Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 30 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Umění myšlenky. Teorie konceptuálního umění.
RADOVÁ, Lucie
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou konceptualismu ve vizuálním umění. Představuje jeho základní myšlenky a aplikuje je na vybrané klasické estetické koncepce (Šklovského metoda ozvláštnění). Dále uvádí tři autory konceptuálního umění, na jejichž tvorbě ukazuje využití teorie v praxi. Poté se přesouvá k uměleckému hnutí, které naopak s principy tvorby konceptuálního umění nesouhlasí (spor mezi Stuckistickým hnutím a konceptuálním uměním, malba x koncept). Nakonec objasňuje vztah a vzájemnou blízkost mezi konceptualismem a filosofií.
Conceptualism as an aesthetic problem
Ohrádková, Veronika ; Kubalík, Štěpán (vedoucí práce) ; Kulka, Tomáš (oponent)
Cieľom bakalárskej práce je predstaviť otázky, ktoré vyvolalo konceptuálne umenie na poli výtvarného umenia. Konceptuálne umenie, v ktorom myšlienka predstavuje najdôležitejší aspekt diela, reprezentuje radikálny rozchod s tradičným výtvarným umením. Mojim zámerom je analyzovať aký vplyv má jeho dematerializovaná forma na jeho estetickú hodnotu a na jeho postavenie vo výtvarnom umení. V prvej časti práce popisujem jeho charakteristické vlastnosti, dôraz pritom kladiem na skúmanie jeho ne-estetickej povahy, ktorá mu je prisudzovaná, na nízku prioritu materiálnej formy a na jeho filozofický charakter. Zdrojom sú pre mňa prevažne texty anglo-americkej estetiky, združené v knihe Philosophy and Conceptual Art, editovanej Petrom Goldie a Elisabeth Schellekens. Druhá časť má za cieľ objasniť problematiku definície a hodnoty konceptuálneho umenia. Predstavujem v nej polemiku medzi inštitucionálnou a funkcionálnou definíciou umenia, teóriami, ktoré by mohli vysvetliť umeleckú podstatu konceptuálneho umenia. Kľúčové slová konceptuálne umenie, inštitucionálna teória, funkcionalizmus, problematika hodnoty, dematerializácia, anglo-americká estetika, umenie ako idea
Grafické partitury jako cesta ke skutečnosti. Ukázka "komplexního realismu" v tvorbě československých umělců 60. a 70. let 20. století v kontextu mezinárodního hnutí experimentální tvorby.
Hlaváčková, Jitka ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Práce se zabývá v obecné rovině zkoumáním metod vyobrazení zvuku, zejména pak výskytem fenoménu grafických neboli výtvarných partitur v bývalém Československu v kontextu hnutí experimentální tvorby na počátku 60. let 20. Století. Usiluje o nalezení historických i bezprostředních, společenských a tvůrčích příčin jejich vzniku. Nalézá je v potřebě vyjádření primární (empirické) smyslové zkušenosti, oproštěné od všech formálních předpokladů, vycházejících z tradičních zobrazovacích forem. Práce poukazuje především na multidisciplinární kvality zkoumaného fenoménu, definuje "intermedialitu" jako "realistickou tendenci" a výsledné tvůrčí projevy charakterizuje ne zcela běžným pojmem "komplexní realismus". Snaží se doložit pomocí reflexe starší literatury z oboru dějin umění, hudby, filosofie (Th.W. Adorno), sociologie (M. McLuhan), sémiotiky (N. Goodman) a dalších dotčených disciplín, i vlastní analýzou materiálu, genezi a význam intermediality v kontextu výtvarného umění, zejména ve 20. století. Práce dále zkoumá paralely z historického vývoje dějin umění a hudby, zejména z počátků avantgardy (dadaismus, vznik konceptuálního umění a komplexní činnost okruhu školy Bauhausu). Provádí reflexi dobového, zejména zahraničního kontextu výskytu grafických partitur v prostředí bývalého Československa, především...
Postkonceptuální vývoj v Ceně Jindřicha Chalupeckého
Nováková, Nikola ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Práce využívá Ceny Jindřicha Chalupeckého jako pravidelného rastru, v němž se zobrazuje vývoj českého umění v průběhu posledních pětadvaceti let. Důraz klade na nástup postkonceptuálního vývoje umění, které se jeví jako jeho převažující složka. Analyzuje dílo vybraných laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého a s jejím využitím ukazuje, jak se konceptuální umění v českém výtvarném prostoru prosazovalo a jak se měnilo jeho chápání a oceňování. Studie vyústí do obecnějších závěrů o specifičnosti, možnostech a očekávaném dalším vývoji postkonceptualismu v českém umění.
Ana Mendieta - Adriena Šimotová. Různé podoby ženského principu v umění
Prášková, Zita ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent)
(česky) Práce se zabývá životem a dílem Any Mendiety a Adrieny Šimotové - dvou umělkyň, které tvořily ve stejném období, ovšem na odlišných stranách polokoule. Nikdy se nesetkaly, vzájemně o sobě a své tvorbě nevěděly. Jejich díla jsou odlišná, liší se ve v užitých výtvarných prostředcích a především v sociálně politickém prostředí, ve kterém vznikala. Cílem práce je postavit přístupy obou umělkyň do vzájemné interakce, komparovat jejich díla a interpretovat paralely, které vedou k propojujícímu momentu jejich tvorby. Ten je v práci nazván ženským principem.
