Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 40 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití kreativních technik v ergoterapii
Fürstenzellerová, Anna Kristina ; Sýkorová, Jitka (vedoucí práce) ; Rodová, Zuzana (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Anna Kristina Fürstenzellerová Vedoucí práce: Mgr. Bc. Jitka Sýkorová Název bakalářské práce: Využití kreativních technik v ergoterapii Abstrakt bakalářské práce: Bakalářská práce se zabývá problematikou užívání kreativních technik v ergoterapii. Kreativní techniky jsou s ergoterapií spojeny již od vzniku profese. Umělecké a řemeslné činnosti byly jedny z prvních smysluplných činností, které terapeuti ve své práci využívali. Jednalo se také o první aktivity, u kterých ergoterapeuti začali využívat odbornou analýzu činnosti. S vývojem profese a společnosti se však postavení kreativních technik v ergoterapii proměnilo. Dnes je zařazování tvořivých činností do terapie tématem, které ergoterapeuty rozděluje. Někteří vnímají kreativní techniky pouze jako historickou součást profese a jako zastaralé a přežité je ve své práci odmítají. Druzí v nich vidí potenciál a hledají způsoby, jak je smysluplně začlenit do rehabilitačního plánu svých pacientů. Bakalářská práce poskytuje pohled na kreativní techniky jako na terapeutický prostředek. Všímá si zapojení těchto činností v oboru v minulosti, snaží se popsat současnou situaci a pojmenovat problémy, které ergoterapeuti při zařazování těchto činností do terapie vnímají. Cílem práce bylo popsat prevalenci kreativních technik a...
Využití dvojího úkolu (dual task) v neurorehabilitaci u osob se získaným poškozením mozku
Burdová, Eliška ; Jeníček, Jakub (vedoucí práce) ; Krivošíková, Mária (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem využití dvojího úkolu v neurorehabilitaci u osob se získaným poškozením mozku. Jejím hlavním cílem bylo vytvořit program s využitím dual task postupů, který byl následně aplikován v rámci kognitivně zaměřeného denního rehabilitačního stacionáře Kliniky rehabilitačního lékařství Všeobecné fakultní nemocnice. Dalším cílem bylo poskytnutí nastavení podmínek k využívání programu, jeho zhodnocení a zjištění, zda došlo po jeho aplikaci u daného pacienta ke zlepšení některé z položek ADL. Výzkumná část práce je zpracována metodou kvalitativního evaluačního výzkumu prostřednictvím zpracování jedné kazuistiky a zhodnocení programu rozhodovacím evaluačním modelem. Na základě komplexní rešerše došlo ke zpracování a zhodnocení terapeutického programu, který obsahuje tři úrovně primárních motorických úkolů a sekundární kognitivní úkoly rozdělené podle konkrétních kognitivních funkcí. Jedná se o pilotáž k dalšímu zkoumání efektu využití dvojího úkolu u osob se získaným poškozením mozku. Klíčová slova: dvojí úkol, kognitivně-motorická interference, neurorehabilitace, získané poškození mozku
Hodnocení exekutivních funkcí u pacientů se získaným poškozením mozku: překlad a klinické využití "Executive Function Performance Test"
Pepřová, Tereza ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Tichá, Zuzana (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Tereza Pepřová Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. Název bakalářské práce: Hodnocení exekutivních funkcí u pacientů se získaným poškozením mozku: překlad a klinické využití "Executive Function Performance Test" Abstrakt bakalářské práce: U pacientů se získaným poškozením mozku, kteří mají lézi v oblasti frontálních laloků, se většinou objeví deficit v oblasti exekutivních funkcí (Kulišťák, 2017). V rámci soběstačnosti jsou pak pacienti omezeni například v zahájení činnosti, v organizaci, plánování, v emoční kontrole, paměti či v sebehodnocení. Pro popsání rozsahu deficitu a zvolení vhodné rehabilitace mohou ergoterapeuti využít celou řadu standardizovaných testů. Patří k nim i Executive Function Performance Test. Cílem mé práce bylo klinické zhodnocení Executive Function Performance Test v ergoterapii u pacientů se získaným poškozením mozku. Dílčím cílem bylo přeložení Executive Function Performance Test metodou jednosměrného překladu do češtiny a následné uzpůsobení některých úkolů pro české podmínky. Dále také poskytnutí přehledu screeningových testů, klinických zkoušek a dalších standardizovaných testů hodnoticích exekutivní funkce a popis fungování exekutivních funkcí u zdravých dospělých osob. Praktická část práce obsahuje popis jednosměrného překladu...
