|
Hospodaření vybraných krajů v letech 2003-2010
Hanzal, Jaroslav ; Maaytová, Alena (vedoucí práce) ; Daněk, Tomáš (oponent)
Tato práce se zabývá hospodařením krajů a jeho vazbou na regionální ukazatele. V první části práce je popsán fiskální federalismus, fiskální decentralizace a obecné pojednání o krajích, jejich vzniku, financování, atd.. V druhé části jsou popsány vybrané kraje, které byly pro práci použity. Hlavní část práce se zabývá analýzou vztahu mezi krajským rozpočtem a vybranými regionálními ukazateli, pomocí metody korelačního koeficientu.
|
|
Intraregionální rozdíly ve fiskální pozici obcí
DVOŘÁKOVÁ, Zdeňka
Tato diplomová práce byla zpracována na téma {\clqq}Intraregionámlní rozdíly ve fiskální pozici obcí`` Cílem práce bylo analyzovat příjmy a výdaje obcí vybraného regionu, zjistit rozdíly v těchto příjmech a výdajích a určit příčinu jejich vzniku. V úvodní části je zpracována teorie týkající se fiskálního federalismu, decentralizace a pozice, příjmů a výdajů obcí a horizontální a vertikální nerovnováhy. Hlavní část se zabývá fiskální kapacitou a fiskální potřebou jednotlivých obcí a faktory, které způsobují rozdíly ve fiskální pozici.
|
|
Vliv realizace projektu "Třeboň - rozvoj lázeňské infrastruktury" na motivační složku daně z příjmů fyzických osob ze samostatně výdělečné činnosti
Hájková, Jana ; Krbová, Jana (vedoucí práce) ; Peková, Jitka (oponent)
Diplomová práce zkoumá vliv realizace projektu "Třeboň - rozvoj lázeňské infrastruktury" na objem výnosů daňových příjmů města, resp. na tu část daňových příjmů, které plynou městu z podílu na dani z příjmů fyzických osob ze samostatně výdělečné činnosti podle zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní. Obcím podle tohoto zákona náleží 30 % daně z příjmů fyzických osob odvedené samostatně výdělečně činnými subjekty s místem bydliště na území města. Tento podíl je tzv. motivační složkou daně, která má podněcovat obce k vytváření podnikatelských příležitostí pro osoby samostatně výdělečně činné, a tím zvyšovat obecní příjmy. Cílem této práce je zjistit, zda se realizace tohoto projektu skutečně projevila na výši daňových příjmů města Třeboně. V teoreticko-metodologické části je představen model fiskálního federalismu uplatňovaný na území České republiky. V návaznosti na tento model jsou popsány příjmy obcí se zaměřením na příjmy daňové. V praktické části je popsán realizovaný projekt a jeho vliv na dílčí cíle např. na růst objemu místních poplatků, na růst zaměstnanosti. Stěžejní kapitolou praktické části je analýza vývoje zmíněné motivační složky v konfrontaci s vývojem počtu registrovaných podnikatelských subjektů na území města v letech realizace projektu včetně objasnění vlivů tohoto protisměrného vývoje.
|
|
Analýza příjmové strany rozpočtu Berouna
Granátová, Hana ; Vítek, Leoš (vedoucí práce) ; Nachtigalová, Marika (oponent)
V této bakalářské práci jsou zanalyzovány příjmové stránky rozpočtů od roku 1990 až po rok 2010. V první kapitole se nachází popis a základní charakteristika města. Jsou zde uvedeny nejdůležitější zákony, které obec musí dodržovat. V následující kapitole je pak vysvětlen pojem fiskální federalismus a jsou zde objasněny fáze vzniku rozpočtů a také metody jeho sestavování. Poslední kapitola nás pak seznamuje s nejvýznamnějšími změnami, které se průběhu let udály a měly vliv na sestavování rozpočtů. Výsledky samotné analýzy jsou shrnuty úplně na závěr celé práce, kde se také nachází celkové zhodnocení.
|
|
The implementation of budgetary policies in terms of European integration process
Grofčík, Lukáš ; Bič, Josef (vedoucí práce) ; Tunkrová, Věra (oponent)
Cílem bakalářské práce je identifikovat příčiny a následky nepříznivé rozpočtové situace v zemích Evropské Unie a objasnit možná řešení. Práce je rozdělena do čtyř základních částí. První kapitola pojednává o rozpočtové politice, vymezuje ji a definuje pojem fiskální nerovnováhy a její důsledky v podmínkách společné měnové politiky. Druhá kapitola rozebírá téma strukturálních reforem a koordinace hospodářských politik jako možná řešení nepříznivého stavu. Pro pochopení vnitřních vztahů zemí eurozóny, jejich odpovědnosti a práv, je třeba se seznámit s dokumentem nazvaným Pakt stability a růstu, který je rozebrán v třetí kapitole. Závěrečná kapitola se pokouší popsat vývoj veřejných financí v konkrétně vybraných zemích eurozóny, resp. EU, s následky a reakcemi, které jejich rozpočtové chování vyvolalo.
|
|
Is common fiscal policy an essential condition for the functioning of the optimal currency area?
