Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 502 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vzdělávací kontext dítěte s PAS
CHOVANČÍKOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce nabízí příklad dobré praxe - případovou studii - věnovanou práci s dítětem s poruchou autistického spektra v mateřské škole a obecně seznamuje s problematikou autismu. Shrnuje základní informace o autismu, pomáhá se zorientovat v základní terminologii a metodologii, začínajícím pedagogům a asistentům poskytuje návrhy konkrétních vzdělávacích a praktických činností, které lze využít pro práci s dětmi s poruchou autistického spektra v předškolní výchově (dále PAS). Práce je rozdělena na dvě části. První, teoretická, část se zaměřuje na vnímání a prožívání dítěte s PAS. Práce zmiňuje odlišnosti v emočním a kognitivním vývoji dítěte s PAS a především specifika v oblasti sociálních dovedností a komunikace. Jsou zde popsány i podmínky úspěšné realizace inkluze dítěte s PAS. Praktická část práce doporučuje vhodné edukační činnosti a pomůcky, které je možné si snadno vyrobit svépomocí z dostupného výtvarného materiálu.
Od pomazánky po rostliny z celého světa - environmentální výukový program pro předškolní vzdělávání
ŠEJVLOVÁ, Nicole
Bakalářská práce se zaměřuje na seznámení dětí v předškolním věku s environmentální výchovou prostřednictvím praktických činností spojených s růstem rostlin a zpracováním exotického ovoce. Hlavním cílem je rozvíjet u dětí základní znalosti o zákonitostech růstu rostlin, klíčení semen a faktorech ovlivňujících jejich růst. Praktická část zahrnuje pěstování avokáda, od samotného klíčení semene až po růst rostliny, a následné zpracování plodů avokáda do zdravé pomazánky. Dále se práce zabývá poznáváním exotického ovoce všemi smysly, což zahrnuje ochutnávání, čichání, dotýkání se a vizuální pozorování různých druhů ovoce. Děti se učí rozpoznávat různé druhy ovoce, získávají povědomí o jejich původu a nutriční hodnotě a zkoumají různé způsoby jejich zpracování. Prostřednictvím těchto aktivit děti nejen získávají praktické dovednosti a vědomosti o přírodě a zdravé výživě, ale také rozvíjejí své motorické a smyslové schopnosti. Práce se věnuje metodickým postupům a pedagogickým přístupům, které podporují zájem dětí o environmentální témata a jejich aktivní zapojení do učení. Celkově tato bakalářská práce přináší komplexní pohled na implementaci environmentální výchovy v předškolním vzdělávání a nabízí konkrétní nástroje a metody pro učitele, jak efektivně začlenit tyto činnosti do každodenní výuky.
Kurz přežití v přírodě pro děti mateřské školy
DUBOVSKÁ, Jana
Bakalářská práce prezentuje vývoj a realizaci kurzu přežití pro děti mateřské školy, s důrazem na význam kontaktu s přírodou pro rozvoj dětské psychiky a fyzické zdatnosti. Práce zdůrazňuje, jak může přímý kontakt s přírodním prostředím přispět k budování dětské odolnosti, resilience a sebevědomí. Teoretická část se zaměřuje na psychologické a pedagogické aspekty vztahu člověka a přírody, zatímco praktická část popisuje konkrétní činnosti a metody použité v kurzu přežití. Autorka zdůrazňuje význam praktického vzdělávání v přírodě pro celkový rozvoj dítěte a představuje soubor aktivit zaměřených na naučení dětí základním principům přežití v přírodě. Závěrem práce je evaluace kurzu a diskuse o jeho přínosech pro účastníky a možnostech jeho integrace do vzdělávacích programů mateřských škol.
Možnosti a podoby spolupráce rané péče s mateřskou školou
TOUSECKÁ, Tamara
Bakalářská práce pojednává o možnostech a podobách spolupráce rané péče s mateřskou školou očima případové studie. Studie se zaměřuje na spolupráci v rámci mezioborového týmu při předškolním vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami. Tento multidisciplinární tým se skládá z odborníků z oboru školství a sociální péče. Neopomenuta nebyla ani rodina, která je neodmyslitelnou součástí multidisciplinárního týmu při výchovně vzdělávacím procesu dítěte. Na základě výsledků výzkumného šetření je práce obohacena o aktuálnost v rámci spolupráce rané péče se speciálním pedagogickým centrem.
Sexuální výchova v mateřské škole
SOLDÁNOVÁ, Anna
Sexualita a její projevy člověka provází od narození. Sexuální vývoj dítěte patří mezi velmi citlivé procesy a to, jak se k němu pedagog v mateřské škole postaví, může mít významný pozitivní i negativní dopad. Proto je důležité se tématům sexuální výchovy v mateřské škole nevyhýbat. Tato bakalářská práce se zaměřuje na současný pohled na sexuální výchovu v předškolním vzdělávání. Hlavním cílem je poskytnout náhled na přístupy k sexuální výchově z hlediska nadnárodních kurikulárních dokumentů a doporučení, která vychází z aktuálních relevantních výzkumů. Práce rovněž zkoumá problematiku odborné připravenosti pedagogů k poskytování sexuální výchovy v mateřských školách. Součástí textu je i výběr praktických příkladů, jak lze s dětmi v mateřské škole pracovat na tématech spojených se sexuální výchovou.
