Orthopantomografie
MARUŠÁKOVÁ, Lucie
Orthopantomografie je neinvazivní rentgenové vyšetření, patřící v dnešní době k vyšetřením první volby pro dobrou dostupnost a přijatelnou radiační zátěž vzhledem k samotné výtěžnosti. Orthopantomogram je sice "jen" 3D obraz převedený do 2D zobrazení, avšak přináší velké množství informací o stavu chrupu a přilehlých struktur. Jeden snímek stačí, aby lékař stomatolog mohl rozhodnout o diagnóze, léčbě, popř. nasměrování na další odborná pracoviště. Základem obecné části je definice OPG, popis principu i samotné metody. Dále práce obsahuje podrobný anatomický popis zubu, specifika orientačních linií a rovin pro dutinu ústní. Jsou zde zmíněny různé typy OPG přístrojů, vyjmenované výhody i nevýhody, či limitace orthopantomografie. Další část popisuje samotné vyšetření. Instruktáž pacienta s ohledem na jeho věk i schopnosti, příprava před snímkováním, nastavení. Je rozebrán vznik jednotlivých artefaktů a stínů, možnosti jejich ovlivnění či neovlivnění personálem. Podkladem pro praktickou část jsou data shromážděná ze dvou OPG pracovišť během tří let. První samostatné pracoviště poskytuje vyšetření pro téměř 60 ambulancí. Druhé, menší, je součástí skiagrafie, OPG se provádí pro 13 ambulancí. Celkovým objemem budou tato pracoviště nesrovnatelná. Je stanovena hypotéza o podobnosti obou pracovišť z hlediska zastoupení pacientů v jednotlivých věkových kategoriích. Z vypracovaných tabulek a grafů je zřejmý celkový objem na obou pracovištích, je spočítán průměr pacientů v jednotlivých týdnech a letech na pracovištích. K porovnání podle věku (nejprve celý objem pacientů, pak snížený o pacienty pro otrhodoncii) je vybrán chí-test. Je zjištěno, že si pracoviště podobná nejsou. Výsledky slouží jako podklad pro další statistické zpracování majiteli obou pracovišť. Informace z úvodu práce je možné využít jako studijní materiál pro zvýšení vzdělanosti radiologických asistentů.
Algebraické křivky v historii a ve škole
Fabián, Tomáš ; Kvasz, Ladislav (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
NÁZEV: Algebraické křivky v historii a ve škole AUTOR: Bc. Tomáš Fabián KATEDRA: Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, Dr. ABSTRAKT: Práce obsahuje sérii úloh určených pro studenty vyšších ročníků gymnázií a prvních ročníků vysokých škol. V těchto úlohách si studenti prohloubí své znalosti o kuželosečkách, zejména pak o jejich konstrukci, a naučí se sestrojit pro ně dosud neznámé křivky: konchoidu a kvadratrix. Všechny tyto křivky pak jsou využívány při řešení dalších úloh - některých Apolloniových úloh, klasických řeckých neřešitelných úloh atd. Většina konstrukcí je prováděna v programu GeoGebra a celá série úloh je sestavena tak, aby se během jejího řešení studenti naučili v tomto programu konstrukce provádět. Probíraná látka je zasazena do historických souvislostí a z tohoto důvodu jsou úlohy opatřeny historickým komentářem. K úlohám je vedle vzorového řešení přiřazena i didaktická poznámka, v níž je zdůvodněna didaktická motivace úlohy, je upozorněno na důležité nebo jinak zajímavé momenty řešení, na možné problematické kroky a zdroje chyb studentů apod. KLÍČOVÁ SLOVA kuželosečky, kružnice, elipsa, parabola, hyperbola, konchoida, kvadratrix, trisekce úhlu, kvadratura kruhu, rektifikace kružnice, zdvojení krychle, Apolloniovy úlohy, GeoGebra
Algebraické křivky v historii a ve škole
Fabián, Tomáš ; Kvasz, Ladislav (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
NÁZEV: Algebraické křivky v historii a ve škole AUTOR: Bc. Tomáš Fabián KATEDRA: Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, Dr. ABSTRAKT: Práce obsahuje sérii úloh určených pro studenty vyšších ročníků gymnázií a prvních ročníků vysokých škol. V těchto úlohách si studenti prohloubí své znalosti o kuželosečkách, zejména pak o jejich konstrukci, a naučí se sestrojit pro ně dosud neznámé křivky: konchoidu a kvadratrix. Všechny tyto křivky pak jsou využívány při řešení dalších úloh - některých Apolloniových úloh, klasických řeckých neřešitelných úloh atd. Většina konstrukcí je prováděna v programu GeoGebra a celá série úloh je sestavena tak, aby se během jejího řešení studenti naučili v tomto programu konstrukce provádět. Probíraná látka je zasazena do historických souvislostí a z tohoto důvodu jsou úlohy opatřeny historickým komentářem. K úlohám je vedle vzorového řešení přiřazena i didaktická poznámka, v níž je zdůvodněna didaktická motivace úlohy, je upozorněno na důležité nebo jinak zajímavé momenty řešení, na možné problematické kroky a zdroje chyb studentů apod. KLÍČOVÁ SLOVA kuželosečky, kružnice, elipsa, parabola, hyperbola, konchoida, kvadratrix, trisekce úhlu, kvadratura kruhu, rektifikace kružnice, zdvojení krychle, Apolloniovy úlohy, GeoGebra
