Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 263 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé pro podnikání a ochrana spotřebitele
JANČUROVÁ, Aneta
Ochrana spotřebitele je zajímavým tématem už jen z toho důvodu, že se do role spotřebitele dostane úplně každý z nás. Vlastně se jím stáváme prakticky denně. Proto by mělo být v zájmu každého z nás se o právech spotřebitele dozvědět více, tak abychom zapříčinili, že se zrovna my staneme obětí nekalých praktik ze strany obchodníka. Právě určitá neznalost spotřebitele se stala základem pro domněnku, že je spotřebitel slabší stranou pří uzavírání smluv. Je proto povinností státu mu poskytnout dostatečnou právní ochranu. Účelem této práce bylo poskytnout čtenáři přehled o různých možnostech ochrany spotřebitel pří uzavírání smluv mimo prostory obvyklé pro podnikání tak, aby získal přehled hlavně o svých právech a právních předpisech. Cílem práce bylo zjistit zkušenosti a názory spotřebitelů v souvislosti se smlouvami uzavřenými mimo prostory obvyklé pro podnikání a činnosti příslušného dozorového orgánu v této oblasti a uvedení návrhu na zlepšení. Pro seznámení s problematikou ohledně ochrany spotřebitele a smluv uzavřených mimo prostory obvyklé pro podnikání byla na začátku připravena teoretická základna pro dané téma. Následně byla v praktické části shromážděna data z uskutečněného dotazníkového šetření spolu s rozhovorem s agentem Zbyňkem Prouskem. Na závěr byly zhodnoceny hypotézy a byly uvedeny konkrétní návrhy na zlepšení.
Ochrana spotřebitele v oblasti potravin
VĚŽENSKÁ, Edita
Bakalářská práce popisuje práva a povinnosti spotřebitelů, kteří jsou součástí mezinárodního obchodu. Práce se zaměřuje zejména na ochranu spotřebitele v České republice, ale také Evropské unie. Právní předpisy dané země by měly být schopné zajistit bezpečnost potravin. V České republice ochranu spotřebitele zajišťuje zákon o ochraně spotřebitele, který poskytuje ochranu například proti nekalým obchodním praktikám. V práci jsou také zahrnuty dozorové orgány například Česká zemědělská a potravinářská inspekce či Státní veterinární správa. Tyto dozorové orgány dohlížejí mimo jiné na bezpečnost potravin. Ve 21. století stále více lidí obchoduje online a dochází tak k méně osobnímu kontaktu. Kvalita informací a jejich znalost se tak stává pro spotřebitele více důležitá. Cílem této práce je analyzovat ochranu spotřebitele v oblasti potravin a v rámci marketingového výzkumu zjistit u českých spotřebitelů úroveň znalosti potravinového práva. Pro výzkum byla použita metoda dotazníkového šetření. Práce obsahuje shrnutí výsledků práce.
Analýza konkurence na spotřebitelském trhu s vybranou komoditou
SULEKOVÁ, Klára
Předmětem bakalářské práce je analýza trhu z hlediska možnosti výběru cartridgí do inkoustových tiskáren z pohledu spotřebitele. Z tohoto důvodu jsem použila získaná data z výzkumu pro Sdružení obrany spotřebitelů a informace z mého výzkumu. Pro ohodnocení konkurenčního prostředí jsem použila Porterův model pěti sil a nakonec jsem analyzovala trh z hlediska ochrany spotřebitele. Při vyhodnocování získaných informací jsem zjistila, že trh s cartridgemi je ovládán cenovou konkurencí. Respondenti často uváděli, že si kupují renovované kazety, protože jsou levnější. Také se ukázalo, že barevné kazety se kupují méně často než černé právě proto, že jsou mnohem dražší. Jiná konkurence se objevila mezi firmami s originálními a alternativními kazetami, kdy firmy prodávající originální cartridge využívají čipy, aby tak zabránili renovaci kazet. V analýze trhu z pohledu spotřebitele byly nalezeny problémy. Zde se projevil dopad boje mezi alternativními a originálními kazetami a to v podobě čipů (v originálních cartridgí), které zatěžují konečného spotřebitele tím, že zvyšují cenu kazet a tak i náklady na tisk. Přitom hlavním úkolem těchto čipů je zamezit renovaci náplní. Další zajímavostí je, že ceny tiskáren jsou většinou jen dvakrát dražší jak kazety. Tento jev se projevil v důsledku snižování cen za tiskárny s cílem udržet se tak na trhu, ale na druhé straně zdražováním služeb a spotřebního materiálu potřebného k tiskárnám. Nemalou překážkou pro spotřebitele je špatné značení obalů od cartridgí. Je zde nedostatečná informovanost hlavně o objemu kazet. A posledním problémem je ztráta záruky při použití alternativní kazety. Výrobci tiskáren totiž nechtějí nést odpovědnost za produkty, které nejsou jimi doporučovány.
