Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 117 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Reformy evropských trhů práce
Holčapek, Tomáš ; Šlosarčík, Ivo (vedoucí práce) ; Urban, Luděk (oponent)
Diplomová práce "Reformy evropských trhů práce" pojednává o rozdílných přístupech členských států Evropské unie k regulaci pracovního trhu a k souvisejícím opatřením v oblasti sociálního zabezpečení a pomoci. Téměř všechny evropské státy se snaží uchovat a rozvíjet koncept státu blahobytu, který by v ideálním případě měl zajišťovat obyvatelstvu potřebnou míru jistoty a sociální ochrany, zároveň by však neměl přílišnou rigiditou regulace znemožnit hospodářskou činnost a pokrok. Práce popisuje modelové kategorie, do nichž se vyspělé evropské státy dají rozčlenit, označované jako přístup liberální, skandinávský a tradiční. Každý z nich přináší určité výhody a nevýhody, mezi nimiž členské státy usilují najít rovnováhu. Jednotlivé modely jsou ilustrovány na příkladu šesti vybraných evropských zemí. Předmětem zájmu práce jsou i aktuální reformní pokusy v těchto státech. Práce se dále zabývá snahou o koordinaci národních politik v oblasti zaměstnanosti na úrovni institucí Evropské unie a zkoumá vytčené cíle i reálně dosažené výsledky na tomto poli. Z metodického hlediska používá syntézu ekonomických, právních a dalších náhledů na problematiku s výraznou aplikací komparace mezi jednotlivými modelovými příklady.
Reforma Společné zemědělské politiky EU a jednání o zemědělské politice v rámci Světové obchodní organizace
Drbohlavová, Marta ; Urban, Luděk (vedoucí práce) ; Látal, Jan (oponent)
Společná zemědělská politika (Common Agricultural Policy, CAP) má v Evropské unii (EU) jedinečné postavení. Je tomu tak z mnoha důvodů. Patří mezi první společné politiky, jež byly rozvíjeny od počátku integračního procesu. CAP tak náleží přední místo mezi příklady nejpokročilejší harmonizace a unijní regulace. Drží také primát v objemu finančních prostředků, jež jsou na její "provoz" vyčleněny ze společného rozpočtu EU. Žádná jiná politika nespotřebovala tolik jako CAP. V souvislosti s tím je ale zarážející, že CAP představuje pouze 2 % HDP EU 12a absorbuje 4,3 % pracovní síly.1 Dotace spojené s produkcí a ochrana trhu byly příčinou přebytků, nezanedbatelných poškození životního prostředí a malé konkurenceschopnosti na světovém trhu. Přičteme-li k tomu ještě výtky Světové obchodní organizace (World Trade Organization, WTO), že vývozní dotace narušují prostředí na světovém trhu, nutnost reagovat na rozšíření EU o země středovýchodní Evropy a požadavky na větší ochranu životního prostředí, dostáváme výčet zdůvodňující snahu o reformu CAP. Historie ale jasně prokázala, že reforma CAP není vůbec jednoduchou záležitostí. V minulosti se jednalo spíše o dílčí kroky přinášející jen částečné výsledky. Teprve reforma navržená Komisí v Agendě 2000 může být pokládána za hlubší zásah do struktury CAP. Další vývoj...
Evropská politika výzkumu. Současný vývoj a perspektivy.
Zavázalová, Helena ; Urban, Luděk (vedoucí práce) ; Rovná, Lenka (oponent)
Diplomová práce "Evropská politika výzkumu. Současný vývoj a perspektivy" pojednává o posledním vývoji a současném stavu výzkumné politiky EU a zjišťuje, proč přes veškeré snahy Evropa nedokázala zlepšit výkonnost a zvětšit objem svého výzkumu a vývoje. V poslední části práce krátce hledá pozici evropského výzkumu v ČR a pozici ČR v evropském výzkumu a zkoumá přínosy pro ČR. První část se zabývá šestým rámcovým programem Společenství pro výzkum a technologický vývoj, krátkou analýzou expertních zpráv a příspěvků do debaty odborné veřejnosti к tomuto tématu. Nakonec se zabývá změnami, které se promítly do nového, sedmého rámcového programu. Druhá část práce pojednává o pozici výzkumné politiky v žebříčku priorit Evropské komise a o expertních zprávách a jejich názorech na evropský VaV. Zároveň tato část přináší analýzu nových nástrojů a iniciativ, jako Evropská výzkumná rada a její granty či Evropské technologické platformy. Poslední část je věnována České republice, respektive místu evropského výzkumu v českém systému veřejné podpory výzkumu a vývoje a přináší krátkou případovou studii o západočeském regionu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Přístupy aktérů a jejich zapojení v procesu strategického řízení k udržitelnému rozvoji v EU : role institucí při tvorbě obnovené strategie udržitelného rozvoje (2006)
Škrábalová, Lenka ; Rovná, Lenka (vedoucí práce) ; Urban, Luděk (oponent) ; Zadražilová, Dana (oponent)
Cílem předkládané disertační práce je zhodnotit účast institucí při tvorbě Strategie udržitelného rozvoje EU a zjistit, která instituce byla primárně zodpovědná za strategické řízení směrem k udržitelnému rozvoji EU. Účast institucí na tomto procesu byla analyzována z pohledu hlavních integračních paradigmat (mezivládní a nadnárodní) a pomocí modelu tvorby strategií (Průběžného zdokonalování strategií udržitelného rozvoje). Ústředním aspektem koumání bylo (praktické) strategické uplatnění konceptu udržitelného rozvoje na úrovni EU a sledování různých aktérů, jak tento koncept podporují. Metodou zkoumání byla případová studie analytická a narativní. Výzkum byl zasazen do kontextu prosazování politiky udržitelného rozvoje na úrovni EU.