Odraz díla Franze Kafky v tvorbě Villyho Sørensena
Foktová, Martina ; Březinová, Helena (vedoucí práce) ; Hartlová, Dagmar (oponent)
Tato práce se zabývá analýzou a interpretací povídek "Vražda - Kafkovská idyla" a "Tygři" z povídkové sbírky Sære historier (1963) od dánského spisovatele Villyho Sørensena. Práce si klade za cíl dokázat podobnost mezi povídkami Villyho Sørensena s tvorbou Franze Kafky. Autorka vychází z hypotézy, že oba spisovatelé užívají parabolu jako hlavní výrazový prostředek. V první kapitole práce je představen Villy Sørensen a doba, ve které žil, spolu s fantastickou prózou, jejímž představitelem Sørensen je. Dále autorka charakterizuje parabolu pomocí definic s příklady ze světové literatury. V rozboru povídky "Vražda" dochází nejen k interpretaci povídky jako takové, ale také k jejímu srovnání s románem Proces od Franze Kafky. Následně je podrobena rozboru povídka "Tygři".
Využití internetu při výuce kuželoseček na střední škole
Effenberger, Věra
Název práce: Využití internetu při výuce kuželoseček na střední škole Autor: Bc. Věra Effenberger Katedra: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí práce: RNDr. Jana Hromadová, Ph.D. e-mail vedoucího: Jana.Hromadova@mff.cuni.cz Abstrakt Tato diplomová práce zabývající se problematikou kuželoseček je určena zejména učitelům deskriptivní geometrie a studentům středních (popř. vysokých) škol. Může sloužit přímo jako pomůcka při výuce kuželoseček či při samostudiu, jelikož obsahuje mnoho názorných obrázků a dynamických apletů vytvořených v programu GeoGebra, které doplňují sepsaný teoretický text. V práci jsou vyjmenovány definice, vlastnosti a nejrůznější konstrukce jednotlivých kuželoseček. Dále je zde popsán jejich vznik jakožto rovinných řezů rotační kuželové, resp. válcové plochy, oskulační kružnice a sdružené průměry. Přílohu tvoří sbírka příkladů různé obtížnosti, která může sloužit jako kontrola získaných vědomostí. Klíčová slova: elipsa, hyperbola, parabola, ohniska, tečny, normály, konstrukce kuželoseček
Matematický model geometrie vozovky
Krist, Thomas ; Kokrda, Lukáš (oponent) ; Porteš, Petr (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá modelováním vozovky. Na začátku je uveden krátký přehled z historie, která ujasňuje souvislosti historický událostí a dopravních komunikací. V další kapitole jsou uvedeny 2 modely vozovek. Jedná se o model, který svým principem připomíná metodu konečných prvků a dále geometrický model, který je popsán pomocí geometrických křivek. V této práci je kladen důraz na druhou metodu, která je detailně popsána. V kapitole 5 je nakonec sestaven model vozovky a popsán rovnicemi.
Využití internetu při výuce kuželoseček na střední škole
Effenberger, Věra ; Hromadová, Jana (vedoucí práce) ; Karger, Adolf (oponent)
Název práce: Využití internetu při výuce kuželoseček na střední škole Autor: Bc. Věra Effenberger Katedra: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí práce: RNDr. Jana Hromadová, Ph.D. e-mail vedoucího: Jana.Hromadova@mff.cuni.cz Abstrakt Tato diplomová práce zabývající se problematikou kuželoseček je určena zejména učitelům deskriptivní geometrie a studentům středních (popř. vysokých) škol. Může sloužit přímo jako pomůcka při výuce kuželoseček či při samostudiu, jelikož obsahuje mnoho názorných obrázků a dynamických apletů vytvořených v programu GeoGebra, které doplňují sepsaný teoretický text. V práci jsou vyjmenovány definice, vlastnosti a nejrůznější konstrukce jednotlivých kuželoseček. Dále je zde popsán jejich vznik jakožto rovinných řezů rotační kuželové, resp. válcové plochy, oskulační kružnice a sdružené průměry. Přílohu tvoří sbírka příkladů různé obtížnosti, která může sloužit jako kontrola získaných vědomostí. Klíčová slova: elipsa, hyperbola, parabola, ohniska, tečny, normály, konstrukce kuželoseček

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 25 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.