Nepřiměřená ujednání ve spotřebitelských smlouvách
Pružinská, Lucia ; Čech, Petr (vedoucí práce) ; Patěk, Daniel (oponent)
Nepřiměřená ujednání ve spotřebitelských smlouvách Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá problematikou nepřiměřených ujednání ve smlouvách uzavíraných se spotřebiteli. Nejdříve jsou popsány základní pojmy, a to především pojem spotřebitel jako ústřední pojem této práce, a pojmy s ním související, tedy především podnikatel, neboli prodejce zboží a poskytovatel služeb, a spotřebitelská smlouva. Dále se zabývá stěžejní unijní úpravou v oblasti nepřiměřených ujednání, kterou představuje hlavně směrnice Rady 93/13/EHS ze dne 5. dubna 1993 o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách. Je vyložen také princip minimální harmonizace, na kterém je tato směrnice založena. Důraz je kladen především na judikaturu Soudního dvora Evropské unie, která je za dobu účinnosti směrnice vskutku bohatá a prošla mnohdy zásadním vývojem. Ve světle této judikatury se zaměřuji na vysvětlení toho, jaká ujednání jsou pokládána za nepřiměřená, zneužívající, a jaké aspekty jsou pro toto posouzení zásadní. Jedná se například o samotný pojem nepřiměřenost a s ním související transparentnost, významná nerovnováha práv a povinností či poctivost. Je přiblíženo, jak jsou tyto pojmy vykládány a jaké důsledky z takových nepřiměřených ujednání plynou, především tedy jejich nezávaznost pro spotřebitele. V neposlední řade se práce...
Obchodní smlouvy uzavírané se spotřebitelem
Svoboda, Radek ; Liška, Petr (vedoucí práce) ; Patěk, Daniel (oponent)
Obchodní smlouvy uzavírané se spotřebitelem Abstrakt Diplomová práce se zaměřuje na problematiku dvou institutů kontroly obsahu smlouvy, jež chrání spotřebitele před zneužitím autonomie vůle podnikatelem. Na ochranu proti zneužívajícím klauzulím a ochranu proti překvapivým ustanovením ve spotřebitelských obchodních podmínkách. První část práce se věnuje problematice ochrany spotřebitele proti zneužívajícím klauzulím, jež je provedením směrnice 93/13 EHS. V této části je diskutována podoba transpozice do občanského zákoníku, analyzovány jsou i její nedokonalosti a je provedeno srovnání české úpravy se směrnicí. Pozornost je věnována i připravované novele občanského zákoníku, která má za cíl nedostatky odstranit. Nejprve je rozebrán účel ochrany, základní principy, z nichž právní úprava vychází, a její působnost. Dále je analyzována otázka výjimek z přezkumu zneužívajících klauzulí, které představují záruku zachování principu autonomie vůle. V návaznosti na to jsou vyložena kritéria testu přiměřenosti, tedy postupu, na jehož základě soudy hodnotí zneužívající charakter smluvních ujednání. Následuje analýza problematiky seznamů zneužívajících ujednání. V závěru této části je zkoumáno pojetí následku zneužívajících klauzulí, na jehož povaze není v doktríně shody a také judikatura Nejvyššího soudu k tomuto...
