Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
K souvislostem Feldenkraisovy metody a p sychosomatického pojetí hlasové výchovy
Skovajsová, Tereza ; VÁLKOVÁ, Libuše (vedoucí práce) ; VOSTÁRKOVÁ, Ivana (oponent)
Práce otevírá tématiku souvislostí a možného propojování Feldenkraisovy metody s psychosomatickým pojetím hlasové výchovy. Psychosomaticky koncipovaná hlasová výchova nahlíží na člověka celostně, je si vědoma obousměrného působení mezi hlasem a osobností a jejich vzájemného ovlivňování. Autorka poukazuje na vybrané aspekty psychosomatického pohledu na lidský hlas, který chápe jako prostředek sebepoznání a seberozvoje. Feldenkraisova metoda je rovněž celostní, zkušenostní forma učení (se) postavená na uvědomování sebe sama v pohybu. Metoda vytvořená Moshé Feldenkraisem DSc. (1904 - 1984) využívá pohyb k rozvíjení celkového potenciálu člověka a zkvalitňování jeho života. Jedná se o multidisciplinární přístup, který se uplatňuje v mnoha oblastech lidské činnosti. Opírá se mimo jiné o poznatky z oblasti neurověd, fyziky, fyziologie, biomechaniky, biologie, psychologie, dětského vývoje či o zkušenosti bojových umění. Autorka představuje Feldenkraisovu metodu z perspektivy výše uvedené problematiky a poukazuje na společné principy obou přístupů. Klade si otázku, jak může být Feldenkraisova metoda přínosná v procesu rozvíjení hlasového potenciálu člověka. Ústředním tématem textu je rozvíjení kinestetického vědomí sebe sama.
Hlas jako psychosomatická disciplína
Sovová, Pavla ; Válková, Libuše (vedoucí práce) ; Stuchlíková, Iva (oponent) ; Tichá, Alena (oponent)
Klíčová slova:dramatická kultura, psychosomatické disciplíny, hlasová pedagogika, psychosomatické pojetí hlasové výchovy, kvalitativní výzkum, introspektivní pozorování, případová studie, rámcová analýza, pedagogické kompetence, hlasová průprava pedagogůAutorka zařazuje studium hlasu do širšího kontextu studia dramatické kultury. V této souvislosti rekapituluje osobní zkušenost tohoto typu studia, upozorňuje na jeho přínos pro rozvoj pedagogických kompetencí. Práce především představuje psychosomatické pojetí hlasové výchovy, jehož garantkou a tvůrkyní na KATaP DAMU je docentka Libuše Válková. Principy psychosomatického přístupu k hlasovému rozvoji byly autorkou využity a ověřeny v rámci vzdělávací činnosti České Orffovy společnosti a na Svatojánské koleji VOŠPg. Hlasově pedagogický proces je sledován na základě reflexí - introspektivního pozorování. Výpovědi studentů KATaP a Svatojánské koleje prohlubují naše porozumění procesu hlasové výchovy. Tento pohled doplňuje případová studie učitelky, která díky odbornému vedení úspěšně řeší své hlasové problémy (součástí studie jsou videoukázky z lekce hlasové výchovy). Uvedený teoretický i praktický rámec je východiskem pro koncipování nových předmětů zařazených do pregraduální přípravy učitelů.

Viz též: podobná jména autorů
2 VÁLKOVÁ, Lenka
2 Válková, Lenka
1 Válková, Libuše
2 Válková, Lucie
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.