|
Analýza dopravní obslužnosti města Kaplice
Švédová, Vlasta ; Mervart, Michal (vedoucí práce) ; Průša, Ladislav (oponent)
Práce je zaměřena na dopravní obslužnost města Kaplice z hlediska veřejné osobní dopravy, cílem je analyzovat současnou situaci a navrhnout možná zlepšení pro fungování v budoucnu. První teoretická část vysvětluje metody, které byly použity pro analýzu z dopravního i demografického pohledu, rovněž je charakterizováno město samotné. Druhá část práce představuje samotnou analýzu, kde je zkoumána současná dopravní a demografická situace města. Důraz je kladen na popis demografických charakteristik, které mají souvislost s dopravní obslužností, dále na zhodnocení dopravní situace dle jednotlivých oborů dopravy, infrastruktury a celkového propojení zjištěných skutečností. V rámci analytické části je provedena i analýza SWOT, která identifikuje příležitosti a hrozby dopravní obslužnosti města. Na závěr je proveden odhad budoucího stavu dopravní obslužnosti v závislosti na vývoji počtu obyvatel a jeho věkového složení. Na základě provedené projekce a zjištěných poznatků jsou uvedena doporučení pro optimalizaci a efektivní fungování dopravní obslužnosti města.
|
|
Dlouhodobý vývoj dopravní obslužnosti na Pardubicku a jeho souvislost s rozmístěním obyvatelstva
Měkota, Tomáš ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Chmelík, Jakub (oponent)
V poslední době roste zájem o problematiku dopravní obslužnosti. Kraje musí vytvořit dopravní plány, jejichž cílem je mj. vytvořit alternativu zvyšujícímu se užívání osobního automobilu. Dopravní obslužnost hraje roli při utváření sídelního systému. V práci je analyzován vývoj dopravní obslužnosti, závislost kvality dopravní obslužnosti na administrativním statusu sídla a horizontální dopravní poloze v letech 1968 - 2013. Dále se práce věnuje vztahu dopravní obslužnosti a koncentrace obyvatelstva a vztahu vývoje těchto dvou veličin. Pro analýzy byla využita data ze Sčítání lidu, domů a bytů, z jízdních řádů a z aplikace IDOS. Data byla zpracována do grafů, byla kartograficky znázorněna a byly použity i některé statistické metody k hodnocení závislosti. Ukazuje se, že dopravní obslužnost poklesla se změnou politického režimu v roce 1989, kolem roku 2000 se stabilizovala a vliv na zlepšení kvality měl integrovaný dopravní systém, je též prokázán vliv horizontální dopravní polohy a statusu sídla na její kvalitu. Také je ukázána závislost mezi populační velikostí sídla a kvalitou dopravní obslužnosti a také závislost vývoje dopravní obslužnosti a populačního vývoje.
|
|
Financování dopravní obslužnosti
KUČEROVÁ, Petra
Diplomová práce se věnuje problematice dopravní obslužnosti a jejího financování. Hlavním cílem je zhodnocení využití finančních prostředků na dopravní obslužnost v Jihočeském kraji. Na začátku charakterizuje práce dopravu. Hovoří o tom, jakou roli hraje v národním hospodářství, jaký má význam a jak ovlivňuje společnost. Dále se věnuje regulování a řízení sféry dopravy prostřednictvím dopravní politiky vlády a stručně popisuje její základní strategické dokumenty. Nezbytné je vymezení dopravní obslužnosti, jejího významu a faktorů, které ji ovlivňují. V závěru popisuje teoretická část tři možnosti financování dopravní obslužnosti a hovoří o pojmech jako kompenzace či prokazatelná ztráta, které s financováním úzce souvisejí. Praktická část je zaměřena na Jihočeský kraj. Charakterizuje dopravní obslužnost a analyzuje její financování. Zvlášť je rozebírána veřejná linková a regionální železniční doprava. Při analýze byly použity vybrané statistické metody. Nakonec se práce zabývá dílčím cílem zkoumání, kterým je návrh dosud nevyužívaného způsobu využití financování dopravní obslužnosti.
