Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 56 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Symbolika a vizuální rétorika chrámu Borobudur v kontextu moderní doby
Pyšová, Michaela ; Petrů, Tomáš (vedoucí práce) ; Pokorný, Ondřej (oponent)
Michaela Pyšová 2016 SYMBOLIKA A VIZUÁLNÍ RÉTORIKA JAVÁNSKÉHO BUDDHISTICKÉHO CHRÁMU BOROBUDUR bakalářská práce Abstrakt: Předkládaná bakalářská práce se zabývá javánskou buddhistickou stavbou Borobudur, která je díky své ojedinělé architektonické podobě a symbolické hodnotě důležitou součástí hmotného indonéského a světového kulturního dědictví UNESCO. Stavba představuje symbol buddhistické kosmologie a i dnes mnichy je využívána ve svém původním rituálním kontextu. Mentalita javánského myšlení se však po staletí vyvíjí v závislosti na proměně nábožensko-filozofických doktrín a mění se proto i porozumění poselství monumentu současnou islamizovanou společností. Úvod práce vymezuje kulturně-historický kontext vzniku Borobuduru v rozsahu od období počátků buddhismu v Indii přes šíření nauky do oblasti Indonéského souostroví a její splývání s lokální vírou. Další část je věnována architektuře monumentu, poselstvím reliéfů a přesahem významu stavby do moderní doby. Cílem je primárně analýza javánské chrámové architektury jako ideového systému, který vyjadřuje filozofické hodnoty buddhistické kultury s přesahem do moderní doby.
"Fotopurismus" v díle Františka Drtikola
Froněk, Pavel ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent)
Jméno autora: Pavel Froněk Instituce: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Katedra / ústav: Ústav pro dějiny umění Název práce: "Fotopurismus" v díle Františka Drtikola Vedoucí práce: Prof. PhDr. Vojtěch Lahoda CSc. Rok obhajoby: 2011 Tato práce si klade za cíl prozkoumat volnou tvorbu Františka Drtikola v letech 1929-1935. Většina děl byla tvořena snímky autorem ručně dělaných figurek. Práce se snaží zjistit, která díla z tohoto období můžeme označit za "fotopurismus" a seznamuje čtenáře s některými významnějšími pracemi. Také zahrnuje konfrontaci s duchovním Drtikolovým zázemím a k pokusu o jeho interpretaci. Klíčová slova: František Drtikol, fotografie, akt, figurka, fotopurismus, buddhismus, křesťanství, Učební a výzkumný ústav pro fotografii, Antonín Mattas, Georg Heinrich Emmerich, Gordon Craig
Raná buddhistická kosmologie pálijského kánonu
Horáček, Petr ; Holba, Jiří (vedoucí práce) ; Melnikova, Nora (oponent)
Tato práce pojednává o raně buddhistické kosmologii. Krátce představuje obecné pojetí kosmologie v buddhismu a v pálijském kánonu, aby lépe vynikly charakteristické rysy primárního textu, o který se práce opírá, totiž Agaňňasutty pálijského kánonu. Autor přihlíží i k dalším suttám pálijského kánonu a k sekundární literatuře. Agaňňasutta představuje jeden z prvních kosmologických textů buddhismu a lze ji proto považovat za velmi cenný zdroj informací ohledně raných kosmologických představ a kontextu, ve kterém byly tyto představy vytvářeny. Zabývá se zánikem světa, jeho opětovným projevením, vznikem bytostí, lidí a sociálních vrstev, volbou prvního krále a založením asketických skupin. Pro snadnější orientaci v pramenném materiálu lze děj rozčlenit na dobu do vývoje lidských bytostí, vzniku sociálních institucí s volbou krále a zavedení alternativních sociálních institucí v čele s buddhistickým mnichem. Hlavním cílem práce je ukázat, že Agaňňasutta obsahuje strukturu založenou na nutnosti vzniku lidských bytostí v jejich materiální formě a s jejich morálními chybami, společnosti, která tyto chyby reguluje, a následně transcendence této společnosti buddhistickými mnichy k dosažení nibbány. Při tom autor vychází z dalších interpretací Agaňňasutty v sekundární literatuře badatelů Stanleyho Tambiaha,...
