Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Komplementační peptid LacZ-alfa jako nástroj pro studium molekulární evoluce
Ptáčková, Barbora ; Hlouchová, Klára (vedoucí práce) ; Vaněk, Ondřej (oponent)
Proteiny jsou stavební a funkční podstatou všech živých organismů. Ačkoliv o jejich strukturních a funkčních vlastnostech dnes víme poměrně mnoho, jejich evoluce je pro nás stále nejasná. V současné době převažuje názor, že prvotní genetický kód obsahoval menší počet aminokyselin a postupem evoluce k němu byly přiřazovány aminokyseliny evolučně novější. Obecně uznávané teorie a studie předpokládají dva zdroje raných aminokyselin (exogenní a endogenní). Z rozsáhlého repertoáru prebioticky dostupných aminokyselin je v současnosti jen 10 geneticky kódovaných, tedy proteinogenních. Zbylých 10 proteinogenních (tedy evolučně novějších) aminokyselin zřejmě vzniklo až v důsledku evoluce biosyntetických drah. Otázkou zůstává, je-li raná polovina současných proteinogenních aminokyselin dostačující pro tvorbu strukturovaných a funkčních proteinů, které mohly dát vznik prvotnímu metabolismu. A je v současném světě možné nahradit evolučně novější aminokyseliny těmi ranými za současného udržení strukturně-funkční integrity? Právě tyto otázky tvoří základ předkládané práce. Cílem této práce bylo připravit metodiku pro mutagenezi zkráceného LacZ-alfa peptidu za účelem pozdějšího studia randomizace evolučně novějších aminokyselin za rané. Jako modelový protein byl vybrán LacZ-alfa peptid, který je v molekulární...
Self efficacy dívek a chlapců v matematice v období adolescence
Ptáčková, Barbora ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Páchová, Anna (oponent)
NÁZEV: Self efficacy dívek a chlapců v matematice v období adolescence AUTOR: Barbora Ptáčková KATEDRA: Katedra psychologie VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. ABSTRAKT: Ústředním pojmem této práce je koncept Alberta Bandury self efficacy, který aplikuji na oblast matematiky. V teoretické části se zaměřuji na vymezení pojmu self efficacy a snažím se ho zasadit do souvislosti s adolescencí, prostředím školy, výkony ve škole a genderovou problematikou, dále se zabývám výkony žáků a žákyň v matematice a v neposlední řadě problematikou genderu. Cílem empirické části je zmapovat vztahy mezi self efficacy, hodnocením vlastní úspěšnosti, znalostmi, dovednostmi a postoji k matematice (identifikace s matematikou, obliba matematiky) a zjistit, zda existují nějaké rozdíly mezi dívkami a chlapci v tom, jak se vztahují ke svým schopnostem v matematice. Výzkumný vzorek byl tvořen 55 žáky a žákyněmi 8. tříd základních škol a výsledky byly získány pomocí námi vytvořených výzkumných nástrojů - dotazníku zjišťující míru self efficacy v matematice, obecného dotazníku a matematického testu s hodnocením vlastní úspěšnosti. Výzkum nepotvrdil rozdíl mezi dívkami a chlapci v self efficacy v matematice, ale zjistil několik zajímavých souvislostí mezi sledovanými proměnnými a objevil některé rozdíly v těchto vztazích mezi...
Strukturní charakterizace vybraných náhodných proteinových sekvencí s vysokým obsahem neuspořádanosti
Ptáčková, Barbora ; Hlouchová, Klára (vedoucí práce) ; Šilhán, Jan (oponent)
Nepatrná část prakticky nekonečného sekvenčního prostoru dosáhla během evoluce obrovské funkční rozmanitosti proteinů. Jako nejpravděpodobnější předchůdci dnešních proteinů jsou díky konformační rozmanitosti a funkční promiskuitě považovány vnitřně neuspořádané proteiny (IDPs), které nezaujímají plně definovanou trojrozměrnou strukturu. Jak se však tyto proteiny dále vyvíjely do mnohdy rigidních a vysoce specializovaných proteinových struktur? Tato evoluční trajektorie nachází největší podporu v teorii indukovaného foldu, podle které byl vývoj struktury zprostředkován interakcí a koevolucí primordiálních nestrukturovaných proteinů s různými kofaktory či molekulami RNA. Ačkoli jsou některé náhodné sekvence z přírodou nevyužívaného sekvenčního prostoru také schopny tvořit funkční proteiny se sekundární a terciální strukturou, jako vhodnější kandidáti pro vývoj struktury a funkce se dnes zdají být náhodné sekvence s vysokým obsahem neuspořádanosti, které mají nižší tendenci k agregaci. Právě vybrané náhodné proteinové sekvence s vysokým obsahem neuspořádanosti byly v této práci strukturně charakterizovány pro jejich další využití při evolučních studiích. Na základě předchozí studie v naší laboratoři byly vybrány tři arteficiální proteiny z knihovny náhodných sekvencí. Ty byly v předkládané práci...