Výkonnost ekonomiky EU ve vztahu k USA
Marek, Lukáš ; Urban, Luděk (vedoucí práce) ; Svačinová, Tereza (oponent)
Diplomová práce "Výkonnost ekonomiky EU ve vztahu k USA" pojednává o zaostávání ekonomické výkonnosti Evropské unie za Spojenými státy. Práce vychází z přesvědčení, že zaostávání evropské ekonomiky za USA od počátku 70. let má strukturální charakter. Analytická část práce se věnuje dvěma oblastem, které mají pro hospodářskou výkonnost evropských států velký význam. První z nich je oblast hospodářské soutěže na vnitřním trhu. Jedná se o problematiku, jež přímo souvisí s procesem evropské ekonomické integrace. Analýza ukazuje, že pro růst produktivity firem v odvětví je nanejvýš důležité, zda může potenciální konkurence snadno vstupovat a opouštět jednotlivé trhy. Druhou zkoumanou oblastí je výzkum a vývoj. Současné teorie endogenního růstu považují technologický pokrok za faktor, jenž je nezbytným předpokladem pro zvyšování výkonu každé ekonomiky. Vnitřní trh EU by se proto měl stát místem, které bude podniky stimulovat k investicím do "R&D" a stane se tak příhodným pro vznik hodnotných inovací. Analýza však také ukázala, že zaostávání výkonnosti EU za USA nespočívá pouze v sektorech náročných na "R&D" jako biotechnologie a ICT, ale také v sektoru služeb. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
AZYLOVÁ A IMIGRAČNÍ POLITIKA EVROPSKÉ UNIE
Malová, Michaela ; Urban, Luděk (vedoucí práce) ; Šlosarčík, Ivo (oponent)
Přestože se prostředí v oblasti migrace, azylu pomalu přibližuje tomu, které panuje v členských zemích (hovoříme-li o vzrůstajícím počtu zahraničních obyvatel u nás, podaných žádostí o azyl, počtu nelegálních vstupů na území České republiky), na poli legislativním stále přetrvávají některé nekoncepční prvky. Především v oblasti integrace cizinců převažují příliš všeobecně formulované přístupy, které tak přispívají k neefektivnosti při realizaci integrační politiky. V aktualizované koncepci integrace cizinců pro rok 2005 se konstatuje, že za nejzávažnější nedostatek stávající Koncepce integrace cizinců je možné považovat skutečnost, že se zaměřovala pouze na přiznávání práv cizincům a nechávala stranou otázku sociální integrace . Materiál konstatuje, že stávající koncepce sice zdůrazňuje nutnost přiblížení právního postavení cizinců právnímu postavení občanů, neformuluje však konkrétně, v čem má takové přiblížení spočívat. Neukládá přistěhovalcům žádné integrační povinnosti, ani nezvýhodňuje osoby, které projevují snahu začlenit se do společnosti. Integračním strategiím chybí opora v širších, jasně definovaných přistěhovaleckých strategiích ajsou zatím jen velmi málo provázány sjinými politikami státu, například s politikou státního občanství124. Imigrační a integrační politiky by měly být provázány se všemi...
ENERGETICKÁ POLITIKA EVROPSKÉ UNIE
Pazderníková, Kamila ; Urban, Luděk (vedoucí práce) ; NÁHRADNÍ, OPONENT (oponent)
Je velmi důležité pátrat po tom, co dalo popud ke vzniku společné energetické politiky (SEP). Primární energetický sektor zahrnuje několik hlavních průmyslových oblastí - uhelný sektor, zemní plyn, jaderná energetika a ropa. Tato odvětví jsou zdrojem zaměstnanosti značného počtu obyvatel a celkově vytváří podstatný hospodářský výstupní produkt (output) pro efektivní fungování napříč ekonomikami. Zejména jsou však sektorem, na kterém je EU čím dál závislejší ve smyslu vnějších zdrojů dodávek energie. V období po ropné krizi v 70. letech 20. století začala vznikat nová průmyslová odvětví zaměřená na výrobu zboží a služeb snižujících tepelnou spotřebu průmyslu a domácností a odvětví zásobující trh energetickými produkty z alternativních zdrojů, jakými jsou například sluneční či slapová energie (energie přílivů a odlivů). Každé z těchto odvětví má specifický charakter, potýká se se specifickými obtížemi a také souvisí se sekundárními odvětvími energetiky: výroba energie a její distribuce, rafinace ropy a distribuce ropných produktů, jímání a distribuce plynu atd. Tato různá odvětví mají odlišnou tržní strukturu počínaje oligopoly a konče státními monopoly. Někteří dodavatelé jsou malé soukromé firmy a jiní zase nadnárodní korporace. Jsou rovněž subjektem vládní politiky, která často podléhá protichůdným domácím...