Nemoc z pohledu vybraných světových náboženství
Koubková, Hana ; Bartůšková, Ludmila (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Diplomová práce "Nemoc z pohledu vybraných světových náboženství" nejprve vymezuje související pojmy, jakými jsou zdraví, nemoc a náboženství, a dále pak představuje problematiku nemoci v buddhistickém, judaistickém, křesťanském a islámském pojetí. Informace jsou čerpány ze základních náboženských textů a dále pak z úvah odborníků, kteří se danou problematikou zabývali. Hlavním cílem diplomové práce je ukázat, jak dané náboženství pohlíží na příčiny nemoci a jak jsou tyto příčiny dávány do souvislosti s lidským hříchem. Jsou zde také reflektovány rozdíly, které plynou z historického vývoje i různých myšlenkových proudů v rámci jednotlivých náboženství. Dále je v práci sledováno, jaký dopad mají příslušná náboženská východiska na praktický život věřících v oblasti zdravotnické a sociální. V závěru jsou postoje jednotlivých náboženství srovnávány.
Pojetí, formy a funkce mandaly v buddhistické tradici.
ŠEDLOVÁ, Nikola
Práce se zabývá pojetím, formami a funkcemi mandaly v buddhistické tradici. Zaměřuje se na vyhledání vnitřních rysů mandaly buddhistické, které srovnává s tradicemi dalšími. Dále se zaměřuje na původní dataci a terminologii ohledně obrazce mandaly. V prvních dvou kapitolách pojednává o počátku mandaly, který vychází ze symbolu kruhu a z védských obřadních rituálů. Třetí kapitola se věnuje pojednání mandaly s ohledem na různé tradice, kde sleduje objevující se společné vzorce mandaly a rovněž srovnává pohled východního pojetí s pojetím západním, kde se mandala objevuje ve spojitosti C. G. Junga. Zbylé kapitoly se věnují specifickým formám a funkcím, které mandala zastává v buddhistické tradici. V této práci je rovněž v mandale vypozorovaná obdobná funkce jevící se jako cesty duchovního růstu.
Japonské rituální divadlo nó.
HORNOVÁ, Kamila
Tato práce se zabývá japonským divadlem Nó, které je nejstarší živou divadelní tradicí na světě. Práce je zaměřena na rituální aspekty divadla nó, které jsou analyzovány v kulturně-historickém kontextu. Pozornost je věnována nejrozšířenějším japonským náboženstvím, šintoismu a buddhismu, dějinnému vývoji divadla nó, jeho výrazovým prostředkům a struktuře divadelních her.
Interakce křesťanství a zenové buddhistické školy Sanbó Kjódan
Hrdý, Miloš ; Červenková, Denisa (vedoucí práce) ; Nosek, Lukáš (oponent)
Předmětem bakalářské práce "Interakce křesťanství a zenové buddhistické školy Sanbó Kjódan" je zenová buddhistická škola Sanbó Kjódan (dnešní název Sanbó Zen), především z perspektivy její interakce s křesťanstvím. Sanbó Kjódan založil v roce 1954 Hakuun Rjóko Jasutani a tato škola významně ovlivnila šíření zenového buddhismu do Evropy a USA, a to i v křesťanském prostředí. Druhý opat Kóun Jamada byl klíčovou postavou pro šíření zenu mimo Japonsko. Mnoho křesťanských kněží, řádových mnichů a mnišek vyhledalo jeho vedení a dokončilo formální zenový výcvik. Rozdílné způsoby interakce zenu a křesťanství jsou popsány na příkladu tří významných přímých žáků Kóuna Jamady, mezi které patří Hugo Enomiya-Lassalle S.J., Ama Samy S.J. a Willigis Jäger OSB. Práce si všímá názorových rozdílů výše zmíněných autorů ve vztahu zenu a křesťanství. V poslední části práce jsou velmi stručně zmíněny některé podněty pro reflexi křesťanství, které vyplývají z interakce zenu a křesťanství. Klíčová slova křesťanství, buddhismus, zen, meditace, kenšó, Sanbó Kjódan, Hakuun Rjóko Jasutani, Kóun Jamada, Hugo Makibi Enomiya-Lassalle, Willigis Jäger, Ama Samy

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 56 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.