Dítě s PAS v mateřské škole
KRÁLOVÁ, Daniela
Práce se zabývá předškolním vzděláváním dětí s poruchou autistického spektra. Teoretická část se soustředí na vymezení projevů poruchy autistického spektra, nejpoužívanější terapie, metody práce s dětmi s PAS a příklady rozvojových aktivit. Dále popisuje vzdělávací zařízení a podpůrné služby pro rodiče. Cílem práce bylo zmapovat zkušenost rodičů, učitelů a asistentů s předškolním vzděláváním dítěte s PAS. Výzkumný soubor byl tvořen dvěma rodinami s dítětem s PAS v předškolním věku, pedagogy a asistenty pedagoga v MŠ speciální a v MŠ běžného typu. Data byla získána kvalitativním způsobem pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumná část byla zaměřena na sociální adaptaci, postoj k předškolnímu vzdělávání dětí s PAS a spolupráci mezi rodiči, pedagogy a poradenským zařízením. Z výsledků vyplynulo přetrvávající stigma vůči MŠ speciální, rodiče silně preferovali inkluzi svých dětí do MŠ běžného typu. Speciální pedagogové naopak zdůraznili možnost většího rozvoje dítěte v MŠ speciální díky individuálnímu přístupu a odborným metodám práce. V rozhovorech byla také podpořena důležitost rané péče a nezbytnost aktivní spolupráce mezi rodiči, pedagogy a poradenským zařízením.
Podpora dětí s vývojovou jazykovou poruchou v předškolním vzdělávání
Boháčová, Terezie ; Korandová, Zuzana (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá podporou dětí s vývojovou jazykovou poruchou v předškolním vzdělávání. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Obsahem první kapitoly jsou teoretická východiska, je zde pospán proces vývoje řeči, jazyka a komunikace a objasnění těchto termínů. Dále se kapitola zaměřuje na vývojovou jazykovou poruchou, její terminologii, klasifikaci, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii. Druhá kapitola se zabývá systémem předškolního vzdělávání, legislativou, cíli předškolního vzdělávání a možnostmi podpory. Jsou zde definována a popsána poradenská zařízení a podpůrná opatření, se zvýšenou pozorností věnovanou konceptům individuálního vzdělávacího plánu a asistentu pedagoga. Tato kapitola se věnuje také problematice školní zralosti, zápisu k povinné školní docházce a jejím odkladem. Třetí kapitola představuje výzkumné šetření kvalitativního charakteru. Data byla získávána na základě analýzy dostupných dokumentů, analýzy produktů činnosti a prostřednictvím zúčastněného pozorování. Obsahem výzkumného šetření je případová studie dívky navštěvující přípravnou třídu základní školy. Hlavním cílem výzkumného šetření je analýza podpory dítěte v předškolním vzdělávání. Jsou zde popsány projevy vývojové jazykové poruchy, které negativně ovlivňují proces předškolního...
Asistent pedagoga v předškolním vzdělávání a dítě s vývojovou dysfázií
Staňková, Anežka ; Hanyš Holemá, Irena (vedoucí práce) ; Loudová Stralczynská, Barbora (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá porovnáním práce asistentů pedagoga v různých třídách mateřské školy, kde je zařazeno dítě s vývojovou dysfázií. Teoretická část práce se zaměřuje na dvě hlavní témata, a to asistent pedagoga a vývojová dysfázie. Vývojová dysfázie je poruchou řeči, resp. druhem narušené komunikační schopnosti. V první části, se práce zaměřuje na asistenta pedagoga, jeho náplň práce, formy spolupráce a komunikace s ostatními pedagogy. Druhá část popisuje problematiku narušené komunikační schopnosti a bližší specifikace k vývojové dysfázii, její druhy a dítě s vývojovou dysfázií v předškolním věku. Výzkumná část je případovou studií třech asistentů pedagoga v různých třídách mateřské školy, které navštěvují děti s vývojovou dysfázií. Výzkum je realizován prostřednictvím vybraných výzkumných metod, a to strukturovaného rozhovoru a také nezúčastněného pozorování. Každý výzkumný vzorek obsahuje charakteristiku prostředí a charakteristiku asistenta pedagoga. Zároveň část, která je zaměřená na dítě s vývojovou dysfázií, kde je uvedena jeho osobní anamnéza a vlastní interpretace poskytnutých dokumentů. Výsledky výzkumu obsahují analýzu pozorování a analýzu rozhovorů vedených s učiteli a asistenty pedagogů v mateřské škole. Cílem výzkumné části práce je porovnat práci asistentů pedagoga,...
Řízení změny v kontextu digitalizace vzdělávání v mateřské škole
Pěničková, Barbora ; Urbanová, Eva (vedoucí práce) ; Hubert, Vlastimil (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na proces řízení změny v kontextu digitalizace vzdělávání. Cílem práce je zjistit rozvojové potřeby pedagogů vybraných mateřských škol v oblasti digitalizace vzdělávání a popsat příležitosti v procesu řízení změny ve vybrané mateřské škole. Teoretická část vymezuje problematiku digitalizace vzdělávání, v rámci které jsou zanalyzovány strategické a kurikulární dokumenty dotýkající se oblasti českého předškolního vzdělávání, dále pedagogické aspekty digitalizace vzdělávání včetně podkapitoly zaměřené na vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v této oblasti. Druhá kapitola pojednává o zjišťování rozvojových potřeb pedagogů. Poslední kapitola tvoří teoretický základ pro problematiku řízení změny, kromě známého Kotterova modelu, je zmíněn i model Lewinův a model ADKAR. V praktické části je využito smíšeného výzkumného designu, přičemž je realizováno dotazníkové šetření zjišťující rozvojové potřeby pedagogů ve vybraných mateřských školách v České republice. Data z tohoto šetření jsou analyzována a dále slouží jako podklad pro realizaci akčního výzkumu (řízení procesu změny) ve vybrané mateřské škole. Z dotazníkového šetření vyplývá, že proces digitalizace vzdělávání by pedagogům usnadnila metodika a spolupráce s mentorem. Návrh metodiky, respektive příručky pro...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 502 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.