Ochrana spotřebitele v pojišťovnictví
Bezoušková, Tereza ; Patěk, Daniel (vedoucí práce) ; Tomášek, Petr (oponent)
1 Ochrana spotřebitele v pojišťovnictví Abstrakt Diplomová práce zpracovává problematiku ochrany spotřebitelů na pojistném trhu, kteří mají zájem o sjednání neživotního pojištění. Úroveň jejich ochrany je analyzována do okamžiku uzavření pojistné smlouvy, tj. v textu práce jsou rozebrány zejména povinnosti stanovené povinným subjektům při jednání se zákazníky, které je vedeno za účelem sjednání pojištění, a to včetně povinností stanovených k předkládání návrhů a k provádění přípravných prací předcházejících uzavření pojistné smlouvy. S problematikou úzce souvisí činnost distribuce pojištění především pak povinnosti, které jsou povinným subjektům stanoveny k jejímu výkonu. Tyto povinnosti zahrnují požadavky na povinné subjekty (personální předpoklady a požadavky na zajištění řádného provozování činnosti), současně jsou právní úpravou stanovena tzv. pravidla jednání, která musí být v průběhu sjednávání pojištění ze strany povinných subjektů dodržena. Středem pozornosti diplomové práce jsou primárně ty povinnosti, které jsou řazeny mezi tato pravidla jednání. V detailu jsou následně rozebrány povinnosti související s poskytováním poradenství a předsmluvní informační povinnosti. Cílem diplomové práce je analýza těchto povinností z hlediska jejich přínosu pro zákazníka, tedy zda je zákazník následně, zejména na...
Specifika uzavírání spotřebitelské kupní smlouvy na internetu
Houdek, Zdeněk ; Patěk, Daniel (vedoucí práce) ; Liška, Petr (oponent)
Specifika uzavírání spotřebitelské kupní smlouvy na internetu Abstrakt Tématem této diplomové práce jsou specifika uzavírání kupní smlouvy se spotřebitelem na internetu, tedy taková specifika, která se objevují v průběhu procesu uzavírání smlouvy. Za cíl si klade popsat zvláštnosti, které se pojí s aspekty uzavírání tohoto typu smluv, a to ať už jako důsledky spotřebitelské ochrany, úpravy distančního charakteru smluv, nebo zvláštností internetového prostředí. Dále má za cíl najít způsoby, jakými lze tato specifika překonat, aby došlo k platnému uzavření kupní smlouvy. Za tímto účelem rozebírá platnou právní úpravu, kterou se pokouší implementovat na situace, které se s internetovým nakupováním pravidelně pojí, přitom poukazuje na možné odchylky v zahraničních úpravách, konkrétně v právních řádech Německa, Rakouska a Slovenska, v omezené míře také v právních řádech Maďarska a Francie. V závěru práce nabízí autorovy úvahy de lege ferenda. Práce vychází z teoretického vymezení smlouvy, z náležitostí procesu jejího uzavírání, ale i z náležitostí samotného právního jednání. Podrobně pracuje s úpravou kontraktačního procesu, která dostatečně nereflektuje typické způsoby vzniku smlouvy na internetu, a proto prochází jednotlivé fáze nakupování a snaží se určit, který úkon je nabídkou, který jejím přijetím a kdy...