Stimulace polykání pomocí konceptu PNF u pacientů se získaným poškozením mozku
Matys, Václav ; Slámová, Adéla (vedoucí práce) ; Fabičovic, Klaudia (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno a příjmení: Václav Matys Vedoucí práce: Ing. Adéla Slámová Konzultant práce: Mgr. Ing. Jana Horynová Název bakalářské práce: Stimulace polykání pomocí konceptu PNF u pacientů se získaným poškozením mozku Porucha polykání se často vyskytuje jako komplikace u diagnóz spadajících do skupiny získané poškození mozku. V závažnějších případech se může jednat až o život ohrožující stav, především z důvodu rizika aspirace a následně možného vzniku zánětlivého onemocnění plic. Práce se zabývá možností terapeutického ovlivnění neurogenní dysfagie využitím prvků z konceptu proprioceptivní neuromuskulární facilitace - PNF. Navzdory faktu, že cvičení na podkladě PNF není v klinické praxi pro ovlivnění dysfagie příliš využívané, se jedná o velice efektivní a pro terapeuta relativně lehce zvládnutelný způsob léčby. Praktická část obsahuje zpracované kazuistiky dysfagických pacientů, u kterých byla aplikována terapie vycházející z konceptu PNF. Cílem bakalářské práce je vytvořit edukační materiál pro odbornou veřejnost, a to zejména pro fyzioterapeuty, ale i logopedy nebo ergoterapeuty, a podpořit tak mezioborovou spolupráci v péči o dysfagické pacienty. Výsledkem práce je sestavení terapeutické jednotky využívající prvky z konceptu PNF pro pacienty s neurogenní dysfagií. Z rozdílu hodnot...
Návrh univerzálních modelů pomůcek pro výrobu pomocí 3D tisku pro zlepšení soběstačnosti osob se získaným poškozením mozku.
Gazdová, Klára ; Rodová, Zuzana (vedoucí práce) ; Angerová, Yvona (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Bc. Klára Gazdová Vedoucí práce: Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. Název diplomové práce: Návrh univerzálních modelů pomůcek pro výrobu pomocí 3D tisku pro zlepšení soběstačnosti osob se získaným poškozením mozku Abstrakt diplomové práce: Východiska: Pacienti se získaným poškozením mozku často potřebují vybavení personalizovanými kompenzačními pomůckami, pro zvýšení zapojení paretické horní končetiny a soběstačnosti. Jednou z technologií výroby pomůcek je 3D tisk, který je využíván v zahraničí. Limitem je odborná a časová náročnost při přípravě 3D modelů pomůcek pro tisk. Snížení této náročnosti je možné vytvořením univerzálních 3D modelů, které umožní změnu rozměrů pomůcky bez odborného zásahu. Formulace cíle: Hlavním cílem je vytvoření univerzálních 3D modelů pomůcek. Tyto pomůcky pomohou pacientům v zapojení paretické horní končetiny a soběstačnosti. Na základě analýzy byly vybrány personální všední denní činnosti u pacientů se získaným poškozením mozku. Metodologie: Autor vytvořil Záznamový formulář pro sběr dat, k němu byly vytvořeny pokyny pro minimalizaci subjektivity při zisku dat jinými ergoterapeuty. Sběr dat prováděl autor v Rehabilitačním ústavu Kladruby a ERGO Aktiv o.p.s. Záznamový formulář byl rozeslán ergoterapeutům pracujícím s cílovou skupinou pacientů, ale...
Možnosti rehabilitace u dětských pacientů s cévním onemocněním mozku
Vitvarová, Anna ; Dvořáková, Marcela (vedoucí práce) ; Tetřevová, Lenka (oponent)
Cévní mozkové příhody (CMP) a cerebrovaskulární choroby v současnosti patří mezi deset nejčastějších příčin úmrtí v dětském věku a jejich prevalence pravděpodobně stále stoupá. Tato bakalářská práce shrnuje dostupné poznatky o vzniku, etiologii a incidenci cévních mozkových příhod u dětí, zabývá se rizikovými faktory, popisuje choroby spojené s častým výskytem CMP a zaměřuje se také na klinický obraz choroby a jeho odlišnosti od obrazu v dospělosti. Popisuje stručně nejběžnější strategie léčby akutních CMP. U více než poloviny dětí zůstává po CMP motorický, senzitivní či kognitivní deficit, tato práce se proto zabývá zejména možnostmi léčebné rehabilitace se zaměřením na jednotlivé metody využitelné ve fyzioterapii této choroby. Práce je doplněna třemi kazuistikami, které dokazují různorodost příčin vzniku CMP a popisují průběh fyzioterapie. Kazuistiky jsou doplněny jednoduchým dotazník zkoumajícím kvalitu života pacientek.