|
|
Analýza dopravní obslužnosti pardubického mikroregionu
Staněk, Jan ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Květoň, Viktor (oponent)
Diplomová práce přináší komplexní pohled na dopravní obslužnost v sledovaném regionu v zázemí Pardubic, a to jednak z pohledu nabídky veřejné dopravy a jednak z poptávky obyvatel po ní. Jedním z klíčových cílů práce je nalezení vlivu dopravních i nedopravních charakteristik na výběr druhu dopravního prostředku využívaného k dopravě do zaměstnání a škol na úrovni obcí. Kromě analýz založených na sekundárních datech je součástí práce i dotazníkové šetření a jeho vyhodnocení a to především ve vztahu k předchozím analýzám. Právě porovnání dvou pohledů, založených na objektivních statistických datech na straně jedné a na subjektivních pohledech obyvatel sledovaného regionu na straně druhé, je jednou z hlavních hodnot předkládané práce.
|
|
Identifikace progresivních trendů v městských dopravních systémech v Liberci, Brně, Plzni, Ostravě a Bratislavě
Weissova, Zuzana ; Damborský, Milan (vedoucí práce) ; Hoffman, Andrej (oponent)
V teoretické části je rozebrán koncept chytrých měst (Smart Cities) a teorie k městské dopravě. V praktické části je u každého města nejprve uveden jeho postup při tvorbě strategických dokumentů (plány udržitelné mobility) souvisejících s městskou dopravou a při prosazování konceptu chytrých měst, dále je analyzováno zapojení městské dopravy do integrovaného dopravního systému, novinky usnadňující použití městské dopravy a situace v elektronickém odbavení cestujících. Cílem práce je inovativní trendy, které jsou aktuálně zaváděny ve vybraných městech, identifikovat a navzájem úspěšnost jednotlivých měst v jejich zavádění porovnat. Východiskem jsou veřejně dostupné informační zdroje (strategické dokumenty, výroční zprávy) i data poskytnutá jednotlivými dopravními podniky.
|
| |
| |
| |
|
Optimalizace poloh železničních zastávek v úseku Znojmo-Okříšky
Kubina, Jiří ; Hoza, Miroslav (oponent) ; Svoboda, Richard (vedoucí práce)
Bakalářská práce „Optimalizace poloh železničních zastávek v úseku Znojmo-Okříšky“ se zabývá posouzením stávajícího stavu umístění železničních zastávek a železničních stanic ve zmíněném traťovém úseku z hlediska docházkové vzdálenosti k zastavěnému území obcí. Jsou-li docházkové vzdálenosti neuspokojující, nabízí práce řešení v podobě přeložení železniční zastávky do vhodnější polohy nebo vybudování nové zastávky podle platných zákonů a norem. Dále práce navrhuje přístupové komunikace k přeloženým nebo nově zbudovaným zastávkám. Práce předkládá konstrukční řešení nově budovaných zastávek. Práce se rovněž zabývá stávajícím obsloužením obcí linkovou autobusovou dopravou a zohledňuje ho při rozhodování. V práci jsou uvažovány pouze drobné úpravy geometrické polohy koleje.
|
|
Časová dostupnost středisek veřejné správy ve vybraných okresech Jihočeského kraje (Strakonice, Písek, Tábor)
ZÁPOTOČNÁ, Markéta
Předkládaná bakalářská práce se zabývá analýzou časové dopravní dostupnosti středisek veřejné správy z částí obcí spadajících do správních obvodů těchto center. Toto je realizováno na území třech bývalých okresů Jihočeského kraje - Strakonice, Písek a Tábor na základě statistického šetření časové dostupnosti jak hromadnou tak individuální dopravou. Nejprve jsou však v práci popsána teoretická východiska a nejdůležitější prameny, z nichž autor čerpá. Dále jsou vysvětleny nejdůležitější pojmy, se kterými autor v práci operuje. V kapitole Metodika práce je podrobně vysvětlen postup při tvorbě praktické části této práce. Výsledky zkoumání jsou adekvátně zhodnoceny a kartograficky znázorněny.
|