Evropská regulace pojišťovnictví
Bodiš, Michal ; Kunertová, Tereza (vedoucí práce) ; Exner, Jan (oponent)
Tématem této práce je ochrana spotřebitele v evropské regulaci pojišťovnictví. Blíže zkoumá zejména dohled nad produktem a jeho řízení. První část se věnuje definici pojmu spotřebitel, protože se jedná o klíčový pojem této práce. Také obsahuje definici ochrany spotřebitele. Druhá část práce se zabývá historickým vývojem ochrany spotřebitele v Evropské unii. Pozornost je věnována zejména posunu od praktické neexistence až po zařazení ochrany spotřebitele do Charty základních práv Evropské unie. Dále zkoumá současnou politiku ochrany spotřebitele. Na ni navazuje vývojem regulace pojišťovnictví v evropských předpisech. Zde je ukázán postupný trend sbližování a vytváření skutečného vnitřního trhu, který neklade zbytečné překážky jeho soutěžitelům. Na tuto část dále navazuje rozborem důsledků finanční krize 2008 pro pojišťovnický sektor z pohledu institucionálního zajištění dohledu nad sektorem. Tato část je zakončena rozborem směrnice Solvency II a jejího vlivu na ochranu spotřebitelů. Práce se dále soustředí na ochranu spotřebitelů při distribuci pojištění. Porovnává dvě poslední směrnice, které tuto oblast pokrývaly. Zdůrazněny jsou novinky, které přinesla směrnice o distribuci pojištění. Ta položila základ i dohledu nad produktem a jeho řízení. Tomuto institutu se věnuje závěrečná část práce....
Informační povinnosti subjektů finančního trhu vůči ČNB
Havlovicová, Jaroslava ; Vybíral, Roman (vedoucí práce) ; Kotáb, Petr (oponent)
Informační povinnosti subjektů finančního trhu vůči ČNB Abstrakt Informační povinnosti ukládané osobám činným na finančních trzích jsou jedním z nejdůležitějších mechanismů, na základě kterých mohou dohledové orgány náležitě naplňovat své pravomoci. V případě, že by subjektům finančních trhů nebyla informační povinnost uložena, byla by regulace jejich činnosti "slepá". Rigorózní práce si klade za cíl důkladně předestřít teoretické základy, na nichž je informační povinnost postavena. Charakterizuje dohledové orgány na národní i unijní úrovni, vymezuje jejich pravomoci i nástroje používané při předkládání informací ze strany povinných subjektů. Na druhé straně jsou definovány znaky jednotlivých skupin povinných subjektů a právní rámec jejich činnosti. Zároveň práce neopomíjí s tématem blízce související problematiku ochrany spotřebitele, který je v prostředí finančních trhů výrazně slabší stranou zde vznikajících právních vztahů. Podrobně se rigorózní práce věnuje právním předpisům zakotvujícím informační povinnost do českého právního řádu, zejména zákonům upravujícím konkrétní sektory finančního trhu a podzákonným předpisům České národní banky, na jejichž základě povinné subjekty informační povinnosti plní. V této souvislosti nejsou zanedbány ani příslušné unijní legislativní akty, jež tvoří další z právních...
Ochrana spotřebitele v oblasti online plateb uskutečněných prostřednictvím platebních karet
Mikulka, Tomáš ; Švestka, Jiří (vedoucí práce) ; Pohl, Tomáš (oponent)
Tato rigorózní práce analyzuje právní úpravu týkající se ochrany spotřebitele v oblasti online plateb uskutečněných prostřednictvím debetních a kreditních karet v České republice, Velké Británii a USA, stejně jako relevantní právní předpisy Evropské Unie. Práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se zabývá ochranou spotřebitele v oblasti online plateb realizovaných prostřednictvím debetních karet. Tato kapitola se soustředí na odpovědnost za neautorizované platební transakce uskutečněné prostřednictvím debetních karet a rozvádí případy žádné, omezené a neomezené odpovědnosti spotřebitele. Pozornost je věnována také autorizaci platebních transakcí realizovaných prostřednictvím debetních karet, omezením při používání debetních karet, specifickým povinnostem spotřebitele i poskytovatele plateb souvisejícím s debetními kartami, důkaznímu břemenu a oznamování neautorizovaných platebních transakcí uskutečněných prostřednictvím debetních karet. Právní úprava výše uvedených zemí týkající se ochrany spotřebitele v oblasti online plateb uskutečněných prostřednictvím debetních karet je následně vzájemně porovnána. Druhá kapitola se zaměřuje na stejná témata jako kapitola první z pohledu ochrany spotřebitele v oblasti online plateb realizovaných prostřednictvím kreditních karet. Zvláštní důraz je...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 263 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.