Kvalita života, životní spokojenost a sociální self-efficacy lidí se získaným poškozením mozku
Lišková, Kateřina ; Šivicová, Gabriela (vedoucí práce) ; Kebza, Vladimír (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku kvality života, životní spokojenosti a sociálního self-efficacy, přičemž je kladen důraz na zasazení do kontextu získaného poškození mozku a jeho specifických následků. Práce využívá teoretických východisek všech zmíněných konceptů, ale především kvantitativně zpracovává skutečné výsledky kvality života, životní spokojenosti a sociálního self-efficacy a other-efficacy v rámci výzkumného vzorku populace osob se získaným poškozením mozku v ČR. Kromě popisu subjektivního vnímání vlastní spokojenosti s různými oblastmi v životě osobami po poranění jsou v práci popsány potenciální vztahy mezi danou spokojeností a sociálním efficacy, respektive síla mezi nimi. Používány jsou standardizované i nové, především dotazníkové nástroje. Klíčová slova: získané poškození mozku, kvalita života, životní spokojenost, sociální self-efficacy, sociální other-efficacy
Terapie emocionálních a behaviorálních problémů po získaném poškození mozku
Piťhová, Zuzana ; Kulišťák, Petr (vedoucí práce) ; Hrachovinová, Tamara (oponent)
Změny v emotivitě a chování jsou obvyklým doprovodem získaného poškození mozku, které znesnadňuje readaptaci jedince na jeho prostředí. Na rozdíl od kognitivních problémů se těmto změnám nevěnuje tolik pozornosti, neboť jejich komplexnost vyžaduje péči v rámci speciálního neuropsychologického působení. Předmětem teoretické části práce bylo přiblížit problematiku získaného poškození mozku a shrnout dosavadní poznatky a zkušenosti v oblasti terapeutické práce s touto specifickou skupinou osob. Předmětem empirické části práce bylo navrhnout vhodný intervenční program, který by se zaměřil na prožívání osobnostních změn po získaném poškození mozku. Jeho cílem bylo poskytnout pacientům informace o obvyklých důsledcích mozkového poškození a prostor pro sdílení obtíží, které mohou zažívat. Účinnost tohoto programu byla měřena pomocí dotazníku European Brain Injury Questionnaire (EBIQ) a Zungovy sebeposuzovací škály deprese (ZSDS). Byly porovnány výsledky před a po skončení programu u experimentální skupiny (N=30) s výsledky kontrolní skupiny (N=30), která se programu neúčastnila. U skupiny, která intervenci absolvovala, bylo dotazníkem EBIQ-P zjištěno signifikantní zlepšení v subškále Tělesné obtíže. Výsledky ZSDS zaznamenaly signifikantní zlepšení depresivní symptomatiky oproti kontrolní skupině. Součástí...
Strategie tréninku paměti u pacientů po získaném poškození mozku
Řápková, Veronika ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Frydrychová, Zuzana (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Veronika Řápková Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. Název bakalářské práce: Strategie tréninku paměti u pacientů po získaném poškození mozku Abstrakt bakalářské práce: Bakalářská práce je zaměřená na trénování paměťových strategií u pacientů po získaném poškození mozku. Následky získaného mozku mají vliv na všechny složky těla. V kognitivní oblasti se jsou časté poruchy paměti, které se významně ovlivňují kvalitu života člověka. Osvojení si některých paměťových strategií může osobám s poruchami paměti pomoct žít soběstačný a nezávislý život. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zaměřuje na získaná poškození mozku, paměť a na paměťové strategie. Cílem této bakalářské práce je zjistit nejčastěji využívané paměťové strategie u vybraných pacientů a popsat trénování v ergoterapii. Pracovní hypotézou je, že u pacientů nastane mírné zlepšení ve využívání vnějších paměťových strategií ve strukturovaném prostředí. Vedlejším cílem práce je jednosměrný překlad Multifaktoriálního paměťového dotazníku (MMQ) do českého jazyka. Praktická část je zpracována formou dvou terapeutických kazuistik, ve kterých je popisována anamnéza, výsledky vyšetření, průběh terapií a výstupní vyšetření s doporučením dalšího tréninku. Frekvence terapií byla...
Přístrojová stimulace povrchového a hlubokého čití v terapii horní končetiny u klientů po získaném poškození mozku
Strubinská, Šárka ; Slepičková, Veronika (vedoucí práce) ; Kuželková, Anna (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Šárka Strubinská Vedoucí práce: Mgr. Veronika Slepičková Konzultant práce: Mgr. Kateřina Rybářová Název bakalářské práce: Přístrojová stimulace povrchového a hlubokého čití v terapii horní končetiny u klientů po získaném poškození mozku Abstrakt bakalářské práce: Bakalářská práce se zabývá přístrojem SaeboStim Micro a jeho využitím v rámci terapie čití na horní končetině u osob se získaným poškozením mozku. Přístroj využívá tzv. smyslovou elektrickou stimulaci (tj. bez kontrakce svalu) k ovlivnění různých dysfunkcí, mj. i čití. V teoretické části jsou shrnuty poznatky o získaném poškození mozku (traumatickém a netraumatickém) a jeho následcích, o problematice čití a jeho poruchách, zásadách a možnostech vyšetření čití. V této části lze také nalézt informace o rehabilitaci u získaného poškození mozku a o SaeboStim Micro. Hlavním cílem práce bylo zjistit účinnost přístroje SaeboStim Micro v terapii čití horní končetiny u tří osob se získaným poškozením mozku v chronickém stádiu. Dílčím cílem práce bylo prostřednictvím dotazníku určeného ergoterapeutům zmapovat jejich zkušenosti s používáním SaeboStim Micro a rozšířenost tohoto přístroje v České republice. V praktické části práce jsou tři kazuistiky klientů, jejichž čití bylo stimulováno jednotně podle předem...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 40 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.