Emission trading: evaluation of the European experience
Řízková, Markéta ; Ščasný, Milan (vedoucí práce) ; Urban, Luděk (oponent)
Cílem práce je podat komplexní pohled na mechanismus emisního obchodování a zaměřit se na diskutované oblasti fungování zvláště evropského systému emisního obchodování (EU ETS) jako příkladu největšího fungující zavedeného systému emisního obchodování. Základní přístupy analýzy jsou jak teoretické tak praktické. V teoretické části se zaměříme na porovnání aplikace emisního obchodování versus environmentálních daní a budeme diskutovat, kdy je lepší regulovat pomocí nástrojů zaměřených na cenu a kdy na regulaci množství. Dále se teoreticky zaměříme na metody alokace používané v emisním obchodování se zvláštním důrazem na alokaci pomocí aukcí, která je teoreticky nejvíce preferovaná. V praktické části provedeme analýzu alokačních metod v rámci Fáze 1 a Fáze 2 systému EU ETS a shrneme jaké jsou očekávané změny v systému EU ETS po roce 2012. Na závěr zhodnotíme výsledky alokace versus emise ve Fázi 1 (2005-2007) a na základě predikcí ekonomického růstu a emisní intenzity odhadneme další vývoj ve Fázi 2 (2008- 2012) a v následující fázi po roce 2012.
Charakteristické postavení Spojeného království Velké Británie a Severního Irska v Evropské unii ilustrované na příkladu britského rabatu
Brožová, Lucie ; Rovná, Lenka (vedoucí práce) ; Urban, Luděk (oponent)
Téma práce bylo zvoleno na základě debat evropských politiků, které probíhaly na konci roku 2005 v souvislosti sjednáním o přijetí finančního výhledu Evropské unie pro roky 2007-2013. Při zasedáních se rozhovory často stáčely к témuž tématu - britský rabat a zemědělské dotace z rozpočtu EU. Předložená práce by měla přinést analýzu různých přístupů к otázce britské refundace. Měla by porovnat postoje britských politiků, politických stran a veřejnosti к této zvláštnosti. Dále by práce měla rozebrat, a na primárních pramenech doložit, snahu Evropské unie o vyřešení otázky opravných mechanismů. Jedna kapitola by měla analyzovat přístup ministerského předsedy к dané problematice během britského předsednictví v roce 2005 a jednání o nové finanční perspektivě. Blairův vztah к rabatu by měl být zkoumán na základě jeho projevů a přepisů tiskových konferencí. Závěrečná část práce by měla přinést kvalitativní analýzu korespondence s evropskými politiky, kteří byli dotazováni na své názory na britskou refundaci a její budoucnost. Práce by měla být ukončena výhledem na možnosti řešení otázky opravných mechanismů v budoucnu. Celá práce by měla pojednávat spíše o politickém dopadu britského rabatu, než o ekonomickém. Cílem je zjistit, nakolik se v případě rabatu jedná o politický tah, který má Británii zlepšit její...
Daňová konkurence v Evropské unii : zbytečné obavy?
Vitásek, Jan ; Schneider, Ondřej (vedoucí práce) ; Urban, Luděk (oponent)
Vysoká mobilita kapitálu vyvolává v řadě členských zemí Evropské unie obavy z možného závodu ve snižování daňových sazeb daně z příjmu právnických osob. Daňová konkurence podle nich bude mít negativní dopad na daňové příjmy a tím i na redistribuční cíle evropských vlád. Obavy kritiků zesílily zejména v souvislosti s rozšířením Evropské unie o desítku zemí střední a východní Evropy, s nimiž přišla výrazně nižší míra zdanění, než je běžná v zemích EU-15. Teorie daňové konkurence bez výjimky připouštějí, že tlak ke snižování daňových sazeb existuje, některé z nich ale ukazují, že za určitých podmínek k závodu ve snižování daňových sazeb nemusí dojít. Pokles míry zdanění nepotvrzuje ani vývoj v Evropské unii od počátku 80. let. I přes výrazně nižší míru zdanění v nových členských zemích nepřineslo ani rozšíření EU rozklad daňových základen. Zůstává otázkou, jak se zdanění firemních zisků bude chovat v nadcházejících letech, zejména v souvislosti s novým plánem EU na zavedení jednotného konsolidovaného základu daně z příjmu právnických osob a postupující ekonomickou konvergencí nových členských států k zemím EU. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 117 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 Urban, Ladislav
8 Urban, Lukáš
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.