Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 22 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
The Nature of Motherhood in the Works of Buchi Emecheta
Mironenko, Ekaterina ; Topolovská, Tereza (vedoucí práce) ; Higgins, Bernadette (oponent)
Účelem této diplomové práce je analyzovat mateřské zkušenosti z vybraných děl nigerijské autorky Buchi Emecheta. Knihy určené pro analýzu zahrnují ''Second-Class Citizen'' (Občané Druhé Kategorie) a ''The Joys of Motherhood'' (Radosti Mateřství). Teoretická část představuje spisovatelku a dává nahlédnout do historie, kultury a do pozice žen v Nigérii. Poté následují všeobecné náměty, jenž odrážejí problematiku mateřství: vliv patriarchátu na instituci mateřství, tlak na to být perfektní matkou, upřednostňování dětí mužského pohlaví, vztah mezi rodičem a dítětem. Z praktické analýzy vyplývá, že všechny z uvedených témat vycházejí ze zkušeností hlavních protagonistek vybraných knih. Diskuzí nad výše uvedenou problematikou se autorka snaží docílit zlepšení pozice žen v Nigérii, a proto tato její díla předkládají materiál se silnou morální naukou.
Portrayal of Female Family Members in Selected Works by Chimamanda Ngozi Adichie
Tlamková, Sabina ; Topolovská, Tereza (vedoucí práce) ; Higgins, Bernadette (oponent)
Cílem práce je analyzovat pozici žen v nigerijské rodině a odhadnout míru jejich emancipace a/nebo závislosti na mužích v nigerijské společnosti, tradičně považované za patriarchální. Práce je založena na interpretaci románů Purple Hibiscus a Half of a Yellow Sun a kolekce povídek The Thing around Your Neck od Chimamandy Ngozi Adichie, současné nigerijské prominentní autorky. Teoretická část práce se zaměřuje na politickou, společenskou a ekonomickou reprezentaci žen v předkoloniální, koloniální a moderní postkoloniální Nigérii. Adichie dílo představuje protipól stereotypního zobrazení žen v africké literatuře. Ženské postavy jejích děl jsou zpravidla vzdělané, nezávislé a emancipované, čímž nabourává obraz nigerijských žen, které jsou ovládány a kontrolovány muži.
Proměna přístupu k genderovým rolím v časopise Vlasta mezi roky 1991 a 2010
Krocová, Iva ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Baslarová, Iva (oponent)
(abstrakt) Diplomová práce se věnuje analýze dvou ročníků, konkrétně rokům 1991 a 2010, časopisu Vlasta optikou genderu, a to s cílem komparovat tematickou strukturu časopisu v roce 1991 a 2010 z hlediska genderu a identifikovat ústřední témata, která jsou ženám prezentována. Práce je rozčleněna do tří základních oddílů: teoretického, metodologického a analytického. V teoretické části je popsán dosavadní vědecký diskurz, včetně terminologického vymezení základních pojmů. V metodologické části jsou popsány užité výzkumné metody a analytická část prezentuje výstupy výzkumu získané prostřednictvím otevřeného a axiálního kódování, jimiž byly zkoumány mediální obsahy časopisu. Významná redakční témata, se kterými je spojována žena v časopise Vlasta, byla identifikována a popsána.
Wives and Whores: Female characters in the plays of Harold Pinter
Schormová, Františka ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Pilný, Ondřej (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá čtyřmi postavami ze tří her britského dramatika Harolda Pinter v kontextu zobrazování ‚Ženy.' Na Pinterovy ženské postavy se musíme dívat nejen v tradici stereotypního ztvárnění žen, ale také v kontextu patriarchálních konceptů, kterým musí čelit - mužské dominanci, mužskému pohledu a mužskému sbližování. Druhá kapitola dodává pozadí pro zkoumání ženských postav - uvedeny jsou důvody, proč je zkoumat, a také koncept ženy jako ‚toho Druhého.' Tento koncept vedl ke stereotypizaci žen a jejich následnému zkreslení ve fikci, kam zapadá i základní dichotomie manželka/děvka. Tato kapitola také představuje specifika reprezentace na jevišti, s odkazy na vývoj dramatu. Uzavřena je uvedením Pintera do tohoto kontextu. Třetí kapitola obsahuje kritické čtení tří Pinterových her - The Homecoming, Old Times a Betrayal. Role ženských postav je zkoumána ve vztahu k mocenským strukturám, které se snaží dekonstruovat. Kapitola poukazuje na skutečnost, že i v případě, že uspějí, jejich vítězství nijak neohrozí patriarchální struktury. Čtvrtá kapitola se zaměřuje na české inscenace podle Pinterovy předlohy. Uvádí jejich historii, zvláště pak se věnuje dvěma produkcím, které vznikly dlouho před změnou politických poměrů a byly oficiálním režimem viděny jako hrozba. Také komentuje dvě...
