Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Technické památky na Plzeňsku a jejich uplatnění na 1. stupni ZŠ
SCHEJBALOVÁ, Jaroslava
Výběr technických památek je koncipován tak, aby byl vhodný k zařazení do výuky na prvním stupni základních škol. Teoretická část je zaměřena na pojem projekt a projektové vyučování. Popisuje realizaci projektu, jeho přednosti a úskalí. Velká pozornost je věnována vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, technické výchově a technické gramotnosti žáků. V závěru teoretické části se diplomová práce zabývá termínem technická památka a následně charakteristikou šesti vybraných technických památek v Plzeňském kraji. Praktická část diplomové práce je zaměřena na terénní výzkum technických památek, naplánování exkurzí, možnost propojení exkurze s vybraným projektem pro žáky 1. stupně základních škol a vytvořením pracovních listů k exkurzi.
Malakofauna vybraných lokalit Džbánska a její využití pro lokální určovací příručku
Hronová, Hana ; Říhová, Dagmar (vedoucí práce) ; Škodová, Jana (oponent)
Diplomová práce je zaměřená na malakologický výzkum předem vytipovaných lesních lokalit přírodního parku Džbán (Střední Čechy). Cílem této práce je průzkum skladby měkkýších společenstev cílového území a porovnání výsledků s výzkumem doktora Vojena Ložka z let 1947-2010. Za tímto účelem byly detailně zpracovány jeho sběry uložené v depozitáři Národního muzea v Praze - Horních Počernicích. Získané výsledky posloužily k posouzení změn zkoumaných lokalit a jejich dopadu na skladbu malakocenóz v průběhu let. Na vybraných lokalitách Džbánska byl proveden standardní malakologický průzkum. Na dvaceti lesních stanovištích byla využita metoda hrabankového vzorku, na jedné mokřadní lokalitě metoda mokrého výplavu. Odebraný materiál byl dále zpracován, determinován a vyhodnocen. Celkem bylo na zkoumaném území nalezeno 65 druhů měkkýšů. Lokalita Cikánský dolík byla vybrána pro didaktickou část diplomové práce, kterou představuje návrh přírodovědné exkurze. Poskytnutý návod je vhodný především pro žáky 2. stupně ZŠ, po úpravě však může být použit i pro mladší žáky nebo starší studenty. Coby pomůcka byl vytvořen atlas 25 druhů suchozemských plžů Džbánska s vloženou určovací příručkou, který může posloužit rovněž jako pomůcka při výuce tématu měkkýši na ZŠ i SŠ. KLÍČOVÁ SLOVA: plži, atlas měkkýšů, terénní...
Význam exkurze ve výuce chemie
Papírníková, Lucie ; Teplý, Pavel (vedoucí práce) ; Šulcová, Renata (oponent)
Práce se zabývá přírodovědným vzděláváním a využíváním exkurze ve výuce. V teoretické části jsou shrnuty dostupné informace o využívání exkurzí ve výuce, podklady ke tvorbě dotazníku a webových stránek. V praktické části jsou analyzovány výsledky dotazníkového šetření. Hlavním zjištěním je, že pouze polovina učitelů zná své okolí, tedy i možné lokality pro exkurze. Přesto shledávají překážky v realizaci jako např. cena, časová náročnost, znalost vhodných lokalit, zájem žáků a náročnost organizace. V návaznosti na tento dotazník jsou součástí práce vytvořené webový stránky, které obsahují popsané exkurze, které mají za úkol odstranit alespoň některé překážky.
Význam exkurze ve výuce chemie
Papírníková, Lucie ; Teplý, Pavel (vedoucí práce) ; Šulcová, Renata (oponent)
Práce se zabývá přírodovědným vzděláváním a využíváním exkurze ve výuce. V teoretické části jsou shrnuty dostupné informace o využívání exkurzí ve výuce, podklady ke tvorbě dotazníku a webových stránek. V praktické části jsou analyzovány výsledky dotazníkového šetření. Hlavním zjištěním je, že pouze polovina učitelů zná své okolí, tedy i možné lokality pro exkurze. Přesto shledávají překážky v realizaci jako např. cena, časová náročnost, znalost vhodných lokalit, zájem žáků a náročnost organizace. V návaznosti na tento dotazník jsou součástí práce vytvořené webové stránky, které obsahují popsané exkurze.
Využití expozic Botanické zahrady PřF UK v Praze - Vodní a bahenní rostliny
Malcová, Kateřina ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Mikešová, Kateřina (oponent)
Botanické zahrady plní mnoho nejrůznějších funkcí, z nichž k nejdůležitějším patří funkce vzdělávací. Svým návštěvníkům poskytují širokou nabídku služeb, např. komentované prohlídky, nejrůznější výukové programy, pracovní listy apod. Stejně je tomu také v Botanické zahradě Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Hlavním cílem mé diplomové práce bylo připravit pro tuto botanickou zahradu pracovní listy k expozici vodních a bahenních rostlin, ověřit je na studentech a upravit do konečné podoby. Výsledkem jsou dvě verze pracovních listů (jarní a podzimní) spolu s autorským řešením a metodická příručka pro učitele. Dále jsem v rámci diplomové práce realizovala dotazníkové šetření, ve kterém jsem se zabývala otázkou výuky vodních a bahenních rostlin na českých gymnáziích a zkoumala, jakým způsobem učitelé přistupují k exkurzím ve výuce botaniky. Klíčová slova: botanická zahrada, pracovní list, vodní a bahenní rostliny, exkurze, dotazník
Návrh a otestování výukových materiálů k terénní exkurzi do oblasti Brd.