Postkonceptuální vývoj v Ceně Jindřicha Chalupeckého
Nováková, Nikola ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Práce využívá Ceny Jindřicha Chalupeckého jako pravidelného rastru, v němž se zobrazuje vývoj českého umění v průběhu posledních pětadvaceti let. Důraz klade na nástup postkonceptuálního vývoje umění, které se jeví jako jeho převažující složka. Analyzuje dílo vybraných laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého a s jejím využitím ukazuje, jak se konceptuální umění v českém výtvarném prostoru prosazovalo a jak se měnilo jeho chápání a oceňování. Studie vyústí do obecnějších závěrů o specifičnosti, možnostech a očekávaném dalším vývoji postkonceptualismu v českém umění.
Victor Burgin: Prostředí fotografie
Hrabina, Martin ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent)
Diplomová práce sleduje teoretickou i praktickou stránku rané tvorby Victora Burgina. Ve struktuře práce se do značné míry odráží hybridní přístup tohoto umělce/teoretika - od teoretických poznámek text vybíhá k chronologicky představovaným uměleckým dílům. Pozornost je věnována Burginovu zaujetí ideologickými, sociálními a kulturní dopady reklamní fotografické praxe 70. let ve Velké Británii, na kterou nahlížel prostřednictvím teorií odvozovaných z marxismu, sémiologie a později také psychoanalýzy. Klíčová slova: Victor Burgin, teorie fotografie, minimalismus, konceptuální umění, kognitivní vědy, sémiotika, modernismus, postmodernismus, LEF (Levicová fronta umění), marxismus, psychoanalýza, feminismus
Julius Koller and art archive
Poliačková, Martina ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění BAKALÁRSKA PRÁCA Martina Poliačková Július Koller a umelecký archív Julius Koller and art archive Rada by som poďakovala vedeniu katedry a hlavne vedúcemu práce Prof. PhDr. Vojtěchovi Lahodovi za trpezlivosť a Mgr. Janovi Wollnerovi za bystré postrehy. Následne ďakujem Anne Zborovskej za dôveru a bc. Barbore Švehlákovej za vieru, že problematika umeleckého archívu nie je vyčerpaným tématom. Prehlasujem, že som túto baklársku prácu vypracovala samostatne, že som riadne citovala všetky použité pramene a literatúru, a že práca nebola použitá v rámci iného vysokoškolského štúdia či k získaniu iného alebo rovnakého titulu. V Prahe, dňa 17. 8. 2014 Bakalárska práca sa venuje tématu umeleckého archívu s dôrazom na archív Júliusa Kollera. Zaoberá sa obecnými diskurzívnymi rámcami poňatia archívu a špecifickou podobou, ktorú nadobúda v umeleckej produkcii. Ukazuje Kollerovu archívnu činnosť ako celok s jeho konceptuálnou tvorbou a v kontexte seba-historizačných praktík, typických pre situáciu zemí bývalého východného bloku. Popisuje podobné stratégie v činnosti skupiny IRWIN, Museum of American Art v Berlíne, Lia Perjovschi, J. H. Kocman, KwieKulik, Artpool Art Research Center, Tamás St. Auby a Ilja Kabakov. V ďalšiej časti popisuje...
Konceptuální tendence v současném českém designu
Matějková, Kamila ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Kolesár, Zdeno (oponent)
Konceptuální tendence v současném českém designu Kamila Matějková Anotace Diplomová práce se zabývá konceptuálními tendencemi objevujícími se v současné české designérské tvorbě a snaží se je zasadit do historického a společenského kontextu. Zaměřuje se především na produktový design, sklo a keramiku a jejich vývoj v posledních deseti letech. Nejprve se práce věnuje vývoji konceptuálního umění, teoretickým přístupům k designu a definici a okolnostem vzniku konceptuálního designu. Hlavní část práce pojednává o několika konceptuálních tendencích, které byly na základě rešerše současné české designérské scény vypozorovány. Jde o historizující tendenci a tendenci k apropriaci starších prací, dále o inspiraci přírodou a zpracování environmentálních témat, uplatňování humoru, nadsázky a příběhu jako konceptu v designu a tendence k materiálovému experimentu a experimentu s technikami jeho zpracování. Klíčová slova design, český design, konceptuální umění, konceptuální design, současný design, enviroment, apropriace
Sociální témata v projektech českého konceptuálního a akčního umění (od konce 80. let do současnosti)
Váchová, Lucie ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Morganová, Pavlína (oponent) ; Štefková, Zuzana (oponent)
Práce mapuje podobu českých uměleckých projektů, které od konce 80. let až do současnosti užívají jazyk konceptuálního a akčního umění k reflexi aktuálních problémů společnosti. Sleduje sociálně orientované umění nebo tendence, které se snaží komunikovat s mimouměleckým kontextem a zaměřuje se na sociálně-politický aspekt soudobého umění. První část textu je zacílená na základní pojmy, stručně odkazuje k nejdůležitějším výstavám a zabývá se teoretickými kritikami nebo úvahami spojenými s pojmy politické či angažované umění a zahrnuje stručnou zmínku o příkladech staršího sociálně orientovaného umění vznikajícího v průběhu 20. století. Studie se snaží postihnout primární témata, skrze která umělci reflektují stávající společenský systém s jeho starými i novými jevy. Tematické okruhy a konkrétní díla jsou popsána ve čtyřech hlavních kapitolách, které odkazují na pracovní metody i na vývoj práce umělců nebo strategií uměleckých skupin, které zároveň odráží změny odehrávající se na české výtvarné scéně za posledních 25 let. Hlavní motivy představují klasická nebo relativně nová témata zahrnující reflexe mateřství, transformaci současné rodiny, postoje k fenoménu stáří, smrti nebo umělecké reakce na politická rozhodnutí, diskriminaci menšin, na vzájemné vztahy i otázky genderu, ekologii nebo na...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 30 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.