Název:
Dítě s PAS v mateřské škole
Překlad názvu:
A child with autism spectrum disorder in kindergarten
Autoři:
KRÁLOVÁ, Daniela Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá předškolním vzděláváním dětí s poruchou autistického spektra. Teoretická část se soustředí na vymezení projevů poruchy autistického spektra, nejpoužívanější terapie, metody práce s dětmi s PAS a příklady rozvojových aktivit. Dále popisuje vzdělávací zařízení a podpůrné služby pro rodiče. Cílem práce bylo zmapovat zkušenost rodičů, učitelů a asistentů s předškolním vzděláváním dítěte s PAS. Výzkumný soubor byl tvořen dvěma rodinami s dítětem s PAS v předškolním věku, pedagogy a asistenty pedagoga v MŠ speciální a v MŠ běžného typu. Data byla získána kvalitativním způsobem pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumná část byla zaměřena na sociální adaptaci, postoj k předškolnímu vzdělávání dětí s PAS a spolupráci mezi rodiči, pedagogy a poradenským zařízením. Z výsledků vyplynulo přetrvávající stigma vůči MŠ speciální, rodiče silně preferovali inkluzi svých dětí do MŠ běžného typu. Speciální pedagogové naopak zdůraznili možnost většího rozvoje dítěte v MŠ speciální díky individuálnímu přístupu a odborným metodám práce. V rozhovorech byla také podpořena důležitost rané péče a nezbytnost aktivní spolupráce mezi rodiči, pedagogy a poradenským zařízením.The thesis examines preschool education of children with Autism Spectrum Disorder (ASD). The theoretical part focuses on defining the signs of ASD, the most commonly used therapies, the methods of working with children with ASD, and examples of developmental activities. In addition, it describes educational facilities and support services for parents. The aim of the thesis was to map the experience of parents, teachers, and assistants with the preschool education of children with ASD. The research sample consisted of two families with a preschool child with ASD, teachers, and teacher's assistants in special preschool education and regular preschool education. The data were gathered using a qualitative approach through semi-structured interviews. The research part focused on social adaptation, the attitude to preschool education of children with ASD, and cooperation between parents, teachers, and counselling services. The results indicated the lasting stigma against special preschool education, parents strongly preferred inclusive education for their children in regular preschool. In contrast, the teachers emphasised the potential for greater development of a child in a special preschool education due to the individual approach and specialized methods. The interviews also supported the importance of early care and the necessity of active cooperation between parents, teachers, and counselling services.
Klíčová slova:
autismus; inkluze; mateřská škola speciální; porucha autistického spektra; předškolní vzdělávání; Autism; Autism Spectrum Disorder; Inclusive Education; Preschool Education; Special Preschool Education Citace: KRÁLOVÁ, Daniela. Dítě s PAS v mateřské škole. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/61450