Reprezentace feminity ve filmové tvorbě Quentina Tarantina
Benešová, Lucie ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Dvořák, Tomáš (oponent)
Předkládaná diplomová práce nesoucí název Reprezentace feminity ve tvorbě Quentina Tarantina se zaměřuje na proces konstrukce feminity v šesti vybraných filmech Quentina Tarantina, na kterých se nepodílel pouze jako režisér, ale také jako scénárista. Cílem práce je zjištění, jakým způsobem Tarantino pracuje s tradiční koncepcí feminity a vnímáním ženských rolí, nakolik jeho filmy podporují, nebo naopak podrývají stereotypně vymezované genderové identity. Teoretická část práce vymezuje koncepty relevantní k výzkumné problematice, zejména tedy teorie sociální a mediální konstrukce reality, gender jako konstruovanou kategorii, film jako patriarchální strukturu nebo feministickou perspektivu ve vztahu k filmové tvorbě. Tato část práce rovněž poskytuje informace o Quentinu Tarantinovi a jeho tvorbě v obecnějším slova smyslu. Ke zjištění odpovědí na výzkumné otázky práce užívá metodu kvalitativní kritické diskurzivní analýzy, jež umožňuje rekonstruovat mediální obraz feminity a dopomáhá odkrývat latentní významy, kterými filmová produkce ovlivňuje vlastnosti a role připisované jedincům. Klíčová slova Feminita, gender, konstrukt, stereotyp, patriarchát, diskurz, kritická diskurzivní analýza, film, feministická filmová teorie, Quentin Tarantino
Genderová proměna časopisu Vlasta v roce 1991 a 2010
Krocová, Iva ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Baslarová, Iva (oponent)
Ve své práci mapuji mediální proměnu genderu prostřednictvím redakčních témat v časopise Vlasta v roce 1991 a 2010 a jak se na tematické proměně časopisu v Československu projevil komunistický režim. Ve své práci také zkoumám, zda časopis Vlasta v roce 1991 prezentuje feministické myšlenky a zda mají negativní konotaci, jak zmiňuje Osvaldová. Práce je rozčleněna do tří základních oddílů teoretického, metodologického a analytického. V teoretické části popisuji dosavadní vědecký diskurz a zařazuji práci do mediálního a sociálního kontextu. V této části jsou představeny hlavní koncepty, jakými jsou feminismus, gender, genderové stereotypy a patriarchát. Dále je zmíněn význam médií a ženských magazínů pro ženské publikum a proměna ženské role ve společnosti před rokem 1989 a po něm. V metodologické části jsou prostřednictvím otevřeného a axiálního kódování zkoumány mediální obsahy. Ve svém výzkumu identifikuji a popisuji významná redakční témata, se kterými je spojována žena v časopise Vlasta v roce 1991 a v roce 2010. Dále jsou pomocí obsahové analýzy porovnány redakční články časopisu Vlasta z roku 1991 a 2010 z hlediska jejich rozložení zaměřující se na oblasti, které v tradičním pojetí spadají do soukromé, respektive veřejné sféry. Data jsou analyzována postupy zakotvené teorie - otevřeným a...
Žena jako protivník: manifestace sexismu v časopise Maxim
Viktorinová, Lucie ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Kepplová, Zuzana (oponent)
Základní výzkumnou otázkou této práce je, zda je sexismus běžnou součástí života v naší společnosti, jak se sexismus jeví v jejím veřejném diskurzu a jak mohu identifikovat sexistické jevy. Odpověď na tyto otázky práce zakotvuje v teoriích radikálního feminismu druhé feministické vlny, v aktuálních teoriích sexismu a patriarchátu, v aktuálních teoriích o lifestylových časopisech pro muže a v empirickém výzkumu. Teorie radikálního feminismu vymezují projevy sexismu. Aktuální teorie sexismu odhalují strategie ventilace sexismu. Empirický výzkum pak zahrnuje analýzu českého lifestylového časopisu pro muže Maxim, respektive 23 článků z celého jeho ročníku 2012. Jako základní výzkumná metoda byla zvolena metoda kódování podle Strausse a Corbin. V rámci selektivního kódování na základě této metody byla identifikována centrální kategorie nazvaná Žena jako protivník. Zároveň byly vymezeny její vlastnosti a dimenzionální škály v podobě různorodých strategií sexismu. Klíčová slova Sexismus, gender, genderový řád, diskurz, patriarchát, časopisy životního stylu pro muže, Maxim, ironie, axiální a slektivní kódování.