Přibylová, Anna ; Janštová, Vanda (vedoucí práce) ; Kroufek, Roman (oponent)
Protože exkurze - ať už dlouhodobé či krátkodobé - mají prokazatelný vliv na vědomosti, hodnoty a postoje žáků a také rozvíjejí dovednosti učitelů, rozhodla jsem se věnovat tomuto tématu. Cílem této práce bylo připravit terénní exkurzi včetně všech potřebných výukových materiálů a následně zhodnotit přínos této exkurze na vědomosti žáků. Vytvořené výukové materiály byly testovány celkem ve čtyřech třídách dvou základních škol v Příbrami a blízkém okolí. Žáci z těchto tříd byli rozdělení do dvou skupin - experimentální skupina se zúčastnila výuky na terénní exkurzi a kontrolní skupina ve třídě. Obě skupiny absolvovaly pre-test, výuku (exkurze nebo výuka ve třídě), post-test 1(se zpětnou vazbou k výuce), post-test 2 a 3. Sebraná data byla vyhodnocena statistickými analýzami, jejichž výsledky ukázaly signifikantní rozdíl v dosažených znalostech mezi skupinami v post-testu 1 a 2. V post-testu 3 byly výsledky obou skupin srovnatelné. Souhrnně lze říci, že žáci obou skupin během výuky získali nové vědomosti a jejich znalosti byly vyšší než na začátku, ovšem výuka na exkurzi byla signifikantně efektivnější než výuka ve třídě. Klíčová slova: metoda výuky, exkurze, znalosti žáků, testování znalostí
Květena střední Evropy - využití expozic Botanické zahrady PřF UK v Praze
Riegelová, Marta ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Mikešová, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce pojednává o využití expozice květeny střední Evropy botanické zahrady Přírodovědecké Fakulty Univerzity Karlovi v Praze ve výuce biologie. Zaměřuje se především na výuku cévnatých rostlin - zařazení tohoto tématu v kurikulárních dokumentech vybraných zemí střední Evropy (České republiky, Slovenské republiky, Polska) a pro srovnání s nimi i kurikulárními dokumenty Velké Británie. Práce se také věnuje učebnicím základních škol a gymnázií, které by před samotnou exkurzí měly žáky seznámit s významnými druhy rostlin a charakteristikami čeledí. Klíčová slova: Květena střední Evropy, exkurze, botanická zahrada, učebnice botaniky, kurikulární dokumenty
Využívání Botanické zahrady PřF UK v Praze ve výuce biologie a přírodopisu.
Nováková, Eliška ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Dvořáková, Radka (oponent)
Předkládaná diplomová práce je zaměřená na využívání botanické zahrady PřF UK v Praze učiteli v rámci organizační formy exkurze. Učitelé využívají tuto zahradu s různými cíli a s různou intenzitou. Tato práce přináší shrnutí tohoto využívání zpracováním dotazníkového šetření, které proběhlo mezi učiteli základních škol a gymnázií. V práci jsou testovány následující hypotézy: 1. Učitelé s délkou praxe delší než dvacet let využívají exkurze méně než učitelé s délkou praxe kratší než dvacet let. 2. Muži využívají komentované prohlídky více než ženy. 3. Učitelé gymnázií využívají geopark pro exkurzi více než učitelé základních škol. 4. Učitelé s délkou praxe delší než dvacet let navštěvují jiné zahrady než PřF UK v Praze a Troju méně než učitelé s délkou praxe kratší než dvacet let. Dále jsou v práci shrnuty základní informace o exkurzi jako organizační formě. Práce se v neposlední řadě zabývá botanickou zahradou PřF UK v Praze, jejími sbírkami, historií a možnostmi využití pro školy.
Naučná stezka Klánovickým lesem s podporou ICT
Peterka, Štěpán ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Novotný, Petr (oponent)
Cílem diplomové práce bylo zpracování naučné stezky v oblasti Klánovického lesa, který je součástí přírodního parku Klánovice - Čihadla ve východní části Prahy a tuto stezku doplnit o elektronické výukové materiály. Vlastní naučná stezka bude realizovaná formou taggových zastavení, které návštěvníkům poskytují stažení textů a materiálů do mobilních telefonů nebo tabletů. Jednotlivé texty zastavení jsou doplněné o výukové prezentace, školní pracovní listy a terénní pracovní listy. Obsahy zastavení a navazující výukové materiály jsou zpracovány v souladu se systematickou výukou přírodopisu a biologie na základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií. Součástí práce jsou i výsledky dotazníkového šetření postojů žáků k využívání moderních technologií ve vyučování, celkem bylo vyhodnoceno 214 dotazníků v letech 2008, 2009, 2011 a 2013. Poslední část práce a přílohy obsahují vlastní texty zastavení a navazující výukové materiály. V průběhu jarních měsíců 2014 bude stezka v oblasti realizovaná a jednotlivé výukové materiály budou součástí textů zastavení a volně dostupné široké veřejnosti. Klíčová slova: Klánovický les, exkurze, naučná stezka, elektronické výukové materiály

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.