Fehér, Richard ; Mládek, Josef (vedoucí práce) ; Štěpánek, Pavel (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje vyrovnávacím mechanismem, které by měly zmírnit dopady asymetrických šoků v měnových oblastech. Podle teorie optimálních měnových oblastí (OCA) byla sledována synchronizace hospodářských cyklů, která je důvodem vzniku asymetrie. Primárně bylo zaměřené na funkčnost vyrovnávacích mechanismů v rámci zemí Hospodářské a měnové unie (EMU), neboť dopady nedávné krize ukázaly, že tyto mechanismy nefungují dostatečně. Jedním z možných důvodů je i skutečnost, že v EMU neexistuje sdílení rizik přes fiskální transfery. Proto se práce věnuje fiskální politice v rámci eurozóny, její možným reformám a nabízí koncept fiskálního federalismu, jako jednoho z možných modelů konstrukce fiskálního systému v rámci EMU. Sledovali jsme jak se fiskální systémy v USA, Austrálii a Kanadě chovali během krize a čím by mohly být inspirací pro případné reformy v EMU.
|
|
Vývoj institucionálního uspořádání Evropské unie a změny po Lisabonské smlouvě
Hottmarová, Petra ; Urban, Luděk (vedoucí práce) ; Chalupníček, Pavel (oponent)
Evropská unie je organizací, která nemá nikde na světě srovnání. Její vývoj a změny, které přinesla Lisabonská smlouva, jsou aktuálním tématem a týkají se nás všech, občanů České republiky, jakožto občanů členské země Evropské unie. Je proto důležité, abychom byli informováni nejen o jejím fungování, pravomocech a hlavních úkolech jejich institucí, postoji a právech členských zemí, ale i o změnách, které přináší ratifikace nových smluv. Cílem mé práce je podat přehled institucionálního vývoje Evropské unie a zejména analyzovat zásadní změny, které ve fungování Unie Lisabonská smlouva přinesla, a jaký dopad má na demokratický deficit. Práce je rozdělena do 3 kapitol. V první kapitole se zabývám teorií evropské integrace. V druhé následuje rozhodování v rámci Evropské unie a dělba pravomocí, a také analýza veřejné volby evropské integrace. V závěrečné kapitole se zaměřím na Lisabonskou smlouvu a změny, které tato smlouva přinesla, a její vliv na demokratický deficit Evropské unie.
|
| |
|
Místní poplatky v rozpočtech obcí ČR
TRÁVNÍČKOVÁ, Radka
Místní poplatky jsou příjmem obcí v České republice, u kterého mohou obce ovlivňovat jeho výši. Místní poplatky jsou upraveny zákonem č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích. V současnosti mohou obce získat příjmy z devíti místních poplatků. Je na rozhodnutí obce, jaké poplatky na svém území uloží. V teoretické části práce jsou popsány pojmy jako fiskální federalismus, jeho historie, modely a zásady; fiskální decentralizace, příjmy obcí a jejich dělení; místní poplatky a další pojmy sloužící k uvedení do dané problematiky. Vlastní analýza je zaměřena na místní poplatky. Cílem práce je analyzovat místní poplatky jako příjem obcí ČR. Jde o to, zhodnotit, v jaké míře obce využívají místní poplatky, jaké místní poplatky obce ukládají, v jaké výši, jaká je četnost využití daných poplatků v roce 2007, které poplatky jsou ukládány nejčastěji, které přinášejí nejvyšší výnos a jak se dané místní poplatky vyvíjely. Objektem zkoumání jsou obce Jihočeského kraje, které jsou rozdělené do pěti velikostních skupin. Vše je doplněno tabulkami a grafy a z nich vyplývajícími závěry.
|
|
Modely rozpočtového určení daní a daňová autonomie územních rozpočtů v zemích OECD - možné implikace pro ČR (vyžadována alespoň částečná znalost AJ)
SYSLOVÁ, Pavlína
Diplomová práce na téma Modely rozpočtovém určení daní a daňová autonomie územních rozpočtů v zemích OECD - možné implikace pro ČR se zabývá rozpočtovým určením daní v České republice a zemích OECD. V rámci literární rešerše tato diplomová práce pojednává o základních pojmech, jako je fiskálního federalismus, rozpočtovém určení daní, daňová autonomie a také obsahuje vhodná doporučení týkající se decentralizace daní. Praktická část je zaměřena na analýzu modelů rozpočtovém určení daní v zemích OECD a analýzu modelů rozpočtovém určení daní v České republice v letech 1993 až 2008. V rámci analýzy se tato práce zabývá změnami v modelu rozpočtového určení daní a vyhodnocení těchto modelů vzhledem k teoretickým doporučením. V závěru diplomové práce je souhrn získaných poznatků a navrhovaná opatření ke zlepšení současné situace.
|