Proměna obrazu ženy v chorvatské próze od realismu dodnes
Vasiljevičová, Dajana ; Otčenášek, Jaroslav (vedoucí práce) ; Nedvědová, Milada (oponent)
Diplomová práce se zabývá obrazem ženy v chorvatské próze a jeho proměnami od realismu po současnost. Klade si za cíl popsat charakteristické rysy ženských postav v literatuře, především optikou feministické kritiky, a zasadit je do společenského kontextu. V práci jsou analyzovány podoby ztvárnění obrazu ženy od marginalizovaného pojetí přes mytologizaci po konfrontaci ženského subjektu s patriarchálním falogocentrickým diskurzem, důraz je kladen na podoby ženské emocionality, senzitivity a tělesnosti. Hlavní část se soustřeďuje na typologizaci na základě analýzy textů, jež slouží jako ilustrace patriarchálního pojetí ženy. Celkem je analyzováno devět textů - Zlatníkův drahoušek Augusta Šenoy, V registratuře Antuna Kovačiće, Deník Dragojly Jarnevićové, Melita Josipa Eugena Tomiće, Poslední Stipančićové Vjenceslava Novaka, Návrat Filipa Latinovicze Miroslava Krleži, Marina neboli o bolesti Ireny Vrkljanové, Božský hlad Slavenky Drakulićové a Ministerstvo bolesti Dubravky Ugrešićové. Práce ukazuje proměnu postavy ženy pod vlivem dobových myšlenkových konceptů a specifické kulturní situace patriarchálního prostředí. Texty jsou zvoleny pro typologickou různorodost, která si klade za cíl postihnout různé variace obrazu ženy.
Shakespeare's Drama and Homosexuality
Mašková, Barbora ; Znojemská, Helena (vedoucí práce) ; Nováková, Soňa (oponent)
Queer teorie se začala pomalu etablovat v 80. letech a stala se velmi důležitým prvkem genderových studií konce 20. století, který ovlivnil nejen genderové kategorie jako takové, ale i vnímání těchto kategorií v textech. Tato práce se soustřeďuje na queering dramat Williama Shakespeara a popis vztahů, které jsou obecně vnímány jako homosexuální - romantickou, či sexuální přitažlivost mezi jedinci stejného pohlaví, což zahrnuje rovněž homosociální, či homoerotické aspekty těchto vztahů. Po prozkoumání textových podkladů pro taková čtení se práce zabývá inscenacemi těchto interpretací na jevišti, ve filmu a televizi, a to jak z anglofonního, tak z Českého prostředí. Za účelem reprezentativního vykreslení problému je zachováno tradiční dělení Shakespearových dramat na komedie, tragedie a historické hry. Z každé z těchto skupin je pak dále diskutována jedna hra. Za komedie je to Kupec benátský, za tragedie Othello a za historické hry Richard II. V Kupci benátském je rozebírán vztah Antonia a Bassania ve snaze najít možné důvody pro Antoniovu nevídanou štědrost k jeho mladému příteli. Nejznámější homosexuální interpretace tohoto vztahu je vyobrazena ve filmu Michaela Radforda z roku 2004, ale interpretace samotná je daleko starší a sahá až do 60. let. V Othellovi queeringu podléhá vztah Jaga k postavě Othella,...
Women characters in Willa Cather's fiction as a reflection of U.S. women's rights history
Heck, Lucie ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Veselá, Pavla (oponent)
Willa Catherová (1873-1947) je v současnosti oceňována jako jedna z nejdůležitějších amerických autorek, a počet kritických děl, článků a disertací, které jsou jí věnovány je značný. Z množství esejů, knih a biografií je možné usoudit na jeden důležitý a problematických vztah: Willa Catherová a americké feministky. Feministky by velice rády přiřadily Catherovou k feministickým spisovatelkám a jejich nově vytvořenému "ženského kánonu" tj.ke skupině prvotřídních žen - autorek. Tato snaha však přinesla nečekanou otázku: Je možné považovat Catherovou za feministku, pokud je známá svými ostrými výpady proti ostatním ženám- spisovatelkám a také svým negativním postojem k organizovanému hnutí za ženská práva? Cílem této práce je objasnit pozadí zvláštního vztahu mezi Catherovou a americkými feministkami a odpovědět na výše položenou otázku. Ke zjištění toho, zda silné ženské hrdinky, která Catherová ve svých dílech vytvořila, přispívaly k posílení žen anebo spíše jejich oslabení jsou namísto faktů a domněnek z jejího osobního života použity její romány a povídky. Relevantní části z jejích románů byly interpretovány vzhledem k tehdejším americkým zákonům, což pomohlo ukázat, že ačkoliv Catherová vytvořila výjimečné, spíše než obvyklé ženské hrdinky, nechala je bojovat se stejnými podmínkami a problémy,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 22 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.