Zapamatovatelnost a nápadnost změn - vztah paměti a vnímání
Ptáčková, Barbora ; Lukavský, Jiří (vedoucí práce) ; Škaloudová, Alena (oponent)
Diplomová práce se zabývá vztahem mezi vizuální pamětí a schopnosti detekovat změny na fotografiích. V teoretické části práce se snažím především představit téma detekce změny spolu s ústředním pojmem "slepota ke změně". Dále se věnuji tématu vizuální paměť a v neposlední řadě uvádím výzkumy, které se již v minulosti zabývaly rolí dlouhodobé vizuální paměti při detekci změn. Cílem empirické části je porovnání vztahu mezi vizuální pamětí (snadností zapamatování podnětů) a schopností detekce změny na fotografiích vnitřních i venkovních scén. Výzkum byl realizován pomocí experimentu navrženém v programu PsychoPy s použitím flicker experimentálního designu. Výzkumný vzorek tvořilo 42 respondentů převážně vysokoškolských studentů. Výsledky výzkumu nepotvrdily existenci vztahu mezi vizuální pamětí a výkony v detekci změny. Závislost mezi těmito proměnnými nebyla potvrzena ani na úrovni jednotlivých kategorií. Tyto výsledky naznačují, že výkony detekce změny pravděpodobně závisí na jiných faktorech, než je dlouhodobá vizuální paměť. KLÍČOVÁ SLOVA: Slepota ke změně, dlouhodobá vizuální paměť, detekce změny, zapamatovatelnost, vnímání, experiment
Komplementační peptid LacZ-alfa jako nástroj pro studium molekulární evoluce
Ptáčková, Barbora ; Hlouchová, Klára (vedoucí práce) ; Vaněk, Ondřej (oponent)
Proteiny jsou stavební a funkční podstatou všech živých organismů. Ačkoliv o jejich strukturních a funkčních vlastnostech dnes víme poměrně mnoho, jejich evoluce je pro nás stále nejasná. V současné době převažuje názor, že prvotní genetický kód obsahoval menší počet aminokyselin a postupem evoluce k němu byly přiřazovány aminokyseliny evolučně novější. Obecně uznávané teorie a studie předpokládají dva zdroje raných aminokyselin (exogenní a endogenní). Z rozsáhlého repertoáru prebioticky dostupných aminokyselin je v současnosti jen 10 geneticky kódovaných, tedy proteinogenních. Zbylých 10 proteinogenních (tedy evolučně novějších) aminokyselin zřejmě vzniklo až v důsledku evoluce biosyntetických drah. Otázkou zůstává, je-li raná polovina současných proteinogenních aminokyselin dostačující pro tvorbu strukturovaných a funkčních proteinů, které mohly dát vznik prvotnímu metabolismu. A je v současném světě možné nahradit evolučně novější aminokyseliny těmi ranými za současného udržení strukturně-funkční integrity? Právě tyto otázky tvoří základ předkládané práce. Cílem této práce bylo připravit metodiku pro mutagenezi zkráceného LacZ-alfa peptidu za účelem pozdějšího studia randomizace evolučně novějších aminokyselin za rané. Jako modelový protein byl vybrán LacZ-alfa peptid, který je v molekulární...
Self efficacy dívek a chlapců v matematice v období adolescence
Ptáčková, Barbora ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Páchová, Anna (oponent)
NÁZEV: Self efficacy dívek a chlapců v matematice v období adolescence AUTOR: Barbora Ptáčková KATEDRA: Katedra psychologie VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. ABSTRAKT: Ústředním pojmem této práce je koncept Alberta Bandury self efficacy, který aplikuji na oblast matematiky. V teoretické části se zaměřuji na vymezení pojmu self efficacy a snažím se ho zasadit do souvislosti s adolescencí, prostředím školy, výkony ve škole a genderovou problematikou, dále se zabývám výkony žáků a žákyň v matematice a v neposlední řadě problematikou genderu. Cílem empirické části je zmapovat vztahy mezi self efficacy, hodnocením vlastní úspěšnosti, znalostmi, dovednostmi a postoji k matematice (identifikace s matematikou, obliba matematiky) a zjistit, zda existují nějaké rozdíly mezi dívkami a chlapci v tom, jak se vztahují ke svým schopnostem v matematice. Výzkumný vzorek byl tvořen 55 žáky a žákyněmi 8. tříd základních škol a výsledky byly získány pomocí námi vytvořených výzkumných nástrojů - dotazníku zjišťující míru self efficacy v matematice, obecného dotazníku a matematického testu s hodnocením vlastní úspěšnosti. Výzkum nepotvrdil rozdíl mezi dívkami a chlapci v self efficacy v matematice, ale zjistil několik zajímavých souvislostí mezi sledovanými proměnnými a objevil některé rozdíly v těchto vztazích mezi...
Ovlivňování zdravotně orientované zdatnosti cvičením na BOSU
Ptáčková, Barbora ; Krištofič, Jaroslav (vedoucí práce) ; Marek, Jaroslav (oponent)
Název: Ovlivňování zdravotně orientované zdatnosti cvičením na BOSU® Name: Influencing healthy oriented physiological fitness by using BOSU® Cíl práce: Cílem práce je analýza možností využití cvičební pomůcky BOSU® v procesu ovlivňování zdravotně orientované zdatnosti a na jejím základě návrh strukturovaného pohybového programu. Metoda: Tato práce není experimentálně-výzkumného charakteru. Definování cíle bylo vedeno vlastní zkušeností s problematikou aplikace pohybových programů a absencí publikací k novému trendu cvičení na BOSU®. Součástí práce je dotazníkové šetření oblíbenosti lekcí BOSU® a jeho statistické vyhodnocení. Výsledky: Analýza možností využití BOSU®, návrh struktury pohybových programů využívajících BOSU® a popsání vlivu na složky zdravotně orientované zdatnosti. Klíčová slova: Zdravotně orientovaná zdatnost, BOSU®, pravidelná pohybová aktivita, pohybové schopnosti, dotazníkové šetření, modelový cvičební program.

Viz též: podobná jména autorů
3 Ptáčková, Blanka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.