|
Dvoudobé vznětové letecké motory
Pochop, Ladislav ; Svída, David (oponent) ; Drápal, Lubomír (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce je pojednáním o dvoudobých vznětových leteckých motorech. Popisuje princip funkce dvoudobého vznětového motoru, jeho odlišnosti od motoru čtyřdobého a motoru zážehového. Dále se zabývá historickým vývojem dvoudobých vznětových leteckých motorů v kontextu s vývojem pístových leteckých motorů obecně. Uvádí nejznámější dvoudobé vznětové letecké motory a nastiňuje možný vývoj tohoto typu motorů v blízké budoucnosti.
|
|
Návrh koncepce leteckého motoru na CNG
Šmerda, Ondřej ; Beran, Martin (oponent) ; Svída, David (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá srovnáním a zhodnocením stlačeného zemního plynu jako paliva pro letecký pístový motor. Součástí je rešerše konvenčních paliv a odlišností palivových soustav na AVGAS a CNG. Následuje popis letadla a motoru ze kterého vychází matematický model. Poté je popsán výpočet výkonnostních parametrů a spotřeby při použití obou paliv a následně jsou výsledky porovnány. Na konci práce je popsán návrh palivové soustavy na CNG včetně výběru komponent.
|
| |
| |
|
Letecké proudové motory s proměnným cyklem
Heczko, Nikodem ; Šplíchal, Miroslav (oponent) ; Klement, Josef (vedoucí práce)
V této závěrečné bakalářské práci je zpracován základní přehled a rozdělení turbínových motorů, včetně stručného popisu jejich funkce. Práce je zaměřena na problematiku proudových motorů s proměnným cyklem. Uvádí výhody jejich použití jako letecké pohonné jednotky z hlediska účinnosti a popisuje různé způsoby konstrukčního řešení. Dále rozebírá samotný princip proměnného cyklu a jeho realizaci na motoru YF120. V závěru jsou představeny výzkumné programy zabývající se proměnným cyklem.
|
|
Statistická analýza anomálií v senzorových datech
Gregorová, Kateřina ; Čmiel, Vratislav (oponent) ; Sekora, Jiří (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou detekce poruchových stavů u leteckých motorů. Hlavním přístupem detekce je hledání anomálií v datech snímaných pomocí senzorů. Pro získání komplexní představy o systému a jednotlivých senzorech, je v úvodu této práce uveden popis celého systému a to konkrétně motoru typu HTF7000 a také popis senzorů. Pro samotnou detekci anomálií je zde uveden návrh algoritmu na základě tří různých detekčních metod, které jsou popsány ve druhé kapitole. Jedná se o metody SVM (Support Vector Machine), K-means a ARIMA (Autoregressive Integrated Moving Average). Implementace algoritmu je popsána v další části práce, včetně návrhu grafického uživatelského rozhraní. V závěru práce je pak statistická analýza získaných výsledků, srovnání účinnosti jednotlivých modelů a diskuze výstupů z navrženého algoritmu.
|
|
Hnací ústrojí desetiválcového leteckého motoru
Kopřiva, Martin ; Novotný, Pavel (oponent) ; Píštěk, Václav (vedoucí práce)
Tématem předložené diplomové práce s názvem Hnací ústrojí desetiválcového leteckého motoru je návrh uspořádaní klikového ústrojí plochého desetiválcového motoru se zadanými parametry. Cílem práce je projekt konfigurace klikového mechanizmu a pořadí zážehu. Práce řeší s tím související vyvážení setrvačných sil a jejich moment, koncepční konstrukční návrh klikového hřídele a jeho pevnostní kontrolou. Diplomová práce také pokrývá problematiku torzních kmitů klikového mechanizmu.
|
| |
|
Motory pro ultralehké letouny
Voltr, Martin ; Kaplan, Zdeněk (oponent) ; Píštěk, Václav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá shromážděním informací o pohonných jednotkách pro ultralehké letouny. Pojednává o jejich konstrukčních řešeních, technických parametrech a využitelnosti. V další části najdeme porovnání těchto jednotek podle charakteristických parametrů. Součástí práce je také stručně popsána historie, legislativa a problematika ultralehkých letounů a jejich pohonných jednotek.
|
|
Termodynamika proudových motorů
Bártek, Petr ; Charvát, Pavel (oponent) ; Štětina, Josef (vedoucí práce)
V této práci je zpracován přehled a základní rozdělení leteckých motorů podle konstrukčního principu a jejich využití se zaměřením na problematiku proudových motorů. Práce je zaměřena na konstrukci a funkci proudových motorů a jejich charakteristiky včetně rozboru jejich termodynamického pracovního cyklu a výpočtu tahové síly. Mezi vybrané představitele proudových motorů v této práci patří náporový motor, pulzní motor a motor turbokompresorový, turboventilátorový, turbovrtulový a propfan. V závěru je pak provedeno srovnání jednotlivých typů proudových motorů z hlediska jejich efektivnosti, spotřeby a produkce emisí.
|